FAQ, Beginnerslinks, Tips & tricks
Vooral links. Over een afstand van drie frets pak ik nagenoeg altijd m'n pink erbij ipv mijn ringvinger, die volgens de geijkte methoden het beste zou zijn. Per vinger een fret.... kiss my ass, dat haal ik dus niet. Op zich zijn mijn vingers best flexibel, maar de ringvinger gebruik ik altijd als ik overga op een andere snaar.
Je rechtervinger is idd ideaal als je je duim bij het normale aanslaan ook mee leert pakken. Anders ga je hem alleen maar gebruiken bij het slappen en dan 'blijft ie er wat bij hangen'. Door het gitaarspelen van me waarbij ik ontzettend veel met duim, wijs-, middel- en ringvinger (en ook pink overigens, maar in mindere mate) heb leren spelen pluk ik nou ook de voordelen ervan. Een vriend van me noemt dat het argument waarbij je kunt zien of de persoon een gitarist is die bas heeft leren spelen.
Oh ja.. nog een tip, uit de Jaco video...'keep changing'...hierbij doelt ie op de snelheid die je kunt ontwikkelen met een loopje. Van snaar naar snaar ipv dezelfde snaar met verschillende noten. Ik doe het nu steeds meer -deed het ook al wel, maar bewustwording is belangrijker denk ik- en je kunt echt supersnel leren spelen op die manier. Try it.
Je rechtervinger is idd ideaal als je je duim bij het normale aanslaan ook mee leert pakken. Anders ga je hem alleen maar gebruiken bij het slappen en dan 'blijft ie er wat bij hangen'. Door het gitaarspelen van me waarbij ik ontzettend veel met duim, wijs-, middel- en ringvinger (en ook pink overigens, maar in mindere mate) heb leren spelen pluk ik nou ook de voordelen ervan. Een vriend van me noemt dat het argument waarbij je kunt zien of de persoon een gitarist is die bas heeft leren spelen.
Oh ja.. nog een tip, uit de Jaco video...'keep changing'...hierbij doelt ie op de snelheid die je kunt ontwikkelen met een loopje. Van snaar naar snaar ipv dezelfde snaar met verschillende noten. Ik doe het nu steeds meer -deed het ook al wel, maar bewustwording is belangrijker denk ik- en je kunt echt supersnel leren spelen op die manier. Try it.
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.
Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Altijd maar die snelheid... langzaam spelen is een uitdaging!
Nooit geweten dat ik zo ontiegelijk onstrak was, tot ik in m'n huidige doomband begon te spelen met een snelheid van zo'n 30 bpm. In een waterval van noten valt een minder strak gespeelde noot minder op dan bij een traag gespeeld nummer waarbij elke noot hoorbaar is als een donderslag. Om er dan naast te zitten is nogal ... beschamend.
Nooit geweten dat ik zo ontiegelijk onstrak was, tot ik in m'n huidige doomband begon te spelen met een snelheid van zo'n 30 bpm. In een waterval van noten valt een minder strak gespeelde noot minder op dan bij een traag gespeeld nummer waarbij elke noot hoorbaar is als een donderslag. Om er dan naast te zitten is nogal ... beschamend.
- FleaWannabe
- Berichten: 2294
- Lid geworden op: 17 aug 2004, 19:23
- FleaWannabe
- Berichten: 2294
- Lid geworden op: 17 aug 2004, 19:23
Ik vroeg me af.......zelfs bij doom metal....blijf je tog gwoon je wijs en middelvinger om en om gebruiken? ik dacht namelijk ook je ringvinger.....die ik in ieder geval wel bij een nummer gebruik (Seemann van Rammstein, bekijk de tab maar eens) hierbij moet je namelijk steeds heen en terug over drie snaren en werkt die methode het makkelijkst......tis misschien een hele domme vraag maar die vinger heb je eigenlijk niet nodig ???
Billy, tell Hulk about Disneyland
Inderdaad, je kunt al die snelheids oefeningetjes prima doen maar neem ze een op met een metronoom erbij en luister ze daarna nog eens na en luister hoeveel noten er 'fout' waren.Æ schreef:Altijd maar die snelheid... langzaam spelen is een uitdaging!
Nooit geweten dat ik zo ontiegelijk onstrak was, tot ik in m'n huidige doomband begon te spelen met een snelheid van zo'n 30 bpm. In een waterval van noten valt een minder strak gespeelde noot minder op dan bij een traag gespeeld nummer waarbij elke noot hoorbaar is als een donderslag. Om er dan naast te zitten is nogal ... beschamend.
(sowieso ALTIJD oefenen met een metronoom. Saai als de neten maar je leert er zo ontiegelijk strak van spelen)
Abathur schreef:Plectrums op een bas is net zoiets als patat uit een puntzak gaan eten met bestek. Onhandig, stijlloos en niet lekker
- konijntjeluuk
- Berichten: 707
- Lid geworden op: 17 dec 2004, 15:41
Metronoomkonijntjeluuk schreef:we hebben laatst wat opgenomen en ik moest een simpel stukje strak spelen. daarbij kwam ik erachter dat ik een loopje heb, en dus nie helemaal strak speel . hoe kom ik daar weer vanaf? heeft iemand een suggestie of een bepaalde oefening?
En dan herhalen, herhalen, herhalen, herhalen.
(leren wanneer bepaalde noten komen. Op de click of tussen de clicks.
OOk handig als je later in een studio met clicktrack moet opnemen )
Abathur schreef:Plectrums op een bas is net zoiets als patat uit een puntzak gaan eten met bestek. Onhandig, stijlloos en niet lekker
Ik zit met het volgende:
Als ik op de lagere snaren, dichter bij de nut, m'n pink gebruik, dan klapt als het ware m'n pink in. Wat ik bedoel is..zeg maar... dat alleen het bovenste kootje gebogen is, en de eerste twee dus recht in een overspannen wijze. Iemand hier ervaring mee en weet iemand of dit te voorkomen is.... na een uurtje of 2 doorspelen kan dat nl. nog wel eens zeer gaan doen...
T
Als ik op de lagere snaren, dichter bij de nut, m'n pink gebruik, dan klapt als het ware m'n pink in. Wat ik bedoel is..zeg maar... dat alleen het bovenste kootje gebogen is, en de eerste twee dus recht in een overspannen wijze. Iemand hier ervaring mee en weet iemand of dit te voorkomen is.... na een uurtje of 2 doorspelen kan dat nl. nog wel eens zeer gaan doen...
T
- Knabbelnoot
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 18:39
Waarschijnlijk bedoel je dat de elementen in hars worden gedompeld. Dit is een remedie tegen microfonische elementen. Een element wordt microfonisch als de windingen loszitten en gaan bewegen. Hierdoor werkt het element als een soort microfoon, wat storing geeft in het signaal van het element. Met een harsbad kun je ze weer vastzetten.Knabbelnoot schreef:Ik heb weleens gehoord dat mensen hun hars (ofzoiets?) dompelen tegen het zoemen van de elementen. Hoe zit dat precies? Kun je dat gewoon zelf doen? En wat voor spul gebruik je daar voor?
We triple check evryhing.
Gebruik inderdaad je pink van begin af aan. Het probleem is niet dat je minder coordinatie in je pink hebt. Het probleem is altijd dat die het minst ontwikkeld is qua spierkracht. En de enige manier om dat te krijgen is oefenen, oefenen en nog eens oefenen .
Stel je voor dat je een jaar aan het oefenen bent geweest met je wijs-, middel- en ringvinger. Dan zijn die drie al goed gespierd geraakt. Dan wil je je pink erbij gaan gebruiken, maar die heeft nog helemaal geen kracht. Dat gaat dus niet lukken en gaat zelfs frustreren. En als het je frustreert, dan gebruik je hem gewoon niet meer. En dat is zonde, want een pink maakt een heleboel extra dingen mogelijk.
Dus van het begin af aan je pink gebruiken, hoe zeer het ook doet .
En dat doorklappen: niks anders aan te doen dan de spieren van je pink sterker maken .
Stel je voor dat je een jaar aan het oefenen bent geweest met je wijs-, middel- en ringvinger. Dan zijn die drie al goed gespierd geraakt. Dan wil je je pink erbij gaan gebruiken, maar die heeft nog helemaal geen kracht. Dat gaat dus niet lukken en gaat zelfs frustreren. En als het je frustreert, dan gebruik je hem gewoon niet meer. En dat is zonde, want een pink maakt een heleboel extra dingen mogelijk.
Dus van het begin af aan je pink gebruiken, hoe zeer het ook doet .
En dat doorklappen: niks anders aan te doen dan de spieren van je pink sterker maken .
Music Man Sabre ROCKS. They should bring it back.
- Knabbelnoot
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 18:39
[quote="Venomer"][quote="Knabbelnoot"]Ik heb weleens gehoord dat mensen hun hars (ofzoiets?) dompelen tegen het zoemen van de elementen. Hoe zit dat precies? Kun je dat gewoon zelf doen? En wat voor spul gebruik je daar voor?[/quote]
Waarschijnlijk bedoel je dat de elementen in hars worden gedompeld. Dit is een remedie tegen microfonische elementen. Een element wordt microfonisch als de windingen loszitten en gaan bewegen. Hierdoor werkt het element als een soort microfoon, wat storing geeft in het signaal van het element. Met een harsbad kun je ze weer vastzetten.[/quote]
Kun je dat gewoon zelf doen? ik heb daar namelijk wel wat last van? En wat voor hars gebruik je dan?
Waarschijnlijk bedoel je dat de elementen in hars worden gedompeld. Dit is een remedie tegen microfonische elementen. Een element wordt microfonisch als de windingen loszitten en gaan bewegen. Hierdoor werkt het element als een soort microfoon, wat storing geeft in het signaal van het element. Met een harsbad kun je ze weer vastzetten.[/quote]
Kun je dat gewoon zelf doen? ik heb daar namelijk wel wat last van? En wat voor hars gebruik je dan?
Je kunt ze frituren in een frituurpan, dan zijn ze niet meer microfonisch, maar zelf doen zou ik het niet Ellio Martina doet het volgens mij. Geen geintje hij flikkert ze gewoon naast zijn kroketjes!! je krijgt dan een laagje eromheen!Knabbelnoot schreef:Kun je dat gewoon zelf doen? ik heb daar namelijk wel wat last van? En wat voor hars gebruik je dan?Venomer schreef: Waarschijnlijk bedoel je dat de elementen in hars worden gedompeld. Dit is een remedie tegen microfonische elementen. Een element wordt microfonisch als de windingen loszitten en gaan bewegen. Hierdoor werkt het element als een soort microfoon, wat storing geeft in het signaal van het element. Met een harsbad kun je ze weer vastzetten.