FAQ, Beginnerslinks, Tips & tricks

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

FAQ, Beginnerslinks, Tips & tricks

Bericht door Niels »

In dit onderwerp zijn een aantal informatieve posts samengevoegd.

- Een Beginnersgids geschreven door De Teng.
- Handige links voor beginnende bassisten. Samengesteld door a.o. Q
- En een algemene Tips & Tricks afgetrapt door Niels. Dit onderwerp is open om je eigen tip of trick toe te voegen!

Veel plezier! 8)

Het Modteam

Beginnersgids
De Teng schreef:Quick guide to buy a decent bassrig.

Daar was ie dan... de inspiratie, het gevoel en de sound... wat een vet basloopje! Dat wil jij ook kunnen!

Dus denk je bij jezelf: ‘Ik wil ook zo’n bas. Precies als hij/ zij heeft... die stoere bassist(e) op het podium.’ Aangezien je nog geen klap verstand van überhaupt het basspel hebt en nog maar net weet dat de meest bassen vier snaren hebben en je bassen met meerdere snaren (want die zijn er ook...jawel) als gitaar bestempelt, hier een ‘Quick guide to buy a decent bassrig’. Vat dit betoog niet op als een stuk uit de bijbel wat altijd waar is, maar als een opstapje... ter geleiding ende vermaak. Evenmin gaat het in op de verschillende soorten bassen en versterkers, hoogstens gelden de namen (en die worden niet veel genoemd) als voorbeelden, terwijl er veel meer zijn. Have fun!

Hier een paar weetjes ter voorbereiding van het toekomstige leven als bassist

· Geen enkele bassist heeft als eerste aankoop prompt de beste combi in handen.
· En dat hoeft ook helemaal niet.
· Iedereen is simpel begonnen, zowel qua spel als apparatuur.
· Dure apparatuur is in het begin onnodig, aangezien je het optimale er nog lang niet uit kunt halen als je skills nog niet zover komen.
· Ook dat is helemaal niet erg.
· Het gaat geld kosten... meer geld dan je nu pas in de gaten hebt.
· Afgezien van de aanleg tot het goed bas bespelen is oefenen een must. Heel veel oefenen. De groten der aarde worden niet voor niets zo goed, het komt echt niet uit de lucht vallen.
· Het lagere segment bassen kost grofweg tot 400 euro, het middensegment 400-1000 en het hogere segment al gauw van 1.000 tot idioot hoge bedragen als 5.000 euro of meer.
· Laat je dus niets wijsmaken dat iemand een professionele bas van 300 euro in de aanbieding heeft, want dit is gewoonweg niet waar.


Let’s go... but how?

Uiteraard begint het hele spelletje met een nieuwe (lees: voor jou nieuwe) bas. Zonder bas geen leven. Het probleem is echter dat men in het begin teveel denkt in termen van geld. ‘Jazeker mevrouwtje, dit is een prima bas... kost 400 euro en dan heb je ook wat. Die bas van 325 is idd veel minder, maar dat merk je ook aan de prijs.’ Dit soort praatjes komt in bijna alle vindbare slechte baswinkels voor en is de nr. 1 ergernis van elke bassist. Voor 75 euro aan verschil in aankoopprijs heb je totaal geen garantie dat de bas waarnaar je kijkt beter is dan de ander. Tot maximaal 300 euro kun je prima bassen op de kop tikken, die soms de competitie met twee keer zo dure bassen met gemak aan kunnen. Je wilt uiteraard dergelijke winkels mijden, dus ga je al gauw naar een winkel met ‘massale inkoop, dus goedkoop en die zullen ook wel op de kwaliteit letten’. Vergeet dat maar heel gauw. Ondergetekende heeft dikwijls bij Feedback bassen bespeeld van 1000 tot 1500 euro waar geen noot op te spelen viel. Slecht afgesteld vooral en van knowhow is van het personeel niet altijd rijk.

Kleinere winkeltjes zijn vaak serieuzer met hun spullen en de klanten. Ten eerste kun je daar beter mee wegkomen als je een probleempje of een vraagje hebt en ten tweede hebben ze voor hetzelfde geld betere spullen, puur omdat ze zelf uitzoeken voordat ze in de winkel komen te hangen. Informeer in je omgeving of mensen ervaring hebben met de muziekzaak waar jij je spullen wilt kopen. Het doel van dit verhaal is niet om een hele waslijst aan winkels neer te knallen, maar om een richtlijn te geven wat zoal handig is waaraan te beginnen. Praat daarom even met een medewerker en vertel wat je zoekt. Je hebt gauw genoeg door, ook als leek, of ze gericht de tijd voor je nemen of niet. Ga niet een bas kopen als je er niet een goed gevoel bij hebt hoe ze je behandeld hebben, want ‘If it ain’t feelin’ good, don’t play it’ (aldus James Jamerson... bassist van de Funk Brothers, die je moet kennen als je je straks gaat verdiepen) en laat ik van deze gelegenheid gebruik maken door er de volgende variatie op te maken: ‘If it ain’t feelin’ good, don’t buy it.’ (dit slaat zowel op de bas als de winkel...!)

Aangekomen bij de tot nu toe goed veronderstelde winkel, zie je een bas die je zint of niet. Helaas is het hele leven optisch ingesteld, als je een persoon ziet lopen ga je je ook niet interesseren voor de binnenkant, maar allereerst voor de buitenkant. Hoe mooier deze is, hoe genetisch interessanter te koppelen aan jouw genen voor het nageslacht. Zo zal het ook voor je eerste bas werken. Dat is verder niet erg, maar vergeet niet dat de duurste bassen van meerdere duizenden euro’s soms maar voor hoogstens enkele honderden euro’s aan hout in zich hebben. Het gaat om hoe het bewerkt is... vandaar dat je voor de genoemde paar ruggen een prima bas kunt kopen, waar je echt jarenlang plezier van zult hebben, maar hoogstaande features moet je niet gaan verwachten. Terug naar de winkel... ze geven je een goed gevoel, maar hoe ben jij nou in staat te beoordelen of die bas goed is? Met een enig kritisch ontwikkelde ziel ga je niet zomaar met de eerste bas in zee (neem dit vooral niet letterlijk op als je wel eentje gaat kopen) omdat... nou ja... het is wel duidelijk. Neem een vriend/vriendin/pa/opa... whoever mee die het ding ook gaat bespelen en die er wel wat vanaf weet. Het is gewoon simpelweg dat diegene makkelijker kan en gaat horen wat er nu fout aan is of goed. En dat is dus een voordeel. Het is dus af te raden om dit alleen te doen, want voor je het weet sta je met een bas op de stoep, waar je een week later de ramen van dezelfde shop in wilt gaan slaan.
Afdingen loont vaak, als afdingen niet werkt lukt het vaak wel om er een gratis snoer of draagband o.i.d. bij te krijgen (als je dezelfde bas ergens goedkoper hebt zien staan, zeg dat dan). Laat je niet afleiden door de list price die vaak boven de winkelprijs vermeld staat, geen enkele winkel hanteert deze adviesprijs. Zeker als je een totaalpakket koopt (bas+versterker) kan je vaak wel wat korting/accessoires verwachten (geldt niet bij alle winkels, wel bij veel).

De kabel is de verbinding van de bas naar de versterker. Aangezien je wel na kunt gaan dat dit de enige manier is om het daar te krijgen via een kabel, moet deze van goede kwaliteit zijn. Reken op een prijs van 20 euro per snoer en je hebt een goede sound. Laat je niet omkopen tot het kopen van kabels van 50 tot 100 euro, want dit hoor je er toch niet aan af. Je bas is gewoon van het lagere segment (maar wel prima te doen) en dus zul je een hifi koordje er niet voor nodig hebben.

Nu zijn we bij de versterker aangekomen. De genoemde 300 euro kun je nemen als voorbeeld, maar het budget is gewoon beperkt in den beginne. Je hoeft echter helemaal niet 1000 euro uit te trekken voordat je een goede versterker hebt, vergeet dat niet! Hiervoor geldt overigens dezelfde tactiek als bij de bas... neem iemand mee die er wat van kan. Voor thuis kan je prima vooruit met een 30 watt versterkertje (kleine versterkertjes zijn al te koop voor een bedrag iets boven de 100 euro, die echt prima klinken!), zolang de versterker voor basgitaren is bedoeld en niet overstuurt binnen no-time is het eigenlijk al snel goed genoeg voor thuis. Om in een band enigszins mee te kunnen komen moet je toch zeker wel rekenen op een pakketje power meer dan 100 Watt. Versterkers zijn ook makkelijk 2ehands te kopen overigens, wat de bekende en goede merken toegankelijker maakt voor de meeste mensen. Ook voor mij overigens, want let's face it... 2000 euro rochelt niemand snel op voor een amp!

Al met al is het een moeilijke toestand, maar helemaal als het gaat om gebruikte spullen. Tweedehands instrumenten kopen is een zeer goed idee naar mijn mening, al kun je je een extreem grote buil vallen, aangezien je geen garantie hebt bij zoiets. Mocht je die zekerheid niet hoeven (en je assistent uit de vorige alinea’s is redelijk overtuigd) kun je zoiets best verkiezen boven een nieuwe, maar neem dit dus met een grote korrel zout. Je moet er genoeg van afweten om zoiets te bepalen. Je bent dan wel van de gigantische afschrijving af en gemiddeld is zo’n instrument ietsje beter dan de crap die vaak aangeboden wordt in winkels en waarmee jij niet opgescheept wilt worden. Het beste is nog wel om als je toch voor tweedehands spullen gaat om het bij een winkel te kopen. Je kunt dan altijd aankloppen van ‘Hallo... dit klopt niet, kijk maar... nu al stuk!’. (Ja dit was enigszins een woordgrapje.) Garantie heet zoiets.


Samengevat de volgende adviezen, die ook niet altijd gelden... maar door de bank genomen gaan ze vaak wel op.

· Zowel voor de bas als voor de winkel geldt: ‘If it ain’t feelin’ good, don’t buy it.’
· Neem iemand mee die er meer kaas van gegeten heeft.
· Een bas van 100 euro is niet per definitie beter dan de andere en al helemaal niet als ie ‘mooier’ is. Er zijn teveel trucjes van fabrikanten om mensen er zo in te laten lopen.
· Laat je niet verleiden tot het kopen van te dure accessoires.
· Tweedehands kan erg voordelig zijn, maar soms vind je de kat in de zak.


Succes!

De Teng

Beginnerslinks
Q. schreef:Hoi,

Op deze pagina vind je veel links naar topics van dit forum die voor beginners relevant zijn. Op een gegeven momenten merkten we dat redelijk veel beginners dezelfde vraag stelden (“ik wil beginnen maar weet niet hoe”). Na een aantal van dit soort topics gaan mensen hierop minder reageren, simpelweg omdat ze (te) vaak voorkomen.
Met nieuwe topics is uiteraard helemaal niets mis als je iets specifieks te vragen hebt, maar zorg er dan wel voor dat je eerst even gezocht hebt met de zoekfunctie :idea:.

Een prima start om mee te beginnen als je wilt weten wat je nodig hebt, hoeveel geld je daaraan kwijt bent en wat je ervoor krijgt is de F.A.Q. :idea: .

Nuttige topics uit het verleden zijn:

Basgitaren:

Ik wil graag een basgitaar aanschaffen, maar weet niet welke
Welke bass?
Wat is een goede basgitaar voor een beginner?
Rookie vraagt hulp en advies
Basgitaar voor beginner
Ik heb wat/wil wat… maar wat?
ik wil basgitaar gaan spelen
welke bas!!!!!!!!!!?????????
Beginnende basser
Weer een ‘is dit wat’ topic
vraag
basgitaar: hulp bij keuze
betaalbare 5-snarige bas
Yamaha, Cort of Ibanez?
Ibanez GSR 200 vs. Ibanez GSR 190 Pack
Fender bassen
Olp bassen
Richwood P-bas
Jazzbas versus Precision
Waarom een Precision of Jazz (of waarom niet?)

Versterkers:

Versterker FAQ :idea: TIP :idea:
Welke versterker moet ik neme?
Een goede kleine versterker
oefenversterker
combo of losse speaker met top????
Roland cube 30 Bass
Behringer vs Peavey vs Randall vs ...?
Behringer of 2ehands?
2 ohm 4 ohm 8 ohm????
gefoefel met ohms
te zware kost voor de top?
bas op gitaarversterker?
10", 12", 15".....

Effecten:

Welke pedaal is noodzakelijk!?
Bass pedaaltjes
Bass Distortion

Overig:

Waarom fretloos?
Handige afkortingen
Leren bassen
Hoe te beginnen?
Ik heb een basgitaar en nu?
Hoe beginnen?
Hoeveel snaren?
Mensuurlengte
5-snaar?
6? 5? Of 4?
Lesboeken
Hoe lang bas voor je eerste bandje ?
Basgitaarles: hoe duur?
Simpele nummers om mee te beginnen
plectrum bassen
slappen, hammering e.d.
Slappen en blaren
stand van de hand bij slappen
Akkoorden
Bass Cheat Sheet!
Foute technieken
actieve bas
*nOOb* passief/actief?
Passive of Active?
Elementen
bassnoer
Speaker cables?
stemapparaatjes
bas afstellen
hoogte snaren vraagje
vraag over snaren vervangen (en afstellen)
snaren vervangen
verschil snaren door de body en over de brug?
Welke snaren gebruiken jullie?
Welke snaren?
Muziekwinkels - (ook) voor bassen
Basbouwers/luthiers


Mocht je nog steeds met vragen zitten na het lezen van bepaalde topics, schroom dan vooral niet om iets te vragen.


En mocht je gezellig blijven hangen op het forum, dan kan je een plaatje van je bas posten in de gallery, een plaatje van je versterker posten in het versterker topic, je eigen topic maken in Persoonlijk over jezelf, meekletsen in de off-topic sectie, terwijl je je uiteraard houdt aan de paar eenvoudige forumregels.

Dit topic zal af en toe worden gewijzigd en/of worden uitgebreid, voor vragen en opmerkingen naar aanleiding van dit topic kan je één van de moderators pm'en.




Tips & tricks
Het is de bedoeling dat in dit onderwerp steeds meer tips & tricks komen te staan die voor iedereen van belang zijn. Heb je een goede tip, mail deze dan naar info@basgitaarforum.nl of plaats hieronder een bericht.

Basgitaar spelen en blessures
In dit artikel uit een oude bassplayer worden tips gegeven over het voorkomen van blessures. Belangrijk dus! Wist je bijvoorbeeld dat koffie drinken voor het spelen slecht is? Met dank aan Wheezl!
https://www.basgitaarforum.nl/docs/tips/ ... sures.html

Lessen op het Internet
Een hele hoop nuttige linkjes naar lessen voor de beginnende en de gevorderde bassist. Met dank aan Marcel!
https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?t=227

Boekhouding van de band
Een topic over het financiële gedeelte van het spelen in een band. Hoe ga je om met inkomsten, facturatie en belasting? Is het slim om je in te schrijven bij de KvK? Etc.
https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?t=111
Wheezl
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 okt 2003, 13:13

Bericht door Wheezl »

Wist je dat je bij een tekort aan geld om te re-conen of een nieuwe speaker te halen, je de levensduur van je net gescheurde speaker aanzienlijk kan verlengen door hem te plakken met een papier-macheetje van een stuk koffiefilter en wat behanglijm en dat het niet eens slecht klinkt?


Zow, in 1 zin! Ha!
Gebruikersavatar
Beestmens
Berichten: 1472
Lid geworden op: 27 dec 2003, 22:28

Bericht door Beestmens »

Wheezl schreef:Wist je dat je bij een tekort aan geld om te re-conen of een nieuwe speaker te halen, je de levensduur van je net gescheurde speaker aanzienlijk kan verlengen door hem te plakken met een papier-macheetje van een stuk koffiefilter en wat behanglijm en dat het niet eens slecht klinkt?


Zow, in 1 zin! Ha!
Hey! Die moet ik iemand vertellen.
Yamaha RBX JM2.
Gebruikersavatar
crossover
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jul 2004, 20:45

Bericht door crossover »

ik ben net begonnen met bassen, en ik ben bang dat ik simpele dingen verkeerd aanleer zodat ik later problemen krijg
hebben jullie tips zodat ik dit kan voorkomen?
Æ

Bericht door Æ »

Les nemen.
miloz
Berichten: 45
Lid geworden op: 02 aug 2004, 17:47

Bericht door miloz »

dat is volgens mij wel het beste. Vrienden mij zaten niet vanaf het begin op basles en hebben een verkeerde techniek. Ik zat al op basles toen ik nog geen bas had. En dat is volgens mij wel goed voor me geweest. want ik heb het nu wel goed onder controle zo langzamer hand.
Lets play the bass!
Gebruikersavatar
FleaWannabe
Berichten: 2294
Lid geworden op: 17 aug 2004, 19:23

Bericht door FleaWannabe »

Oef....
Dan moet ik ook maar ff snel les zoeken/nemen..
Iemand nog tips?
Billy, tell Hulk about Disneyland
Æ

Bericht door Æ »

Ja, ga niet voor de goedkoopste, ga voor de beste (die je je kunt veroorloven).
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

En wat je dan leert, eindeloos thuis doornemen, tot vervelends toe, ik heb ook nooit les genomen, maar veel thuis geoefend....oefening baart kunst, maar je moet niet verkeerd dingen aanleren, moeilijk weer af te leren
let's JayDee !
Gebruikersavatar
wolfway
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 mei 2004, 11:52

Bericht door wolfway »

ik vind maar geen leraar:( wat zou ik best nu doen volgens jullie?

btw klein vraagje: moet je snaar induwen met topje van de vinger? (zoals bij gitaar) of mag je hele bovenste gedeeltje van je vinger gebruiken? (plattere gedeelte)
Gebruikersavatar
Venomer
Berichten: 557
Lid geworden op: 18 jun 2004, 15:15

Bericht door Venomer »

wolfway schreef:ik vind maar geen leraar:( wat zou ik best nu doen volgens jullie?

btw klein vraagje: moet je snaar induwen met topje van de vinger? (zoals bij gitaar) of mag je hele bovenste gedeeltje van je vinger gebruiken? (plattere gedeelte)
Ik heb geleerd dat je met je vingertoppen moet spelen, omdat je daar het meeste gevoel in hebt.
We triple check evryhing.
Gebruikersavatar
Bassmann
Berichten: 317
Lid geworden op: 01 apr 2004, 22:27

Bericht door Bassmann »

Idd met de vingertoppen, kun je uiteindelijk ook veel sneller mee spelen.
Wheezl
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 okt 2003, 13:13

Bericht door Wheezl »

Kan allemaal. Je kan ook de je bovenste vingerkootjes helemaal gebruiken over de lengte, zoals je een contrabas zou aanslaan. Klinkt ook leuk.

Das het leuke van met je vingers spelen. Je kan op heel veel verschillende manieren aanslaan, met best leuke resultaten.
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

crossover schreef:ik ben net begonnen met bassen, en ik ben bang dat ik simpele dingen verkeerd aanleer zodat ik later problemen krijg
hebben jullie tips zodat ik dit kan voorkomen?
Hey....was ff aan het surfeb en kwam langs dit forum....
Wat mij enorm geholpen heeft bij het bassen is gitaar leren spelen.

dit is misschien niet qua techniek het zelfde als bassen maar door het leren van accoorden weet je beter welke tonen passen bij een grondtoon.
Verder is de juiste techniek niet heilig.
Ik heb op het conservatorium gezeten...ik heb echter een ongeval gehad en ben tijdelijk mijn rechter middelvinger verloren (hij zit er gelukkig weer aan hoor) ;-)
Hierdoor heb ik mijn aangeleerde techniek veranderd en de snelheid is minimaal even hoog dan ervoor.

Enkele basisprincipes blijven gelden, deze kun je het beste leren door een jaartje les te nemen.
Op een gegeven moment ontwikkeld iedereen toch zijn eigen stijl.
Zelfs de grote heren spelen vaker MET de linker duim......

Veel succes!!!!!!!
Gebruikersavatar
Robertooo
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 dec 2004, 23:08

Bericht door Robertooo »

Leer zo snel mogelijk met je pink te spelen! Heel belangrijk! Ik ben het ook vergeten probeer het nu weer aan te leren maar het is lastig... :(
Plaats reactie