Bassen met drie vingers.

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

ik ook.. enneh,.. das wel zo makkelijk toch>>?

speelde jaco pastorius dan ook met 4 vingers?

ehehe :shock:
Gebruikersavatar
Robert Homan
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 apr 2004, 19:34

Bericht door Robert Homan »

Zit met veel interesse dit topic te bekijken. Ben ook al een tijdje op zoek naar de juiste drie-vinger-methode. Weet iemand toevallig of hier een "vast" systeem voor is? Ik merk dat er op dit forum liefhebbers van de methode "1-2-3-2-1" zijn, maar ook van de "1-2-3-1-2-3" versie. Ik kan me voorstellen dat de meer ervaren drievinger-boys inmiddels wel uitgevogeld hebben welke de goeie is!

Hoewel ik een DT-fan ben, heb ik geen flauw idee wat die John Myung precies doet. Gezien het feit dat je hem sowieso niet kan hóren ga ik ook niet krampachtig proberen te zíen wat 'ie doet... (trouwens een leuk idee voor een nieuw topic: Waarom heeft JM altijd zo'n %$&-geluid???).
Afgelopen januari zag het er in Ahoy weer erg spectaculair uit, al die stoere moves van onze afhaalchinees, maar je hoort er dus echt helemaal geen ene fluit van. Mijn voornaamste reden om met drie vingers te gaan aanslaan is dan ook niet om sneller te kunnen spelen, maar om het er net zo ingewikkeld uit laten zien als bij vriend Myung :wink:

Basvrinden, vertel!!
Gebruikersavatar
pompompom
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 nov 2003, 10:35

Bericht door pompompom »

ik ga uit van:
2-1-3-2-1-3-2 enz of 3-2-1-2-3-2-1-2-3 enz
maar nij triolen: 3-2-1--3-2-1--3-2-1 enz
Soms ook 1-2-1-2

Maar meestal komt het er op neer dat ik geen 'vaste' volgorde gebruik. Het verschilt meestal per stukje muziek welk vinger volgorde ik gebruik.
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Precies... het gaat erom, vind ik, hoe soepel je een loopje kunt spelen, niet zozeer wanneer een bepaalde vinger komt. 't Is maar net wat handig is om te spelen, anders struikel je soms over je eigen vingers en om dat nu bij 'een betere techniek' te rekenen...soit.

Het voordeel van de duim erbij gebruiken vind ik wel, dat je een heel andere sound erdoor krijgt. Ik zie veel bassisten óf met duim (enkel en alleen de duim dus :roll: ) óf twee vingers gebruiken. Een duim is zo handig! En wat boeit het of je nou eerst die middelvinger doet of de wijsvinger. Een goede techniek is zeker belangrijk, maar de volgorde in die zin als je het mij vraagt niet zo.

Even in het achterhoofd gehouden dat je het verschil duim/wijsvinger er wel bij neemt.
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
Bas
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 apr 2004, 17:49

Bericht door Bas »

het gaat in dit geval ook om met welke vinger je welke snaar aanslaat. je middelvinger is wel degelijk langer als je ringvinger. als je bijvoorbeeld de overstap maakt van E snaar naar D snaar is het makkelijk om op de D snaar te beginnen met je middelvinger.


btw. je bent wel degelijk slomer met 2 vingers als met 3 vingers.

bas
Gebruikersavatar
Beestmens
Berichten: 1472
Lid geworden op: 27 dec 2003, 22:28

Bericht door Beestmens »

Wat maakt het uit met hoeveel vingers je speelt zolang alles perfect gaat met 2 vingers?
Gebruikersavatar
Bas
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 apr 2004, 17:49

Bericht door Bas »

zolang alles perfect gaat is er absoluut geen enkel probleem. :mrgreen: maar als het te snel wordt of het overpakken tijdens een triool begint krijg je echt problemen
Gebruikersavatar
Beestmens
Berichten: 1472
Lid geworden op: 27 dec 2003, 22:28

Bericht door Beestmens »

Ja ok maar wat ik bedoel is dat je gewoon die 3e vinger moet gebruiken als het echt nodig is. Constant met 3 vingers spelen vind ik dus nergens voor nodig.
Gebruikersavatar
Bas
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 apr 2004, 17:49

Bericht door Bas »

ik speel al een tijdje met drie vingers, het is serieus de moeite waard te leren dit constand te doen. het kost gewoon veel minder moeite. je hebt het niet nodig maar het is makkelijk, ik hoef er bijna niet meer bij na te denken
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Oefenen, dan gaat het vanzelf. En dan met nog een vinger! Ik gebruik nu regelmatig ook nog mijn ringvinger erbij en ik moet zeggen... verrekte handig.
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
Bas
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 apr 2004, 17:49

Bericht door Bas »

inderdaag ontzettend relax :!: :!: :!: , :arrow: sommige mensen zijn gewoon te lui om het te leren. het kost gewoon veel minder moeite :lol:
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Juist... in de Bassmagazine van afgelopen keer (Bona, Bassday..etc...) merkt Bona op dat je om echt goed te willen zijn je ervoor zou moeten zorgen dat geen enkele vinger minder geoefend is als de andere. En gelijk heeft 'ie... al moet ik mijn ringvinger en pink nog extra goed trainen van mijn rechterhand... oefening baart kunst. :)
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
Bas
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 apr 2004, 17:49

Bericht door Bas »

egt masterlijk 8)
warwickstreamer
Berichten: 36
Lid geworden op: 23 apr 2004, 10:55

Re: Bassen met drie vingers.

Bericht door warwickstreamer »

Billy Sheenan (o.a. Mr. Big) speelt met drie vingers, ontzettend snel.
Hij bespreekt deze techniek op zijn videoband (deel 1 van 2).
Ik heb deze band en mocht je interesse hebben is deze eventueel te koop.
Grt. warwickstreamer
Plaats reactie