richwood à la sandman

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

richwood à la sandman

Bericht door butters »

eindelijk de stap genomen om mijn precision te ontfretten. ging eigenlijk heel gemakkelijk dank zij de vele tips hier op het forum.
omdat ik toch moest wachten op flatwounds die ik besteld heb (om de maple toets te sparen) even een experimentje gedaan en een 2 - snarige bass ala mark sandman (morphine) geknutseld. nou ja moeilijk is dat niet. topkammetje omgedraaid (dus ondersteboven gezet) en 2 brugzadeltjes omhooggezet, allebei om een hele hoge actie te verkrijgen om er met een slide op te kunnen spelen. (nu nog slide leren spelen :D ). ik heb topkam zo ingevijld dat de snaren evenwijdig blijven lopen. zo'n knutselbas is wel plezant. :D

mijn eerste soundfiletje :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Bericht door The Mule »

Goed idee! Hoewel mijn Richwood de laatste tijd vooral wanddecoratie is, zijn het wel dankbare knutselprojecten. Ben heel benieuwd naar soundfiles, zodra je het een beetje onder de knie hebt gekregen.
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Gebruikersavatar
Alldirt
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 mei 2005, 21:46

Bericht door Alldirt »

Cool.

Klinkt wel lekker

Orgineel idee!
GEARLIST
Fender Jazzbass RI 64 CIJ
Samick "Frankenstein" fretless Stingray + Bartollini MMC
Laney RBW100 12" 60watt
Hartke 2x10 XL series
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22186
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Klinkt wel bijna buena. Heb je hem ook in een kwint gestemd?
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Bericht door butters »

ja de rif is van buena (ongeveer :) ) . en idd in kwint gestemd.
ik ga proberen er een 3-snarige van te maken, die had mark sandman ook. (moet ik een nieuwe brug maken denk ik)
2-snarig is best moeilijk omdat sommige posities heel ver uit elkaar liggen.
ik heb morphine live gezien en toen deed ie alles op die 2-snarige. hij ging wel praktisch ieder nummer anders stemmen. best ongelooflijk eigenlijk wat ie allemaal uit die bas kreeg en er dan nog bij zingen ook. pfffff
Gebruikersavatar
hans
Berichten: 119
Lid geworden op: 19 dec 2003, 13:14

Bericht door hans »

The Mule schreef:Goed idee! Hoewel mijn Richwood de laatste tijd vooral wanddecoratie is, zijn het wel dankbare knutselprojecten. Ben heel benieuwd naar soundfiles, zodra je het een beetje onder de knie hebt gekregen.
Gaat het hier om de Richwood P bass, die een tijd geleden zo hot was, met 'n ellenlange thread? Men wilde graag zo'n ding om op te pimpen, en nu hangt ie toch maar aan de muur? Is de lol er dan zo snel vanaf?
Everybody was kung-fu fightin'......
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Bericht door The Mule »

Luxe probleem: teveel goede spullen... 8)
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Gebruikersavatar
hans
Berichten: 119
Lid geworden op: 19 dec 2003, 13:14

Bericht door hans »

Ja, ik ken dat. Heb echt geprobeerd op max 3 bassen uit te komen, en ik heb er nog steeds 5. Er komt er eerder weer een bij dan dat er een afgaat...moet eigenlijk nog steeds heel erg een sunburst p bass met een rosewood deck.
Everybody was kung-fu fightin'......
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Bericht door saf »

gaaf project! en zo'n soort basjes zijn heerlijk om aa nte sleutelen. I kbestel voor datdoeleinde vaak basjes van een duitse ebay shop als left ben i kdan ergens rond de 100 euro kwijt, voor een rechthandige dacht ik 75 ofzo. Ze klinken nog best goed ook en zijn erg dankbare verbouw objecten.
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13435
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Bericht door LeftyJ »

Waarom flatwounds? Is de toets niet gelakt bij zo'n kopie van een jaren '50-stijl Precision, net als bij zijn grote voorbeeld? Het klinkt natuurlijk wel heel lekker, maar als je enige argument is om de toets te sparen...
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Bericht door butters »

de lak van zo'n richwood is niet al te hard, na enkele uurtjes zie je al sporen.

maar om slide te spelen heb je de toets niet nodig hé en kunnen er zeker roundwounds op.
Ik heb nog niet geprobeerd hoe flatwounds klinken met een slide. met roundwounds gaat het prima
Pluto
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 apr 2007, 22:28

Bericht door Pluto »

Je maakt me jaloers met je mooie 2-snaar. Welke snaren gebruik je erop? Het lijken me een D en G (natuurlijk wel anders gestemd), maar ik kan het moeilijk zien. Mocht je nog steeds maar twee snaren erop hebben zitten, wil je dan ook een geluidsfragmentje maken met de twee snaren in unison gestemd?
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Bericht door butters »

ik heb ze niet meer met 2 snaren, er staan nu terug 4 snaren op. (er komt ooit nog wel eens terug een 2 snaar maar de p-bas was veel te goed om er louter een slide bas van te maken)

ik had er uiteindelijk de A en D roundwound snaren op staan gestemd in kwint AE en soms GD.
op de foto staat idd de D en G snaar.

geluidfragmentjes heb ik helaas niet meer daarvoor zal je een cdtje van morphine moeten opzetten.
Haico

Bericht door Haico »

Alldirt schreef:Orgineel idee!
dat is het dus juist niet! :D

Desalniettemin wel cool!!
Plaats reactie