Dan toch maar weer met één vingertje?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
Obelix
Berichten: 89
Lid geworden op: 22 mar 2007, 16:31

Dan toch maar weer met één vingertje?

Bericht door Obelix »

Hoi,

daarnet kwam ik deze uitspraak van Tim Commerford tegen (Rage Against the Machine & Audioslave):
'When I'd go see Rush as a kid, I would wonder why Geddy Lee used one finger all the time. Did he do that because it made it easier to play while he was singing? I didn't get it. Later I realized that if you're just riding a note or trying to play a real straight part, it sounds more pulsating if you play with one finger. So I took every bass line and learned how to do it with one finger, and I started doing it that way as much as I could. Back then I thought I looked goofy, but now here I am using one finger whenever I can. One finger is ultimately the funkiest sound of all. If you can do it with one finger, you should. If you can do it with two finger, you should choose over three.'
Wel, dat gevoel heb ik dus ook.

Niet zozeer bij een lekker lopend baslijntje, maar wel bij songs waarbij er veel van die typische lijntjes van 8-sten over dezelfde noot gespeeld moeten worden. Dan klinkt het toch nog altijd nèt iets strakker als ik (zoals in m'n begindagen) alles gewoon met het wijsvingertje speel.
Ik heb lang gedacht dat dit te wijten was aan het feit dat mijn "meerdere-vingers-techniek" nog niet helemaal op punt stond, maar ondertussen heb ik dat toch wel zeer behoorlijk onder de knie en toch blijf ik met datzelfde gevoel zitten. (en blijkbaar denken sommige pro's er dus ook zo over...)

Zijn er nog mensen die dit zo ervaren?
Of hebben jullie tips om m'n geluid even strak te krijgen met meerdere vingers als met ééntje?

Want constant enkel en alleen de wijsvinger gebruiken heeft natuurlijk ook zo z'n nadelen: je raakt veel sneller vermoeid en (laten we eerlijk zijn) het staat toch ook maar wat lullig... :?


Alvast bedankt voor de eventuele tips!
Gebruikersavatar
koentje_bassist
Berichten: 1684
Lid geworden op: 05 okt 2006, 21:48

Bericht door koentje_bassist »

Ik vind de 8-lijntjes net veel beter klinken als het wat hompt. Wel telkens dezelfde homp. deTAdeTAdeTAdeTAdeTAdeTAdeTAdeTA zoiets ongeveer...
Little Mark II - Traveler 102 - een hoop effecten - EBMM Stingray 4+5
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Ach, Jamerson gebruikte ook maar 1 vinger. Echt lullig staat het niet vind ik :) (net alsof dat het publiek opvalt).
Bij ballads gebruik ik ook vaak alleen mijn wijsvinger. Maar bij alle andere stijlen speel ik vrijwel automatisch met twee. Een 100% homogeen geluid als je beide vingers gebruikt is natuurlijk onmogelijk, maar met veel oefenen kom je wel aan 99% voor mijn gevoel. Voor een strak consistent geluid is een plectrum trouwens ook prima geschikt.
And Button is not yet a zebra
rael_kid
Berichten: 1731
Lid geworden op: 12 apr 2005, 17:32

Bericht door rael_kid »

Ik ben het met Q. eens. Behalve over plectrums, maar dat ligt aan mijn techniek, denk ik. Sowieso lukt het mij alleen een beetje een consistent geluid te krijgen door enkel up- of downstrokes te spelen, als ik die twee afwissel krijg je hetzelfde effect als met twee vingers spelen ten opzichte van met een vinger. Maar waarschijnlijk is dat verschil ook door veel oefenen wel te minimaliseren.
Doodndoodit, dah, dt-dt-dah
Gebruikersavatar
Obelix
Berichten: 89
Lid geworden op: 22 mar 2007, 16:31

Bericht door Obelix »

koentje_bassist schreef:Ik vind de 8-lijntjes net veel beter klinken als het wat hompt. Wel telkens dezelfde homp. deTAdeTAdeTAdeTAdeTAdeTAdeTAdeTA zoiets ongeveer...
Het hangt er natuurlijk allemaal vanaf welke song het is en hoe jij wil dat het klinkt, maar voor een lekker strakke drive ben ik dan toch meer fan van DADADADADADADADA... (om het zo maar even uit te drukken :wink: )

Een plectrum is inderdaad een aanvaarbaar alternatief. En hoewel je nooit hetzelfde geluid krijgt als fingerstyle, lukt het me met een beetje aan de equalizer prutsen toch aardig die scherpe attack daarvan wat af te zwakken en mijn andere sound te benaderen.
Maar eigenlijk vind ik fingerstyle persoonlijk gewoon veel fijner spelen... (Niks zo leuk als een vette .105 onder je vingers voelen :P )

Maar goed, mijn vraag was eigenlijk of ik met twee vingers hetzelfde consistente geluid kan bereiken als met één vinger of plectrum. En aan jullie antwoorden te zien zal het blijkbaar óf het een, óf het ander worden: strak, maar dan 1 vinger of plectrum; of lekker met alle vingertjes, maar met een hompje derin... :?
pijlstaartrog
Berichten: 483
Lid geworden op: 12 sep 2005, 14:07

Bericht door pijlstaartrog »

Inderdaad klinkt het vaak lekkerder met een vinger, maar is het wel beperkter. Het is de moeite waard om heel veel energie te steken in je aanslag bij gebruik van twee vingers: gebruik zoveel mogelijk vlees van je wijsvinger waardoor je minder het eelt op de vingertop "hoort". Je middelvinger is van nature wat vleziger waardoor je minder verschil hoort.
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Ik kan het niet verwezelijken om met 1 vinger even gelijkmatig te spelen als met twee. Ik heb namelijk jaren gedaan over 2 vinger spel en dan krijg je op den duur het automatisme om telkens met je volgende vinger de noot van de vorige vinger af te dempen.

Mijn spel is zo 100% gelijkmatig geworden.

Als ik nu met één vinger werk kan dit onmogelijk, omdat ik met mijn nagel zit. Dit geeft toch telkens een andere klank dan de zijde zonder nagel...
Ook kan ik nooit de attack verwezelijken die ik mooi vind. Een zachte, smooth klinkende speelstijl zou wel kunnen. Maar dat ligt mij niet zo. Ik ben niet subtiel :lol:
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Madmac schreef:Ik ben niet subtiel.
Gôh................ :roll:
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

OLaf, als je mij smiley wegneemt, oogt het wel heel anders...
Correct quoten, he man. We zitten toch niet in de politiek.
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
Danthaman
Berichten: 3936
Lid geworden op: 31 mei 2006, 18:19

Bericht door Danthaman »

Jamaat mèt die smilie zou de quote weer minder grappig zijn, ik stem voor zonder smilie...
Alles Is Simpel...
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Politiek ja... Nederland versus Belgie :nono: :bat:
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
Danthaman
Berichten: 3936
Lid geworden op: 31 mei 2006, 18:19

Bericht door Danthaman »

Cool, PoS in je onderschrift..........
Alles Is Simpel...
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Thanx, pas in de Biebob een gig gezien... wat zeg ik, meegemaakt !

Onmiddelijk met The Perfect Element naar huis gegaan en die zin in Ashes vond ik echt op mijn lijf geschreven.

Geniale band !
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
Danthaman
Berichten: 3936
Lid geworden op: 31 mei 2006, 18:19

Bericht door Danthaman »

In had naar de Biebob kunnen gaan (is dichterbij) maar ben toch maar naar Paradiso gereden (het blijft Paradiso!) en WOW!!!

Zijn die avond ook DVD opnames gemaakt, ben benieuwd!

Sorry voor de offtopic friends......
Alles Is Simpel...
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

Bericht door Lazy B. »

james jamerson - niet de minste - speelde altijd met 1 vinger
je kunt je in slechter gezelschap bevinden

Afbeelding
Plaats reactie