welke bas gitaar

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Re: welke bas gitaar

Bericht door phoerd »

Van 4 naar 5 wende bij mij vrij snel. Later weer een keer op een 4 spelen vond ik veel onwenniger.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: welke bas gitaar

Bericht door Erelid »

Ik heb 2x een 5 snaar geprobeerd en kon er niet aan wennen.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: welke bas gitaar

Bericht door basloze fret »

Erelid schreef: 01 dec 2018, 12:33 Ik ben geen expert maar als je uiteindelijk naar 5 of 6 snaar wilt/moet kun je dat net zo goed meteen doen. Is niet moeilijker of zo. Het is maar net waar je aan went.
Als je van 4 naar 5/6 gaat moet weer helemaal wennen en andersom ook.
6 snaar is toch wel wat moeilijk dan 4 snaar. Je moet meer dempen en dat vereist een andere rechterhand techniek. Ook heb je meer noten om te leren op de hals aangezien je twee snaren meer hebt. Dus dat duurt ook wat langer eer je dat allemaal in je systeem hebt zitten. Ook fysiek is het wat zwaarder. Beginnende bassisten raad ik meestal gewoon 4-snarig aan. Van daar uit kun je later alle kanten op.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: welke bas gitaar

Bericht door Erelid »

Ik heb nog nooit een 6 snaar in mijn handen gehad moet ik bekennen.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: welke bas gitaar

Bericht door basloze fret »

Dat is geen schande...
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: welke bas gitaar

Bericht door rensbass »

500,- is best een leuk budget, daarvoor moet je zeker kunnen slagen. K denk wel dat je op de 2e hands markt voor 500,- een hele, hele goede yamaha/ibanez/ltd ofzo kan vinden.
Welke versterker heb je?
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Re: welke bas gitaar

Bericht door nangyala »

CaptainSlow schreef: 30 nov 2018, 22:48 Fender P is altijd goed, maar metal en trash zijn toch het domein van de modern klinkende Ibanezzen en Yamahas ?
Gauw mijn jazz wegdoen dan, want ik ben blijkbaar verkeerd bezig :finger:
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: welke bas gitaar

Bericht door arjan »

https://link.marktplaats.nl/m1344504124

ik zou hier eens een balletje opgooien :jam:
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: welke bas gitaar

Bericht door deevit »

Maar wel voor veel minder geld dan de vraagprijs, hier staat een nieuwe voor minder: https://www.leomusic.nl/shop/yamaha-rbx775-aanbieding/
Gebruikersavatar
catab
Berichten: 216
Lid geworden op: 25 nov 2018, 14:20

Re: welke bas gitaar

Bericht door catab »

rensbass schreef: 02 dec 2018, 15:41 500,- is best een leuk budget, daarvoor moet je zeker kunnen slagen. K denk wel dat je op de 2e hands markt voor 500,- een hele, hele goede yamaha/ibanez/ltd ofzo kan vinden.
Welke versterker heb je?
Sinds dit weekend een Hartke HD50.
ik heb trouwens mijn huidige bas zelf gebouwd deze blijkt nu 30 inch lang te zijn.
Toch besloten om een 34 inch bas in ieder geval te nemen.
De bedoeling was om pas na nieuwjaar een andere aan te schaffen.
Dit om eerst een beetje te weten welke wel of niet, en of bas spelen echt wat is :facepalm:
Ik heb wel interesse naar een Ibanez vooral ook omdat ik ook een Ibanez sa als hoofdgitaar gebruik.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: welke bas gitaar

Bericht door rensbass »

Ondertussen zijn we wel nieuwsgierig naar je eignenbouw natuurlijk. Foto?
K neem even aan dat je voornamelijk alleen speeld, en niet in bandverband (want dan is js versterker toch echt wel te licht)
Als je voorkeur bij Ibanez ligt, prima. De sr lijn is erg fijn om te spelen, comfortabel smal soepel halsje en kleine ergonomische body.
De atk is een beetje vreemd voor Ibanez, hebben een forse brede hals en een flinke zware body, je moet er wat harder op werken, maar ik hou daar wel van. Klinken wel erg gaaf.
Middagje uitproberen lijkt t beste. Even goed kijken wat je fijn vind.
Failure is always an option.
Plaats reactie