Shortscale of Longscale?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1902
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Shortscale of Longscale?

Bericht door CaptainSlow »

Erelid schreef: 13 nov 2018, 13:48
JohnBoy schreef: 13 nov 2018, 09:50 Waarom niet de Gretsch? Daar was je erg enthousiast over.
+1
ja, ik kan net doen alsof er nog iets te kiezen valt, maar het wordt natuurlijk toch de Gretsch. :dance: :jaaaaa:

oh, de kleur. damn, nou dat weer, 4 kleuren :facepalm:

nee,geintje, komt goed! :D :D :D
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26191
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Shortscale of Longscale?

Bericht door Hans58 »

Die Gretsch is inderdaad een tof ding zeg!
En shortscale is gaaf, ik heb er zelf ook 3: een ouwe Aria A-200 a.k.a. Sakai (uit ca 1974), een verbouwde Eastwood Classic 4 en een Höfner vioolbas.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4592
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Shortscale of Longscale?

Bericht door Hagen »

Als 2de bas kocht ik een Eastwood Classic 4. Wat een droombas om te zien! Genoeg geluidsopties en weinig last van de grote body. Toch pakte ik na de zomervakantie eerst mijn longscale MTD. Ik kon het niet goed benoemen. Ik denk dat ik de snaarspanning van een longscale lekkerder vind. Ik heb daarna een longscale semi hollowbase gebouwd, nou ja samengesteld.

Later kocht ik in een opwelling een 32" kleine P uit de SX fabriek. De snaren voelden beter aan en dit was -dacht ik- de ideale basis voor een nieuw project. Het was een pretig basje met een fijne hals Toch kon ik er niet aan wennen: Dit keer de stringspacing. Die was net wat krapper dan de longscales die ik had. Uiteindelijk heb ik die bas vorig jaar weer doorverkocht. Wel heb ik de halsmaten gekopieerd voor mijn 3 snarige cigarbox bas. Al heb ik op dit ergonomische draakje een wat normale stringspacing aangehouden. Hier speel ik heel weinig op, maar die gaat nooit meer weg.

Ik heb geen hele grote handen en kan niet echt spreiden. Ik doe geen ingewikkelde loopjes en smokkel met mijn posities. Dan redt ik me wel op een longscale.
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2896
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: Shortscale of Longscale?

Bericht door Spaghettihout »

Ik had het verhaal "shortscale" geopperd bij mijn basleraar.... zou dat misschien helpen om me sneller de loopjes te laten spelen? misschien handig om het op een kleintje te oefenen en dan verder te gaan op de longscale als ik het loopje onder de knie heb?

Een zeer duidelijk antwoord was mijn deel: nooit doen, dan ga je er aan wennen en lukt het niet meer op een longscale…


Ik moet zeggen dat ik erg twijfel aan zijn verhaal, lijkt me dat hij zelf geen fan is van short.. praat hier ook over iemand die alleen maar op 6 snarige Bongo's en een Rick speelt....
Wat zeggen jullie?
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Shortscale of Longscale?

Bericht door Rieno »

Sommige mensen vinden het lastig om te schakelen, sommige mensen hebben er geen moeite mee. Ik heb hier een 35" 6-snaar staan, een 34" 4-snaar en een 32" (medium scale dus) 4-snaar...het is heel even 5 minuten weer de positie vinden als ik wissel, maar zoveel scheelt het niet en dan is het weer als 'normaal'. En dan heb ik de eerste 8 jaren van mijn bassisten leven toch voornamelijk op die 32" gespeeld.

Bij een fretloze bas zou ik me dan wel weer wat meer moeite kunnen voorstellen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2896
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: Shortscale of Longscale?

Bericht door Spaghettihout »

Dus, lang verhaal kort: hier heeft je eigen aanpassingsvermogen een grote rol in. Lijkt me dat dit ook op mijn lijstje moet komen te staan met "uitprobeersels".
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1902
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Shortscale of Longscale?

Bericht door CaptainSlow »

Spaghettihout schreef: 18 nov 2018, 10:18 Ik had het verhaal "shortscale" geopperd bij mijn basleraar.... zou dat misschien helpen om me sneller de loopjes te laten spelen? misschien handig om het op een kleintje te oefenen en dan verder te gaan op de longscale als ik het loopje onder de knie heb?

Een zeer duidelijk antwoord was mijn deel: nooit doen, dan ga je er aan wennen en lukt het niet meer op een longscale…


Ik moet zeggen dat ik erg twijfel aan zijn verhaal, lijkt me dat hij zelf geen fan is van short.. praat hier ook over iemand die alleen maar op 6 snarige Bongo's en een Rick speelt....
Wat zeggen jullie?
En dat was dus ook mijn twijfel: longscale is nu eenmaal standaard in de baswereld, en ik wil mijn ontdekkingstocht zeker niet beperken tot shortscales, dus komt t dan nog goed met mij?

Mijn muziekleraar zag geen probleem in shortscale: er komt als beginner zooooveeeel op je af, tis niet erg dat de loopjes wat gemakkelijker zijn :)
En Longscale komt later echt wel goed. Dus daar hou ik m aan :jaaaaa:

Ach, het is ook geen wereld van verschil, een shortscale is 10 cm korter, dus je mist pakweg de 1e twee frets. 2 tonen omlaag stemmen en een capo op fret 2 zetten en je hebt een instant shortscale :D

Ik hoop dat ik op black friday tegen een leuke aanbieding aan loop :dance:
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2896
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: Shortscale of Longscale?

Bericht door Spaghettihout »

CaptainSlow schreef: 18 nov 2018, 23:15


Ik hoop dat ik op black friday tegen een leuke aanbieding aan loop :dance:

Nou, laat je niet gek maken met dat "black Friday" gebeuren, had vorige week een octaver besteld bij Bax en zag dat deze nu opeens 6 euri's duurder was deze week.
Ben daarna even gaan kijken bij de andere prijzen en het viel me op dat van een flink aantal produkten de prijs met enkele euri's was gestegen...
Ze naaien je waar je bij staat als je niet oplet :oudezak:
Gebruikersavatar
Jeroen.D
BGF5K
Berichten: 1566
Lid geworden op: 09 apr 2010, 21:13

Re: Shortscale of Longscale?

Bericht door Jeroen.D »

Binnenkort komt hier normaal ook terug een Fender Musicmaster in huis, kijk er wel naar uit. Heb een vijftal jaren geleden nog zo eentje in huis gehad en helaas te weinig tijd gegeven. Altijd wat spijt van gehad want het was zeker een bijzonder ding met verdomd veel 'oomph' in een 'kleiner' jasje. :D

Ik vraag me persoonlijk wel af of de stijgende populariteit van shorscale bassen iets nieuws is of dat ik er gewoon nooit op gelet heb. Het valt me tegenwoordig op dat er meer mee en rond te doen is én je ziet ook meer artiesten er op spelen. Maar, kan evengoed aan mij liggen. :)
Fender MIM Precision - SX Jazz - Ashdown Five Fifteen
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Shortscale of Longscale?

Bericht door JohnBoy »

Het lijkt nu meer geaccepteerd. Ik denk ook omdat de handel behoefte heeft aan een breder assortiment, en zo meer dingen kan verkopen simpelweg omdat er meer dingen te ontdekken zijn voor de klanten.
Vroegah waren we blij als er in een muziekwinkel 5 bassen hingen, tegenwoordig zijn we echt verwend door het enorme aanbod. En we verzamelen. Bezit is veel bereikbaarder dan toen.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1902
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Shortscale of Longscale?

Bericht door CaptainSlow »

Ik heb de Gretsch weer teruggestuurd:

Afbeelding

Ik had bij Keymusic de sunburst variant bespeeld en daar was ik erg enthousiast over. Behalve de kleur, dus ik heb even gewacht tot de black-friday aanbieding en toen een zwarte G2220 besteld.
Duurde even voordat ie er was, doos opengemaakt en dacht: "nu gaat het gebeuren, en....." . Hmm, voelde anders dan ik me de Sunburst herinnerde.
Dat was een G2224, maar het verschil zou alleen de kleur moeten zijn.

Nu had ik ondertussen mijn Precision flink onder handen genomen. Moest ook wel, want ik had een behoorlijke hekel aan t ding gekregen.
Nieuwe pots, jack gerepareerd, hals rechtgezet, toets in de olie, frets gepolijst, goed afgesteld, en... Thomastik flats erop.
Wat een fijn ding is dat geworden! Speelt nu echt lekker!

Ik heb voor de Gretsch toen ook maar een setje flats besteld. De absolute favoriet bij het Gretsch Talkbass forum is Labella 760FL-S. Dat zijn inderdaad fijne snaren, stukken beter dan de stock-snaren (die voelen toch als een vijl aan).

Mooi, toen kon ik eens goed de Gretsch bepotelen. Speelt lekker, leuk ding!

Maar de tuners zijn niet zo stabiel, ik moest vaak bijstellen. Wat je ziet is dat de snaarspanning de tuner-as een kant op trekt, en er ontstaat een flinke speling:

Afbeelding

De kwaliteit van de lak is goed. Maar op de achterkant van de body zag je duidelijk de overgang tussen de 2 delen van de body. Zie je natuurlijk ook snel bij hoogglans lak, maar het is slordig. Ik had het gevoel dat de kwaliteit van deze Gretsch in zijn geheel "net iets te weinig" is.

Maar het geluid, daar zat het echte probleem.
Laag gaat goed met het hals element afzonderlijk. Maar daar klinkt het hoog niet zo goed.
Hoog gaat goed met het brugelement afzonderlijk, maar ik hou niet van dat jazz-achtige geknor in de laagte.

Parallel is dan de best of both? : niet dus, de laagte valt weg. De twee elementen lijken elkaar te cancellen.....

Jammer zeg, ik heb lang getwijfeld maar toch maar terug gestuurd.

Over short vs longscale: shortscale speelt fijn, wennen was geen probleem. Maar even wisselen tussen short en long duurt even: ik moet dus niet allebei willen spelen. Althans, voorlopig niet, als ik wat meer uurtjes bas in de vingers heb denk ik niet dat het nog een probleem is.

Nu de Precision het weer lekker doet blijf ik voorlopig maar even bij longscale.
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Shortscale of Longscale?

Bericht door MR. LEE »

Het is maar net wat je wilt.
Voor Jazz is zo'n short scale geweldig , de snaar-spannining is lager en daarom klinken de D- en G-snaar opmerkelijk dikker en voller.
Ik ben begonnen op een Eko short-scale "viool-basje" , en daarna op een Fender MusicMaster short-scale.
Een blauwe maandag zelfs heel even op een medium scale gespeeld ,....een Fender Katana ,...een bagger-ding ! :facepalm:
Hierna werd het heel rap een gewone long-scale.

E.e.a. hangt ook van de te spelen voorkeur-style af.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Shortscale of Longscale?

Bericht door MR. LEE »

CaptainSlow schreef: 13 jan 2019, 12:04 Ik heb de Gretsch weer teruggestuurd:

Afbeelding

Ik had bij Keymusic de sunburst variant bespeeld en daar was ik erg enthousiast over. Behalve de kleur, dus ik heb even gewacht tot de black-friday aanbieding en toen een zwarte G2220 besteld.
Duurde even voordat ie er was, doos opengemaakt en dacht: "nu gaat het gebeuren, en....." . Hmm, voelde anders dan ik me de Sunburst herinnerde.
Dat was een G2224, maar het verschil zou alleen de kleur moeten zijn.

Nu had ik ondertussen mijn Precision flink onder handen genomen. Moest ook wel, want ik had een behoorlijke hekel aan t ding gekregen.
Nieuwe pots, jack gerepareerd, hals rechtgezet, toets in de olie, frets gepolijst, goed afgesteld, en... Thomastik flats erop.
Wat een fijn ding is dat geworden! Speelt nu echt lekker!

Ik heb voor de Gretsch toen ook maar een setje flats besteld. De absolute favoriet bij het Gretsch Talkbass forum is Labella 760FL-S. Dat zijn inderdaad fijne snaren, stukken beter dan de stock-snaren (die voelen toch als een vijl aan).

Mooi, toen kon ik eens goed de Gretsch bepotelen. Speelt lekker, leuk ding!

Maar de tuners zijn niet zo stabiel, ik moest vaak bijstellen. Wat je ziet is dat de snaarspanning de tuner-as een kant op trekt, en er ontstaat een flinke speling:

Afbeelding

De kwaliteit van de lak is goed. Maar op de achterkant van de body zag je duidelijk de overgang tussen de 2 delen van de body. Zie je natuurlijk ook snel bij hoogglans lak, maar het is slordig. Ik had het gevoel dat de kwaliteit van deze Gretsch in zijn geheel "net iets te weinig" is.

Maar het geluid, daar zat het echte probleem.
Laag gaat goed met het hals element afzonderlijk. Maar daar klinkt het hoog niet zo goed.
Hoog gaat goed met het brugelement afzonderlijk, maar ik hou niet van dat jazz-achtige geknor in de laagte.

Parallel is dan de best of both? : niet dus, de laagte valt weg. De twee elementen lijken elkaar te cancellen.....

Jammer zeg, ik heb lang getwijfeld maar toch maar terug gestuurd.

Over short vs longscale: shortscale speelt fijn, wennen was geen probleem. Maar even wisselen tussen short en long duurt even: ik moet dus niet allebei willen spelen. Althans, voorlopig niet, als ik wat meer uurtjes bas in de vingers heb denk ik niet dat het nog een probleem is.

Nu de Precision het weer lekker doet blijf ik voorlopig maar even bij longscale.

...best wel een leuk ding om te zien :D
Plaats reactie