welke type zijn "strakke snaren" (snaarspanning)

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1902
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

welke type zijn "strakke snaren" (snaarspanning)

Bericht door CaptainSlow »

hallo allemaal

Het valt me niet mee om de snelle loopjes bij de lage frets, vooral bij de laagse snaren te doen.
Ik heb echt het gevoel dat ik de snaren nog niet goed onder controle krijg door het gezwabber door de lage snaarspanning. De loopjes lukken vaak net wel een octaaf hoger, op een snaartje hoger. Ik heb er nu dAddario EXL 170 op liggen, op een Yamaha BB424.

Nu heb ik gelezen dat bijv. flatwounds i.h.a. een lagere snaarspanning hebben.

Maar zijn er ook snaren die juist een hogere snaarspanning hebben? Elixirs light misschien?
Dan ga ik die eens proberen, en zo gauw ik wat beter kan spelen kunnen wellicht de standaard snaren er weer op.

Bedankt!
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Re: welke type zijn "strakke snaren" (snaarspanning)

Bericht door nangyala »

Snaren met een zogenaamde “hexacore”, oftewel Een hoekige kern hebben per definitie meer snaar spanning.
Denk maar aan DR Lo- riders vs Hi-beams. Ernie ball heeft ook redelijk hoge snaarspanning. Elixer vond ik persoonlijk tegenvallen, maar heeft dankzij de hexacore toch een hogere snaarspanning dan gemiddeld
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: welke type zijn "strakke snaren" (snaarspanning)

Bericht door Basvarken »

Probeer eens een dikkere set. Hoe dikker de set, hoe strakker je de snaar zult moeten zetten om op de juiste stemming te komen.
Ik ben jaren geleden om overgestapt naar 50-115 omdat we alles een halve toon lager speelden. Met normale snaren flubberde het alle kanten op. Maar met 50-115 blijft het mooi strak aanvoelen. Plus je krijgt er -in mijn beleving- een betere toon van (meer body en definitie).
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: welke type zijn "strakke snaren" (snaarspanning)

Bericht door basloze fret »

Basvarken schreef: 26 okt 2018, 08:02 Probeer eens een dikkere set. Hoe dikker de set, hoe strakker je de snaar zult moeten zetten om op de juiste stemming te komen.
Ik ben jaren geleden om overgestapt naar 50-115 omdat we alles een halve toon lager speelden. Met normale snaren flubberde het alle kanten op. Maar met 50-115 blijft het mooi strak aanvoelen. Plus je krijgt er -in mijn beleving- een betere toon van (meer body en definitie).
Voor zover ik weet zegt dikte van de snaren niet alles over de strakheid of snaarspanning van een snaar. Het heeft ook te maken met de binnenkant/kern van de snaar. Zoals hierboven ook al vermeld. Correct me if I am wrong.

Op zich is zo'n D'addario XL170 een vrij algemene set en zou je daar geen zwabberende snaren mee moeten hebben bij een standaard stemming en normale afstelling van je bas. Dus misschien zit het probleem elders? Het kan ook per bas verschillen, zelf bij dezelfde schaal bas. Waar het aan ligt is mij een raadsel.

Verder vind ik te dikke snaren (dikker dan 45 voor de G) niet fijn, aangezien het sommige technieken zoals slappen of tappen bemoeilijkt.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15073
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Re: welke type zijn "strakke snaren" (snaarspanning)

Bericht door padawatje »

CaptainSlow schreef: 25 okt 2018, 23:48 Nu heb ik gelezen dat bijv. flatwounds i.h.a. een lagere snaarspanning hebben.
Nou, dat hangt er van af. Thomastiks bijvoorbeeld hebben een heel lage spanning, Fender flatwounds over het algemeen net een heel hoge spanning.

Kijk ook eens de afstelling van de hals en de hoogte van de snaren t.o.v. de toets na. Dat kan al veel helpen.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: welke type zijn "strakke snaren" (snaarspanning)

Bericht door Basvarken »

basloze fret schreef: 26 okt 2018, 09:58
Voor zover ik weet zegt dikte van de snaren niet alles over de strakheid of snaarspanning van een snaar. Het heeft ook te maken met de binnenkant/kern van de snaar. Zoals hierboven ook al vermeld. Correct me if I am wrong.
Over het algemeen is het zo dat een dikkere snaar een lagere toon voortbrengt. Dus als je deze op de juiste toon wil krijgen zul je deze strakker moeten spannen. De kern heeft zeker invloed, maar de dikte van de totale snaar is veel bepalender (bij reguliere snaren)

basloze fret schreef: 26 okt 2018, 09:58 Verder vind ik te dikke snaren (dikker dan 45 voor de G) niet fijn, aangezien het sommige technieken zoals slappen of tappen bemoeilijkt.
Dat doe ik dan ook zelden ;-)
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: welke type zijn "strakke snaren" (snaarspanning)

Bericht door JohnBoy »

Daddario had ooit een webpagina met snaarspanning per snaar per soort. Kan het even niet meer vinden helaas...
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14250
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Re: welke type zijn "strakke snaren" (snaarspanning)

Bericht door gilles »

Voor mij voelde Elixir’s altijd net wat strakker aan dan diverse anderen die ik heb geprobeerd
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: welke type zijn "strakke snaren" (snaarspanning)

Bericht door rensbass »

T helpt je waarschijnlijk niet echt, maar je zou je bas een toontje hoger kunnen stemmen dan wordt het basloopje dus ook een toontje hoger) kijken of het helpt. Speelt dat beter, dan kan een hogere snaarspanning helpen. Weet je in ieder geval waar het wel/niet aan ligt.

T kan ook zijn dat de lage positie niet zo comfortabel is voor het loopje in kwestie. Bij een octaaf hoger en een snaar hoger liggen de frets ook wat dichter bij elkaar natuurlijk.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
HansK
Berichten: 199
Lid geworden op: 01 jan 2012, 21:52

Re: welke type zijn "strakke snaren" (snaarspanning)

Bericht door HansK »

De Rotosound RS77LD flatwounds, die hebben een aanzienlijk hogere snaarspanning.
Zelf ondervonden, maar zie ook hier:
https://www.talkbass.com/threads/rotoso ... t.1318916/
Gebruikersavatar
Beamer
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 okt 2015, 09:37

Re: welke type zijn "strakke snaren" (snaarspanning)

Bericht door Beamer »

rensbass schreef: 27 okt 2018, 14:02 T helpt je waarschijnlijk niet echt, maar je zou je bas een toontje hoger kunnen stemmen dan wordt het basloopje dus ook een toontje hoger) kijken of het helpt. Speelt dat beter, dan kan een hogere snaarspanning helpen. Weet je in ieder geval waar het wel/niet aan ligt.

T kan ook zijn dat de lage positie niet zo comfortabel is voor het loopje in kwestie. Bij een octaaf hoger en een snaar hoger liggen de frets ook wat dichter bij elkaar natuurlijk.
Ik neem toch aan dat het gezwabber van de OP z'n snaren problemen geeft bij de rechter hand en niet bij de linker (er vanuit gaande dat ie rechtshandig is)? Ik heb nog nooit meegemaakt dat de linker hand problemen heeft met zwabberende snaren en al helemaal niet bij de "lage" frets;-). Te hoge snaren, dat kan wel lastig worden. Even goed afstellen en klaar is kees.

Goede tip van hierboven trouwens om je bas even een toon omhoog te stemmen. Dan weet je het gelijk!
"None of us wanted to be the bass player. In our minds he was the fat guy who always played at the back."
Paul McCartney
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: welke type zijn "strakke snaren" (snaarspanning)

Bericht door rensbass »

...k dacht dat misschien het "zwabberen" ten onrechte de schuld kreeg omdat het loopje op een hogere positie wel goed gaat. Dat kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben.
Ben benieuwd wat de uitkomst ondertussen is.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1902
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: welke type zijn "strakke snaren" (snaarspanning)

Bericht door CaptainSlow »

Bedankt voor jullie replies!

Mijn "probleem" zit bij mijn linkerhand. De snelle loopjes bij de lage snaren in lage positie willen niet.
En dat ligt vooral aan mijn techniek! Ik ben pas half jaartje bezig, aan de linkerkant met de vingers over alle andere snaren heen met uitgestrekte linkerarm, met grote fretafstanden is lastig.
Oefenen dus.

Loopjes een octaaf hoger lukken wel veel beter. Een stuk naar rechts en een snaar hoger is een groot verschil.
Wat me opviel is dat bij de hogere snaar de toon veel eerder "staat". De dikke zware lage snaar heeft veel meer tijd nodig om in beweging te komen en een toon te vormen, en als het met links dan nog niet helemaal goed gaat komt er nauwelijks iets fatsoenlijks uit.

En volgens tip hier de lage snaar een toon hoger gezet: hee, dat helpt!!
Ik heb ook nog even bij iemand op een bas met een setje Elixirs 105 gespeeld: helpt ook!

Dus ik heb een setje Elixirs (105, dAddario was 100) op de kop getikt, voelt strakker aan, en de loopjes gaan nu ietsje beter.
De snaren zijn het "probleem"niet meer. Nu komt het echt nog op mijn techniek aan :D

Tja, ik zit nog wel met het probleem dat ik de klank van de Elixirs niet mooi vind, ik vind ze erg "metalig" klinken en vooral de open lage snaar is niet om aan te horen. En ik hoor het gepiep bij iedere vingerbeweging langs de snaar: da's eigenlijk wel handig om techniek te oefenen natuurlijk, maar niet leuk om naar te luisteren.
Maar er zijn hier gelukkig suggesties voor andere merken langsgekomen.

Bedankt allemaal!
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Plaats reactie