actieve electronica

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Thijs
Berichten: 484
Lid geworden op: 31 aug 2006, 18:05

actieve electronica

Bericht door Thijs »

Het is vast al 324098234 keer gevraagd but since I'm kinda new at this:
Wat zijn de voor en nadelen van actieve electronica? Van wat ik ervan gehoord heb hoor je elk foutje dat je maakt zeg maar, klopt dit of willen ze gewoon dat ik niet zoveel herrie kan spelen? :twisted:

Ik wil nameijk een nieuw basje kopen, heb al een tijdje op een fender jazz bas gespeeld, maar dat geeft me toch niet echt het gevoel van 'WAUW!'

Edit: Ik ben namlijk gevallen, of liever gedonderd voor een Dean Edge 4 TBK en nou wil het voorkomen dat deze actieve electronica heeft.

Fender Jazzbas 1977
Aguilar DB750
Vanderkley 212LT

Thijs Visscher.nl!
Facebook!
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

met actieve elektronica heb je meer in te stellen maar je hebt kans met wat goedkopere electronica dat het 'klinisch' cq, beetje plat, nep, plastic klinkt

(geen idee hoe plastic klinkt but you get my drift ;))
Thijs
Berichten: 484
Lid geworden op: 31 aug 2006, 18:05

Bericht door Thijs »

Bedankt, ik ga zaterdag naar de winkel om eens wat bassen onder hadden (en als ze heel slecht zijn ook onder voeten) te nemen.
Ik weet niet of jij een bas van 300 euro goedkoop vind?

Fender Jazzbas 1977
Aguilar DB750
Vanderkley 212LT

Thijs Visscher.nl!
Facebook!
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

tjah wat is goedkoop? als ik 40 cent in mijn beurs heb vind ik een flesje 7up van 2 euro (op het station) duur.

ga gewoon proberen en luisteren en kijk offie bij jou past. vind je het wat, neem je hem mee. Beestmens hier op het forum heeft ook een Edge Q4 maar die zal straks wel reageren denk ik
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Gewoon proberen, maar zelf zou ik er bij bassen van dat budget afblijven.

Zelf heb ik een aantal jaar geleden een actieve bas gekocht (Yamaha BB605). Even als referentie: de bas kostte in Duitsland 460 euro, in Nederland staat ie (nog steeds) voor 600 tot 650 euro. Het leek me erg handig om al die knopjes te hebben en actief is beter dan passief toch?

Nu was ik erg tevreden met dat ding, behalve dan dat ik nooit (nee, NOOIT) aan de knopjes draaide. Toen heb ik gekeken hoe hij zou klinken als ik hem passief zou maken. Alles wat op electronica leek eruit gesloopt en helemaal opnieuw gesoldeerd. Hij is nu dus passief en ik ben blij dat ik het gedaan heb. Klinkt veel lekkerder.

Mijn advies: ga gewoon lekker testen en als een actieve bas goed klinkt, neem hem dan zeker, maar ga zeker ook passieve bassen uitproberen. Zelf zou ik in jouw prijsklasse voor passief gaan: deze vaak beter omdat een goedkope pre-amp vaak meer slecht dan goed doet.
Gebruikersavatar
FC Spoiler
Freak space cadet
Berichten: 4433
Lid geworden op: 24 jul 2006, 12:12

Bericht door FC Spoiler »

Ik heb hetzelfde gedaan met m'n Fender Prodigy en ben ook zeer tevreden 8)
You say you're a doctor of minds, don't stick that syringe in my arm.
"It's just medication to help you calm down, it really won't do any harm".


Damaged Justice, Dutch 'tallica tribute: Website, Facebook, Youtube

Alembic en Mesa junkie
Haico

Re: actieve electronica

Bericht door Haico »

Thijs schreef:Het is vast al 324098234 keer gevraagd but since I'm kinda new at this:
Wat zijn de voor en nadelen van actieve electronica? Van wat ik ervan gehoord heb hoor je elk foutje dat je maakt zeg maar, klopt dit of willen ze gewoon dat ik niet zoveel herrie kan spelen? :twisted:

Ik wil nameijk een nieuw basje kopen, heb al een tijdje op een fender jazz bas gespeeld, maar dat geeft me toch niet echt het gevoel van 'WAUW!'

Edit: Ik ben namlijk gevallen, of liever gedonderd voor een Dean Edge 4 TBK en nou wil het voorkomen dat deze actieve electronica heeft.
Dan beantwoord ik de eerder gestelde vraag toch met een eerder gegeven antwoord. Geen problee,... bij Haico. ;)
Haico over actief/passief schreef:Zoals gezegd door anderen: Geen van beide is beter, het is een kwestie van smaak, situatie, gewenning, ervaringen... etc. Toch probeer ik altijd bassen met een actieve toonregeling uit een lage prijsklasse te vermijden. De goedkope electronica is over het algemeen niet bevorderend op het geluid van de bas.

Ik ben het niet eens met de uitspraak dat het geluid van een actieve bas beter te kneden is. Misschien kan je meer tweaken met je EQ, maar actieve circuits nemen wel een deel van je dynamiek weg. Het ligt dus aan je definitie van "kneden"... "Kneden" d.m.v. de plaats waar je plukt op de bas te veranderen heeft meer effect op een passieve bas.

Nog een verschil. Bassen met actieve circuits sturen een laag impedant signaal weg. Hierdoor verlies je minder hoge tonen als je langere kabels gebruikt.
Voor 300 ballen kan je een allom geprezen 2e hands Ibanez ATK300 kopen: zeer actief, zeer goed.
Thijs
Berichten: 484
Lid geworden op: 31 aug 2006, 18:05

Bericht door Thijs »

Een hoop nuttige tips! Keep it up! :)

Fender Jazzbas 1977
Aguilar DB750
Vanderkley 212LT

Thijs Visscher.nl!
Facebook!
Gebruikersavatar
Lize
Berichten: 1578
Lid geworden op: 09 nov 2005, 16:17

Bericht door Lize »

gothax schreef:tjah wat is goedkoop? als ik 40 cent in mijn beurs heb vind ik een flesje 7up van 2 euro (op het station) duur.
Geef het jong een dure bas en hij komt ineens filosofisch uit de hoek :lol:

Verder, tja, wat iedereen hier al zegt. Ik heb een actieve Yamaha (TRB, nieuwprijs zo rond de 900 ballen) en ik vind het een geweldige bas. En ik heb een passieve jazzbas en een passieve precision, en die vind ik ook allebei te gek. Er zit dus niks anders op dan zoveel mogelijk bassen uit te proberen (kom anders naar de meeting! Geen winkel die zoveel verschillende bassen heeft hangen als dat er 23 sept naar Zwijndrecht komen, vermoed ik).
Ik zou wel absoluut voor tweedehands gaan als ik jou was, je krijgt zoveel meer waar voor je geld..
Gebruikersavatar
FC Spoiler
Freak space cadet
Berichten: 4433
Lid geworden op: 24 jul 2006, 12:12

Bericht door FC Spoiler »

Lize schreef:Ik heb een actieve Yamaha (TRB, nieuwprijs zo rond de 900 ballen)
KLIK

8,75 x 900 = 7875 Euro :shock:
You say you're a doctor of minds, don't stick that syringe in my arm.
"It's just medication to help you calm down, it really won't do any harm".


Damaged Justice, Dutch 'tallica tribute: Website, Facebook, Youtube

Alembic en Mesa junkie
Gebruikersavatar
Lize
Berichten: 1578
Lid geworden op: 09 nov 2005, 16:17

Bericht door Lize »

Flauhauw! (en vooral het feit dat ik er 5 minuten over moest nadenken voordat ik 'm begreep, aangezien ik over mijn eigen ballen had heengelezen... :lol:)
Gebruikersavatar
FC Spoiler
Freak space cadet
Berichten: 4433
Lid geworden op: 24 jul 2006, 12:12

Bericht door FC Spoiler »

:mrgreen:

OT:
Zowel actieve als passieve bassen kunnen goed of slecht zijn....
gewoon uitproberen dus!
You say you're a doctor of minds, don't stick that syringe in my arm.
"It's just medication to help you calm down, it really won't do any harm".


Damaged Justice, Dutch 'tallica tribute: Website, Facebook, Youtube

Alembic en Mesa junkie
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

Lize schreef: Geef het jong een dure bas en hij komt ineens filosofisch uit de hoek :lol:
haha tjah nu voel ik me arm..al m'n geld uitgegeven aan een bas :lol: maar opzich klopt het wel ..toch?

filosofieuriariaat gothax 8) :lol:
Gebruikersavatar
Marthais
Berichten: 2060
Lid geworden op: 31 mei 2006, 17:14

Bericht door Marthais »

gothax schreef:
filosofieuriariaat
die ga ik vanavond proberen te leggen met scrabble :twisted:
rael_kid
Berichten: 1731
Lid geworden op: 12 apr 2005, 17:32

Bericht door rael_kid »

Je hebt met scrabble maar zeven letters.. :nono: :offtopic:
Plaats reactie