FAQ, Beginnerslinks, Tips & tricks

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
BPCH
Berichten: 1514
Lid geworden op: 07 dec 2007, 10:06

Bericht door BPCH »

:lol:
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

Valt dat ook onder "verwerpelijke germanismes"? ik heb er zelf als groninger toch wel aan moeten wennen om netjes nederlands te typen. Zo zeg ik bv standaard, "dat moet gedaan worden", terwijl netjes Nederlands is "dat moet worden gedaan". Een woord als "middels" is eigenlijk ook niet juist, dat moet eigenlijk zijn, door middel van. Middels is overigens wel inmiddels algemeen geaccepteerd als zijnde correct taalgebruik geloof ik :roll:
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Gebruikersavatar
dr.nonzero
Berichten: 3257
Lid geworden op: 31 jul 2007, 10:47

Bericht door dr.nonzero »

André_84 schreef:Valt dat ook onder "verwerpelijke germanismes"? ik heb er zelf als groninger toch wel aan moeten wennen om netjes nederlands te typen. Zo zeg ik bv standaard, "dat moet gedaan worden", terwijl netjes Nederlands is "dat moet worden gedaan". Een woord als "middels" is eigenlijk ook niet juist, dat moet eigenlijk zijn, door middel van. Middels is overigens wel inmiddels algemeen geaccepteerd als zijnde correct taalgebruik geloof ik :roll:
Volgens mij zijn het germanismen en geen germanismes :mrgreen: :mrgreen: (maar als limburger heb ik waarschijnlijk weinig recht van spreken daar waar het ABN betreft :D )
"Middels" staat overigens gewoon in de (online) van Dale, daarmee is het mijns inziens, of in mijn optiek, of naar mijn idee (je durft haast niks meer te schrijven) correct nederlands.

Hier in de regio overheerst het overheerlijke germanisme "doe me maar een kop koffie" (al dan niet aangevuld met inschudden). Helaas maak ik me er zelf ook wel schuldig aan (zonder inschudden, dat dan weer wel).
Haast net zo irritatant als de gebruikelijk welkomstgroet hierzo "Enne?" waar op het antwoord dient te luiden "Ook enne !" . Oorspronkelijk niet uit deze regio zijnde kan ik er niet aan wennen.....
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

Juist, wat betreft "middels", ik heb niet nagekeken of het daadwerkelijk in de Vandale staat, maar dat bedoelde ik idd ongeveer te zeggen met "inmiddels geaccepteerd als zijnde correct Nederlands". Hoe dan ook, het is overgewaaid uit Duitsland en daarmee een (ex-)germanisme.

Volgens mij gaan we by the way behoorlijk offtopic. Wíst je overigens dat topic zowel met "het" als "de" aangehaald mag worden? Het engelse "the" mag geloof ik in alle gevallen worden vertaald als "de". Máár... omdat het betekent "hét" onderwerp mag het dan ook weer met "het" geschreven worden, ofzoiets was het :mrgreen:. Het mag iig allebei. Hetzelfde geldt geloof ik voor office (backoffice/frontoffice etc.)

Trouwens, ik merk dat bijna iedereen ook de fout maakt door te zeggen "dít keer..." zelfs bij de nieuwslezers hoor ik het regelmatig, maar het moet toch zijn "deze keer"? :roll:
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Gebruikersavatar
dr.nonzero
Berichten: 3257
Lid geworden op: 31 jul 2007, 10:47

Bericht door dr.nonzero »

Middels uit het duits? Zou best kunnen, het zou dan "mittels" moeten zijn? Ik heb ruim 6 jaar in Duitsland gewerkt, en spreek al mijn hele leven best aardig duits, maar ik heb geloof ik nog nooit iemands "mittels"" horen zeggen. Zal geen veel gerbuikte term zijn daar.
Bij ons op het werk is er overigens wel degelijk een verschil tussen font- en backoffice.
Backoffice heeft geen clientcontact, frontoffice wel, maar dat kan natuurlijk organisatorisch huistypisch zijn.

Ik vind het opvallend dat steeds meer "na" ipv "naar" gebruikt wordt, ook in de (schriftelijk) media.
Of "voor" ipv "om". Ik ben niet zo`n taalwonder in het nederlands, maar dit is wel erg basaal. Een "t", "d" of "dt"stooort mij niet zo, maar dit soort verloedering.....
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

André_84 schreef: ik heb er zelf als groninger
Woonplaats: Assen

:nono:
gasbitarist
amBASSador
Berichten: 10490
Lid geworden op: 07 aug 2007, 19:06

Bericht door gasbitarist »

André_84 schreef:Trouwens, ik merk dat bijna iedereen ook de fout maakt door te zeggen "dít keer..." zelfs bij de nieuwslezers hoor ik het regelmatig, maar het moet toch zijn "deze keer"? :roll:
Mag allebei. KLIK
"Mensen die het wel moeilijk hebben verwerken best het venijn in hun eentje." - wombatboter
Gebruikersavatar
4$
Berichten: 1342
Lid geworden op: 22 dec 2005, 19:27

Bericht door 4$ »

dr.nonzero schreef:Volgens mij zijn het germanismen en geen germanismes :mrgreen: :mrgreen: (maar als limburger heb ik waarschijnlijk weinig recht van spreken daar waar het ABN betreft :D )
Klopt niet!!! In het algemeen schrijven mensen die van huis uit een dialect spreken dat behoorlijk van het nederlands afwijkt beter nederlands. Dit komt omdat deze mensen echt een "switch" moeten maken als ze dit gaan doen waardoor ze er bewuster mee bezig zijn. Een Amsterdammer of Utrechter doet dit niet.(dit zijn slechts voorbeelden)

10 voor taal is een programma waar dit vaak tot uiting komt. Het gaat hier tussen vlamingen en nederlanders. De vlamingen winnen het veelal op grammaticaal en spellingsvlak. Wat ze vaak niet goed kunnen is schrijftaal omzetten in spreektaal.(dus netjes nederlands spreken)
Ik ben een buitengewoon beperkt bassist, maar in mijn beperkingen ben ik wel heel goed!

Chowny SWB-1 TB passive
YAMAHA BB425X(te koop)
CORT GB75(te koop)
Plexibass
TC Electronic BG250-208
TC Electronic RS112
njk
Berichten: 150
Lid geworden op: 05 apr 2009, 17:39

Bericht door njk »

:offtopic: welke tip of trick van de afgelopen 5 pagina's helpt mijn bas spel eigenlijk? :mrgreen:
m'n starters setje: Ibanez GSR200L, Hartke 35A & Korg Pandora PX3B
nog zoekend naar een Cort B4LH OPN
Gebruikersavatar
Jolke
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 dec 2008, 22:42

Bericht door Jolke »

BramSLW schreef:net terug van repetitie, geen pijn deze keer. Ik heb een dunnere plectrum gebruikt en erop gelet dak ik niet te hard kneep met een zeer positief resultaat als gevolg. er is er weer 1 gelukkiger :P :dance:
Aan deze op pagina 12 geloof ik. Mits je een plectrum gebruikt natuurlijk.
Maak u regelmatig even geen zorgen.
Gebruikersavatar
PPonBass
Berichten: 238
Lid geworden op: 20 dec 2008, 14:36

Bericht door PPonBass »

De Teng schreef:Per vinger een fret.... kiss my ass, dat haal ik dus niet. Op zich zijn mijn vingers best flexibel, maar de ringvinger gebruik ik altijd als ik overga op een andere snaar.
Ik ben net begonnen met lezen hier, vandaar een reactie op een bericht uit het begin van dit onderwerp. Het verbaast me dat er zoveel mensen schrijven dat ze hun pink niet gebruiken en niet met een vinger per fret spelen. Ik geef toe dat mijn leraar me de ene oefening na de andere gegeven heeft voor een goede spreiding, maar ik kan het nu wel met mijn kleine handjes! Zonder pijn of moeite, het gaat gewoon, ook op de eerste frets. Een jaar geleden niet, maar de aanhouder wint (of zoiets).
Gebruikersavatar
Archibald
Berichten: 3431
Lid geworden op: 14 okt 2008, 16:00

Bericht door Archibald »

ik geef mijn "schoonbroer" ook wat basles van tijd tot tijd,
en ik zit er ook op te hameren dat hij moet leren dat hij AL zijn vingers moet gebruiken,
veel handiger en comfortabeler
Gebruikersavatar
4$
Berichten: 1342
Lid geworden op: 22 dec 2005, 19:27

Bericht door 4$ »

Ik gebruik links alle vinger. De verdeling zal ongeveer het volgende zijn.
wijsvinger: 33%
middelvinger: 27%
ringvinger: 10%
pink: 30%
Het is een schatting maar zal aardig in de buurt komen.
Rechts is de verdeling ongeveer 60/40% in het voordeel van de wijsvinger.
Plectrum, slappen en andere technieken gebruik ik niet omdat ik daar niet de techniek van beheers.
Ik ben een buitengewoon beperkt bassist, maar in mijn beperkingen ben ik wel heel goed!

Chowny SWB-1 TB passive
YAMAHA BB425X(te koop)
CORT GB75(te koop)
Plexibass
TC Electronic BG250-208
TC Electronic RS112
Gebruikersavatar
QPumaLocoQ
weet niet wat-ie wil
Berichten: 7887
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:47

Bericht door QPumaLocoQ »

Zou je niet willen slappen dan?
Als je begint met oefenen heb je het zo voor elkaar. Ik heb t mezelf ook aan geleerd! :D
Gebruikersavatar
Roro92
ex-ex-gek
Berichten: 8625
Lid geworden op: 14 aug 2007, 09:13

Bericht door Roro92 »

Ik wil 't niet eens kunnen :mrgreen:
Plaats reactie