FAQ, Beginnerslinks, Tips & tricks

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
a-j
Berichten: 480
Lid geworden op: 22 jun 2013, 15:52

Bericht door a-j »

Hoi Roland,

Welkom!
'k heb er zelf niet zo'n ervaring mee, maar naar ik op div. basfora lees zijn de merken die je noemt inderdaad aktueel, en goed voor het geld.

Een paar opmerkingen:

Probeer een bassist mee te krijgen om het voor je te beoordelen. Je kunt daar veel leed mee omzeilen. Ook een Squier of een Cort kunnen slecht zijn - al is het alleen maar door verkeerde opslag bij de vorige eigenaar. Kromme nek hoeft niets te betekenen (beetje krom moet zelfs), maar een getordeerde nek krijg je wsch. niet meer goed.

De Ibanez'en zijn wsch. veiliger investeringen dan de Epiphones. Ibanez vanaf GSR200 is veilig te kopen. Yamaha ook al de RBX170.

Ook Vintage schijnt een OK merk te zijn, maar ik weet niet of die in NL te kriigen zijn.

Bij Thomann in Duitsland zijn Harley Benton-bassen te krijgen voor een appel en een ei, en die zijn schijnbaar niet te slecht. Voordeel is dat die teruggestuurd kunnen worden als je niet tevreden bent.

Gebruik een aantal tientjes aan een leraar. Een leraar kan je veel pijn laten besparen, en je op weg helpen met effektief leren met goede beginnerstechniek. Anders zijn er heel goede leraren op YouTube. Vraag er evt. maar naar.
Een leraar kan je natuurlijk ook helpen met het kiezen van een bas.


Succes!
bert
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15073
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Ik zou zeker voor die Cort gaan. Heb zelf een later model gehad en die was geweldig van kwaliteit en bespeelbaarheid. die Squier ziet er eentje uit een oudere Affnity reeks uit, die hebben niet zo'n beste reputatie. Maar voor 100€ ga je ook niet veel beter vinden. Als het kan, ga ze allebei even proberen en pak diegene mee die je het beste vindt klinken en aanvoelen.
Het zijn namelijk twee heel verschillende bassen. Die Squier is gebaseerd op de allereerste Fender Precisions van ruim 40 jaar geleden. Die Cort is een moderne bas, veel ergonomischer om te bespelen, maar ook met een meer "moderne" klank. Bovendien zit er een actieve voorversterker in, die gevoed wordt door een batterij. En als die batterij leeg is heb je geen geluid meer :mrgreen:
Gebruikersavatar
Archibald
Berichten: 3431
Lid geworden op: 14 okt 2008, 16:00

Bericht door Archibald »

padawatje schreef:Ik zou zeker voor die Cort gaan. Heb zelf een later model gehad en die was geweldig van kwaliteit en bespeelbaarheid. die Squier ziet er eentje uit een oudere Affnity reeks uit, die hebben niet zo'n beste reputatie. Als het kan, ga ze allebei even proberen en pak diegene mee die je het beste vindt klinken en aanvoelen.
Het zijn namelijk twee heel verschillende bassen. Die Squier is gebaseerd op de allereerste Fender Precisions van ruim 40 jaar geleden. Die Cort is een moderne bas, veel ergonomischer om te bespelen, maar ook met een meer "moderne" klank. Bovendien zit er een actieve voorversterker in, die gevoed wordt door een batterij. En als die batterij leeg is heb je geen geluid meer :mrgreen:
die kunnen toch ook passief geschakeld worden?
ik zou voor de Cort gaan! Maar inderdaad, proberen is het devies.
Maar voor 100€ ga je ook niet veel beter vinden.
ik heb mijn (intussen verkochte) cort C4H voor minder dan dat gevonden :whistle:
Gebruikersavatar
Scapal Wedeldi
Berichten: 438
Lid geworden op: 10 feb 2013, 22:27

Bericht door Scapal Wedeldi »

Cort is inderdaad meestal heel goed qua kwaliteit/prijsverhouding - en zeker tweedehands!

Er zijn tweedehands nog meer goedkope en (zeer) goede opties, natuurlijk. Maar hier even alles opsommen? Dat wordt onbegonnen.
Vraag is ook waar je woont... Heeft geen zin dat ik jou een tweedehands in Brussel aanpraat als je in Groningen zit :mrgreen:
(spotgoedkope 80's Ibanez te koop bv...)

Maar A-J heeft groot gelijk: probeer een bassist mee te krijgen bij je eerste aankoop (eentje van 't forum hier bv, allemaal vriendelijke gasten!); en investeer als 't even kan in een leraar... kan je heel erg helpen, al was 't maar om veel sneller vooruitgang te maken en plezier te hebben, en misschien ook wel wat "leed" besparen.

En wat tweedehands-bassen betreft: als je japanners uit de jaren 70 tot 90 kan vinden voor 100 à 150 euro, dan ben je in de regel, als ze geen ouderdomsziektes hebben opgelopen (slecht bewaard bv, zoals a-j al zei) vrij zeker van je zaak.
Ik zie regelmatig goede tot zeer goede bassen in die prijsklasse voorbijkomen. Soms ronduit belachelijk goedkoop in vergelijking met de nieuw-markt, omdat de doorsnee koper en verkoper niet weten waarover 't gaat...

Ander vraagstuk: heb je misschien kleine handen? Dan zou een shorstcale misschien wel aangewezen zijn, al was 't maar voor 't begin.
En nu ik er aan denk: het helpt ook wel wat, als de bovenste "hoorn", waar je de draagband aan hangt, ongeveer tot de twaalfde fret komt. Probeer maar eens een bas waar die maar tot de negentiende komt... dan begrijp je 't wel. Ben je meer bezig met de nek omhoog te houden dan met je vinger correct op de snaar te zetten...

In elk geval, sukses ermee!
Toonladder??? zijn dat de expo-modellen?

Without deviation from the norm, progress is not possible - Frank Zappa
Roland
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:47

Bericht door Roland »

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga sowieso nog een tijdje sparen voordat ik er een ga kopen, tot die tijd hou ik marktplaats gewoon goed in de gaten. Ik zag dat deze site ook een verkoopsectie heeft, dat zal ik ook bekijken.

Ik ken helaas niemand die bas kan spelen en me kan adviseren bij een aankoop.
Ik woon in Utrecht, dus redelijk centraal in Nederland.
Ik ben redelijk lang (1.88 m) dus een kleine gitaar hoeft denk ik niet. Mijn handen zijn redelijk groot denk ik zelf.

Ik heb gekeken naar die Harley Benton, die zijn wel erg goedkoop (nieuw). Zou zoiets een alternatief zijn voor een tweedehandse?
https://www.thomann.de/nl/harley_benton_ ... _ebass.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbb1975_na.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.thomann.de/nl/harley_benton_ ... series.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Maarten_E
Berichten: 7631
Lid geworden op: 23 mei 2010, 00:38

Bericht door Maarten_E »

Roland schreef:Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga sowieso nog een tijdje sparen voordat ik er een ga kopen, tot die tijd hou ik marktplaats gewoon goed in de gaten. Ik zag dat deze site ook een verkoopsectie heeft, dat zal ik ook bekijken.

Ik ken helaas niemand die bas kan spelen en me kan adviseren bij een aankoop.
Ik woon in Utrecht, dus redelijk centraal in Nederland.
Ik ben redelijk lang (1.88 m) dus een kleine gitaar hoeft denk ik niet. Mijn handen zijn redelijk groot denk ik zelf.

Ik heb gekeken naar die Harley Benton, die zijn wel erg goedkoop (nieuw). Zou zoiets een alternatief zijn voor een tweedehandse?
https://www.thomann.de/nl/harley_benton_ ... _ebass.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbb1975_na.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.thomann.de/nl/harley_benton_ ... series.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ikzelf zou gewoon voor de tweedehandse Cort gaan.
De Corts staan bekend als behoorlijk goede bassen,en een Harley Benton is een leuke beginnersdingetje, maar de Cort is een stuk uitgebreider en een stuk degelijker in elkaar gezet.
Heb zelf een Squier Affinity Precision geüpgradet, maar uiteindelijk is van die bas alleen de body en de jackinput overgebleven, voor de rest alles vervangen en aangepast.
Speelt nu 1000x beter dan eerst.
Your corporate villainy should not extend so far as to ignore the existence of serif fonts.


Of het leuk is om op een fretless te spelen? Mwaaaah.
Roland
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:47

Bericht door Roland »

Okee, het probleem is dat ik op dit moment nog aan het sparen ben, ik zal deze dus overslaan, en op zoek gaan naar een mooie tweedehands Cort (of een andere van deze lijst), bedankt voor de tips!
Roland
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:47

Bericht door Roland »

Hallo allemaal,

Ik heb inmiddels wat geld bij elkaar gespaard, nu kwam ik deze tegen op marktplaats:
https://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-i ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

Een hele goedkope Ibanez gsr200, en ook nog vlak bij mij in de buurt.
Ik heb inmiddels een beetje gelezen waar een goede bas aan moet voldoen (vooral rechte hals), maar ik heb nog geen ervaren bassist die met me mee kan om te gaan kijken. Dat is niet zo'n probleem toch, voor dit geld lijkt me dit een prima bas.
Wat denken jullie van deze bas?
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22162
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Als je die binnen kunt harken heb je er een hele leuke bas aan. Doen!
Roland
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:47

Bericht door Roland »

Ik heb deze bas inderdaad gekocht, ben er heel tevreden mee. Iedereen bedankt voor de tips!
Gebruikersavatar
Aardbei
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 aug 2014, 10:15

Bericht door Aardbei »

Ah wat een super handige thread. Ik ben echt een heel erge beginner. Ik had een gitaar bij de lidl gekocht (o jee, volgens mij is dit vloeken in de kerk) om t een beetje op te leren, maar de vriend die me de beginselen wel wou leren weigerde me te helpen met zo’n gitaar haha. Ik leen er nu een van hem, maar eigenlijk geen idee wat voor merk. Ik ga me maar eens flik verdiepen in dit forum :D
Onbereikbare doelen, die gaan zo lekker lang mee.
Gebruikersavatar
Aardbei
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 aug 2014, 10:15

Bericht door Aardbei »

Ik heb dit weekend het idee opgevat om een kleine website te gaan bouwen om mn voortgang op bij te houden. Werkt soms beter (voor mij althans) als ik ook over iets schrijf. Kent iemand een website zoals dit? Ik zit nu nog een beetje te brainstormen en te zoeken naar een fijne host waar ik een goedkope website kan bouwen. (iemand ervaring met strato? zal ook eens bij mn klasgenoten rondvragen :D ) Leuk zo’n projectje! Als er iets online staat zal k t hier posten :)
Onbereikbare doelen, die gaan zo lekker lang mee.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15073
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Je zou hier een persoonlijk topic kunnen aanmaken :)
En anders gewoon een blog bij Wordpress of Google Blogger of zo ?
Gebruikersavatar
Notreble
Berichten: 146
Lid geworden op: 25 mar 2016, 09:18

Bericht door Notreble »

Falcon schreef:Als je je plectrumsnelheid wilt opbouwen kun je het best voorstellen dat er een slagveld op je snaren ligt. Met elke noot die je aanslaat maak je dus een kabouter af. Hoe sneller je aanslaat hoe meer kabouters weg.
:worship:
Euromania #1juni2005
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Bericht door Erelid »

Aardbei schreef:Ik heb dit weekend het idee opgevat om een kleine website te gaan bouwen om mn voortgang op bij te houden. Werkt soms beter (voor mij althans) als ik ook over iets schrijf. Kent iemand een website zoals dit? Ik zit nu nog een beetje te brainstormen en te zoeken naar een fijne host waar ik een goedkope website kan bouwen. (iemand ervaring met strato? zal ook eens bij mn klasgenoten rondvragen :D ) Leuk zo’n projectje! Als er iets online staat zal k t hier posten :)
Wil je nou bas leren spelen of websites maken?.. Steek die tijd lekker in spelen man! Vlieguren maken!
Plaats reactie