Grafietspeler deskundige

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
mr. Pink
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:16

Grafietspeler deskundige

Bericht door mr. Pink »

Yoooo Johnbob!! tijd geleje.....maar ik kan deze topics niet negeren! Voor diegenen die mij nog niet kennen; ik speel al 15 jaar op verschillende bouwjaren van Status, en sinds 12 jaar op andere bassen die alleen nog maar voorzien zijn van een carbon of grafiet-hals (zelfde).
De reden waarom: het speelt fijn, klinkt fijn, is onderhoudsvrij, nooit meer ontstemmen of afstellen, geen deadspots en een mooie natural sound....
Ik heb diverse Slappers gehad, een 5- en een 6 snarige, en die heb ik verkocht maar met enorm veel spijt, vooral de 5string, en die heb ik gelukkig na lang zoeken weer gevonden......en weet je.......het was de ex bas van Johnbob!!! en idd; de B-snaar is gigantisch! komt mede door het grafiet....maar nog belangrijker, door de extra-longscale van 91,5 cm!!! het vinden van snaren is geen probleem, als het maar geen double-balls zijn, en anders kan ik die altijd nog bestellen bij www.cloverbasses.com

Maar ik bezit ook een Zon legacy Elite Special 5 fretless, (gelijmde grafiet hals)en die B snaar klinkt met normale mensuurlengte ook zeer strak (die bas klinkt zowiezo waanzinnig, ook echt het proberen waard, deze zoemt en zingt daar wordt je niet goed van......)

En verder nog een Collier 5 string de luxe, klinkt in alle opzichten (ja, ook de B snaar) geweldig (gelijmde grafiethals)

Maar nu de Status bassen; mijn eerste was een prachtige 5 snarige headless series-2 uit 1989 gloednieuw bij Staffhorst vandaan, het was het laatste model waar je het grafiet helemaal door ziet lopen tot aan de brug, ook aan de achterkant is het grafiet zichtbaar. De bas klonk geweldig, de B snaar erg strak en helder.

Helaas is deze Status 12 jaar geleden verloren gegaan in een brand (snik) en ongelooflijk maar waar: de electronica en elementen hadden t overleefd!
Toen heb ik een 5 snarige Status energy Matrix '94 (met kop) gekocht, en daar de elementen en electronica van de verbrande series 2 in laten zetten. De ultime test of een NT beter klinkt dan een BO......ik moet zeggen, er was geen verschil te horen, hij klonk net zo hifi en strak en vet als daarvoor.........

De verbrande s-2 had prachtig hout; blauw birds-eye maple voorblad en american walnut aan de achterkant. de energy had walnoot uit een stuk.........en geen verschil in geluid (ik had nog zat opnames van de s-2 om te vergelijken.)
Wel vond ik de B snaar een stuk minder strak klinken, maar dat lag niet aan het feit dat het een geschroefde hals was....let maar op mn volgende Status:
9 jaar later kocht ik een 5-snarige Status Empathy '94(met kop) erbij, met de bedoeling om dan de elementen DAAR weer in te bouwen, hopend op een strakke B.(de electr was identiek aan de oude, dus kon ik laten zitten)
Maar wat bleek: de originele Empathy klonk heel gewoontjes, niet die typische hifi Statussound die ik al had, en dat lag aan de elementen; de elementen van mijn verbrande s-2 zijn echte humbuckers, dubbelpolig gewikkeld, en zorgt voor een kenmerkende Status sound, de Empathy was enkelpolig gewikkeld, en klonken als 2 JJ elementen.

Maar geen probleem, ik heb de elementen om gewisseld, de Energy verkocht, en wat bleek: ik had mn oude vertrouwde Status sound terug!! wat een verschil met die goede oude jaren 80 Statussen en die jaren 90 generatie zeg......(wat de elementen betreft.......)
MAARRRRR........de B snaar klonk beroerd!!!! slechter zelfs dan de Energy die ik had......kom ik zo op terug.

Ik was klaar met de Status als 5 snarige bas (heb toendertijd meerde 5 strings van Status geprobeerd van de jaren 90 en vond de B niet best......kreeg toen ook last van Slapper heimwee....)en heb de Empathy verkocht.

Toen kocht ik een 4 snarige headless series 2 een blauwe op marktplaats...ook jaren 90.....bij het testen was ook hier sprake van enkelspoelige elementen, en klonk ook deze Status erg basic.....ik had toen een plan om "vintage"elementen bij Rob Green (bouwer van Status)te bestellen, maar hij had ze (nog) niet , dus toen zat ik weer met een Status die er gelikt uitzag, super speelde....
Maar er was ook iets met de klank en sustain, wat ik acoustisch opmerkte; er was constructief iets met de opbouw en verwerking met t grafiet. (geldt natuurlijk voor al die Statussen van die periode)

Dus ook die Status verkocht, en vorig jaar mijn droom Status gevonden: een 4 snarige headless series 2 uit '89 in mint conditie.......en weet je wat? hij klinkt EXACT als mijn allereerste 5 str series 2, die typische oude Status hifi sound, met veel body.....

en.....laatst nog een 5 snarige headless fretless s-2 classic 1998 uitgeprobeerd om te kopen van een particulier, prachtig hout, NT, maar ik was echt weeeer verrast, die bas zong helemaal niet zoals ik verwachtte, en de B snaar was weer veel te zwak t.o.v de rest van de snaren. Ik heb de bas laten staan, maar de verkoper heeft daarna de bas aflaten stellen, en hij klinkt nu al beter vertelde hij, dus wieweet ga ik er nog eens terug, want het design en speelcomfort van die bassen is voor mij geweldig........(de klank vond ik wel weer top, de elementen waren dan ook weer dubbelpolig....)
Maar hij kon met alles bij elkaar niet tegen mijn Zon op.

Conclusie:
Er lijkt mij dat Status iets constructiefs heeft veranderd ik de hals en/of t grafiet van de bas (kostenbesparig?)wat ten koste gaat van de klank en sustain...er zit tegenwoordig ook een halspen in de hals.....wel raar na 20 jaar eerst zonder.....en ook hoe de hals is verlijmt in de body geeft mij niet zo'n goed gevoel.
Ik vind de eerste generatie van Status echt super klinken, en het valt mij op als Status speler dat de bassen er niet beter op zijn geworden qua klank en sustain, en dat het dus ook niks uitmaakt of je een NT neemt of een BO...

Johnbob, als je niet t risico wil lopen dat je straks ook een Status hebt met een matige B dan kun je beter op safe gaan en gewoon een BO bestellen.....
En voor superlage-heldere-piano-achtige-sustain toch maar extra longscale, en het verkrijgen van die snaren valt wel mee.....

Ik vind/vond t leuk om het over mijn Status ervaringen te hebben, van daar dit lange verhaal......

ik hoor de reacties wel, groetjes van een grafiet-fan
Zon Legacy Elite Special 5 fls
Status Graphite S2000 5 fls '90
Status Series II 5 '89
Status Series II 4 '86
Status Series 1 5 '90
Status Empathy Matrix 5 '91
Status Energy Matrix 4 '91
Clover Slapper 5 '88
Peavey Cirrus USA 5 str
Le Fay Pangton 5 str '86
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Heej KNUL....

Long time no hear....wat een verhaal.
Ik heb inmiddels de B snaar mogen horen van de huidige generatie Statussen (en die zijn gruwelijk strak)
De Slapper is een superbass...gewoon een ondergewaardeerd instrument.
Ik vind het raar dat dit ontwerp geen bestaansrecht heeft weten op te bouwen.
Want kwalitatief staat hij op (bijna) eenzame hoogte.
Ik heb inmiddels besloten een hele jonge gebruikte Status Classic NT 5 snaar aan te schaffen.
Het kanon dat edwin van huik te koop heeft staan.
Hij wordt volgende week gefret...

Ik ben tussen door ook nog zijdelings op zoek geweest naar een slapper 5 string.
Want ik heb spijt dat ik 'm verkocht heb.
Maar ik ben blij dat jij hem nu hebt...een echte freak met waardering voor het spul.

Leuk dat je hier nu van de partij bent, dan kan ik af en toe nog eens naar de Slapper kijken :wink:

WELCOME...... 8)
Gebruikersavatar
mr. Pink
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:16

Bericht door mr. Pink »

Ja leuk he....maar he......die Status die jij gaat kopen, die bedoelde ik!! Het is die fretloze met die groene LED's toch? met natural wortelnotenhout uit esdoorn en mahonie middenstuk, en op de achterkant staat een handtekening van Rob Green......Die jongen waar ik m heb uitgeprobeerd, die zou m bij Edwin laten afstellen en daar te koop zetten!!! Dat is ook wat.....nu koop jij iets wat ik even heb bespeeld....

Dus al dat afstellen heeft de bas wel goed gedaan.....maar he...wat die B snaar betreft, misschien ben ik al weer veel te veel verwend door die Slapper, en dan vallen veel B snaren tegen....

Nou gefeliciteerd! alleen nog een vraagje....hoe vond je m fretloos klinken?.....

Verder voor mij geen houten hals meer, ik heb ook mijn Fernandes Fab 170 verkocht...

En weet je.....ik zoek nu een fretloze 5 snaar Slapper, of een 5 snarige Peavey B-quad fretloos of gefret.......maar als ik een fretloze 5snarige status series 2 uit de jaren 80 tegen kom, dan issie ook verkocht....

hou me op de hoogte van je Status!! hij ziet er echt gelikt uit, helemaal geinig met die LED's......
Zon Legacy Elite Special 5 fls
Status Graphite S2000 5 fls '90
Status Series II 5 '89
Status Series II 4 '86
Status Series 1 5 '90
Status Empathy Matrix 5 '91
Status Energy Matrix 4 '91
Clover Slapper 5 '88
Peavey Cirrus USA 5 str
Le Fay Pangton 5 str '86
*Pieter*
Berichten: 266
Lid geworden op: 03 jan 2006, 14:29

Bericht door *Pieter* »

Een vraagje aan de heren grafietspelers: klinkt het ook lekker voor rock/blues/soul fingerstyle werk? Of is het vooral geschikt voor slappen?

M.a.w. zit er nog wel wat body, soul, warmte, knor in de sound? Of is het meer agressief klikken en gonzen?
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Grafiet is in ieder geval niet mijn ding. Geef mij maar gewoon hout. Het geluid van een grafieten hals is mij te kil.
emielow

Bericht door emielow »

ik vin het zeker geschikt voor soul/rock, het klinkt vooral erg helder, je hoort goed wat je speelt. ideaal voor elke stijl dus :D
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Het nadeel van hout is dat het een groot deel van je sound letterlijk absorbeert.
Dit kun je als voordeel zien en zeggen dat je het hout "hoort".
Je kunt het ook anders benaderen en zeggen dat je hout veel sustain en karakter van de snaar opslurpt.
En met deze laaste stelling ben ik het wel eens, deze stelling is overigens van Rob Green.

Yep, Mr Pink de B van de slapper is ongeevenaard.
Die moet je horen....en niet bespreken hahaha ik weet het als geen ander :wink:

Ik heb deze Status bas niet fretless gehoord, wel onlangs een zelfde type van een Belgische vriend uit Lanaken.
...wellicht heeft dit ook met je backline te maken in hoeverre je B graaft.
Maar de Slapper is the best op dat gebied...no argument there 8)

Ik heb overigens een mooie transp blue Peavey TL 5 voor je :wink:
Een super 5 snaar, maar ik heb aan een 5 string genoeg dus gaat ie weg.
Nog het echte amerikaanse handwerk uit medio jaren '80
Gebruikersavatar
mr. Pink
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:16

Bericht door mr. Pink »

no thanx....geen hout meer voor mij,als het nou die b-quad was (5 snarig, er staat een 4-snarige te koop op marktplaats)...

maar je gaat me toch niet vertellen dat je die Status niet hebt uitgeprobeerd????....je hebt m op de foto gekocht??....mmmm als dat zo is, dan moet je mijn (lange) verhaal boven echt serieus nemen, want ik heb die bas zoals ik al toen schreef echt goed en lang uitgeprobeerd bij hem thuis, en op een goede versterker (klockenklang met swr 6x10"cabinet....) en ik kreeg niet de sound zoals je die van een Status zou verwachten....
De verkoper was van mening dat het exemplarisch was, en wou hem terugsturen naar Rob Green.....

Dus als je dat nog even duidelijk maakt, dan kan ik je nog meer details geven van de bas en de verkoper...... :wink:
Zon Legacy Elite Special 5 fls
Status Graphite S2000 5 fls '90
Status Series II 5 '89
Status Series II 4 '86
Status Series 1 5 '90
Status Empathy Matrix 5 '91
Status Energy Matrix 4 '91
Clover Slapper 5 '88
Peavey Cirrus USA 5 str
Le Fay Pangton 5 str '86
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Geen nood :wink:
Ik heb inmiddels wel een broertje van hem mogen beroeren en horen.

Je kunt namelijk onmogelijk een fretless proberen, vervolgens fretten en dan hopen dat ie het zelfde klinkt als toen hij fretless was :shock:

Andersom werkt het ook.

Misschien zou ik 'm nu niet kopen omdat de klank me niet aan staat, fretless me niet ligt en de B string op een fretless board niet lekker drukt.
Terwijl dit alles wel zou bevallen als ie gefret was geweest :?

Kortom...de enige beweegreden die ik heb is de ervaring die ik onlangs heb opgedaan met exact de zelfde bas maar dan orgineel gefret.
En dat was voor mij genoeg zekerheid.

:roll: :roll: Een bas laten bouwen op bestelling levert nagenoeg exact het zelfde risico op.
Met dit groot verschil........namelijk dat ik voor exact de zelfde nieuwe status, ongeveer 3700 euro kwijt zou zijn :roll: :roll:
Wat is dan verstandiger?

Of een merk als status exemplarisch mindere instrumenten maakt lijkt me overigens stug.
De tot standkoming van de NT graphite neck en de montage ervan in de body is een wel overwogen en uitgebalanceerd werk.
Niet voor enige vorm van afwijking of "verpersoonlijking" vatbaar.
Daar zit dus een voor mij "betrouwbare" constante.
Het hout van de body en de bridge zouden dan de reden moeten zijn waarom deze bas zo opvallend exemplarisch zou moeten afwijken.
Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat hij fretless is.
Dat geeft een volledig ander karakter.
Een bijna "niet" status karakter :wink:

We sullu sien....kopen is altijd een risico als je de bas niet eerst kunt testen.
Dus een nieuwe bestellen bij Jaydee, Status, Shadowsky Fender etc blijft een risico.
Maar een bas testen die nog gefret moet worden is al helemaal oneerlijk :wink:
Gebruikersavatar
B4SSi3
Berichten: 479
Lid geworden op: 21 jan 2007, 08:21

Bericht door B4SSi3 »

ze zijn in ieder geval monsterlijk mooi!! ik was op de site van status en daar kun je tot op zekere hoogte je eigen status samenstellen, ik krijg GAS haha
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Ja he....ik heb altijd iets gehad met die headless dingen en al zeker met graphite.

MrPink, zet eens wat picks op dit forum van de Slapper (en de rest)
Ik wil wel eens zien hoe hij er uitziet nu.
Zelf heb ik ook nog een hoop foto's van jouw slapper maar dan met de goud/koperkleurige hardware.
Ik vind de zwarte versie hardware op je avatar zo te zien mooier 8)
Les bling bling, more class.
Zeker op die donker paarse body :wink:
Gebruikersavatar
mr. Pink
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:16

Bericht door mr. Pink »

Ok, je hebt misschien wel gelijk....gefret klinkt ie totaal anders.....en zoals het een Status betaamd....want volgens mij is dat ook wel weer een beetje zo....een Status die fretless is, is eigenlijk niet voor dat type bas bedoelt, juist gefret klinken ze lekker fel, direct, super strak en helder....en fretless lijktie te gaan zoeken...("waar zijn mn fretten gebleven"? :shock: ) dus conclusie: een Status fretless klinkt niet helemaal lekker, en zijn waarschijnlijk ooit ook niet zo bedoelt, maar markttechnisch kun je als fabrikant zo'n optie niet negeren..

He he....ben ik ook weer overtuigd van mijn beslissing toen, om niet voor die fretless te kiezen...en.......misschien had het zo moeten zijn dat jij die bas nu hebt!!!

en verder blijf ik Status echt de topper onder de bassen vinden!!ik geniet nog elke dag van mijn series 2.....

ik zou graag wat foto's van de Slapper willen plaatsen, maar hoe doe ik dat? ik wilde het al eens eerder proberen....
Zon Legacy Elite Special 5 fls
Status Graphite S2000 5 fls '90
Status Series II 5 '89
Status Series II 4 '86
Status Series 1 5 '90
Status Empathy Matrix 5 '91
Status Energy Matrix 4 '91
Clover Slapper 5 '88
Peavey Cirrus USA 5 str
Le Fay Pangton 5 str '86
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Upload je pics met imageshack.
Dan krijg je per foto een aantal links die je gewoon kunt cutten en pasten in je post hier.
Ik neem altijd de 2e link.

Ik zag trouwens dat er zelfs flatwounds op de status zaten.....brrrrr dat ken ech nie :shock:
Gebruikersavatar
B4SSi3
Berichten: 479
Lid geworden op: 21 jan 2007, 08:21

Bericht door B4SSi3 »

je kunt hier www.photobucket.com een account aanmaken en daar je foto's uploaden, dan plaats je de link naar die foto's hier.

kind kan de bas doen ... uuuhh was doen :)

(johnbob je was me net voor)
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

ik heb een account aangemaakt bij photobucket...

en het foenktioniert

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit werkt stukken beter dan imageshack....
Thanks voor de tip :wink:
Plaats reactie