Lage snaren snel 'dof'. Tips & tricks?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aronimo
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 aug 2018, 08:08

Lage snaren snel 'dof'. Tips & tricks?

Bericht door Aronimo »

Ey medebassers,

Ik merk geregeld dat de lagere snaren, vooral de E maar ook de A, best snel 'dof' beginnen te klinken. Ongeacht welke gitaar of snaren ik gebruik, het gebeurd altijd, en de hogere snaren klinken dan nog wel lekker helder. Momenteel speel ik Fender flatwounds (vind ze heerlijk) maar ook andere A-merk snaren hebben het. Op internet vind ik trucjes als het 180° ombuigen van het eind van de snaar, maar dan gebeurd het alsnog. Hebben meer mensen hier last van? Bestaat hier een lifehack voor of iets anders dat werkt?
Muse/Kings of Leon/INXS//Lynyrd Skynyrd/Queen/U2/Keane/Kensington/...
Marcus Miller P7, Alder AWH lefty
Marshall MB150
:jam:
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Lage snaren snel 'dof'. Tips & tricks?

Bericht door JohnBoy »

Schoonmaken door te weken in een PVC buis met spiritus... (C) Haico. Ik weet niet of het voor flatwounds net zo goed werkt als voor roundwound.
Een ander trucje is wat spanning er af, en dan flink uitrekken en tegen de toets laten knallen. Zo sla je het vuil eruit.
Handen wassen helpt ook, als je agressief zweet hebt.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Lage snaren snel 'dof'. Tips & tricks?

Bericht door basloze fret »

Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat alleen de lage snaren dof worden. Normaal gaat dat geleidelijk bij alle snaren. Wellicht speel je het meeste op de A en E snaar?
Gebruikersavatar
Aronimo
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 aug 2018, 08:08

Re: Lage snaren snel 'dof'. Tips & tricks?

Bericht door Aronimo »

basloze fret schreef: 06 dec 2018, 22:19 Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat alleen de lage snaren dof worden. Normaal gaat dat geleidelijk bij alle snaren. Wellicht speel je het meeste op de A en E snaar?
Dat sowieso wel idd. Maar dat trucje met spiritus ga ik eens proberen ja, snaren zijn duur zat :p
Muse/Kings of Leon/INXS//Lynyrd Skynyrd/Queen/U2/Keane/Kensington/...
Marcus Miller P7, Alder AWH lefty
Marshall MB150
:jam:
Gebruikersavatar
grotesmurf
Berichten: 546
Lid geworden op: 16 mar 2015, 13:08

Re: Lage snaren snel 'dof'. Tips & tricks?

Bericht door grotesmurf »

In een ultrasoon reiniger met een drupje afwasmiddel door het water werkt ook goed.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Plaats reactie