Tips

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Tips

Bericht door Thijzema »

Ik dacht: open ff een topic waar bassisten wat waardevolle tips kwijt kunnen, waaronder ook misschien tips over sites met handige info enzo, maar natuurlijk ook sites met tablature.

Ik vind www.totalbass.com voor tabs de beste
Wheezl
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 okt 2003, 13:13

Hmmm

Bericht door Wheezl »

Hmm, ik zou voor de medegearheads Bunnybass.com aangedragen hebben.. Maar die zijn inmiddels gestopt..

Tips? Hmm, I dunno.. Niet roken voor het giggen?
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Voor tabs is https://www.basstabarchive.com wel een aanrader.

Trouwens wel een ideetje, ik zal alle goede/nuttige pagina's ook doorplaatsen op bassist.pagina.nl.

Groeten Niels
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

dan kun je meteen aan het lijstje van basgitaarmerken www.warwickrockbass.com toevoegen. en bij de effecten www.electro-harmonix.com
Æ

Bericht door Æ »

Zorg dat bij een optreden je band goed bevestigd is, dat scheelt je weer een gebroken hals, of: hoe een bas ongelukkig ten val kwam. :wink:
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Zo, ze staan erop. Electro Harmonix stond er al op hoor (EHX). :D

Groeten Niels

@Wheezl: niet roken? verklaar je nader.. of bedoel je soms 'speciale' sigaretten??
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

www.mxtabs.net ook altijd fijn als basstabarchive.com de gewenste tab niet heeft.

De kwalieit van mxtabs.net is vaak wat lager maar ze hebben wel veeeeel meer
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

WithMathematicalPrecision schreef:Zorg dat bij een optreden je band goed bevestigd is, dat scheelt je weer een gebroken hals, of: hoe een bas ongelukkig ten val kwam. :wink:
Straplocks ;-)

Speel nooit in een te koude zaal
Draai je volume nog ietsjes verder open vlak voor je optreden begint, maar nadat de geluidsman heeft gezegd dat het goed was
Reserve snoer
Veel (beginnende) bassisten hebben de neiging om tijdens een concert opeens harder en ongecontrolleerd de snaren te plukken, is uiteraard nergens voor nodig :-)
Zorg ervoor dat je altijd oogcontact kan houden met de drummer
Wees op tijd en doe een soundcheck, een slechte sound zal je optreden hoe dan ook bij voorbaat verpesten
Wees aardig voor de geluidsman
De hals van je bas is lang, wees aardig voor de gitarist en zanger en kijk een beetje uit

En meer van dat soort dooddoeners, straplocks is toch wel mijn beste tip, vooral als je wat wilt springen of dansen kan het handig zijn.
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 180
Lid geworden op: 18 okt 2003, 20:33

Bericht door Sander »

Straplocks willen nog wel helpen tegen het te pletter vallen van je bas op de grond.
Het kost ff wat voor een beetje ijzer, maar dat is mijn Marcus Miller meer dan waard.

Verder heb ik geen tips ofzo. Ja, wat Niels zei: www.basstabarchive.com is zeer goed.

Ik heb nog wel een suggestie. Is het geen idee om een soort chatbox te starten waar je rechtstreeks met je medebassisten kunt praten?
Op msn zit ik weleens met Thijzema te lullen over het bassen en buiten dat het gewoon leuk is, kan het ook erg nuttig zijn.
„Het ergste moet nog komen."

"Het publiek is zo onnozel, dat het liever het nieuwe dan het goede leest."

Arthur Schopenhauer
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

goedkope straplocks: de rooie ruberen ring van een Grolsch Beugelfles. werkt perfect maar ziet er niet altijd even goed uit.. (bij mijn rooie bass gaat het wel...)
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 180
Lid geworden op: 18 okt 2003, 20:33

Bericht door Sander »

'Volume iets meer opendraaien nadat geluidsman het goed vond...'

Dat heb ik dus een keer gedaan en toevallig is dat optreden opgenomen op MD en mijn bas heeft de hele opname verpest! Ik domineerde gewoon alles, en terwijl ik dat tijdens het spelen niet door had.
Tot overmaat van ramp schopte ik per ongeluk tijdens het springen e.d. de microfoon die mijn bas uitversterkte omver, waardoor mijn bas NOG harder klonk... :-)
Als ik die opnames terugluister staat het schaamrood op de kaken!!!

Zet dus nooit je volume te hard en schop vooral geen microfoons om!
„Het ergste moet nog komen."

"Het publiek is zo onnozel, dat het liever het nieuwe dan het goede leest."

Arthur Schopenhauer
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

als je gehoord wilt worden zonder het volume te verhogen moet je je Mids opvoeren... je toon gaat er misschien iets op achteruit (ik hou in ieder geval niet van veel Mid in mn geluid) maar je "snijd" wel door het geluid heen... werkt echt!
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Ja, over de kwaliteit van basstabarchive ben ik het niet helemaal eens vrees ik.
Echt in meer dan de helft van de gevallen gewoon compleet waardeloos. Met het zelfuitzoeken doe je jezelf een groter plezier. Ik keek er vroeger ook nog wel eens op, maar echt, het is soms huilen met de pet op.
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 496
Lid geworden op: 09 okt 2003, 13:07

Bericht door roberto »

ik neem altijd een xtra snoer mee, xtra snaren en een doekie.
en zorg dat je na een optreden niet hoeft te rijden :P .
'Let Beavis & Butthead preach to our youth about fire'
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Sander schreef:Ik heb nog wel een suggestie. Is het geen idee om een soort chatbox te starten waar je rechtstreeks met je medebassisten kunt praten?
Op msn zit ik weleens met Thijzema te lullen over het bassen en buiten dat het gewoon leuk is, kan het ook erg nuttig zijn.
Nouja, er is een off topic gedeelte alleen wordt daar niet echt veel gebruik van gemaakt. Een chatbox hier openen gaat hier voorlopig niet lukken denk ik.

Nog even over basstabarchive: je moet er inderdaad niet vanuit gaan dat alles wat er op staat klopt, want dat is niet zo. Maar vaak is het toch wel handig om als je een nummer uit moet zoeken even een tab erbij te pakken.

Groeten Niels
Plaats reactie