Halspen L2500
Halspen L2500
Gisteren via MP een mooie 2ehands G&L L-2500 tribute gekocht. Ik helemaal blij...fijne slanke hals goed bespeelbaar voor mijn kleine handen,... maar wat blijkt, ik kan de halspen niet afstellen. Het blijkt dat de imbus op de headstock kapot gedraaid is. Is de halspen te vervangen ? Of wordt het een nieuwe hals ?
Greetz, Jan
Re: Halspen L2500
Misschien nog even bij de verkoper melden dat hij je wss bewust een kapot product verkocht heeft? Of was de prijs daar ook naar?
Re: Halspen L2500
Als alleen het zeskantje dol is kun je vaak de moer van de pen nog wel vervangen
Re: Halspen L2500
En is ie echt dol, of moet je eigenlijk een US-maat inbussleutel hebben en zit je er met een EU-maat inbussleutel in te roeren?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Re: Halspen L2500
StewMac heeft daar allerlei handige tools voor.
Maar ik zou er niet zelf aan gaan klooien als je er geen verstand van hebt.
Maar ik zou er niet zelf aan gaan klooien als je er geen verstand van hebt.
Re: Halspen L2500
Op het basforum van G&L staat dat de maat 4 mm is.
Ik heb zowel Metrisch als imperial sets. Maar de vorige eigenaar heeft de imbus moer met de verkeerde maat stuk gedraaid.
Greetz, Jan
Re: Halspen L2500
Ok, je zal niet de eerste zijn die denkt dat de boel stuk is met een verkeerde maat gereedschap
Dan is het inderdaad een kwestie van de vorige eigenaar verantwoordelijk stellen (geld terug of reparatie betalen) en als dat niet lukt, zelf wegbrengen en betalen.
Dan is het inderdaad een kwestie van de vorige eigenaar verantwoordelijk stellen (geld terug of reparatie betalen) en als dat niet lukt, zelf wegbrengen en betalen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Re: Halspen L2500
Oh dat is echt zo irritant Vaak gaat met een net iets andere inbus (taps toelopend, of een fractie groter) en de hals gebogen zodat de spanning van de pen af is de moer nog wel los, en die dingen zijn meestal generiek (paar euro). Helaas weet je niet zeker of het geen vastgelaste is en dan ben je verder van huis...
Re: Halspen L2500
We hebben er weer eentje. Halspeninbus dol. Of op uiterste stand. Het is echt ZO klote hè. En het gebeurt veel vaker dan je zou willen. Waarom is het zo gewoon dat men zoiets simpels kan vernaggelen?
Ik vergeet het ook altijd te checken bij aankoop 2e hands bas.
Zeker eerst contact opnemen met de verkoper. Probleem voorleggen en vraag naar een voorstel van de kant van de verkoper.
Maak de afweging of je dit wil en kan accepteren. Nee? Of verkoper wil niet meewerken? Dan kan je door het opstellen van een aangetekende brief de verkoper ingebreke stellen.
Ook te proberen:
Maatje 5mm bijvijlen tot deze wat tapser, ronder en kleiner is... en zeg ongeveer 4.3mm. Dan wat spanning van de trussrod afhalen door de hals voorzichtig te buigen en voorzichtig pielen?
Ik vergeet het ook altijd te checken bij aankoop 2e hands bas.
Zeker eerst contact opnemen met de verkoper. Probleem voorleggen en vraag naar een voorstel van de kant van de verkoper.
Maak de afweging of je dit wil en kan accepteren. Nee? Of verkoper wil niet meewerken? Dan kan je door het opstellen van een aangetekende brief de verkoper ingebreke stellen.
Zéker!
Ook te proberen:
Maatje 5mm bijvijlen tot deze wat tapser, ronder en kleiner is... en zeg ongeveer 4.3mm. Dan wat spanning van de trussrod afhalen door de hals voorzichtig te buigen en voorzichtig pielen?
Re: Halspen L2500
Bedankt voor alle reacties, ik denk dat het een nieuwe hals wordt. Met speurwerk op internet kom ik erachter dat De trussrod is een dubbel action type is, en vanaf een zekere productie datum zijn de moeren en draadeind vastgelast. Dan is het zonder breekwerk niet te vervangen (alles is verlijmd). Gelukkig staat de hals redelijk recht, zodat met lichte snaren nog goed te spelen is. Maar balen blijft het.... Het is een leuk bassie, goed bespeelbaar en fijne klank mogelijkheden.
Greetz, Jan
- CaptainSlow
- CaptainTitanium
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55
Re: Halspen L2500
Als je m dan toch al wil gaan afschrijven: zou je een schroefbitje of iets anders in het oude inbusgat kunnen lijmen? Als je het voor elkaar krijgt om een dun lijmlaagje te krijgen van 0.1 mm of zo, kun je een behoorlijk sterke lijmlaag krijgen.
Maarja, al krijg je het voor elkaar, dan heb je nog de vraag waarom de oude inbus dol is. Zelfs met een foute inbussleutel moet je nog wat kracht zetten om alles kapot te maken, misschien liep het ding al niet lekker meer.
Klote blijft het.
Maarja, al krijg je het voor elkaar, dan heb je nog de vraag waarom de oude inbus dol is. Zelfs met een foute inbussleutel moet je nog wat kracht zetten om alles kapot te maken, misschien liep het ding al niet lekker meer.
Klote blijft het.
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel
De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
- Spaghettihout
- pastaplank
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33
Re: Halspen L2500
Verdorie zonde van zo'n bas...
Re: Halspen L2500
Jammer, maar ik zou er toch nog wat aan prutsen voordat ik een nieuwe hals kocht. Misschien iets met kneedbaar staal, of draad tappen en met loctite een boutje erop.
Failure is always an option.
Re: Halspen L2500
De reden van de uitgesleten imbus is denk ik, dat de vorige eigenaar de pen te strak heeft gedraaid met een verkeerde maat imbus sleutel. Die inbusmoeren zijn niet het hardste staal, een paar keer doorschieten en je krijgt door de bramen de goeie er niet meer in. Met een setje 130-32 snaren staat de hals net iets te recht. Nog wel bespeelbaar maar het kan beter. dikker snaren zou kunnen maar niet gewenst. Als ik de hals pen wil los draaien dan blijven er denk ik 3 opties over, Er zijn links draaiende zelftaps; dan kan je de pen waarschijnlijk wel los draaien maar niet meer vast en het is de vraag of het lukt, want de imbus moer zit toch wel redelijk diep in het gat. De pen vervangen is geen optie. Er zijn ook een soort getrapte imbussen, maar omdat het gat redelijk rond is geworden denk ik niet dat het gaat werken. Een andere manier is misschien met een dremel en slijpschijfje een sleuf slijpen in de imbus moer dan kan je hem met een platte schroevedraaier weer stellen. Maar het nadeel is dan wel dat de kop van de hals behoorlijk beschadigd raakt. Het oog wil ook wat ...
Greetz, Jan