Dempen

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3682
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Dempen

Bericht door aap »

He luitjes!!

Eindelijk heb ik de overstap gemaakt van plectrum naar vingers omdat dit me al veel beter afgaat dan de plectrum waarmee ik nu een jaar speel, maar nu heb ik vraag, PAS OP hier komt ie:

Dempen hoe doen jullie dat met je linker of rechterhand??
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

demp

Bericht door Wiro »

Zowel links alsook rechts. Zelfs de plek waar je dempt is van invloed op de toon.
Bijvoorbeeld met links loslaten maar wel je vinger op de snaar laten liggen. Vlakbij de topkam laat dit de toon langzaam uitsterven. Als je je geluid direct stil wil hebben lukt dit niet eens op deze positie. Dit doe ik dan ook met de rechterhand en de linkerhand tegelijkertijd.
Hoe meer je naar het midden van de hals dempt des te sneller de toon dempt. Tenzij je dit héél zachtjes doet, ook dan kun je de snaar nog een tijdje door laten klinken.
Ook is de klankkleur van harmonischen heel anders als je op verschillende posities dempt. Uiteraard op de plek van flageoletten. Maar ook op andere posities kan de klankkleur veranderen als je er héél zachtjes een vinger oplegt.
Kortom: Veel experimenteren. Er zijn oneindig veel variaties te bedenken.
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Bericht door butters »

je kan ook juist op de fret fretten ipv juist ervoor

https://akamai.www.berkleemusic.com/asse ... r_bass.mov
Gebruikersavatar
fabian
Berichten: 877
Lid geworden op: 02 nov 2004, 10:38

Re: demp

Bericht door fabian »

Wiro schreef:Bijvoorbeeld met links loslaten maar wel je vinger op de snaar laten liggen. Vlakbij de topkam laat dit de toon langzaam uitsterven.
weer wat geleerd :P
dyslectisch
Gebruikersavatar
Pian0maN
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 jul 2006, 03:42

Bericht door Pian0maN »

Hier is hoe ik mijn snaren probeer te dempen als ik op de:
- E-snaar speel: met de linkerhand demp ik alle snaren die er onder liggen.
- A-snaar speel: duim op de E-snaar, linkhand dempt onderliggende snaren. Ik moet nog wel opletten dat ik geen flageoletten krijg.
- D-snaar: duim op de A-snaar laten steunen en tegelijkertijd de E-snaar af laten dempen met de zijkant van m'n duim. G-snaar met linkerhand dempen.
- G-snaar: duim op de A-snaar laten steunen en tegelijkertijd de E-snaar af laten dempen met de zijkant van m'n duim, D-snaar dempen door mijn rechter wijs- en middelvinger na het aanslaan van de G-snaar op de D-snaar te laten landen.

Het lastigst wordt het als je op de G-snaar snel wilt spelen, ik krijg dan de neiging mijn duim op de D-snaar neer te planten en zo de E-snaar vrij laten trillen, of als je snel en vaak van snaar moet wisselen.
Afijn, laat-ie fijn zijn.
Gebruikersavatar
Jelte
Berichten: 344
Lid geworden op: 22 aug 2007, 20:09

Bericht door Jelte »

om de A te dempen tijdens het spelen van de G kan je je ringvinger gebruiken. Of als je met 3 vingers speelt je pink.
Michiellll
Berichten: 448
Lid geworden op: 21 aug 2011, 15:52

Bericht door Michiellll »

Ik ben laatst juist af en toe met een plectrum gaan spelen, gewoon omdat het kan. Nu merk ik dat ik vrij weinig met links de snaren demp en daardoor de boel niet altijd even stil hou. Ik vind zo nergens duidelijk terug wat daarvoor de goede manier zou moeten zijn. Dat wil ik toch wel graag weten voordat ik zelf moeilijk ga doen, heeft iemand enig idee waar ik dat kan lezen/zien?
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2341
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Als ik bas met plectrum, leg ik de zijkant van mijn plectrumhand (aan de kant van de pink) af en toe kort op de te dempen snaren. Soms demp ik ook mijn mijn frethand, maar dan heb je eerder kans op onbedoelde doorklinkende geluiden. Eigenlijk geldt ook daarvoor: heel veel variaties denkbaar.

Fingerstyle leg ik overigens meestal mijn duim op de bovenste snaren die ik niet bespeel (dus als ik op de A-snaar speel, dempt mijn duim de E-snaar). Je begrijpt dat ik geen duimsteun nodig heb. Daarom speel ik ook geen vijfsnaar... :mrgreen:
Het is makkelijker als je denkt.
Plaats reactie