MarkBass gaat basgitaren maken

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
frieteboer
Berichten: 588
Lid geworden op: 21 aug 2008, 12:57

Re: MarkBass gaat basgitaren maken

Bericht door frieteboer »

Basvarken schreef: 15 jan 2019, 07:57 De MB Gold is gewoon de zoveelste J-bass.
Maar de body heeft wel een veel kleinere offset dan de JB body. Hij zit een beetje tussen de P en J-body in. Ik vind het wel mooi!

| Human Base basses | EBS amplification |
Gebruikersavatar
MacDaion
10 voor taal
Berichten: 2061
Lid geworden op: 05 jan 2010, 16:38

Re: MarkBass gaat basgitaren maken

Bericht door MacDaion »

BassAgent schreef: 15 jan 2019, 08:44
Basvarken schreef: 15 jan 2019, 07:57 De body van de Kilimanjaro en Kimanda gaat nog wel. Ze hebben tenminste een poging gedaan om zelf iets te bedenken. Maar de kop is wel sneu; een Fenderkop met een deukje erin.
Denk het niet:
Afbeelding
Afbeelding
Of, nog een ietsje pietsje extremer:
Afbeelding
--
Maurice Vandebroek
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: MarkBass gaat basgitaren maken

Bericht door BassAgent »

Basvarken schreef: 15 jan 2019, 11:25
BassAgent schreef: 15 jan 2019, 10:18 Zijn geen knipogen maar gewoon heruitgaves van klassieke modellen (National, Mosrite enz).
Nou, nee, niet echt.
Ze doen heel bewust -om copyrights-gedoe te voorkomen- altijd best veel anders dan bij het origineel.
Bovendien; een echte heruitgave zou eigenlijk alleen door het originele merk zélf kunnen worden gedaan.
Hè? Maar de Sidejack is toch gewoon een Mosrite-kopie? En ze maken een Harmony letterlijk na, en Gretsch... Of hebben ze net genoeg veranderd?
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: MarkBass gaat basgitaren maken

Bericht door BassAgent »

frieteboer schreef: 15 jan 2019, 14:25
Basvarken schreef: 15 jan 2019, 07:57 De MB Gold is gewoon de zoveelste J-bass.
Maar de body heeft wel een veel kleinere offset dan de JB body. Hij zit een beetje tussen de P en J-body in. Ik vind het wel mooi!
Volgens mij is het gewoon een standaard Precision-vormige body hoor, zo staat het ook in de blurb.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: MarkBass gaat basgitaren maken

Bericht door badastronaut »

Ben wel benieuwd naar die 'competitive prices' eigenlijk. Zal wel weer een stevig prijskaartje aan hangen...
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: MarkBass gaat basgitaren maken

Bericht door Basvarken »

BassAgent schreef: 15 jan 2019, 14:52
Basvarken schreef: 15 jan 2019, 11:25

Nou, nee, niet echt.
Ze doen heel bewust -om copyrights-gedoe te voorkomen- altijd best veel anders dan bij het origineel.
Bovendien; een echte heruitgave zou eigenlijk alleen door het originele merk zélf kunnen worden gedaan.
Hè? Maar de Sidejack is toch gewoon een Mosrite-kopie? En ze maken een Harmony letterlijk na, en Gretsch... Of hebben ze net genoeg veranderd?
Er zijn vele kleine verschillen.
Neem bijvoorbeeld de Gretsch country gentleman kopie die ze Classic 4 noemen. Die heeft andere vorm inlays. Andere vorm kop. Geen lederen patch aan de achterkant. Iets ander staartstuk.

Of de Gibson EB die ze bij Eastwood EB-1 noemen. Deze heeft een andere mensuur. Is hol ipv massief. Andere jackinput. Andere brug. Humbucker ipv single coil. Andere mechanieken.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3682
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Re: MarkBass gaat basgitaren maken

Bericht door aap »

Die knoppen op de Jazz lopen raar, 1 rij recht en 1 rij schuin. Jammer dat ze geen vpf filter in hun preamp hebben gebouwd.
Gebruikersavatar
WBP WorstBassPlayer
Berichten: 211
Lid geworden op: 11 dec 2009, 17:57

Re: MarkBass gaat basgitaren maken

Bericht door WBP WorstBassPlayer »

he jammer kunnen er niet wat merken verdwijnen.......... ik krijg een keuzekop met een scheur dr in
Basgitaar spelen, is als luchtbasgitaarspelen, maar dan met een echte, een beetje a-tonaal, dat hoort bij een fretloze toch?. Maar ja, al stel ik mijn bas nog zo goed af, het wordt natuurlijk nooit een Flaterfoon heee.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: MarkBass gaat basgitaren maken

Bericht door JohnBoy »

Grappig, al die positieve reacties.
Ik ben wel benieuwd naar de preamp trouwens.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: MarkBass gaat basgitaren maken

Bericht door badastronaut »

Die Kilimanjaro ziet er niet verkeerd uit hoor! ik denk alleen dat ze stevig duur zijn.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: MarkBass gaat basgitaren maken

Bericht door BassAgent »

Op TalkBass gaan geruchten van $3000 en meer.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
HaveBlue
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 okt 2012, 16:10

Re: MarkBass gaat basgitaren maken

Bericht door HaveBlue »

BassAgent schreef: 15 jan 2019, 19:06 Op TalkBass gaan geruchten van $3000 en meer.
De wereld is vol van mensen met meer geld dan talent die lachend 3K$ uitgeven om op Richard Bona te lijken :D

Vind het geen gekke prijs voor iets wat 'handgemaakt' lijkt als de Kilimanjaro. Benieuwd wie ze bouwt. En waar ze gebouwd worden.
"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: MarkBass gaat basgitaren maken

Bericht door BassAgent »

Ik ben vooral benieuwd of Bona z'n Fodera (die je voor ruim €11K kan kopen, die van hem is nog wel een tikkie duurder denk ik) aan de kant gaat zetten voor dit mormel.

Overigens, als dit handgemaakt wordt vind ik het nogal raar dat MarkBass niet vermeldt welke luthier dat dan doet. Ik ken niet zoveel Italiaanse bouwers (lees: geen) dus wat naam en faam zou best mogen IMO.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
HaveBlue
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 okt 2012, 16:10

Re: MarkBass gaat basgitaren maken

Bericht door HaveBlue »

BassAgent schreef: 15 jan 2019, 19:22 Ik ben vooral benieuwd of Bona z'n Fodera (die je voor ruim €11K kan kopen, die van hem is nog wel een tikkie duurder denk ik) aan de kant gaat zetten voor dit mormel.

Overigens, als dit handgemaakt wordt vind ik het nogal raar dat MarkBass niet vermeldt welke luthier dat dan doet. Ik ken niet zoveel Italiaanse bouwers (lees: geen) dus wat naam en faam zou best mogen IMO.
Volgens mij speelt Marcus Miller nog steeds geen Sire op het podium :lol: Het lijkt me niet goed voor de verkopen als Bona deze niet gaat gebruiken en daar zal contractueel vast iets over vastgelegd zijn. Niet dat het mij boeit want ik vind Bona een verschrikkelijke vent :finger:

De enige Italiaanse bouwer die ik ken is https://www.biarnel.com/. Maar die zullen niet toegerust zijn op de volumes die Markbass wil halen. Zullen wel uit de Centraal-Europa of Japan komen.
"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous
Plaats reactie