Triolen op de bas.

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1924
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Bericht door Basles.be »

basloze fret schreef:
WouterTron schreef:
Daar had ik nog niet bij stilgestaan! Ik telde gewoon 6 noten over 4 rechte pulsen...
Komt eigenlijk op hetzelfde neer. Een 12/8 maat is eigenlijk hetzelfde als een 4/4 met op iedere tel een triool.
Je kan een 12/8 ook het beste in 4-en tellen.
Je telt inderdaad het best in 4 tellen bij 12/8, maar het is toch niet hetzelfde als een 4/4 in triolen, want je telt gepunte kwarten.

Als elk instrument in de groep duidelijk de 3-ledige onderverdeling maakt is het zeer onlogisch om een partituur volledig, voor elk instrument, in 4/4 met triolen te gaan schrijven. Want dan ga je er nog steeds vanuit dat de standaard onderverdeling 2 achtsten, 4 zestienden, etc is. Dit is bij dit nummer op geen enkele tel het geval.
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (12/04/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Puur qua notatie heb je gelijk dat er verschil is in een 4/4 met triolen of een 12/8 maat.
Maar qua feel is het precies hetzelfde. Of zit er volgens jou ook een verschil in feel?
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1924
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Bericht door Basles.be »

Ik weet niet hoe anderen het ervaren, maar voor mij voelt het wel totaal anders.
Ik kan 12/8 onmogelijk als 4/4 (en zeker niet als binair) voelen, daar elk instrument de 3-ledige onderverdeling speelt. Voor mij is het onnatuurlijk om dat allemaal als triolen te beschouwen/ervaren...
Terwijl ik swing wel als 3/4, 4/4,... aanvoel, want daar is de feel 3-ledig.
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (12/04/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Eigenlijk gaat het bij het bepalen van een maatsoort om de accenten die een maat heeft. Een 4/4 heeft een zwaar accent op de 1 en een iets minder zwaar accent op de 3.
Een 12/8 heeft dat ook als je deze in 4-en telt. Dan maakt het niet zo veel uit of je dan triolen speelt of niet.
Bij een 6/8 en 2/4 in triolen heb je een beetje hetzelfde als je de 6/8 in 2-en telt (wat meestal het geval is).
Voor mij is het puur een notatie verschil. Als het hele nummer in triolen is zul je het eerder in 12/8 opschrijven zoals jij ook zegt. Maar voor mijn gevoel klinkt het hetzelfde.
Gebruikersavatar
tin
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 sep 2010, 18:13

Bericht door tin »

Ik schaam :oops: me een beetje dat ik nu pas een reactie plaats maar de triolen lukken aardig nu.......als ik met mijn aanslaghand met 3 vingers aanslaat gaat het haast als vanzelf. Het is nu nog puur de timing waar ik af en toe nog de mist mee ingaat.
Gebruikersavatar
Soulbender
Berichten: 6128
Lid geworden op: 16 jun 2011, 18:40

Bericht door Soulbender »

Beter laat dan nooit meer reageren!


Mooi dat het lukt nu.
Plaats reactie