Kletterende snaar

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

Kletterende snaar

Bericht door Lazy B. »

Op één van mijn gefrette bassen 'klettert' de G-snaar op de frets als ik hem stevig aansla op de 3e, 5e en 7e fret. :shock: De hals is volgens mij goed recht. Ik heb laatst ergens gelezen dat dat zou kunnen komen door de frequentie waarmee de snaar precies op die toonhoogten trilt. Weet iemand hier iets vanaf? Belangrijker nog: weet iemand hoe je dit oplost? :(
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

't kan ook zijn dat die fretten iets omhoog zijn gekomen, of dat je snaar te dicht op je hals ligt..
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

Bericht door Lazy B. »

Dirk schreef:'t kan ook zijn dat die fretten iets omhoog zijn gekomen, of dat je snaar te dicht op je hals ligt..
Volgens mij zitten de frets allemaal wel goed, maar daar zal ik nog eens naar kijken. Ik heb de snaar ook geprobeerd hoger te zetten, maar dat lost het probleem niet op.
Gebruikersavatar
Venomer
Berichten: 557
Lid geworden op: 18 jun 2004, 15:15

Bericht door Venomer »

Is de hals niet te recht? Misschien moet je de halspen ietsje losser draaien.

Ook kan de groef in de topkam te diep zijn.
We triple check evryhing.
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

Bericht door Lazy B. »

Venomer schreef:Is de hals niet te recht? Misschien moet je de halspen ietsje losser draaien.
Maar als de hals te recht zou zijn zou dit probleem zich toch bij alle snaren moeten voordoen?
Venomer schreef:Ook kan de groef in de topkam te diep zijn.
Heb ik naar gekeken, maar dat is niet 't geval volgens mij.
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

Toch maar ff naar de conijn dan...
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

Bericht door Lazy B. »

Dirk schreef:Toch maar ff naar de conijn dan...
Yes, ik wou er wel mee naar Vox Humana gaan. Maar als je iets zelf op kan lossen scheelt dat toch weer een paar tientjes. :wink:
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

True, true..
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Lazy B. schreef:
Dirk schreef:Toch maar ff naar de conijn dan...
Yes, ik wou er wel mee naar Vox Humana gaan. Maar als je iets zelf op kan lossen scheelt dat toch weer een paar tientjes. :wink:
En wat ben ik blij dat ik de gratis service van Paul Sips geniet... :D
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

Bericht door Lazy B. »

Wilbert schreef: En wat ben ik blij dat ik de gratis service van Paul Sips geniet... :D
Och, als ik naar Nijmegen moet rijden ben ik 't zelfde geld aan benzine kwijt... :(
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Re: Kletterende snaar

Bericht door Wilbert »

Lazy B. schreef:Op één van mijn gefrette bassen 'klettert' de G-snaar op de frets als ik hem stevig aansla op de 3e, 5e en 7e fret. :shock: De hals is volgens mij goed recht. Ik heb laatst ergens gelezen dat dat zou kunnen komen door de frequentie waarmee de snaar precies op die toonhoogten trilt. Weet iemand hier iets vanaf? Belangrijker nog: weet iemand hoe je dit oplost? :(
Volgens mij is de grondtoon altijd de grootste trilling. In ieder geval één van de grootsten. En de volgende fret zit relatief tov die trilling altijd op exact dezelfde plaats. Met de frequentie kan het volgens mij niks te maken hebben.
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
rologica
Berichten: 354
Lid geworden op: 25 mei 2004, 00:43

Bericht door rologica »

Het lijkt erop dat de hals ietwat getordeerd (ik hoop dat ik het goed schrijf) is. Dus dat ie in de lengte richting iets gedraaid is. In dit geval staat ie aan de e-snaar goed en aan de g-snaar iets teveel naar de snaren. Als het gebeurd is het vaak op die positie die jij noemt, soms van de 7de tot de 12de fret. Helaas is er dan niet veel aan te doen, behalve dan het afvlakken van de toets op die plek.

Je zou ook de hals iets holler kunnen zetten maar dan komt de e-snaar zover van de hals te staan. Wel kan je dan nog de hoogte van de snaren bij de brug veranderen. In ieder geval een secuur klusje...
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

Bericht door Lazy B. »

rologica schreef:Het lijkt erop dat de hals ietwat getordeerd (ik hoop dat ik het goed schrijf) is. Dus dat ie in de lengte richting iets gedraaid is. In dit geval staat ie aan de e-snaar goed en aan de g-snaar iets teveel naar de snaren. Als het gebeurd is het vaak op die positie die jij noemt, soms van de 7de tot de 12de fret. Helaas is er dan niet veel aan te doen, behalve dan het afvlakken van de toets op die plek.

Je zou ook de hals iets holler kunnen zetten maar dan komt de e-snaar zover van de hals te staan. Wel kan je dan nog de hoogte van de snaren bij de brug veranderen. In ieder geval een secuur klusje...
Sjo, dat klinkt vet beroerd. :shock: Des te meer reden om er even een prof naar te laten kijken.
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

Als je nog garantie hebt, noooooit zelf doen en meteen: retour!
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

Bericht door Lazy B. »

Dirk schreef:Als je nog garantie hebt, noooooit zelf doen en meteen: retour!
Tja, tweedehands gekocht helaas :?
Plaats reactie