Nieuwe Pickup voor USA Precision

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Muller
Berichten: 334
Lid geworden op: 09 okt 2006, 22:34

Nieuwe Pickup voor USA Precision

Bericht door Muller »

Enige tijd geleden postte ik hier trots de foto's van mijn nieuwe aanwinst: een nieuwe Fender American Professional Precision Bass. Speelt supercomfortabel, ik moest even wennen aan de hogere frets, maar ze maken je leven echt makkelijker. Heerlijke hals, goed gewicht en wanneer je in je eentje speelt en klinkt het fantastisch.

Maar nu komt het: Bij de band heb ik tot nu toe nog geen lekkere sound gevonden. Ik heb al andere (nikkel) snaren geprobeerd, getweakt met EQ, pickuphoogte, tone... maar er mist iets. Het geluid is evenwichtig - zeker bruikbaar, maar ik mis bas - ik mis power in de bas. Ik mis het als ik een slide doe dat de bas lekker boomy meedoet. En subtiele noten in rustige wil ik lekker diep laten klinken - maar ik krijg het niet voor elkaar.
In de bas zitten de originele (nieuwe) PU's: V-mod Precision Bass elementen met zowel Alnico-2 en Alnico-5 magneten. Dat zegt mij overigens niet zoveel.

Ik koos voor een P-bass omdat ik weer zocht naar het passieve. Ik bezat ooit een Classic 50s Precision en die was lekker 'boomy' met de tone wat meer dichtgedraaid. Zonde dat ik die ooit weggedaan heb. Nu bewust voor een Amerikaan gekozen vanwege de afwerking en deze heerlijke nek.

Ik heb me verdiept in nieuwe pick-ups, maar ik twijfel heel erg. Moet ik juist kiezen voor een vintage element voor het geluid dat ik zoek, of zal ik juist die SD SPB-3 Quarter Pounders erin zetten voor meer power. Ik wil niet dat het allemaal te 'iel en fragiel' klinkt. Maar het moet ook niet oversturen. Op het overwegingslijstje staat eigenlijk van alles:

Seymour Duncan:
SPB-1
SPB-3 (QP)
SPB-4 (Steve Harris)
Antiquity

Nordstrand NP4

Fender Custom Shop ’62P

Doorgaans gebruik ik mijn P-bass voor pop en soft-rock nummers: John Mayer, Miss Montreal, Bløf, oude rock zoals Rolling Stones. En met de tone wide open: Hush - Kula Shaker en dat soort lekkere ragnummers. Ik hou niet van teveel hoog in mijn sound.

Advies? Tips zijn welkom!
Laatst gewijzigd door Muller op 12 mei 2019, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Fender American Professional Precision Bass
MusicMan Stingray Special V
MarkBass LMT800 / Vanderkley 112MNT
MXR Bass Compressor M87 - MXR M81 Bass PreAmp - MXR Bass fuzz - MXR Octaver - MXR Bass Envelope Filter - Boss OC-5
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2897
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: Nieuwe Pickup voor USA Precision

Bericht door Spaghettihout »

Ik kan alleen maar zeggen dat ik die QP's in mijn Squier P heb gezet en ik daar zeer tevreden mee ben, maar hoe die door de mix heen prikken kan ik je niet zeggen.
Power hebben ze zeker en ze zijn ook niet te iel, als ik tone dichtdraai en een schuimpje onder de snaren heb ik een geweldige vintage sound.
Maar dat is natuurlijk mijn menig.
Gebruikersavatar
Muller
Berichten: 334
Lid geworden op: 09 okt 2006, 22:34

Re: Nieuwe Pickup voor USA Precision

Bericht door Muller »

Ik neig eerlijk gezegd ook naar de SPB-3's hoor. Gewoon omdat ik van te voren kan zeggen dat ze never-nooit iel zullen klinken. Ik ben alleen bang dat hij misschien te 'hot' is en ik niet rustig een Pino lijntje onder John Mayer kan gooien.

Fender American Professional Precision Bass
MusicMan Stingray Special V
MarkBass LMT800 / Vanderkley 112MNT
MXR Bass Compressor M87 - MXR M81 Bass PreAmp - MXR Bass fuzz - MXR Octaver - MXR Bass Envelope Filter - Boss OC-5
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Re: Nieuwe Pickup voor USA Precision

Bericht door Freddy Lee »

Voor wat het waard is, ik heb de NP4 een paar jaar geleden op een Yamaha Pulser Precision laten plaatsen door Peter 2.0. Ik was daar meer dan tevreden over. Ik speelde toen in een rock coverband. Mijn P-sound was nog nooit zo prominent aanwezig.
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Nieuwe Pickup voor USA Precision

Bericht door Erelid »

Ik heb ooit de SPB-3 uit mijn Precision gegooid om dat ik die te hot vond en heb er er Fender CS'62 in gezet. Dat is wel de echter Fender P sound. Maar dat doen de Antiquities ook heel goed.

Ook flatwound snaren komen beter door de mix vind ik.
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2897
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: Nieuwe Pickup voor USA Precision

Bericht door Spaghettihout »

Ik speel ook Motown en Marvin Gaye gerust met de QP's, iets volume eruit, schuimpje eronder en prima te doen, maar wat Erelid zegt; die CS'62 zijn ook echt wel vet en meteen instant vintage/P sound.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Nieuwe Pickup voor USA Precision

Bericht door Hans58 »

Freddy Lee schreef: 12 mei 2019, 12:43 Voor wat het waard is, ik heb de NP4 een paar jaar geleden op een Yamaha Pulser Precision laten plaatsen door Peter 2.0. Ik was daar meer dan tevreden over. Ik speelde toen in een rock coverband. Mijn P-sound was nog nooit zo prominent aanwezig.
Eens. Ik heb een PeterBuilt Precision met elzen body en een dikke vintage maple neck en daar zit een Nordstrand NP4-V in. Hele fijne en dynamische pup.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Nieuwe Pickup voor USA Precision

Bericht door Muziekschuur »

Ik heb hier een 50's P element (nog in een doosje). Ik zou dikkere snaren gaan. Ja. het zit in een lager gewikkeld element. Maar je hebt een hele toffe basis. De nek is ook een ding. De '50's is een bas met een brug breedte van 44/45mm. Terwijl je amerikaan waarschijnlijk 41,5 mm breed is. Dat betekent minder hout. Dat is een belangrijk deel van het geluid.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Nieuwe Pickup voor USA Precision

Bericht door Muziekschuur »

Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Re: Nieuwe Pickup voor USA Precision

Bericht door Herman »

Ik heb de spb2 in mijn classic 50's P gezet, en die klinken waanzinnig vet. Niet te veel hoog, lekker diep in het laag en een fantastisch midden waarmee je lekker in het bandgeluid ligt. Maar ook dat is mijn bescheiden mening..
Gebruikersavatar
Bumper
Berichten: 777
Lid geworden op: 13 jan 2010, 13:03

Re: Nieuwe Pickup voor USA Precision

Bericht door Bumper »

Monkey schreef: 12 mei 2019, 14:29 Ik heb de spb2 in mijn classic 50's P gezet, en die klinken waanzinnig vet. Niet te veel hoog, lekker diep in het laag en een fantastisch midden waarmee je lekker in het bandgeluid ligt. Maar ook dat is mijn bescheiden mening..
Bij mij dezelfde ervaring. Die spb2 is te gek!
Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 784
Lid geworden op: 20 jan 2009, 16:28

Re: Nieuwe Pickup voor USA Precision

Bericht door Heinz »

Ik denk dat als je wat meer power wilt hebben je geen buil kan vallen aan de SPB-3. Ik heb deze in mijn Nate Mendel Precision zitten en ik vind m in band-verband het beste klinken. Het is niet de meest vintage klinkende pickup, maar met een goede tone-regelaar kan je hier alle kanten mee uit, en je hebt een lekkere push in het laag.

In mijn andere Precision heb ik net passive EMG GZR pickups gezet, die zijn ook te gek. Iets meer vintage karakter dan de SPB-3 maar toch genoeg laag en midden om goed overeind te blijven met stevige gitaren.
The eyes in the room are all lookin' at the star, but the butts are all shakin' to the bass guitar...

Band: SoulMachine | Youtube channel: Bassguitarvideo
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Nieuwe Pickup voor USA Precision

Bericht door Erelid »

Ik vind de SPB-3 echt een stampende rock pickup. Heeft veel minder het echte P geluid dan de andere voorgestelde pickup. Niks mis mee als dat is wat je zoekt.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Nieuwe Pickup voor USA Precision

Bericht door Muziekschuur »

Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Nieuwe Pickup voor USA Precision

Bericht door Muziekschuur »

Deze sound krijg je niet uit de nieuwere Amerikaanse Fender bassen.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Plaats reactie