FAQ, Beginnerslinks, Tips & tricks

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
QPumaLocoQ
weet niet wat-ie wil
Berichten: 7887
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:47

Bericht door QPumaLocoQ »

Jij poept alleen noten met een plectrum. :nono:


:wink:
Gebruikersavatar
MuseMatt
Berichten: 42
Lid geworden op: 01 jan 2005, 16:58

Bericht door MuseMatt »

PPonBass schreef:
De Teng schreef:Per vinger een fret.... kiss my ass, dat haal ik dus niet. Op zich zijn mijn vingers best flexibel, maar de ringvinger gebruik ik altijd als ik overga op een andere snaar.
Ik ben net begonnen met lezen hier, vandaar een reactie op een bericht uit het begin van dit onderwerp. Het verbaast me dat er zoveel mensen schrijven dat ze hun pink niet gebruiken en niet met een vinger per fret spelen. Ik geef toe dat mijn leraar me de ene oefening na de andere gegeven heeft voor een goede spreiding, maar ik kan het nu wel met mijn kleine handjes! Zonder pijn of moeite, het gaat gewoon, ook op de eerste frets. Een jaar geleden niet, maar de aanhouder wint (of zoiets).
Gewoon 'jaws' naspelen en dan steeds een fret hoger gaan. begin daarmee op de G-snaar en werk langzaam naar de E toe.

Hou je vingers die je al hebt gebruikt op de fretten voor extra oefening en krachttraining

Belangrijk: ga hierbij niet door kramp heenspelen.
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7343
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Bericht door berth »

MuseMatt schreef: Belangrijk: ga hierbij niet door kramp heenspelen.
Inderdaad. En ik merk dat ik daar een stuk minder last van heb nu ik de contrabas vingerzetting vaker gebruik.
Gebruikersavatar
David jonasse
Berichten: 1175
Lid geworden op: 13 feb 2008, 15:13

Bericht door David jonasse »

4$ schreef:Ik gebruik links alle vinger. De verdeling zal ongeveer het volgende zijn.
wijsvinger: 33%
middelvinger: 27%
ringvinger: 10%
pink: 30%
Het is een schatting maar zal aardig in de buurt komen.
Rechts is de verdeling ongeveer 60/40% in het voordeel van de wijsvinger.
Plectrum, slappen en andere technieken gebruik ik niet omdat ik daar niet de techniek van beheers.
+1

ik merk ook dan sinds ik mijn pink überhaupt gebruik, ik hem ook váák gebruik; op de eerste paar frets (tot ong de 5e) pak ik vaak liever een fretje met mijn pink. bv. met de wijsvinger op de G (op de E-snaar), pak ik de A liever met mijn pink dan met m'n ringvinger; simpelweg omdat het nèt iets comfortabeler is.
BC Rich Mockingbird Heritage
Ibanez GSR205
Ashdown Little Giant 1000
London City LCG412c
EHX Bass Big Muff Pi
Cool RV-100 Digital Reverb
Cool BOD-I Overdrive
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

als ik in een gesloten vingerzetting speel, dan trek ik mn ringvinger altijd bij mn pink. Ik merk dat ik eigenlijk betrekkelijk weinig met een open vingerzetting speel, waarbij ik dus 4 vingers voor 4 frets gebruik :roll: (ook weer niet helemaal niet :mrgreen: )
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 650
Lid geworden op: 15 apr 2008, 09:15

Bericht door Falcon »

Pink...gebruik ik bij toonladders in een posisitie. En vaak bij uber snelle licks. Bij een nummer als Dead Skin Mask gebruik ik dan geen pink, da's verwarrend.
Ibanez SR506
BOSS GT-6 B
Phil Jones Briefcase
10 Vingers
Dunlop Big Stubby 3mm
Get'M Get'm Strap "Corduroy Black Cord 3"
Persoonlijk
Gebruikersavatar
MurderZ
Berichten: 26
Lid geworden op: 31 aug 2010, 15:59

Bericht door MurderZ »

Hey, handige FAQ en tips, ik ben hier nogal nieuw, geïntroduceerd door Nardix, hij is een goede schoolvriend. =)
We zijn de enige 2 bassisten op school x.x
"Don't you dare calling a bass a guitar, or I'll have to eat you. >:("

"There's no such thing as bad music, just Awesome music, great music, good music, music, and horrible noise."

IKKKKKKKKKKKUHH!!!!!
MartijnBaart
Berichten: 99
Lid geworden op: 16 nov 2010, 17:04

Vraag m.b.t. 1e basgitaar

Bericht door MartijnBaart »

Beste forumleden,

Ik ben helemaal nieuw hier en heb me aangemeld om de volgende simpele reden; ik ga basgitaar spelen. Ik ga het dus niet proberen; ik ga het gewoon doen... :wink:

Ik ben nu zo'n 12 jaar actief bezig geweest in diverse bands en muzikale projecten (prog-metal, black metal, speedrock) maar...altijd als zanger... Op zich is dat erg leuk om te doen maar een band bestaat imho niet zonder ruggegraat (drums en bas). Ik wil nu ook graag ervaren hoe het is om daar deel van uit te maken ipv altijd maar de 'frontman' te zijn... Ik heb al langer na zitten denken om bas te gaan spelen maar nu heb ik het laatste duwtje in mijn rug gekregen doordat we een bassist missen in een net opgestartte formatie.

Ik heb al wel eens een bas vastgehad (uurtje of 60 in totaal ofzoiets) en vind het een prachtinstrument. Mijn ambitie is om vooral functioneel te leren bassen en dus basisnoten en ritme te verzorgen. En nu komt het natuurlijk; ik wil een basgitaar gaan kopen...

In de hele beginnerssectie komen steeds een aantal instap-/goedkopere modellen terug van de volgende merken:
Ibanez, Squier, Yamaha en Cort (en mss Epiphone ook eigenlijk wel).

Ik heb erg kleine handen en weet dat Ibanez modellen met smalle halzen verzorgt... Echter... Ik ben qua bas geluid niet zo'n Ibanez fan... simpelweg omdat ik ze vaak wat schel vind klinken. Ik ben ook niet van plan een plectrum te gaan gebruiken en houd van een diep/warm bas-geluid.

Kunnen jullie uit eigen ervaring misschien iets zeggen over modellen (< 300 euro) qua geluid? Gegeven dat iemand meerdere bassen over dezelfde amp bespeelt natuurlijk... Dat zou ik echt heel erg op prijs stellen...

Enfin, alvast bedankt voor de moeite en eventuele antwoorden.

Groetjes,
Martijn
Jack

Bericht door Jack »

Squier Jazz bas...smalle hals, goede kwaliteit voor het geld, en zal prima voldoen aan jouw sound.

ook interessant, zijn erg goede van te vinden op MP,,dus binnen jouw budget..

Succes, en welkom hier.
MartijnBaart
Berichten: 99
Lid geworden op: 16 nov 2010, 17:04

Bericht door MartijnBaart »

Jack schreef:Squier Jazz bas...smalle hals, goede kwaliteit voor het geld, en zal prima voldoen aan jouw sound.

ook interessant, zijn erg goede van te vinden op MP,,dus binnen jouw budget..

Succes, en welkom hier.
Dankjewel voor je reactie. Ik zal MP zeker in de gaten houden!
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23265
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Ibanez te schel? Dan heb je echt een instapmodel gehad. Probeer eens een echte SoundGear. Ze klinken misschien niet erg gekleurd en redelijk modern, maar er zit bakken laag in. En het is natuurlijk ook belangrijk welke vrsterker je er voor gebruikt.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
MartijnBaart
Berichten: 99
Lid geworden op: 16 nov 2010, 17:04

Bericht door MartijnBaart »

rich13 schreef:Ibanez te schel? Dan heb je echt een instapmodel gehad. Probeer eens een echte SoundGear. Ze klinken misschien niet erg gekleurd en redelijk modern, maar er zit bakken laag in. En het is natuurlijk ook belangrijk welke vrsterker je er voor gebruikt.
Zeker, de amp is natuurlijk erg belangrijk in overall sound...en natuurlijk de (in mijn geval 'het gebrek aan') techniek van de bassist... zoals gezegd; ik ben een echte beginner en heb duidelijk meer verdieping nodig vooraleer ik uberhaupt iets zinnigs kan zeggen... En ja idd, mijn Ibanez ervaring is gebaseerd op een echt instap model (en waarschijnlijk de specifieke amp instellingen).

Ik zag trouwens wel een paar Soundgears op MP staan die binnen mijn budget vallen... hmm blijft denk ik een kwestie van gewoon verschillende dingen uitproberen... Ik heb inmiddels de hulp ingeroepen van wat mensen met meer verstand van bassen (en van jullie hier natuurlijk...jullie reacties waardeer ik trouwens zeer!) en deze gaan tzt ook zeker mee om spullen te bekijken/beluisteren/bespelen...

Enfin, wordt vervolgd. Bedankt voor je reactie!
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23265
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Ik heb een eerste serie SoundGear 505 hangen hier, en er zijn meer Ibanez-bezitters hier te vinden. Mss kan je eens wat uitproberen.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
MartijnBaart
Berichten: 99
Lid geworden op: 16 nov 2010, 17:04

Bericht door MartijnBaart »

Update:
Na wat rondgezocht te hebben, wat meer nagedacht te hebben over sound die ik zoek en wat meer info te hebben verzameld heb ik besloten een 'oude' Japanner te kopen... en wel deze oude forum-bekende....!

https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=30703" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik vind het gewoon een te vette bas.... :wink: !

Nogmaals, iedereen bedankt voor de hulp!
Jack

Bericht door Jack »

Daar heb je zonder meer een goede bas aan,,,feli, en succes ermee. :jaaaaa:
Plaats reactie