kramp

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
ikeeeh
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 mar 2007, 15:23

kramp

Bericht door ikeeeh »

Ik weet niet of er al zo'n topic bestaat over dit onderwerp, heb het wel gezocht op het forum maar niet echt gevonden dus....

ik speel een jaartje in een band, en sinds een tijdje krijg ik tijdens nummers nogal kramp in mn rechterarm. Het is best lastig omdat verder spelen wel gaat maar het nogal ten koste gaat van de kwaliteit enzo..

Weet iemand misschien waar door dit komt? (krampachtig spelen misschien?) En wat er aan te doen is? Het zijn nogal 'punk' nummers waar het opspeelt, dus langdurig en snel spelen. Misschien heeft dit er mee te maken, want thuis als ik wat medolieuser speel heb ik er niet echt last van. Dat kan ook liggen aan de tijdsduur van het ene nummer. Die met de band zijn langduriger zeg maar.

Ik hoor graag een heleboel suggesties en evt ervaringen enzo
Gebruikersavatar
QuoVadis
Kwoo
Berichten: 3418
Lid geworden op: 30 dec 2004, 18:32

Bericht door QuoVadis »

Ik neem aan dat je rechterhand de hand is waarmee je aanslaat? Speel je met plectrum of met je vingers?

In ieder geval denk ik dat het met te krampachtig spelen te maken heeft. Ontspannen dus enzo. Als je les hebt moet je het natuurlijk aan je leraar vragen, als je geen les hebt is het misschien handig toch es een lesje te gaan nemen ofzo.
Gebruikersavatar
ikeeeh
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 mar 2007, 15:23

Bericht door ikeeeh »

hmm ja het is de hand waar ik mee aan sla ja. en ik speel met mn vingers, ik denk dat als ik met plectrum zou spelen het ook wel minder zou zijn omdat ik wel echt voel dat die spieren het er moeilijk mee hebben zeg maar. ik heb ook wel les ja, dus ik ga het binnekort eens aan em vragen...
Hendry
Berichten: 3515
Lid geworden op: 30 aug 2006, 17:11

Bericht door Hendry »

Door veel te trainen wordt het vanzelf minder (bij mij dan), let wel op dat je niks forceert. En dan nu de tip; neem een paar suikerklontjes.
Ik dacht ook dat het een geintje was toen ik het hoorde, maar bij mij werkt het echt. Hoe dat komt of werkt weet ik niet maar dat geeft niet want ik weet wel meer niet. :|
Maar ik ben dan ook niet al te snugger hé!
Gebruikersavatar
QuoVadis
Kwoo
Berichten: 3418
Lid geworden op: 30 dec 2004, 18:32

Bericht door QuoVadis »

:lol: En dan dat onderschrift eronder.
Hendry
Berichten: 3515
Lid geworden op: 30 aug 2006, 17:11

Bericht door Hendry »

Ach ja tis nog waar ook, jij hebt chaos op een basgitaar, ik in mn hoofd.
Maar ik ben dan ook niet al te snugger hé!
Gebruikersavatar
OttovanZanten
Berichten: 687
Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:26

Bericht door OttovanZanten »

je kunt proberen je bas hoger of lager te hangen
ik heb n X de hele dag zitten spelen op de bank en dat vond mn onderarm niet bepaald leuk
vette RSI verschijnselen, alles deed pijn wat k met dat arm deed.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Waar heb je die pijn precies? Ik heb bijvoorbeeld af en toe behoorlijk kramp in de muis van mn rechterhand..
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

Bericht door Lazy B. »

bas niet te laag hangen
ontspannen spelen
voldoende rust nemen
'trainen' met een stressballetje of zo'n knijpding
en vooral; niet te lang mee rond blijven lopen
succes!
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23318
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

ik sluit me bij Lazy B aan (leuk je weer te zien trouwens) en de suiker (of Dextro) en veel water is ook een goede tip.

Verder is het misschien zo zijn dat je (wat ik ook veel te lang gedaan heb) veel kracht zet? Zet je versterker dan harder en probeer veel zachter aan te slaan. Komt de snelheid ook ten goede....
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
picturit
Berichten: 1497
Lid geworden op: 27 mei 2005, 20:14

Bericht door picturit »

neem aan van een ouwe knakker die in de punktijd [1977/78] is begonnen en daar in het begin ook mee te maken had: het gaat over!

inderdaad, zoals gezegd, je moet gewoon ontspannen, dan gaat het bijna vanzelf.

let ook eens op het verschil tussen repeteren en optreden: ik heb in het begin gigs gedaan waarbij de adrenaline zo hard door mijn lijf gierde dat ik daar tempo's haalde die ik onder andere omstandigheden op geen stukken na kon reproduceren. er zijn bandopnames van; je wil het niet weten.. :wink:

inmiddels ben ik een ouwe l.l en speel ik niet meer van die olympische tempo's, hoewel hier en daar nog wel een keer zo'n nummer voorbij komt (een paar New Adventures covers). dan kan ik weer eens ouderwets aan de bak, en dan valt het me wel eens op dat ik begin te verkrampen; gelukkig kan ik dat tijdens het spelen weer corrigeren, dat heb ik mezelf door de jaren heen aangeleerd.
https://volbeatz.nl
https://rockbassist.nu
[ Brooks EB-RBL, Brooks EB-RBL-Q, Gibson RD, Gibson Thunderbird, Waterstone TP-12 Elite 12-string bass, a.o.
[ Eich T900 + Barefaced Big Twin 2
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Lazy B. schreef:bas niet te laag hangen
ontspannen spelen
voldoende rust nemen
'trainen' met een stressballetje of zo'n knijpding
en vooral; niet te lang mee rond blijven lopen
succes!
stressballetje helpt niks voor gitaarspelen, daar train je iets heel anders mee
Gebruikersavatar
Boldey
Berichten: 1118
Lid geworden op: 01 jun 2004, 03:23

Bericht door Boldey »

Elke dag spelen en rustig opbouwen
Geen drank nemen voor het spelen
Goed drinken
Om je ademhaling denken
Niet te hard aanslaan, je kan beter je versterker wat harder zetten
Als je je aanslaghand recht hebt tov je arm heb je meer kracht dan wanneer je je pols in een hoek hebt staan (zoals bij pianospelen)

Die stressballetjes en "powerballs" zijn wel handig maar kan je ook de boel mee overbelasten, dus alles met beleid.

Nou wat een wijze woorden op de vroege ochtend, nu zelf nog in de praktijk brengen...

Concert- en bandfotografie

::::Soundgear SR3005:::::
::::Richwood Precision + SD SPB-1::::
:::Richwood Jazz + SDQP:::
::Westone Spectrum series II fretless::
:::::Traynor YBA200:::::
:::HH Electronic 215BL:::
Gebruikersavatar
Needle in a Haystack
Berichten: 47
Lid geworden op: 28 jan 2007, 17:24

Bericht door Needle in a Haystack »

Een beetje bewegen tijdens dat ik speel helpt ook gewoon wat rustig heen en weer gedraai met m'n armen en een toertje lopen
sickpunk

Bericht door sickpunk »

Hendry schreef:Door veel te trainen wordt het vanzelf minder (bij mij dan), let wel op dat je niks forceert. En dan nu de tip; neem een paar suikerklontjes.
Ik dacht ook dat het een geintje was toen ik het hoorde, maar bij mij werkt het echt. Hoe dat komt of werkt weet ik niet maar dat geeft niet want ik weet wel meer niet. :|
suiker is voor je spieren wat benzine is voor een motor... het gene wat het werkend krijgt... kramp heeft/kan overigens ook te maken hebben met een te kort aan ijzer(Geloof ik... weet niet mer precies... :roll: )
Plaats reactie