Snaren welke dikte en waarom?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Dugie
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 aug 2004, 22:51

Snaren welke dikte en waarom?

Bericht door Dugie »

Ik heb net effe de search ingetypt, maar daar vind ik wel welke merken en dikte jullie gebruiken, maar behalve een slap discussie vind ik niet waarom jullie een bepaalde dikte gebruiken. (Ik heb graag steeds een extra setje snaren thuis dus moet ik er gaan aanschaffen).

Zelf ben ik vanzin Metal, Blues en mischien een beetje funkier te gaan spelen.
Gebruikersavatar
Munkey
Berichten: 109
Lid geworden op: 06 jul 2004, 09:17

Bericht door Munkey »

ik gebruik zelf d'addario .45-.105
daarmee speel ik voornamelijk punk,rock en ska mee, zijn toch iets dikker om er een zwaardere toon aan te geven , is vooral belangrijk bij ska vindik
Æ

Bericht door Æ »

Momenteel gebruik ik de dikste snaren omdat ik een blubbergeluid wil hebben wat nauwelijks meer als bas te herkennen is, maar gewoon zwaar is.
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Het is voor mij altijd een beetje een dilemma: dikke snaren hebben meer spanning nodig en zullen dus strakker zijn, dunne snaren staan weer wat slapper maar zijn weer wat flexibeler. Daarnaast hebben dikkere snaren meestal een vollere toon. Metal en funk staan qua gangbare snarendiktes ongeveer lijnrecht tegenover elkaar.
Aangezien ik bijna alleen maar fingerstyle speel heb ik meer behoefte aan wat dikkere snaren dan aan dunnere snaren (ik kan niet zo goed slappen :)). Daarom speel ik met 45-105 (hoewel dit volgens mij de meest standaard dikte is).
Twee jaar terug had ik eens een dunner setje erop, maar dat beviel niet. Bijkomend voordeel is als je dezelfde dikte houdt (en hetzelfde merk), zal je ook niet snel je bas opnieuw te hoeven intoneren en afstellen.
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

Ik speel met .30 tm .90 , maar das minder geschikt voor ruig spel met bv plectrum.
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

ik heb nu DIKKE :(

.45 .105 ofzo.. dat noemen ze medium, maar ik speel idd liever met lights, net zoals victor wooten.

speelt lichter, meer helder hoog erin, naja... gewoon mijn smaak.
met die dikke snaren pomp ik wel meet bassss erin, maar tja,... ik vind het niet zo lekker slappen (en dan vooral dubble thumb dingen)... dan klinken ze niet zo mooi :roll:

ben gewoon een zeikerd :shock:

owja, ik speel dus vaak met eigenlijk .40 .100
maar net zo goed .35 .95 ik denk dat mn volgende set dat ook weer gaat worden ongeveer... naja
Gebruikersavatar
Bassfreak
Berichten: 1247
Lid geworden op: 09 okt 2003, 21:58

Bericht door Bassfreak »

Hmm ik gebruik momenteel op'alle bassen een 50-110 (135) set geloof ik... op de gefrette elixirs, op m'n fretless fenders. ik vind dat je met dikkere snaren een veel vetter geluid krijgt, en vooral je d en g gaan meer als een bas klinken. Je slap blijft beter overeind in bandverband, en ik trek gigaantisch hard aan die snaren als ik op dreef ben, als ik een 40 setje heb hoor je alleen maar gekletter en geratel... houk nie van...
Groet'n Erix
Gebruikersavatar
DenJerre
Berichten: 184
Lid geworden op: 12 jul 2004, 16:51

Bericht door DenJerre »

As light as they get....

Heb geleerd heel zacht te spelen, dus hoef ik geen dikke en de vetheid krijg ik wel met de versterking goed.

slap en tap gaan heel lekker met lights en op de fretless krijg je mooiere zang.

In het begin had ik het moeilijk op de fretless om vette en diepe klanken te krijgen tot ik leerde dat ik de noten moest tappen en plukken terzelfdertijd (if this makes sence?!) Dus net op het moment dat m'n linker vinger tegen het fretbord komt, pluk ik de snaar met m'n rechterhand. Heeft me heel veel moeite gekost in het begin met de metronoom op 20-40, maar uiteindelijk kwam dat best goed.

M'n leraar heeft dit van Alain Caron persoonlijk. Ook dit nog: Hoe zachter je speelt, des te warmer en vetter de noten klinken (de volumeknop moet wel omhoog, natuurlijk).

Dat wooten-style dubble thumb en dubble pluck ding lukt nog niet zo goed met lights, op dikke gaat het niet slecht, maar dat krijg ik hopelijk goed met nog enkele jaartjes oefening (hoop ik echt).

Harmonics vind ik ook beter klinken.
Alhoewel...
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

DenJerre schreef: Ook dit nog: Hoe zachter je speelt, des te warmer en vetter de noten klinken (de volumeknop moet wel omhoog, natuurlijk).
Hier ben ik het echt mee oneens. Het is natuurlijk ieders eigen smaak en mening, maar ik ben juist overgestapt van een lichte aanslag tot een wat fermere aanslag op aanraden van mijn leraar. En ik moet zeggen dat sindsdien mijn tone behoorlijk verbeterd is. Achterliggende redenatie is dat je met een wat fermere aanslag veel meer het hout mee laat trillen.
Als ik met een lichte aanslag zou spelen zou ik alleen maar gaan investeren in goede pickups, de kwaliteit en de soort van het hout doen er dan veel minder toe. Eén en ander kan je ook duidelijk merken bij strijkinstrumenten als contrabas of viool, hoe fermer de aanslag, hoe voller de toon.
Spelen met een lichte aanslag zie je meer bij solobassisten.
Gebruikersavatar
Marcello
Berichten: 598
Lid geworden op: 07 okt 2003, 20:57

Bericht door Marcello »

Ik gebruik medium lights (meestal 45-100).
meestal GHS Boomers, of d'adario's
Die dikte krijg ik ook het best geintoneerd op m'n Yamaha'tje.
Ze spelen lekker en hebben een mooie heldere tone.

Ik lees ook dat er mensen snaren kopen die victor wooten ook heeft (???)
Ik koop gewoon de snaren die IK het fijnst vind.
Ik heb veel soorten geprobeerd evenals diktes en bovenstaand is wat er in de loop van jaren uit is gekomen.
Maar goed dat is natuurlijk persoonlijk.


En ik ben het overigens met Q eens, je moet het hout en de snaren flink laten werken.
Je haalt echt meer nuance uit je bas.
Ik vind persoonlijk ook dat je het goed moet voelen wat je doet en dus niet je versterker harder zetten en zelf zachtjes spelen.
Best wel, eigenlijk.
Gebruikersavatar
DenJerre
Berichten: 184
Lid geworden op: 12 jul 2004, 16:51

Bericht door DenJerre »

Q. schreef:
DenJerre schreef: Ook dit nog: Hoe zachter je speelt, des te warmer en vetter de noten klinken (de volumeknop moet wel omhoog, natuurlijk).
Hier ben ik het echt mee oneens. Het is natuurlijk ieders eigen smaak en mening, maar ik ben juist overgestapt van een lichte aanslag tot een wat fermere aanslag op aanraden van mijn leraar. En ik moet zeggen dat sindsdien mijn tone behoorlijk verbeterd is. Achterliggende redenatie is dat je met een wat fermere aanslag veel meer het hout mee laat trillen.
Als ik met een lichte aanslag zou spelen zou ik alleen maar gaan investeren in goede pickups, de kwaliteit en de soort van het hout doen er dan veel minder toe. Eén en ander kan je ook duidelijk merken bij strijkinstrumenten als contrabas of viool, hoe fermer de aanslag, hoe voller de toon.
Spelen met een lichte aanslag zie je meer bij solobassisten.
Ik bedoel niet de snaren strelen, anders heb je enkel nog ruis over van je p/u's... En inderdaad; vetter was misschien verkeerd gekozen... Ik vind het wel warmer klinken. Ik speel met een iets lichtere aanslag, ook omdat ik het zo wat makkelijker heb om sneller en gelijkmatiger te spelen.
Alhoewel...
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

voor voller ken je ook gewoon met je duim aanslaan :D :lol:
meer oppervlak van je huid ofzo, meer vollere toon>? naja, zal wel
zie je bij hip-hop vaak, alleen ken je dat niet al te snel achter elkaar doen, ehehe.

verders is mijn rechterhand techniek richting jaco pastorius gericht.
dat stanley clarke styl ofzo vind ik allemaal maar niets.
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

DenJerre schreef: Ik bedoel niet de snaren strelen, anders heb je enkel nog ruis over van je p/u's... En inderdaad; vetter was misschien verkeerd gekozen... Ik vind het wel warmer klinken. Ik speel met een iets lichtere aanslag, ook omdat ik het zo wat makkelijker heb om sneller en gelijkmatiger te spelen.
Ja, dat is wel zo idd. Je bereikt er sneller een hogere snelheid mee. Ik denk dat het ook redelijk speelstijl gebonden is.
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

Ik heb er van de week Rotosounds opgelegd, maar als die er net opliggen klinkt het (voor mij dan toch..) veel te metalig.. nu dat ik er weer een paar uurtjes op heb gespeeld valt t wel weer mee, maar ik denk dat ik toch weer over ga naar DR en Ernieballs...
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Gebruikersavatar
Venomer
Berichten: 557
Lid geworden op: 18 jun 2004, 15:15

Bericht door Venomer »

Ik gebruik snaren die wat dikker zijn dan gemiddeld. (Ik heb de precieze diktes even niet in mijn hoofd...) Ik vind de extra spanning van dikkere snaren prettiger spelen.
We triple check evryhing.
Plaats reactie