FAQ, Beginnerslinks, Tips & tricks

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
janteert
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jun 2004, 17:05

Bericht door janteert »

links/rechts/beide kanten?
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Vooral links. Over een afstand van drie frets pak ik nagenoeg altijd m'n pink erbij ipv mijn ringvinger, die volgens de geijkte methoden het beste zou zijn. Per vinger een fret.... kiss my ass, dat haal ik dus niet. Op zich zijn mijn vingers best flexibel, maar de ringvinger gebruik ik altijd als ik overga op een andere snaar.

Je rechtervinger is idd ideaal als je je duim bij het normale aanslaan ook mee leert pakken. Anders ga je hem alleen maar gebruiken bij het slappen en dan 'blijft ie er wat bij hangen'. Door het gitaarspelen van me waarbij ik ontzettend veel met duim, wijs-, middel- en ringvinger (en ook pink overigens, maar in mindere mate) heb leren spelen pluk ik nou ook de voordelen ervan. Een vriend van me noemt dat het argument waarbij je kunt zien of de persoon een gitarist is die bas heeft leren spelen. :mrgreen:


Oh ja.. nog een tip, uit de Jaco video...'keep changing'...hierbij doelt ie op de snelheid die je kunt ontwikkelen met een loopje. Van snaar naar snaar ipv dezelfde snaar met verschillende noten. Ik doe het nu steeds meer -deed het ook al wel, maar bewustwording is belangrijker denk ik- en je kunt echt supersnel leren spelen op die manier. Try it.
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Æ

Bericht door Æ »

Altijd maar die snelheid... langzaam spelen is een uitdaging! :wink:
Nooit geweten dat ik zo ontiegelijk onstrak was, tot ik in m'n huidige doomband begon te spelen met een snelheid van zo'n 30 bpm. In een waterval van noten valt een minder strak gespeelde noot minder op dan bij een traag gespeeld nummer waarbij elke noot hoorbaar is als een donderslag. Om er dan naast te zitten is nogal ... beschamend. :mrgreen:
Gebruikersavatar
FleaWannabe
Berichten: 2294
Lid geworden op: 17 aug 2004, 19:23

Bericht door FleaWannabe »

Ik haal die elke vinger een fret zelfs bij de 1e vier frets hoewel het klerepijn doet......naja btje ziek grote handen met dunne lange vingers.........erg handig hoewel ze alle kanten opschieten en ik mezelf dat dus wel moet afleren :?
Billy, tell Hulk about Disneyland
Gebruikersavatar
FleaWannabe
Berichten: 2294
Lid geworden op: 17 aug 2004, 19:23

Bericht door FleaWannabe »

Ik vroeg me af.......zelfs bij doom metal....blijf je tog gwoon je wijs en middelvinger om en om gebruiken? ik dacht namelijk ook je ringvinger.....die ik in ieder geval wel bij een nummer gebruik (Seemann van Rammstein, bekijk de tab maar eens) hierbij moet je namelijk steeds heen en terug over drie snaren en werkt die methode het makkelijkst......tis misschien een hele domme vraag maar die vinger heb je eigenlijk niet nodig ??? :?
Billy, tell Hulk about Disneyland
Gebruikersavatar
Zubbie
Berichten: 300
Lid geworden op: 11 jul 2004, 00:00

Bericht door Zubbie »

draai je hand een beetje naar beneden (horizontaler tov je hals) en probeer het met je duim wijs en ringvinger...
Fender JB75-105US/L CIJ
Yamaha BBN5L II
Ibanez GSR200L
ND Customized Cyclone
BCB Bass of Spades

Ashdown MAG115-300
Gebruikersavatar
MazeMouse
Berichten: 714
Lid geworden op: 23 dec 2004, 20:03

Bericht door MazeMouse »

Æ schreef:Altijd maar die snelheid... langzaam spelen is een uitdaging! :wink:
Nooit geweten dat ik zo ontiegelijk onstrak was, tot ik in m'n huidige doomband begon te spelen met een snelheid van zo'n 30 bpm. In een waterval van noten valt een minder strak gespeelde noot minder op dan bij een traag gespeeld nummer waarbij elke noot hoorbaar is als een donderslag. Om er dan naast te zitten is nogal ... beschamend. :mrgreen:
Inderdaad, je kunt al die snelheids oefeningetjes prima doen maar neem ze een op met een metronoom erbij en luister ze daarna nog eens na en luister hoeveel noten er 'fout' waren.
(sowieso ALTIJD oefenen met een metronoom. Saai als de neten maar je leert er zo ontiegelijk strak van spelen)
Abathur schreef:Plectrums op een bas is net zoiets als patat uit een puntzak gaan eten met bestek. Onhandig, stijlloos en niet lekker
Gebruikersavatar
konijntjeluuk
Berichten: 707
Lid geworden op: 17 dec 2004, 15:41

Bericht door konijntjeluuk »

we hebben laatst wat opgenomen en ik moest een simpel stukje strak spelen. daarbij kwam ik erachter dat ik een loopje heb, en dus nie helemaal strak speel :? . hoe kom ik daar weer vanaf? heeft iemand een suggestie of een bepaalde oefening?
Gebruikersavatar
MazeMouse
Berichten: 714
Lid geworden op: 23 dec 2004, 20:03

Bericht door MazeMouse »

konijntjeluuk schreef:we hebben laatst wat opgenomen en ik moest een simpel stukje strak spelen. daarbij kwam ik erachter dat ik een loopje heb, en dus nie helemaal strak speel :? . hoe kom ik daar weer vanaf? heeft iemand een suggestie of een bepaalde oefening?
Metronoom :)
En dan herhalen, herhalen, herhalen, herhalen.
(leren wanneer bepaalde noten komen. Op de click of tussen de clicks.
OOk handig als je later in een studio met clicktrack moet opnemen :))
Abathur schreef:Plectrums op een bas is net zoiets als patat uit een puntzak gaan eten met bestek. Onhandig, stijlloos en niet lekker
This
Berichten: 215
Lid geworden op: 23 apr 2004, 18:45

Bericht door This »

Ik zit met het volgende:

Als ik op de lagere snaren, dichter bij de nut, m'n pink gebruik, dan klapt als het ware m'n pink in. Wat ik bedoel is..zeg maar... dat alleen het bovenste kootje gebogen is, en de eerste twee dus recht in een overspannen wijze. Iemand hier ervaring mee en weet iemand of dit te voorkomen is.... na een uurtje of 2 doorspelen kan dat nl. nog wel eens zeer gaan doen...

T
Gebruikersavatar
Knabbelnoot
Berichten: 140
Lid geworden op: 27 jan 2005, 18:39

Bericht door Knabbelnoot »

Ik heb weleens gehoord dat mensen hun hars (ofzoiets?) dompelen tegen het zoemen van de elementen. Hoe zit dat precies? Kun je dat gewoon zelf doen? En wat voor spul gebruik je daar voor?
Gebruikersavatar
Venomer
Berichten: 557
Lid geworden op: 18 jun 2004, 15:15

Bericht door Venomer »

Knabbelnoot schreef:Ik heb weleens gehoord dat mensen hun hars (ofzoiets?) dompelen tegen het zoemen van de elementen. Hoe zit dat precies? Kun je dat gewoon zelf doen? En wat voor spul gebruik je daar voor?
Waarschijnlijk bedoel je dat de elementen in hars worden gedompeld. Dit is een remedie tegen microfonische elementen. Een element wordt microfonisch als de windingen loszitten en gaan bewegen. Hierdoor werkt het element als een soort microfoon, wat storing geeft in het signaal van het element. Met een harsbad kun je ze weer vastzetten.
We triple check evryhing.
Gebruikersavatar
RetepV
Berichten: 52
Lid geworden op: 31 jan 2005, 21:59

Bericht door RetepV »

Gebruik inderdaad je pink van begin af aan. Het probleem is niet dat je minder coordinatie in je pink hebt. Het probleem is altijd dat die het minst ontwikkeld is qua spierkracht. En de enige manier om dat te krijgen is oefenen, oefenen en nog eens oefenen :).

Stel je voor dat je een jaar aan het oefenen bent geweest met je wijs-, middel- en ringvinger. Dan zijn die drie al goed gespierd geraakt. Dan wil je je pink erbij gaan gebruiken, maar die heeft nog helemaal geen kracht. Dat gaat dus niet lukken en gaat zelfs frustreren. En als het je frustreert, dan gebruik je hem gewoon niet meer. En dat is zonde, want een pink maakt een heleboel extra dingen mogelijk.

Dus van het begin af aan je pink gebruiken, hoe zeer het ook doet :).

En dat doorklappen: niks anders aan te doen dan de spieren van je pink sterker maken :twisted:.
Music Man Sabre ROCKS. They should bring it back.
Gebruikersavatar
Knabbelnoot
Berichten: 140
Lid geworden op: 27 jan 2005, 18:39

Bericht door Knabbelnoot »

[quote="Venomer"][quote="Knabbelnoot"]Ik heb weleens gehoord dat mensen hun hars (ofzoiets?) dompelen tegen het zoemen van de elementen. Hoe zit dat precies? Kun je dat gewoon zelf doen? En wat voor spul gebruik je daar voor?[/quote]

Waarschijnlijk bedoel je dat de elementen in hars worden gedompeld. Dit is een remedie tegen microfonische elementen. Een element wordt microfonisch als de windingen loszitten en gaan bewegen. Hierdoor werkt het element als een soort microfoon, wat storing geeft in het signaal van het element. Met een harsbad kun je ze weer vastzetten.[/quote]

Kun je dat gewoon zelf doen? ik heb daar namelijk wel wat last van? En wat voor hars gebruik je dan?
Bogey
Berichten: 1564
Lid geworden op: 14 aug 2004, 13:26

Bericht door Bogey »

Knabbelnoot schreef:
Venomer schreef: Waarschijnlijk bedoel je dat de elementen in hars worden gedompeld. Dit is een remedie tegen microfonische elementen. Een element wordt microfonisch als de windingen loszitten en gaan bewegen. Hierdoor werkt het element als een soort microfoon, wat storing geeft in het signaal van het element. Met een harsbad kun je ze weer vastzetten.
Kun je dat gewoon zelf doen? ik heb daar namelijk wel wat last van? En wat voor hars gebruik je dan?
Je kunt ze frituren in een frituurpan, dan zijn ze niet meer microfonisch, maar zelf doen zou ik het niet Ellio Martina doet het volgens mij. Geen geintje hij flikkert ze gewoon naast zijn kroketjes!! je krijgt dan een laagje eromheen!
Plaats reactie