Keuze basgitaar, en versterker: welke is het beste?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Keuze basgitaar, en versterker: welke is het beste?

Bericht door Rieno »

Wietse98 schreef: 21 jun 2019, 22:19
CaptainSlow schreef: 21 jun 2019, 21:27
Plaatselijke BGF inhuren voor aankoopkeuring? :wink:
Sorry, wat is dat?
Een van de meer ervaren leden hier die even met je mee wil om een goede aankoop te doen dus ;) Kan soms net het verschil maken. En 'inhuren' moet je niet te letterlijk nemen dan.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Wietse98
Berichten: 37
Lid geworden op: 20 jun 2019, 22:36

Re: Keuze basgitaar, en versterker: welke is het beste?

Bericht door Wietse98 »

Ahhhhh op die manier! das zeker aardig.
Maar even kijken hoe dit uitpakt. Mijn vader zit in een shantykoor, als accordeonist. Ze hebben ook een bassist. Die werd razend enthousiast toen mijn vader vader vertelde dat ik wou beginnen met basgitaar spelen. :lol:
Hij wil ook wel met mij mee voor de aankoop. En mij van de eerste baslessen voorzien. :D
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2897
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: Keuze basgitaar, en versterker: welke is het beste?

Bericht door Spaghettihout »

Goede aktie Wietse!

Ik zeg: 2e hands Squier jazz, of een Sire M2, kun je alle kanten mee op!
Gebruikersavatar
Galvanized
Berichten: 907
Lid geworden op: 14 okt 2012, 14:35

Re: Keuze basgitaar, en versterker: welke is het beste?

Bericht door Galvanized »

Ik ben zelf ook fan van Sire (de v7 althans). Maar zou dat merk niet aanraden voor een beginner. Te ingewikkeld met preamp en veel knopjes!
MUSIC MAN STINGRAY 5
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2897
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: Keuze basgitaar, en versterker: welke is het beste?

Bericht door Spaghettihout »

Galvanized schreef: 21 jun 2019, 22:50 Ik ben zelf ook fan van Sire (de v7 althans). Maar zou dat merk niet aanraden voor een beginner. Te ingewikkeld met preamp en veel knopjes!
Ik ben er ook op begonnen, leer je meteen hoe het werkt en je kunt hem altijd passief schakelen als je het niet wil, dat is dan weer wel het voordeel :jaaaaa:
Gebruikersavatar
Kaasbaas
Berichten: 593
Lid geworden op: 16 aug 2014, 22:53

Re: Keuze basgitaar, en versterker: welke is het beste?

Bericht door Kaasbaas »

Zoals een ervaren bas verkoper ooit vertelde. Je eerste bas moet er 1 zijn die je mooi vind.
Ik dacht 'wtf, dat is toch onbelangrijk?!'
Argument is dat je toch wel kut klinkt. Een mooie bas pak je vaker waardoor je meer oefent en dus beter word en de kans verkleint dat je de handdoek in de ring gooit.

Ik ben ooit begonnen op een 5snaar. Iedereen raad dat af aan beginners. Maar ik wilde graag een 5 snaar omdat mn helden destijds 5 snarig speelde. Ik heb er geen moment spijt of last van gehad en ben een prima bassist geworden.

Wel een tip. Wat mooi klinkt in de woonkamer klinkt niet per se mooi in de oefenruimte en andersom. De functie van je basgeluid in de band hangt af van het soort elementen.
Ik was zelf ook van de metal en de tweede bas die kocht toen ik echt geld gespaard had was een ibanez btb. Speelt fijn, mooi ding, klinkt warm en mooi in de woonkamer. In de band valt ie 'weg' onder de drums. Dat is niet slecht ofzo, heel veel (vooral gitaar georienteerde) rock en metal hebben dat.
Elke bas kun je zo mixen dat ze achter de drums in de mix liggen, maar niet elke bas kun je lekker óp de drums krijgen.
De bassisten die jij op noemt klinken toch wel aanwezig in de band, hun bassound ligt vaak op de drums en niet eronder. Dan zou ik persoonlijk weg blijven van soapbar elementen (dat zijn elementen die er glad uit zien, als een blok zeep zoals mn Ibanez BTB had :P ) die elementen zitten vaak in ibanez, dean, cort, en dat soort "metal" merken en klinken dus helemaal niet zo metal. Nouja symphonische metal heeft bijna altijd de bas onder de drums liggen dus misschien is t wel metal, maar dat is waarschijnlijk niet wat je wilt.
Een bas met Jazz-style elementen of van die humbuckers die Stingray bassen hebben kun je zo krijgen dat ze lekker door de mix heen prikken, en toch nog ballen hebben. Een precision prikt ook lekker door de mix, zeker met plectrum maar die mist vaak ballen.
Sterling Sub Ray 4 of 5 is een goede betaalbare Stingray variant. OLP bassen schijnen ook goed te zijn maar die ken ik persoonlijk niet.
Een Squire Jazz bas, Marcus miller bas, of 2de hands Mexicaanse Fender Jazz zit je ook vaak wel goed mee.

Qua versterker moet je iets pakken wat groot is en hard gaat. Je kunt veel beter een hele dikke kast hebben, met veel vermogen en dan in de oefenruimte op volume 3 spelen dan dat je een kleine kast pakt en op volume 7 speelt.
Hartke heeft wel lekkere amps, Peavey heeft wel lekker cabinetten en beide klinken heel neutraal, kunnen tegen een stootje en zijn betaalbaar. Ik heb zelf een zware hekel aan Beheringer en Ashdown.
Maar toch, een versterker die dik genoeg is kost best wat geld. Als je budget echt laag is zou ik geen dikke basverkster halen maar gewoon een kut schoenendoos waar geluid uit komt zodat je kan oefenen en dan gewoon sparen totdat je wel een dikke kast kan kopen. In de oefenruimte staat misschien al wat, en live kun je vaak ook op de amp spelen die er staat.
Laatst gewijzigd door Kaasbaas op 22 jun 2019, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Basjes:
- Fender Player Serie Jazz, Vintage V4, Sadowsky MetroExpress J5, Ibanez TMB100, Ibanez BTB 675, Fazley P
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Keuze basgitaar, en versterker: welke is het beste?

Bericht door Rieno »

Je verhaal hangt nogal vol van vooroordelen die absoluut te kort door de bocht zijn, kaasbaas. Elementen worden zo gemaakt als de fabrikant ze bedoelt; qua sound is dus de vorm absoluut onbelangrijk en heeft het dus niks te maken met soapbars, jazz of andere plastic kapjes.

Een Precision zonder ballen kan met een ander merk of type P-element dus prima klinken en soapbars..ik weet niet of je al eens hebt geluisterd naar een Alembic of een Kubicki of een Ken Smith en ga zo maar door, dat zijn geen ondergeschoven basklanken ;)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Kaasbaas
Berichten: 593
Lid geworden op: 16 aug 2014, 22:53

Re: Keuze basgitaar, en versterker: welke is het beste?

Bericht door Kaasbaas »

Rieno schreef: 22 jun 2019, 09:22 Soapbars heb je ook in heel veel verschillende uitvoeringen hoor..het is maar net hoe ze gewonden zijn, of ze aktief of passief zijn, of je er nog een voorversterker aan hangt; wat de intentie van de fabrikant maar mocht zijn dus :)
Zeker waar. Dingwalls bijvoorbeeld snijden door de mix als geen ander. Echter zijn dat naar mijn ervaring de 2000,- euro + bassen die met soapbars door de mix prikken. Al die standaard beginnersbassen met soapbars doen dat niet. Maar misschien zijn er bassen die dat doen die ik niet ken, ik weet ook niet alles :)
Rieno schreef: 22 jun 2019, 09:22 Je verhaal hangt nogal vol van vooroordelen die absoluut te kort door de bocht zijn, kaasbaas. Elementen worden zo gemaakt als de fabrikant ze bedoelt; qua sound is dus de vorm absoluut onbelangrijk en heeft het dus niks te maken met soapbars, jazz of andere plastic kapjes.

Theoretisch heb je gelijk. In de praktijk heb ik nog nooit een dikke zware metalssound uit een ibanez horen komen in bandformatie. En al mijn bashelden waarvan ik vind dat ze een vette sound hebben spelen op jazzbassen, of humbucker bassen.
Kom gerust met voorbeelden waar t anders bij is. Simpelweg is dit de informatie die ik zelf graag had willen weten toen ik begon met bassen.
Laatst gewijzigd door Kaasbaas op 22 jun 2019, 09:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Basjes:
- Fender Player Serie Jazz, Vintage V4, Sadowsky MetroExpress J5, Ibanez TMB100, Ibanez BTB 675, Fazley P
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Keuze basgitaar, en versterker: welke is het beste?

Bericht door Rieno »

Ik had m'n verhaal nog wat aangepast, maar het blijft een keuze van de fabrikant. Cort heeft ook zeker leuke en felle opties met soapbars in z'n gamma bijvoorbeeld. Het vormpje zegt echt helemaal niks.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Kaasbaas
Berichten: 593
Lid geworden op: 16 aug 2014, 22:53

Re: Keuze basgitaar, en versterker: welke is het beste?

Bericht door Kaasbaas »

Rieno schreef: 22 jun 2019, 09:28 Ik had m'n verhaal nog wat aangepast, maar het blijft een keuze van de fabrikant. Cort heeft ook zeker leuke en felle opties met soapbars in z'n gamma bijvoorbeeld. Het vormpje zegt echt helemaal niks.

ik heb nog nooit in rock metal een vette sound gehoord en dat blijkt dat de dude op Cort speelt. Soapbars kunnen zeker fel klinken, kijk maar naar Korn. Maar ze hebben niet die low end metal sound of mid punch die je wilt in rock. Maarja zoals ik al zei, ik heb ook niet alle corts geprobeerd.
Basjes:
- Fender Player Serie Jazz, Vintage V4, Sadowsky MetroExpress J5, Ibanez TMB100, Ibanez BTB 675, Fazley P
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2897
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: Keuze basgitaar, en versterker: welke is het beste?

Bericht door Spaghettihout »

https://www.marktplaats.nl/a/muziek-en- ... ousPage=lr

Ik zeg doen! Kun je niet mee misgaan voor dat geld!
Gebruikersavatar
Galvanized
Berichten: 907
Lid geworden op: 14 okt 2012, 14:35

Re: Keuze basgitaar, en versterker: welke is het beste?

Bericht door Galvanized »

Soapbars zegt alleen wat over hoe de pickups er van buiten uitzien en niet over hoe de pickup gewonden is. Onder het kapje kan het een humbucker zijn of een single coil of whatever. Dus die vlieger gaat dus niet op. Maar laten we het niet te moeilijk maken nu.. daar word de topicstarter niet wijzer van!
MUSIC MAN STINGRAY 5
Gebruikersavatar
Venderwel
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 mar 2019, 09:55

Re: Keuze basgitaar, en versterker: welke is het beste?

Bericht door Venderwel »

Ik vind dat hier wel heel makkelijk gezegd wordt, koop maar een 2e hands op Marktplaats. Natuurlijk kan je dat een hele hoop besparen, maar het kan ook makkelijk compleet fout aflopen als je geen idee hebt waar je naar moet kijken. Als je geen ervaren bassist hebt die met je mee kan zou ik het zelfs afraden.

Ik heb zeer bewust voor de Ibanez GSR200 gekozen, gewoon omdat die overal wordt aangeprezen als een zeer goede beginners bas. En qua prijs precies in mijn straatje. En ik ben de eerste 2 tot 3 jaar toch nog beginner, ga ik in de tussentijd wel eens sparen voor een andere terwijl ik rustig om mij heen kijk wat ik wil in mijn volgende bas. Als ik überhaupt dan nog bas speel...(al acht ik die kans redelijk groot op dit moment. 😁 )

Qua versterker kan ik je niet helpen.

(Mocht je nog 2500 euro hebben liggen, Chris Wolstenholme bassen kosten zoveel....mooi spul!! 😜)
Gebruikersavatar
Venderwel
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 mar 2019, 09:55

Re: Keuze basgitaar, en versterker: welke is het beste?

Bericht door Venderwel »

Oh en eh.......welkom Wietse!! 👍🏼
Plaats reactie