kun je output meten?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1652
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Re: kun je output meten?

Bericht door Ken »

Sjtevel 1984 schreef: 29 dec 2018, 16:16 Ik dacht slechts hardop. :oops:
Zou leuk zijn als BassAgent zijn meme ook even toelicht.
En ook het antwoord van Rieno over dB(A) is niet een antwoord op de vraag die TS stelt.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: kun je output meten?

Bericht door Rieno »

Daarom had ik eerder al een passend antwoord gegeven, Ken ;) Mijn laatste bericht was slechts een verduidelijking van het feit dat decibels vaak onterecht als eenheid van geluidssterkte worden gebruikt...en als de TS los gaat op dB-meters enz. vanuit die gedachte, zou dat toch zonde zijn.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: kun je output meten?

Bericht door BassAgent »

Ken schreef: 29 dec 2018, 19:09
Sjtevel 1984 schreef: 29 dec 2018, 16:16 Ik dacht slechts hardop. :oops:
Zou leuk zijn als BassAgent zijn meme ook even toelicht.
En ook het antwoord van Rieno over dB(A) is niet een antwoord op de vraag die TS stelt.
O pardon: een dB-meter gebruik je inderdaad om geluidsdruk te meten en die kun je veranderen door aan je volumeknop te draaien, verder weg te staan etcetera. Meet dus niks van de output van een bas. Ik ha het vermoeden dat Sjtevel zat te grappen, vandaar :)
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1652
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Re: kun je output meten?

Bericht door Ken »

OK Rieno en BassAgent...

Eens met Rieno's eerste antwoord.
TS heeft het over het "gelijk trekken" van volume. Over het meten van audioniveaus zijn boeken vol geschreven: wat meet je? RMS (gemiddelde waarde), piekwaarde, frequentie-afhankelijk, etc...
Het menselijk oor neemt volumewijzigingen niet lineair waar, maar frequentie-afhankelijk. Daarom wordt daarvoor de dB(A) schaal gebruikt.
Praktisch gezien zou ik een VU-meter nemen en van alle (bas) gitaren die je gebruikt de instelling zo maken (op de bas/gitaar of via een mixer) dat dezelfde noot op deze (bas) gitaren een even grote meteruitslag geeft. En dat bv. testen met een G op de E-snaar en een D op de G-snaar.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2177
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: kun je output meten?

Bericht door Goose »

@ken, dat gaat dus niet op wanneer je 2, of meer, totaal verschillende bassen gebruikt. Als je bv een EB3 neemt die vooral aanwezig is in het laag en een Stingray die meer in het midden zit, dan kan zo'n Stingray wel een even hoge output hebben maar toch harder overkomen omdat het midden harder overkomt. Immers, voor het laag heb je meer vermogen nodig om even hard over te komen, kort door de bocht gezegt.
Ik weet dat een Db meter niet optimaal is maar misschien naast het menselijk oor wel iets objektiever. En dat kan je min of meer wel van het eindproduct, geluid uit je speaker, soort van het volume meten van het helespectrum. Immers, een volt meter ziet niet of het laag, midden of hoge tonen zijn.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: kun je output meten?

Bericht door arjan »

Boeiende discussie tot zover 👍🏽
Ik ga maar uit van wat prettig is voor het gehoor en de mix. Ik zal het maar bij de simpelste oplossing houden en op een pre amp ( dakglass vintage ultra🤘🏽) de master zo aan te passen dat het in de buurt komt. Met een setting saverstift markeer ik wat het goede geluids nivo is. Niet ideaal maar zou moeten werken.
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: kun je output meten?

Bericht door JohnBoy »

Precies. En je kunt altijd nog terugvallen op je oren, die vertellen je heel goed op welk punt twee geluiden even hard klinken.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1652
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Re: kun je output meten?

Bericht door Ken »

Goed plan 👍🏻
Plaats reactie