FAQ, Beginnerslinks, Tips & tricks

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Howl
Berichten: 54
Lid geworden op: 17 jul 2011, 19:25

Bericht door Howl »

Hallo,

weer een noob in town.
allereerst wil ik even zeggen dat ik van dit topic een stuk wijzer ben geworden, dus bij deze bedankt!
ik heb nog geen bas, maar daar wordt aan gewerkt.
ik heb wel een vraagje wat betreft kosten voor basgitaarles.
na een tijdje zoeken een basgitaar-leraar gevonden die nog plek heeft: Ronald Franken in Arnhem.
Hij vraagt 22.50 per 45 min(wekelijks) of 30.00 per uur en dat is 1 keer in de 2 weken.
Is dit duur? ik heb namelijk geen idee wat de leidraad hierin is

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Bericht door phoerd »

Howl schreef:Hallo,

weer een noob in town.
allereerst wil ik even zeggen dat ik van dit topic een stuk wijzer ben geworden, dus bij deze bedankt!
ik heb nog geen bas, maar daar wordt aan gewerkt.
ik heb wel een vraagje wat betreft kosten voor basgitaarles.
na een tijdje zoeken een basgitaar-leraar gevonden die nog plek heeft: Ronald Franken in Arnhem.
Hij vraagt 22.50 per 45 min(wekelijks) of 30.00 per uur en dat is 1 keer in de 2 weken.
Is dit duur? ik heb namelijk geen idee wat de leidraad hierin is

Alvast bedankt
geen vreemde prijs IMO, volgens mij betaalde ik destijds ook ongeveer zoiets.
Gebruikersavatar
Howl
Berichten: 54
Lid geworden op: 17 jul 2011, 19:25

Bericht door Howl »

ok, dankjewel voor je antwoord!
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Die is toch ook lid hier? :)

Prijs is prima inderdaad.
Gebruikersavatar
Howl
Berichten: 54
Lid geworden op: 17 jul 2011, 19:25

Bericht door Howl »

heb nu ook een basgitaarleraar gevonden in Zevenaar, die is inderdaad duurder, maar heeft volgens mij niet eens zoveel ervaring als Roland. Dus ik denk dat ik inderdaad bij hem wel goed zit...

Iemand hier toevallig uit de buurt van zevenaar/arnhem?
ik ken niemand die verstand heeft van basgitaren, dus ben eigenlijk naar iemand op zoek die met me mee kan om een basgitaar te kopen, hetzij via MP, hetzij bij een speciaalzaak
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Mag ook naar beginpost verplaatst of gelinkt...

Bericht door The Mule »

Ik weet niet of het helemaal kwalificeert als beginnersinfo, maar omdat er regelmatig naar gevraagd wordt op het forum, ook weer n.a.v. mijn 78er Jazz, hier een eigen uiteenzetting van "hoe koop ik een bas in de USA"... (even gekopieerd uit m'n persoonlijke topic)

Per post - tarieven, percentages etc.
Een bas uit de States begin bij de aankoopprijs plus verzendkosten en de officiële dollarkoers vs. euro. Bij betaling via Paypal heb je te maken met een ongunstiger omrekening waar Paypal, naast de fees die de verkoper moet betalen, zijn geld mee verdient. Bij invoer per post betaal je (1) vaste inklaringskosten van TNT/PostNL van op dit moment 12,50 euro en (2) importheffing van ca. 3,5 % over opgegeven waarde plus verzending en (3) 19% BTW over opgegeven waarde. Sommige verkopers zijn bereid om de waarde lager te "declaren" maar de adder onder het gras is dat de (bij het postbedrijf) verzekerde waarde in principe nooit hoger kan liggen als er wat misgaat.

Zelf meenemen - douane
Als je zelf met een bas uit de USA uit het vliegtuig stapt op Schiphol heb je te maken met dezelfde kosten minus inklaring (kosten van het postbedrijf en niet van de douane). Je kunt het erop wagen en door het poortje "nothing to declare" lopen, maar je loopt kans op een boete als je eruit gepikt wordt, de petten verkeerd staan, je geen lekker wijf bent en je niet kunt aantonen dat je de bas op de heenreis ook meehad. Je geeft bij de douane in principe zelf de waarde op, maar men zal zeker vragen om een aankoop- en betaalbewijs, en anders de waarde checken via diverse bronnen zoals internet of bellen met een speciaalzaak, en dan kan het alle kanten op. I.t.t. wat vaak gedacht wordt, werken er amper wezenloze figuren bij de douane, weten ze precies wanneer de koersen gunstig zijn voor grote buitenlandse aankopen en hebben ze elk lulverhaal al vaker gehoord.

Met dit alles rekening houdend is het aan jezelf om te bepalen of het gunstig is een bepaalde bas uit de USA te laten komen of mee te nemen. Nogmaals, het begint met de dollarkoers, maar het eindigt er absoluut niet mee, dus eerst denken dan doen!

EU vs. niet-EU en je hoeft geen euro te hebben om toch bij de EU te horen
Zijsprongetje: enorm voordeel van kopen in de UK en andere EU-landen is dat er geen importheffing en BTW betaald hoeft te worden, nadeel is dat de prijzen daar meestal al op berekend zijn. Maar een koopje in Engeland is dus altijd beter dan eentje in de USA.
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Gebruikersavatar
jelle customized
Berichten: 735
Lid geworden op: 19 dec 2006, 20:32

Bericht door jelle customized »

Ik heb m'n precision vorig jaar in L.A. gekocht en gewoon meegenomen als tweede bagage op het vliegtuig. Dat ging zonder problemen. De hardcases die in de VS gemaakt worden zijn voorzien van een speciaal slot waarvan elke douane een loper heeft. Dus kunnen ze hem gewoon controleren. Als ge dan aankomt op de luchthaven, is het gewoon even zoeken naar de band waarop de koffers met een speciale vorm aankomen.
Geen enkel probleem mee gehad.
if the kids are united...
Ouwe reus
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:54

Bericht door Ouwe reus »

The Mule schreef:Ik weet niet of het helemaal kwalificeert als beginnersinfo, maar omdat er regelmatig naar gevraagd wordt op het forum, ook weer n.a.v. mijn 78er Jazz, hier een eigen uiteenzetting van "hoe koop ik een bas in de USA"... (even gekopieerd uit m'n persoonlijke topic)

Per post - tarieven, percentages etc.
Een bas uit de States begin bij de aankoopprijs plus verzendkosten en de officiële dollarkoers vs. euro. Bij betaling via Paypal heb je te maken met een ongunstiger omrekening waar Paypal, naast de fees die de verkoper moet betalen, zijn geld mee verdient. Bij invoer per post betaal je (1) vaste inklaringskosten van TNT/PostNL van op dit moment 12,50 euro en (2) importheffing van ca. 3,5 % over opgegeven waarde plus verzending en (3) 19% BTW over opgegeven waarde. Sommige verkopers zijn bereid om de waarde lager te "declaren" maar de adder onder het gras is dat de (bij het postbedrijf) verzekerde waarde in principe nooit hoger kan liggen als er wat misgaat.

Zelf meenemen - douane
Als je zelf met een bas uit de USA uit het vliegtuig stapt op Schiphol heb je te maken met dezelfde kosten minus inklaring (kosten van het postbedrijf en niet van de douane). Je kunt het erop wagen en door het poortje "nothing to declare" lopen, maar je loopt kans op een boete als je eruit gepikt wordt, de petten verkeerd staan, je geen lekker wijf bent en je niet kunt aantonen dat je de bas op de heenreis ook meehad. Je geeft bij de douane in principe zelf de waarde op, maar men zal zeker vragen om een aankoop- en betaalbewijs, en anders de waarde checken via diverse bronnen zoals internet of bellen met een speciaalzaak, en dan kan het alle kanten op. I.t.t. wat vaak gedacht wordt, werken er amper wezenloze figuren bij de douane, weten ze precies wanneer de koersen gunstig zijn voor grote buitenlandse aankopen en hebben ze elk lulverhaal al vaker gehoord.

Met dit alles rekening houdend is het aan jezelf om te bepalen of het gunstig is een bepaalde bas uit de USA te laten komen of mee te nemen. Nogmaals, het begint met de dollarkoers, maar het eindigt er absoluut niet mee, dus eerst denken dan doen!

EU vs. niet-EU en je hoeft geen euro te hebben om toch bij de EU te horen
Zijsprongetje: enorm voordeel van kopen in de UK en andere EU-landen is dat er geen importheffing en BTW betaald hoeft te worden, nadeel is dat de prijzen daar meestal al op berekend zijn. Maar een koopje in Engeland is dus altijd beter dan eentje in de USA.

Dit lijkt me meer iets voor een apart topic. Bas importeren uit het buitenland :wink: .


Als beginner kun het best een middelgrote of kleine winkel binnenlopen voor advies dat goed bekend staat. En neem liefst dan ook iemand mee met enig verstand van zaken. kleinere winkels hebben vaak goede service omdat ze niet kunnen concurreren op prijs met de grotere muziekzaken. Daarnaast spreek je vaak direct met de eigenaar, die mensen hebben vaak een bepaalde passie voor een tevreden klant. Ze nemen dan ook meestal graag de tijd voor je.
Bassen voel je in je buik.
Gebruikersavatar
MartijnK
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 jul 2013, 13:37

Bericht door MartijnK »

Man man man, wat een informatie in dit topic alleen al. :cheer:

Ik ben Martijn, vader van 2 mooie dochters en mijn vrouw is bezig met gitaarles. Ik probeer ook af en toe wat (ik kan de intro van Michel van Anouk nu spelen), maar het geluid van de basgitaar trekt mij veel meer.
Ik ga mij nu dus eens rustig orienteren, een vriend van me speelt al een tijdje bas en na zijn vakantie gaat hij mij eens het een en ander uitleggen. Voor die tijd ga ik nog geen spullen aanschafffen, al had ik in een opwelling al bijna zo'n goedkoop starterssetje besteld. Blij dat ik dat niet gedaan heb.

Ik heb totaal 0 ervaring met muziek, dus ik ga wel les nemen. De leercurve zal wel erg hoog zijn, ik vraag mij eigenlijk af hoe lang de meeste mensen erover doen om een beetje een normaal deuntje te kunnen spelen?
Laatst gewijzigd door MartijnK op 30 jul 2013, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Welkom!

Het bespelen van de basgitaar geeft eerder leuk resultaat dan op 'gewone' gitaar. Als je grondnoten kunt spelen (het tapijtje onder de muziek) klinkt het al snel leuk en heb je het gevoel alsof je enorm vooruit gaat.

Als je eenmaal de verdieping opzoekt, kom je er wel achter dat het een ingewikkeld instrument is ;)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
MartijnK
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 jul 2013, 13:37

Bericht door MartijnK »

Oh, dat geloof ik graag! Maar goed, dat is met meer dingen zo. Ik begon jaren geleden in de fotografie met een simpel cameraatje en nu heb ik redelijk goed spul in mijn handen en ik leer nog elke dag! ;)

Dank voor het welkom!
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15073
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

MartijnK schreef:De leercurve zal wel erg hoog zijn, ik vraag mij eigenlijk af hoe lang de meeste mensen erover doen om een beetje een normaal deuntje te kunnen spelen?
Welkom Martijn en goed dat je voor het enige echte juiste instrument gekozen hebt :yes:
Je stelt hier natuurlijk wel een heel moeilijke vraag, want wat is een normaal deuntje voor jou ? En dan hangt het er maar vanaf hoeveel talent je hebt, hoe jou leraar het aanpakt, hoe vaak je les volgt, hoe gedisciplineerd je thuis gaat oefenen, enz ...
Maar als je een goede leraar treft, op regelmatige basis les volgt en enkele uren per week thuis oefent, zal je verbaasd zijn wat je na een jaartje al allemaal kan spelen. Veel succes ermee en aarzel niet om al je vragen die je hebt op dit forum te stellen :jaaaaa:
Gebruikersavatar
a-j
Berichten: 480
Lid geworden op: 22 jun 2013, 15:52

Bericht door a-j »

Welkom, Martijn, van een andere basnoeb en bgf-noeb.

Heel veel mensen schijnen binnen een half jaar al in een lokaal bandje te zitten.
Zelf kan ik het niet echt beoordelen, maar ik ben als klassiek musicus altijd een beetje wantrouwig geweest tegen het nut van heel snel in een bandje beginnen, omdat ik altijd bang ben voor slechte techniek - onder druk van de behoeftes in een band.
Maar zoals ik zeg, ik kan het niet echt beoordelen.

Ik heb wel een voorbeeldje van wat echt goed kan.
Ik had nl. vriend die nooit een instrument had gespeeld, en altijd maar bleef zeggen dat 'ie eigenlijk een instrument had moeten leren.
Dus een dag was ik het zat, en ik werkte op de bas uit hoe je "Games Without Frontiers" van Peter Gabriel moest spelen. Toen nodigde ik die vriend uit, duwde de bas in z'n handen en legde hem uit dat 'ie de deur niet uitkwam voor hij dat deuntje kon spelen. Zelfde avond had hij het onder de knie, en kon met de plaat meespelen.
Die jongen werd korte tijd later bassist in een bandje, en ik neem dus aan dat 'ie nouw ze kop houw. :)

Veel plezier!

bert
Gebruikersavatar
Sanbass87
Berichten: 226
Lid geworden op: 25 okt 2009, 15:51

Bericht door Sanbass87 »

Beste Martijn,

Aller eerst welkom! En mijn eerste echte lekkere deuntje ramde ik er na, moet ik niet liegen,4 a 6 weken uit. Vind ik zelf vrij rap. Ik moet wel zeggen dat het meer richting rock gaat en ik er als een frigging nutcase op zat omdat IK MOEST GEWOON SPELEN! Ik moet ook wel zeggen dat ik TOTAAL GEEN THEORIE kennis heb en daar mijn aankomende lesjaar op ga storten.
Begonnen met

https://www.youtube.com/watch?v=yApB48sGfAo&ob=av2e" onclick="window.open(this.href);return false;

vervolgens( het lekkere deuntje wat ik bedoel )

https://www.youtube.com/watch?v=yY4-hCYM-tQ" onclick="window.open(this.href);return false;


Maar ik denk dat het aller belangrijkste is, dat je er plezier in hebt. Dan maar 4 maanden op een nummer maar heb er plezier in, dan komt je uiteindelijk veel verder en makkelijker!

Greetz

Sander
Spector Performer 5
Blackstar FLY3 Bass
DiMarco schreef: maaruh... Precies! Als je ballen niet wapperen heb je niet genoeg plezier van het bassen. :jam:
Gebruikersavatar
MartijnK
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 jul 2013, 13:37

Bericht door MartijnK »

Dank voor jullie reacties!

Moet nog 2 weken wachten tot die vriend van me terug is van vakantie, hij speelt ook bas (geen idee wat), maar ik probeer nu het begin van Seven Nations Army op de klassieke gitaar te spelen zodat ik hem ermee kan verrassen. Hij zou me het een en ander gaan uitleggen qua bassen en ik wil hem ook meenemen als ik wat ga kopen.

Regelmatig oefenen en lessen is voor mij wel lastig want ik werk in onregelmatige dienst en heb ook nog 2 kleine dochters thuis.
Plaats reactie