akoestische bas

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Mattie
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 nov 2003, 21:20

akoestische bas

Bericht door Mattie »

eej basverslaafden,

Heeft iemand een ideetje voor een degelijke en niet al te dure akoestische bas? Weet niet echt welke merken goed zijn voor het akoestisch spul
Het valt niet mee om te bassen in een groep met twee gitaristen die beiden denken dat ze jimi hendrix zijn ;)
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

Voor een akoustische bas moet je toch wel wat geld opzij leggen, als je een budgetmerk koopt dan heb je groot kans dat je er na een paar maanden geen lol meer aan beleeft.
Gebruikersavatar
bassplayer
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:18

Bericht door bassplayer »

Nou, ik heb wel zeg maar zo'n goedkope akoestische bas (een Motion). T is een fijn ding, goed geluid en goeie bespeelbaarheid !! Dusseeuhhh... als je kennis wilt maken met een akoestische is zoiets wel ideaal ! Hij kostte slechts €299,- en je kunt m ook nog es aansluiten op een versterker.
8)
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Bij akoestische bassen is de kwaliteit van het hout nog belangrijker, daarbij zijn er weinig elementen die een akoestische bas echt goed weergeven.
Voor een echt goede akoestische bas waarmee je voor je plezier het podium op kunt ben je dan ook wel wat centjes kwijt.
Koop je er daarentegen één voor de lol en om thuis wat plezier aan te beleven, dan zal een goedkope ook wel volstaan.
Enig nadeel voor het zuivere oor kan zijn dat ze weinig tot geen mogelijkheden tot afstellen hebben voor de leek, onthou dus je snaarmerk/dikte.
Gebruikersavatar
RoyStar
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 dec 2003, 16:37

akoestische bas

Bericht door RoyStar »

Ik heb zelf een Ovation Celebrity..Ben hier erg tevreden over. Kan ook op de Amp. aangesloten worden. Als je een Akoestische bas aanschaft is het (vind ik) belangrijk dat hij ook op de versterker kan. Om uit een akoestische bas een goed, sterk en zuiver geluid te krijgen (zoals uit een akoestische gitaar - niet bas) zou je al een heel grote klankkast moeten hebben (formaat contra bas). Aangezien dit niet kan zul je nooit (onversterkt) een ECHT goed geluid uit een akoestische bas krijgen.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.
Basses: Ibanez SR5000SM 1998 / Ibanez SR705
Amp: Ashdown MAG 300 + 2x 10" combi / Ashdown MAG 410T (4x 10" cabinet)
Stings: Elixer
Studio: Sonar Platinum / Tannoy Reveal Monitors / Focusrite Scarlett 2i2 / Beyerdynamic + Sennheisser headphones
Gebruikersavatar
www.vanafvandaag.tk
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 dec 2003, 09:35

Ac.. Bas

Bericht door www.vanafvandaag.tk »

Ik heb een tijd geleden een semi-akoestische bas gekocht van Stagg. Koste mij toen iets van 200 euro en heb er veel plezier van. Zowel in de huiskamer (je kunt gewoon eens even snel de bas pakken) als bij akoestische optredens. Wel raad ik je aan om ook als de gitarist akoestisch speelt een kleine versterker eraan te hangen. Dan heb je iets meer volume en definitie. Klinkt allemaal net wat beter.
Vanaf Vandaag - Nederpop uit Friesland
https://www.vanafvandaag.tk
roy
Berichten: 143
Lid geworden op: 26 jan 2004, 22:01

Bericht door roy »

Er zijn best goedkope modellen die goed klinken.En dure die dat niet doen.
De snaren doen ook veel.
Jammergenoeg hebben nog niet alle merken goede acoustische bassnaren.
Ikzelf vindt fosforbronze snaren wel lekker klinken......en de "gewone" elixir ook...
Gebruikersavatar
J!
Berichten: 870
Lid geworden op: 11 jan 2004, 15:12

Bericht door J! »

nou... ik ga toch meer voor the one and only.. Contrabassssssss

J! 8)
netjes?

TWITTERRRRRRRRRR

netjes!
JerryBig
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 nov 2003, 13:26

Bericht door JerryBig »

Speelt zo'n acoustische bas hetzelfde als een electrische bas? Ik bedoel, zijn halslengte erg verschillend, aantal fretposities enz..?
Ik ben kort geleden begonnen met bassen, maar moet alles met de koptelefoon doen want anders "genieten" de buren te veel mee. Als ik in de woonkamer even wil freubelen dan moet ik die hele handel van zolder slepen. In zo'n geval is een acoustische natuurlijk een leuk alternatief.
Philo Forever
Joghy
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 jan 2004, 16:02

Bericht door Joghy »

Gewoon hetzelfde, tenzij dat de hoge fretposities iets minder makkelijk bereikbaar zijn als er geen cutaway is.

De actie kan wel verschillen, en zoals reeds gezegd, is niet regelbaar zoals bij een elektrische - enkel de hals is bij te stellen.
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

mmm ik ben niet zo van de acoustische bassen... je kunt niet slappen/plucken (ofjah, moeilijk) en dan denk ik, je kunt voor thuis dan net zo goed unplugged spelen...... maar als je er de muziek voor hebt kan het wel mooi zijn (ik denk aan road trippin')
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

Bericht door Surferboy »

En om in een band gehoord te worden (ja zelfs in een acoustische..) zul je waarschijnlijk nog versterkt moeten spelen.....
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
Gebruikersavatar
RoyStar
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 dec 2003, 16:37

Bericht door RoyStar »

Ben ik met je eens Surferboy (zie mijn bovenstaande reactie)...

Trouwens Mattie, Ik weet niet met welke reden je akoestisch wilt spelen maar als het is om 's avonds op de bank gewoon ff lekker die bas te pakken en wat te piemelen kun je je idd beter een goedkoop model halen (bv:Playmate - Performer op feedback.nl). Als het is om Live mee te gaan moet je toch echt in de betere catagorie bassen gaan kijken (ik denk aan Ovation).
Basses: Ibanez SR5000SM 1998 / Ibanez SR705
Amp: Ashdown MAG 300 + 2x 10" combi / Ashdown MAG 410T (4x 10" cabinet)
Stings: Elixer
Studio: Sonar Platinum / Tannoy Reveal Monitors / Focusrite Scarlett 2i2 / Beyerdynamic + Sennheisser headphones
TallDude
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mar 2004, 23:15

Bericht door TallDude »

Ik gebruik sinds kort een Applause 4 str. en daar ben ik best tevreden mee. Tis een Ovation-model (kunststof bolle achterkant) en hij bijt lekker. Inpluggen is door een kleine modificatie ook mogelijk. Ideaal ding voor rustige nummers en ska
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

kijk eens bij feedback, hebben ze ac. bassen van Dean, vrij goed, onde de 200 euro !
Plaats reactie