4, 5 en 6 snaar van dezelfde bas?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7925
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: 4, 5 en 6 snaar van dezelfde bas?

Bericht door BassKees »

Dat komt vast omdat hij geen Nederlands spreekt.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: 4, 5 en 6 snaar van dezelfde bas?

Bericht door basloze fret »

badastronaut schreef: 29 mar 2019, 10:03 Ja vind ik ook, maar ja, zo noemt hij het zelf wel altijd.
Klopt, waarschijnlijk omdat hij die naam zelf heeft bedacht of dat het interessanter klinkt. Ik vind het niet klinken.
Allardo
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mar 2019, 23:52

Re: 4, 5 en 6 snaar van dezelfde bas?

Bericht door Allardo »

Dank jullie, bassisten voor jullie antwoorden!

In het stukje over de Wrecking Crew of hoe je ze ook wilt noemen (excuus, de link werkt blijkbaar niet, daarom deze nogmaals link) hetwelk ik dacht ff snel te editen :dance:, wordt gesteld dat Tommy Tedesco in december 1960 tijdens opnamen op zessnarige bas speelde (The Great Impostor (The Piltdown Men).
Pedullist schreef: 29 mar 2019, 06:35 Ik denk dat Tommy op een Fender VI speelde.
Dank Pedullist :-D

Hier staat:
The Fender VI was released in 1961 and followed the concept of the Danelectro six-string bass released in 1956, having six strings tuned E to E, an octave below the Spanish guitar. The Bass VI was closely related to the Fender Jaguar, with which it shared styling and technical details, notably the Fender floating tremolo. The VI had an offset body similar but not identical to that of the Jazzmaster/Jaguar.
Dat wrikt ietwat in de tijd. Maar: in het Fender VI artikel wordt gewag gemaakt van een Danelectro six string bass...
Dat zou kunnen. Lemma Danelectro meldt: In 1956, Danelectro introduced the six-string baritone guitar. The baritone guitar never became popular, but found an enduring niche in Nashville for "tic-tac" bass lines.
Wat denken jullie: kan het geschreven worden zonder te liegen? :facepalm:

Dank en grote groetselen!
Plaats reactie