kun je output meten?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

kun je output meten?

Bericht door arjan »

ik gebruik meerdere gitaren op een gig en vind het lastig om met de verschillen in signaal (volume) om te gaan. dit heeft namelijk effect op compressie en overdrive etc en voor FOH is het ook niet handig. Ik vraag me af of je dit kan meten zodat ik iets kan doen met elementhoogte of iets dergelijks om dat meer gelijk te krijgen. natuurlijk is er verschil in klank waardoor er ook een andere "volume-beleving" is maar toch vraag ik me af of er een electrisch signaal gemeten kan worden en hoe.
Of verder nog ideeën om dit op te lossen?

thx
Arjan
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: kun je output meten?

Bericht door Rieno »

Ieder elektrisch signaal is te meten, maar het is denk ik appels met peren vergelijken. Het is niet alleen de amplitude (de hoogte van de spanning), maar ook de frequentie waar je rekening mee moet houden in de rest van de keten. Daarom helpt simpelweg de gainknop open- of dichtdraaien ook niet altijd, want dat doet niks met de rest van de frequenties.

Kort gezegd: amplitude kun je dus meten (de lichtjes op een mixer bijvoorbeeld), maar om het hele signaal subjectief te vergelijken..ik wens je succes.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: kun je output meten?

Bericht door JohnBoy »

Wat voor mij goed werkt is het meten met een opnameprogramma door simpelweg naar de grafische weergave (amplitude) te kijken. Zeer betrouwbaar.
Vervolgens kun je FET voorversterkertjes in je instrumenten bouwen en die afregelen op hetzelfde volume.
Kan natuurlijk ook op gehoor.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2342
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Re: kun je output meten?

Bericht door MaartenV »

Als je een serie min of meer vergelijkbare gitaren gebruikt, kom je met volume (amplitude, de toppen van je golf en uitslag van een VU-meter) een heel eind.

Als je verschillende gitaren gebruikt vanwege verschillende karakters/sounds/tones/..., zie het antwoord van Rieno. Dit is waarschijnlijk jouw situatie en dan zou ik tijdens een repetitie op gehoor instellingen zoeken die het meest overeenkomen.
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: kun je output meten?

Bericht door JohnBoy »

Als je dezelfde noot en positie pakt op verschillende instrumenten hen je een redelijk vergelijk. Ikzelf pak hiervoor een lage G
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: kun je output meten?

Bericht door Strabel »

Misschien kan het met het element in serie te zetten met een toongenerator en op een oscilloscoop af gelezen wat de waardes zijn,dit gaat natuurlijk wel erg ver plus het feit dat verschillende elementen ook verschillende frequentie dalen en pieken hebben dus is dat heel moeilijk te vergelijken.
Een compressor gebruiken en afstellen op de (bas) gitaar die het minste volume heeft is denk ik de enige optie.
Het is wel zo dat bij sommige (bas) gitaren de volume knop ook een klein beetje invloed heeft op de hoge tonen ,dus een lastig verhaal.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: kun je output meten?

Bericht door zomnius »

Gebruik gewoon een klein mengpaneeltje, die heb je zelfs in pedaalvorm. Dan kan je de amplitudes etc op elkaar afstemmen & presto... Ik zou niks aan een bas of de sound die je eruit wil veranderen...

https://www.bax-shop.nl/signaal-splitte ... 7XEALw_wcB
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: kun je output meten?

Bericht door arjan »

Bedankt voor het meedenken!
Ik zal eens gaan rommelen met logic pro, goeie tip. En verder probeer ik het live op te vangen met een pre amp ofzo
Thx
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: kun je output meten?

Bericht door Sjtevel 1984 »

Is een dB meter niet praktischer?
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: kun je output meten?

Bericht door Goose »

Je zou inderdaad iets qua afstelling van je volume knop op de bas kunnen aanpassen. Maar zoals al eerder gezegt, dat kan iets met je tone doen. Daarom begrijp ik eigenlijk niet dat de bij gitaristen bekende mod treble bleed je bij bassisten zelden tot nooit ziet.
Zelf heb ik hem ook niet, maar dat komt omdat ik eigenlijk maar 1 bas gebruik met volume altijd helemaaal open.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: kun je output meten?

Bericht door JohnBoy »

Ik heb wel de treblebleed mod op een PJ. Erg prettig als je graag de elementen mixt. Zou eigenlijk standaard moeten komen op elk instrument.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: kun je output meten?

Bericht door BassAgent »

Sjtevel 1984 schreef: 26 dec 2018, 10:26 Is een dB meter niet praktischer?
Afbeelding
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: kun je output meten?

Bericht door Sjtevel 1984 »

Ik dacht slechts hardop. :oops:
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: kun je output meten?

Bericht door JohnBoy »

dB = amplitude :jaaaaa:
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: kun je output meten?

Bericht door Rieno »

Zeker niet...decibel is een verhouding en geen eenheid. Als je een dB-meter gebruikt, meet je frequentieafhankelijk de geluidsdruk en niet de spanning. Je hebt het dan over dB(A).

Je kunt ook wel een logaritmische schaal op spanning (amplitude) toepassen natuurlijk, dan heb je het over dBV en dat is meer in de elektrotechniek gebruikt.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Plaats reactie