Triolen op de bas.

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
dejohan

Bericht door dejohan »

Pian0maN schreef:Precies :D
aap schreef:SOAD erbij pakken :jam:
Of Iron Maiden... Het ultieme gallops nummer :jam: :jam:
Ben ik nu verkeerd als ik de indruk heb dat die bassist nogal slordig speelt?
Niet dat ik afbreuk wil doen aan de bassist, maar ik ben nog altijd aan het leren 'horen' wat strak spelen nu inhoudt.
Gebruikersavatar
Beestmens
Berichten: 1472
Lid geworden op: 27 dec 2003, 22:28

Bericht door Beestmens »

Jep je bent verkeerd. Dat heet ruig spelen.
Yamaha RBX JM2.
dejohan

Bericht door dejohan »

Ik doel hier niet op 'voor de tel spelen' of 'aan de drum trekken', wat idd veel in gitaarnummers gedaan wordt om het meer pit te geven, ik bedoel wel degelijk 'niet strak/consequent spelen'.

Ik ben eerlijk gezegd redelijk zeker dat ik heel wat slordigheidjes
hoor (in de intro zelfs al).

Nuja, het is dan ook een snel nummer, en de bas zit heel duidelijk in de
mix, dus dan hoor je foutjes goed.
Gebruikersavatar
The Fourth Horsemen
Berichten: 1985
Lid geworden op: 27 apr 2006, 17:43

Bericht door The Fourth Horsemen »

vroeger werd er ook minder moeilijk gedaan om een foutje, want toen was het niet van te knippen en te plakken en in te pikken waar je wil :wink:

toen moet de druk toch groot zijn geweest
dejohan

Bericht door dejohan »

The Fourth Horsemen schreef:vroeger werd er ook minder moeilijk gedaan om een foutje, want toen was het niet van te knippen en te plakken en in te pikken waar je wil :wink:

toen moet de druk toch groot zijn geweest
ja idd, zoiets live on tape direct strak inspelen moet geen sinecure zijn.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23318
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Het leukste van triolen is als je gitarist iets in triolen verzint, maar vervolgens wel 4/4 telt......................zoals bij ons gisteren........PFFFFFFFFFFFFFFFF duurde ff voor alles strak klonk :lol:
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Whisker

Bericht door Whisker »

Het intro van Black Night bestaat ook uit triolen. Tot de verbazing van mijn basleraar deed ik ze in een keer goed.. zelf was ik nog meer verbaasd want ik had tot die tijd nog nooit van het woord triolen gehoord :D
Gebruikersavatar
tin
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 sep 2010, 18:13

Bericht door tin »

Hallo,

ik ben nieuw op dit forum en wilde wat vragen over triolen.
Wat is een goeie manier om triolen te oefenen/spelen ?
Vooral mijn aanslag wil me nogal eens in de steek laten.
Steve Harris speelt bijvoorbeeld gedeeltelijk HET stukje van "rime of the acient mariner" met zijn duim maar dat wil me maar niet lukken :facepalm:

Een kort stukje over mezelf.
Ik ( Martin ) 43 jaar speel nu zo'n 10 jaar bas maar ben pas sinds dit laatste jaar een beetje serieus bezig.........ach ja je word ouder en wijzer :lol: ............
Ben begonnen in een band wat nummers speelde......ik noem het altijd top 100 allertijden nummers.....daarna in een bluesband en nu in een metalband :jam: ( wat ik ook het leukst vind )

Martin

\m/
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Ik heb even een stukje opgenomen met triolen erin.
De eerste twee maten tellen gewoon in 4. Daarna komt er bongo in die drie tellen in een maat doet (over die 4 tellen heen dus).
Daarna doet ie zes tellen in een maat.

klik

In reggae komen trouwens vaak triolen voor.

En welkom , Martin. :wink:
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23318
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Welkom idd!

Welk deel van The Rime speelt Harris met zn duim? Ik wil me wel eens "vergrijpen"aan t nummer, en speel alles met 2 of 3 vingers.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
klaasweinig
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 dec 2010, 15:57

Bericht door klaasweinig »

Triolen is voor een drummer simpel gezegt:

1ne me ne te me 2 ne me ne te me enz enz enz, dat is het voor een drummer. Het zijn dus 6 slagen in 1 hele tel, Metal drummers en bassisten spelen bijna alleen maar deze triolen.
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23026
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

6 noten in een tel klinkt als sextolen in mijn oren...
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
klaasweinig
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 dec 2010, 15:57

Bericht door klaasweinig »

Ja klopt als een bus, wat jij zegt. Als je een noten schema zou lezen van triolen dan staat er boven die triool een 6 met een boogje, dit zie je ook bij reggae en blues, jazz. Alleen zie je dan een 3tje erboven staan is dus ook een triool.
Gebruikersavatar
konijntjeluuk
Berichten: 707
Lid geworden op: 17 dec 2004, 15:41

Bericht door konijntjeluuk »

klaasweinig schreef: Het zijn dus 6 slagen in 1 hele tel, Metal drummers en bassisten spelen bijna alleen maar deze triolen.
Dat is wel een beetje kort door de bocht hoor. Zoveel triolen speel ik helemaal niet, liever dezelfde snelheid, maar dan 16en ;)
gear: bas + versterker + snoer + draadloos + bladiebla
Deadbeat niet meer...
TreaTmenT niet meer...
The Black Fall
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Volgens mij praten hier nogal wat mensen langs elkaar heen. Een triool is niet persé "3 noten snel achter elkaar" en een triool is ook niet persé "3 noten in één tel".

Een triool ontstaat wanneer je een nootlengte, die normaal gesproken in een even aantal stukken zou zijn opgedeeld, opdeelt in drie gelijkwaardige delen. Een kwartnootlengte kan dus bijvoorbeeld een achtstentriool bevatten, maar een halve-nootlengte kan een kwartentriool worden. (Dat laatste zou je ook kunnen zien als een sextool in een hele-nootlengte.) Voor meer info: https://nl.wikipedia.org/wiki/Triool" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie