Egmond Typhoon bas 1965

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
blindmouse
Berichten: 159
Lid geworden op: 11 jan 2008, 13:49

Egmond Typhoon bas 1965

Bericht door blindmouse »

Egmond Typhoon 2V bas 1965

Gemaakt door Egmond in Best NL. Modelnaam Typhoon. 2V: 2 elementen V – Vinyl
  • Body: multiplex berken – beide kanten hol gefreesd
    bekleed met zwart ‘Rivièra’ vinyl
    Hals: beuken met palissander toets – voorzien van stelpen
    Kop: zwart gelakt met geschreven goudkleurig Egmondlogo
    metalen stelpenplaatje met Egmond pictogram en de tekst MADE IN HOLLAND
    Achter op de kop het serienummer, dat niets duidelijk maakt over de productiedatum
    Mechanieken: Van Gent – Ulft NL
    Mensuur: short scale: 30” – 25 fretten (incl. 0-fret)
    i.v.m. plaatsing staartstuk geschikt voor long-scale snaren
    Elementen: twee single coil ‘Powertone’ elementen
    Slagplaat: gemarmerd celluloid
    Brug: tweedelige metalen ‘floating bridge’. In hoogte verstelbaar.
    Brugcover: metaal
    Schakelaars: 1x drieweg-schakelaar (boven: beide elementen - midden: brugelement – onder: halselement)
    1x twee-weg schakelaar: bovenstand: laag volume ( er wordt een 3.9K weerstand in het circuit geschakeld).
    onderstand: volledig volume.
    Knoppen: 1x volume (1Meg)
    1x toon (1Meg) + 22000pF Philips mustard condensator
    Input jack: 1x
Bron: Egmond - Het legendarische Nederlandse gitaarmerk. Cees Bakker

Deze Egmond Typhoon is vorig jaar door mij via Marktplaats aangeschaft. Wat mij bij de koop direct opviel was het goede akoestische geluid. De vintage uitstraling van de Typhoon deed de rest. Mijn eerste elektrische gitaar (1968) was een Egmond Scout 2. Een vreselijk ding vanwege de boomstam hals en hoge actie. Van afstellen had ik toen nog geen kaas gegeten. Ik gebruikte hem in een schoolband. Toen ik van school afging, heb ik de gitaar in het oefenhok achtergelaten. Ik was in de veronderstelling dat nu het echte leven zou beginnen en ik nooit meer gitaar zou spelen. Niets zou minder waar blijken. Na mijn diensttijd kwam mij ter oren dat mijn vroegere bandmaten een doorstart hadden gemaakt. Nee, ze hadden geen gitarist nodig, die hadden ze al. Maar als je bas wilt spelen? Het werd dus bas. Ook nadat deze band in 1979 ophield te bestaan bleef ik aan de bas. Nee, geen Egmond. Tot op de dag van vandaag is het Fender dat de klok slaat. Maar ja, je wordt ouder en nostalgische gevoelens komen naar boven. Vandaar de aanschaf van de Egmond Typhoon. Toen speelde ik ‘Gloria’ op de Egmond Scout en nu doe ik dat, in mijn sixties-bandje, op de Typhoon.


Toen ik de bas aanschafte zat er al een redelijke kromming in de hals. Toch was de bas nog goed bespeelbaar. Nieuwe snaren echter (Elites Stadium Series medium gauge 40/100) deden de hals steeds meer krommen. De stelpen aandraaien hielp niet. Op een gegeven moment durfde ik niet meer verder, bang dat ik was dat de pen (in mijn ogen veel te iel) zou knappen. Daar sta je dan met een leuke, goed klinkende bas met beperkt speelgemak. Ik besloot dat de bas het mij waard was gerepareerd te worden en ik ging op zoek naar een gitaarbouwer. Die had ik snel gevonden: Ramon Riemersma. Zijn internetpresentatie gaf mij vertrouwen. Toen hij de bas in handen had, vroeg ik hem of hij de kromming uit de hals kon halen en een nieuwe, robuuste stelpen kon installeren. Dat was mogelijk, zei hij. Heeft nog even geprobeerd of de bestaande stelpen nog wat beweging in de hals kon krijgen. Ik had dat ding echter al zodanig aangedraaid dat de pen het direct begaf. Na drie weken ging de telefoon: de bas is klaar. Hals gevlakt en gelakt, en een nieuwe stelpen geïnstalleerd. Toen hij mij de Typhoon liet zien, was ik aangenaam verrast: de hals in perfecte stand, mooie actie en de door mij zo gewaardeerde vintage uitstraling volledig intact. Vakwerk.

Ik had een mooie bas, goede klank maar niet prettig bespeelbaar. Nu heb ik een mooie bas die lekker klinkt en zeer goed bespeelbaar is. Was het de investering waard? Dubbel de dwars!!

Afbeelding
Laatst gewijzigd door blindmouse op 02 nov 2020, 21:03, 9 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
blindmouse
Berichten: 159
Lid geworden op: 11 jan 2008, 13:49

Re: Egmond Typhoon bas 1965

Bericht door blindmouse »

De reparatie foto's

Vanwege de een of andere duistere oorzaak zijn mijn geposte foto's verdwenen. :? Ik verwijs daarom naar mijn Imgur-account, waarin alle relevante foto's over de nekreparatie van de Egmond Typhoon bas te zien zijn.

https://imgur.com/gallery/CzqKFE0
Laatst gewijzigd door blindmouse op 05 okt 2019, 21:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Re: Egmond Typhoon bas 1965

Bericht door Droombolus »

In 1968 heb ik de eerste wankele stappen op basgebied gezet op de ( rode ) Typhoon bas van m'n broer. Wat die toggle switch tussen de 2 pots psies doet, herinner ik me helemaal niks meer van. Kan je me geheugen even opfrissen ?
Experience is the ultimate teacher
Gebruikersavatar
blindmouse
Berichten: 159
Lid geworden op: 11 jan 2008, 13:49

Re: Egmond Typhoon bas 1965

Bericht door blindmouse »

Deze schakelaar in standje 'down' laat het outputsignaal ongemoeid. In standje 'up' wordt er een 3.9K weerstand in het circuit geschakeld waardoor het outputsignaal wordt gedimd. Geen flauw idee wat de ontwerper bij Egmond hiermee wilde.
Laatst gewijzigd door blindmouse op 13 jul 2019, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: Egmond Typhoon bas 1965

Bericht door arjan »

Ik heb ook eens een Egmond gehad, het is mijn achternaam dus ik vond dat dat moest. Geen idee welk type trouwens maar de electronica was slecht en de hals krom. Na een tijdje weer weggedaan...
Maar de bovenstaande is een mooi exemplaar! Mooi project!
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Egmond Typhoon bas 1965

Bericht door Hagen »

Heerlijk die oude meuk. Prachtig hersteld. Veel plezier ermee.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8318
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Egmond Typhoon bas 1965

Bericht door Mach1 »

Heel mooi! De fabriek stond hier op een steenworp afstand en mijn schoonvader heeft er nog gewerkt aan de halzen. Vandaar dat al die halzen krom zijn, dat komt niet door de tand des tijds iig!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
blindmouse
Berichten: 159
Lid geworden op: 11 jan 2008, 13:49

Re: Egmond Typhoon bas 1965

Bericht door blindmouse »

Wederom een mooi stukje Neerlands industrieel en cultureel stukje erfgoed bemachtigd, dat nota bene op het punt stond naar de vuilstort te worden gebracht. Een Egmond Typhoon bas! Ditmaal in prachtig rood. De bas kwam met een hele serie gebreken:
- kromme hals (niks nieuws, daar staat Egmond om bekend);
- losse drie-standen schakelaar met kortsluiting;
- de twee-delige zwevende brug ontbrak;
- geluid: zware brom;
- defecte tuimelschakelaar;
- ontbrekende draagbandhouder;
- losgelaten celluloid kopplaat;
- defecte potmeters;
- toets scheef op de hals;
- probleem met de elementen in combinatie;
- sterk vervuilde vinyl bekleding.

Gelukkig was er ook een aantal goede punten te melden. In goede staat waren: het rode vinyl, de Van Gent mechanieken, de celluloid slag- en kopplaat, de individuele elementen, de originele knoppen, de fretten en de toets.

Werk aan de winkel!
De hals is vakkundig gevlakt en van een nieuwe truss-rod voorzien door gitaarbouwer Ramon Riemersma uit Strijen. Perfect gedaan, vakman!!
De elektronica heb ik zelf aangepakt. Toen de bas weer werkte, bleek dat bij inschakeling van beide elementen een uit-fase geluid ontstond. Hier bleek het brugelement de oorzaak. Ondanks het feit dat het element goed bedraad was, + aan + en - aan -, veroorzaakte het brugelement toch het uit-fase verschijnsel. Het was even een klus om bij het element de + aan de - te leggen en de - aan de + en alles goed van elkaar te scheiden, maar toen dit gelukt was, was het probleem uit de wereld. Prima basje, deze Egmond Typhoon (schatting: 1964).


Afbeelding
De Egmond Typhoon in betere staat dan toe ie de fabriek verliet.

Afbeelding
De opgeknapte elektronica. Zie de nieuwe elementbedrading voor het brugelement met de extra aardedraad voor het elementkapje.
Plaats reactie