Triolen op de bas.

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
klaasweinig
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 dec 2010, 15:57

Bericht door klaasweinig »

Klopt wat je zegt, maar een triool hoeft ook niet altijd 3 noten te zijn. Een ritme van reggae is, simpel op de Hi-Hat 1 me 2 me 3 me 4 me. Dat betekend dus dat de ne word weggelaten, maar het blijft een triool en word dus gewoon aangeduidt met een 3 erboven. Anders is het geen triolen ritme, en zou het dus een 16de of 8ste maat soort moeten zijn. De ritmes van wijlen drummer Jef Porcaro, zijn toch echt shuffle's en dus triolen. Een jazz drummer speelt ook triolen op de ride, 1 2 me 3, 4 5 6 dat zijn echt triolen of cleuver moet het mij verkeerd hebben uitgelegd. Een noot word alleen maar met zijn waarde verlengd als er een stip bij staat, bij triolen hoeft men dit niet te doen want die zijn al uit gerekt.

Grt Klaasweinig.
Laatst gewijzigd door klaasweinig op 20 dec 2010, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23026
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Een triool hoeft niet altijd drie noten te zijn, maar is wel een onderverdeling van twee nootlengtes in drie???? Je spreekt in raadsels - drie (tri) blijft drie, hoe je het ook wendt of keert.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Klaas heeft gelijk. Een triool kan namelijk ook rusten bevatten! Een triool van rust-achtste-achtste of achtste-rust-achtste is nog steeds een triool, maar er worden maar twee noten gespeeld. Je kan zelfs rust-rust-achtste als een triool spelen en dat klinkt dan toch weer subtiel anders dan een enkele achtste die níet is opgenomen in een triool (die dus gewoon op zichzelf staat). Ja ja, je kan het zo ingewikkeld maken als je zelf wil... Ik heb nog wel een blaadje triolenoefeningen van school, ik zal kijken of ik die vandaag eens kan inscannen. Er staan vast een hoop voorbeelden op die nog niet bekend zijn.

Dat van reggae zie ik echter niet helemaal voor me, dat zijn over het algemeen gewoon upbeats die soms als 2 zestienden, soms als een achtste worden gespeeld, eventueel met swing. Swing kun je ook wel op gaan delen in triolen maar dat is lang niet altijd praktisch, laat staan nuttig.
klaasweinig
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 dec 2010, 15:57

Bericht door klaasweinig »

wat een heel goed voorbeeld is, luister naar UB40 en Bob Marley. het ritme op de Hi_Hat is 1me 2me, omdat het een hupelend ritme moet zijn. Tuurlijk kan je hem in bijna alle maat soorten spelen die er zijn maar als je het op deze manier doet, klinkt het natuurlijker dan wanneer je er 16de of 8ste onder speelt. Let het maar voor de grap, je zal zien dat je niet uit komt met 16de of 8ste. Zeker als je wil weten waar een break zit of rust.

Wat ook een heel goed voorbeeld is het nummer van Simple minds Let there by love,
Hier slaat de drummer eigenlijk een 8ste ritme, maar omdat er een drumcomupter meeloopt die triolen speelt hoor je een sextool. Tel het maar dan zal je horen.
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Ik begrijp niet wat je bedoelt met "1me 2me", daar kan ik me helaas niets bij voorstellen... Ik neem aan dat je met "huppelend ritme" refereert aan swing, wat je bij reggae inderdaad vaak hoort, maar zoals ik zei is het niet zo praktisch om daarbij altijd in triolen te denken omdat (met name bij hogere tempo's) die grens steeds meer vervaagt. Daarnaast is een 8ste of een 16e die in een triool zit persé altijd iets korter dan een losstaande 8ste of 16e en dat klinkt dus anders, wat in deze situatie niet positief is (hoewel het voor een hi-hat weer weinig zal uitmaken). Dus, mijn punt is dat swing en shuffle niet synoniem zijn!

EDIT: Een voorbeeld waar de hi-hat wel duidelijk triolen speelt (maar dan kwarten) is Black Velvet van Alannah Myles.
klaasweinig
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 dec 2010, 15:57

Bericht door klaasweinig »

Dat wat ik bedoel met 1me 2me is een triolen feel, ik weet niet of je boeken hebt waar sextolen in staan. Maar als je dat hebt, zoek dan een sextool op en kijk er goed naar. Dan zal je dus zien dat die triool 6 noten bevat, waarvan ze de 1ste noot pakken en de 3de noot. Maar de ne dus 2de noot weglaten. Als je dit op de bas speelt moet je maar horen wat je speelt, het is een triolen feel. Anders komt het nummer niet uit, idd het nummer van Alannah Myles Bvelvet is in de regel een triolen nummer. En dat wat die bassist speelt is 1me 2me, anders klopt dat hele nummer niet. Want hij kan moeilijk 8ste of kwart noten spelen laat staan 16de noten.
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1925
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Bericht door Basles.be »

Volgens mij worden hier heel wat dingen door elkaar gehaald.

Hoe ik het bekijk:
Triolen zijn een 3-ledige onderverdeling binnen een tijdseenheid van een binair ritme (ritme met machten van 2 als onderverdeling, nl 1, 2, 4, 8, 16,...)
vb: - 3 achtsten in 1 tel
- 3 kwarten over 2 tellen
- 3 halven over 4 tellen
- 3 zestienden over een halve tel

Of er nu al dan niet rusten in voorkomen maakt niet uit. Het blijft een (binaire) tijdseenheid verdeeld in 3. Dus een triool.
Afbeelding

Het "omgekeerde" heb je ook: Duolen: 2-ledige onderverdeling van een ternair ritme.
Afbeelding

In nummers als Black Velvet, Stop(Sam Brown), Still got the blues, With a little help from my friends,.... worden geen triolen gespeeld, maar 8ste noten in een ternair ritme (resp, 12/8, 6/8, 6/8, 12/8)
Afbeelding

Swing is een ternaire feel . Het wordt binair geschreven met de vermelding 2 achtsten te interpreteren als een triool waarvan de eerste 2 achtsten verbonden zijn.
Afbeelding

Dan is er nog de interpretatie van "Swing". De swing feel op de originele versie van So What is heel anders dan bvb Chromazone van Mike Stern.
Shuffle valt voor mij ook onder swing waar de onderverdeling eerder neigt naar een gepunte 8ste + 16de

Duolen, triolen, kwartolen, kwintolen, sixtolen, septolen, octolen, nonolen,... zijn allemaal onderverdelingen van een tijdseenheid.
Afbeelding

Dan hebben we nog de verschillende wijzen waarop je (identieke) ritmes kan schrijven
Afbeelding
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (18/04/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Basles.be schreef:In nummers als Black Velvet, Stop(Sam Brown), Still got the blues, With a little help from my friends,.... worden geen triolen gespeeld, maar 8ste noten in een ternair ritme (resp, 12/8, 6/8, 6/8, 12/8)
Afbeelding
Daar had ik nog niet bij stilgestaan! Ik telde gewoon 6 noten over 4 rechte pulsen...
klaasweinig
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 dec 2010, 15:57

Bericht door klaasweinig »

Hehe we zijn eruit, ik zeg niks meer. Dit is duidelijk wat ik dus wilde zeggen. Thanks. :worship:
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23026
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Ja, zeg dat dan gewoon.... :P
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
stefan
Berichten: 1206
Lid geworden op: 20 feb 2005, 21:04

Bericht door stefan »

rich13 schreef:Het leukste van triolen is als je gitarist iets in triolen verzint, maar vervolgens wel 4/4 telt......................zoals bij ons gisteren........PFFFFFFFFFFFFFFFF duurde ff voor alles strak klonk :lol:
haha, met mijn band hebben we nu een nummer dat leadgitaar in triolen heeft, de rest van de band speelt er normaal 4/4de over en in het refrein speelt de leadgitaar het riffje door maar pakt de rest van de band het 3/4de ritme mee! :mrgreen:
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23318
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Wij zityten nu op 7/16. Gitaar speelt een 16-maat stuk 7x, toetsenist een 7-maat stuk 16x en ik in 4/4 er door heen. Dat komt ooit wel eens strak :)
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
stefan
Berichten: 1206
Lid geworden op: 20 feb 2005, 21:04

Bericht door stefan »

:worship: Daar wil ik de partijen wel eens van zien! :cheer:
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1925
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Bericht door Basles.be »

rich13 schreef:Wij zityten nu op 7/16. Gitaar speelt een 16-maat stuk 7x, toetsenist een 7-maat stuk 16x en ik in 4/4 er door heen. Dat komt ooit wel eens strak :)
Als ik het goed begrijp:
- Gitaar speelt een riff die 16maten lang is (in 4/4), en herhaalt dit 7x
- Toetsenist speelt een riff van 7 maten (in 4/4), en herhaalt dit 16x
- Jij speelt een riff van 1 maat (in 4/4) die je 112 keer herhaalt
Dus speel je alle 3 gewoon 112 maten 4/4

of

- gitarist speelt een riff in 7/16
- keyboardspeler speelt in 4/4 (met 16den als onderverdeling)
- Jij in 4/4 (andere onderverdeling?)
Dan kom je om de 7 maten samen op tel 1.
???
Laatst gewijzigd door Basles.be op 28 dec 2010, 23:10, 2 keer totaal gewijzigd.
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (18/04/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

WouterTron schreef:
Basles.be schreef:In nummers als Black Velvet, Stop(Sam Brown), Still got the blues, With a little help from my friends,.... worden geen triolen gespeeld, maar 8ste noten in een ternair ritme (resp, 12/8, 6/8, 6/8, 12/8)
Afbeelding
Daar had ik nog niet bij stilgestaan! Ik telde gewoon 6 noten over 4 rechte pulsen...
Komt eigenlijk op hetzelfde neer. Een 12/8 maat is eigenlijk hetzelfde als een 4/4 met op iedere tel een triool.
Je kan een 12/8 ook het beste in 4-en tellen.
Plaats reactie