Keuze basgitaar, en versterker: welke is het beste?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Wietse98
Berichten: 37
Lid geworden op: 20 jun 2019, 22:36

Keuze basgitaar, en versterker: welke is het beste?

Bericht door Wietse98 »

Hé hallo allemaal,

Ten eerste: sinds gisteren heb ik mij op dit forum aangemeld. Mijn naam is Wietse, 21 jaar oud. Wegens de grote behoefte aan een bassist in twee bandjes waar ik in zit (1 als zanger, 1 als drummer) heb ik besloten om met vol passie en drive een bas carrière te starten! Maar daar heb ik natuurlijk een mooie basgitaar voor nodig. (En versterker etc.)

Nu heb ik al een beetje op internet gekeken welke een mooie basgitaar bij mij past, die ik uiteraard eerst even wil uittesten bij een muziekwinkel. :wink:
Ik kom op twee modellen van het merk Ibanez uit: de GSR200 en de TMB100 Talman.
Hebben jullie ervaringen met deze basgitaren? En welke versterker zou hier het beste bij passen, aangezien ik juist de bas ook wil gebruiken voor optredens?

Btw. Zelf ben ik echt een rock/metal persoon. Daar ligt ook mijn muzikale interesse. Ben erg fan van basgitaristen als Chris Wolstenhome, Simon Gallup, Flea, Mike Starr, Steve Harris, Justin Chancellor en Les Claypool. Brede smaak haha.
Haico

Re: Keuze basgitaar, en versterker: welke is het beste?

Bericht door Haico »

Welkom en de baswereld en op BGF! :)

Met beide bassen zal je goed uit de voeten kunnen. De GSR is een heel slank uitgevoerde bas t.o.v. een gemiddelde basgitaar. Lichter in gewicht en dunnere hals. Dat zou voordelen kunnen bieden als beginner. Ik zal juist adviseren om model te kopen met reguliere afmetingen, zoals de Talman. Dat maakt overstappen later makkelijker. En het "voordeel" van de slankere hals heb je vooral snel in de allereerste periode als beginner. Het went snel.

Voor versterkers hebben we een apart deel van het forum. Als je gelijk in bandjes wil spelen én optreden, zal je wellicht 2e hands uitkomen.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Keuze basgitaar, en versterker: welke is het beste?

Bericht door JohnBoy »

Voor je eerste bas is het toch wel belangrijk dattie fijn in je handen ligt. Kun je niet bij een muziekwinkel binnenlopen om er een paar vast te houden?
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Keuze basgitaar, en versterker: welke is het beste?

Bericht door Rieno »

Wat is je budget voor de basgitaar en de versterker? Kunnen we je een beetje helpen zoeken :)

De GSR-serie van Ibanez staat hier trouwens te boek als griezelig veel waar voor je geld, dus als ik moest kiezen tussen die beide...dan was de keuze snel gemaakt.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Wietse98
Berichten: 37
Lid geworden op: 20 jun 2019, 22:36

Re: Keuze basgitaar, en versterker: welke is het beste?

Bericht door Wietse98 »

Alvast bedankt voor de eerste reacties! Heel nuttig. k wil er graag voor zorgen dat ik een goede aankoop zodat ik lekker aan de gang kan.
Rieno schreef: 21 jun 2019, 12:25 Wat is je budget voor de basgitaar en de versterker? Kunnen we je een beetje helpen zoeken :)

De GSR-serie van Ibanez staat hier trouwens te boek als griezelig veel waar voor je geld, dus als ik moest kiezen tussen die beide...dan was de keuze snel gemaakt.
Zo voor de basgitaar zelf zou ik tussen de 200 en 250 euro wel uit willen geven. Is dat een mooi startbedrag?
JohnBoy schreef: 21 jun 2019, 11:59 Voor je eerste bas is het toch wel belangrijk dattie fijn in je handen ligt. Kun je niet bij een muziekwinkel binnenlopen om er een paar vast te houden?
zeker, absoluut van plan!
Gebruikersavatar
Galvanized
Berichten: 915
Lid geworden op: 14 okt 2012, 14:35

Re: Keuze basgitaar, en versterker: welke is het beste?

Bericht door Galvanized »

Voor 250 zou je ook een mooie squier vintage modified of Classic vibe tweedehands kunnen scoren. Met een precision of een jazz kun je gewoon niet mis en kan je elke muziekstijl mee aan!
MUSIC MAN STINGRAY 5
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15129
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Re: Keuze basgitaar, en versterker: welke is het beste?

Bericht door padawatje »

Met dat budget kan je toch best op de tweedehandsmarkt gaan kijken. Met een Squier, Yamaha, of Ibanez zit je meestal wel goed.
Ik zou als absolute beginner wegblijven van merken uit het laagste prijssegment (Fazley, Dimavery, Stagg, ...)

Heb je ooit al eens op een bas gespeeld ? Zo ja, welk model was dat en beviel de feel en de klank je ? Waarom (niet) ?
Wietse98
Berichten: 37
Lid geworden op: 20 jun 2019, 22:36

Re: Keuze basgitaar, en versterker: welke is het beste?

Bericht door Wietse98 »

Ik heb één keertje op een bas gespeeld. Anderhalf maandje geleden was dat. Gewoon een keer uitproberen, beetje puzzelen hoe je de snaren aan moet slaan en zo. Ik kon toen al een stukje van A Forest van The Cure naspelen haha. Of 't op de goede manier ging, das een ander verhaal :lol:

Keuze wordt nog lastig met zulke goede suggesties!
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6212
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

Re: Keuze basgitaar, en versterker: welke is het beste?

Bericht door LemmyNL »

Je drumt in één band en zingt in de andere, maar je wilt bassist worden? Da's pas toewijding!

...ga je dan op zoek naar vervangers of wil je nog iets overlappen? (als zanger is het misschien mogelijk, als drummer... iets aan de lastige kant)
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Keuze basgitaar, en versterker: welke is het beste?

Bericht door Rieno »

Die suggestie van een tweedehands Squier uit de Classic Vibe serie is een hele goeie. Ik heb zelf een Precision uit die serie en die staat hier naast een tweetal behoorlijk wat duurdere instrument en staat zeker z'n mannetje :D Dan zou ik denk ik toch wel voor een Jazz gaan in jouw geval...net iets veelzijdiger als je net begint met spelen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Re: Keuze basgitaar, en versterker: welke is het beste?

Bericht door aap »

Een maat van me heeft de tmb100 erg mooie bas en klinkt best lekker, maar de knoppen zijn bij hem van slechte kwaliteit en omdat ze stacked zijn levert dit problemen op, dit omdat ze doordraaien, samen draaien enz . Ik zou die niet zonder te testen gaan kopen.
Gebruikersavatar
thomaskm
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 mei 2010, 11:45

Re: Keuze basgitaar, en versterker: welke is het beste?

Bericht door thomaskm »

Wat Rieno zegt. Ga met 250 voor een tweedehands classic vibe of vintage modified jazz of precision bas. Een jazz bas heeft overigens helemaal niet met jazz te maken, is in ieder genre bruikbaar.
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1932
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Keuze basgitaar, en versterker: welke is het beste?

Bericht door CaptainSlow »

Tweedehands is voor een beginner toch veels te lastig. Je weet al niet welke bas je zou moeten kopen, en of je gebruikte exemplaar een beetje goed is is nog lastiger.

Plaatselijke BGF inhuren voor aankoopkeuring? :wink:
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Keuze basgitaar, en versterker: welke is het beste?

Bericht door Rieno »

Eigenlijk wordt dat vaak ook wel aangeboden idd. Wordt alleen weinig gebruik van gemaakt. Met een woonplaats of een plaats van mogelijke aankoop is er vast wel iemand van hier die mee wil :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Wietse98
Berichten: 37
Lid geworden op: 20 jun 2019, 22:36

Re: Keuze basgitaar, en versterker: welke is het beste?

Bericht door Wietse98 »

CaptainSlow schreef: 21 jun 2019, 21:27
Plaatselijke BGF inhuren voor aankoopkeuring? :wink:
Sorry, wat is dat?

Een goede Squier lijkt mij ook leuk. De komende weken maar even een keer bij Huigens music in Hengelo kijken. Zeer goede muziekwinkel.
Zover ik online heb gezien hebben ze best wat Ibanez en Squier modellen:
https://www.huigens-webshop.nl/gitaar/b ... rder=price
LemmyNL schreef: 21 jun 2019, 16:31 Je drumt in één band en zingt in de andere, maar je wilt bassist worden? Da's pas toewijding!

...ga je dan op zoek naar vervangers of wil je nog iets overlappen? (als zanger is het misschien mogelijk, als drummer... iets aan de lastige kant)
In het bandje waar ik normaal drum zit er nog eentje die zich over de percussie ontfermt, in dit geval een cajon. Maar die kan heus wel wat goede grooves op drums. Dat komt wel goed.
En zingen doe ik al heeeeeeel lang. Wel nog wat meer oefenen op techniek.
Plaats reactie