Drievingerig aanslaan

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1795
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Drievingerig aanslaan

Bericht door Madame Clapotis »

Bij basspelen houdt ik het zeker niet enkel en alleen op snelheid; maar tis natuurlijk wel leuk alsjer iéts van kan. Daarnet vroeg ik me toch even af wat ik zou kunnen bereiken als 'k ook met mijn ringvinger bij zou aanslaan...

't Is natuurlijk -zoals alles- een kwestie van oefening, maar gebruiken jullie (=de drie (of zelfs vier-)vingerige spelers*) hier bepaalde technieken voor?

In welke 'volgorde' slaan jullie bvb aan? (voor wie de 'pima'-notatie (niet) kent (p=duim, i=wijsvinger, m=middelvinger, a=ringvinger)
-a m i a m i a m i.... of i m a i m a i m a.... =roffelen
-i m a m i m a m i m.... = 'heen en weer gaan' met je vingers

* De meesten onder ons zijn vijf- of zelfs tienvingerig, maar je begrijpt hopelijk wel wat ik bedoel.
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: CIOKS Schizophrenic PSU

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
Beestmens
Berichten: 1472
Lid geworden op: 27 dec 2003, 22:28

Bericht door Beestmens »

3, geen idee in welke volgorde. Daar moet je je ook niet mee bezig houden lijkt me. Alles hangt af van het loopje wat je speelt.
Yamaha RBX JM2.
Gebruikersavatar
naut
stoeipoes
Berichten: 6104
Lid geworden op: 06 dec 2005, 19:57

Bericht door naut »

amiamiamiamiami hier. als je heen en weer speelt (amimamim) win je in elk geval geen snelheid omdat je je middelvinger net zo vaak gebruikt als bij imimimimimim.
And never even ask the reason why
She said so
Gebruikersavatar
Pian0maN
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 jul 2006, 03:42

Bericht door Pian0maN »

psychonaut schreef:amiamiamiamiami hier. als je heen en weer speelt (amimamim) win je in elk geval geen snelheid omdat je je middelvinger net zo vaak gebruikt als bij imimimimimim.
Klopt, maar het is zeker niet zinloos. Mijn ervaring is niet zozeer winst in snelheid maar wel in uithoudingsvermogen. Ik probeerde vroeger (plusminus 1 jaar geleden) altijd Parallel Universe fingerstyle mee te spelen, en met drie vingers kwam ik altijd een stuk verder dan met twee vingers. Moet wel toegeven dat ik dan aan strakheid inleverde :roll: ... maar dat zou een kwestie van oefenen zijn geweest. Tegenwoordig doe ik het bijna niet meer...
Afijn, laat-ie fijn zijn.
Gebruikersavatar
The Fourth Horsemen
Berichten: 1985
Lid geworden op: 27 apr 2006, 17:43

Bericht door The Fourth Horsemen »

wat psychonaut zegt, maar ik gebruik altijd zo weinig mogelijk vingers. Das strakker en de aanslag klinkt steeds hetzelfde...
Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 385
Lid geworden op: 02 okt 2005, 21:52

Bericht door Matthijs »

The Fourth Horsemen schreef:wat psychonaut zegt, maar ik gebruik altijd zo weinig mogelijk vingers. Das strakker en de aanslag klinkt steeds hetzelfde...
+1

Waar mogelijk gebruik ik 1 vinger (bijv. 8sten rockbas partijen). Dit zorgt voor veel meer gelijkheid en dus meer drive.
Fotograaf (https://www.moodphoto.eu), Redacteur (https://www.debassist.nl)

(\__/) Gear:
(='.'=) Fender Jazz V Mex (Fralin elementen, Audere preamp), Fender HM Bass 5
(")_(") Hartke, Eden, Boss,Tech21, Stageclix, Nikon, Sigma
Gebruikersavatar
Dazler
Berichten: 1747
Lid geworden op: 01 apr 2007, 23:59

Bericht door Dazler »

Ik gebruik alleen 3 vingers bij gallops zoals bij Battery van metallica en the trooper van maiden
dejohan schreef:Dazler, de MacGyver van het BGF!
Ibanez SR-505
Eastwood Hi-Flyer
Cort GB-25 (ontfret)
Ashdown C410T-300

Das persönliche drätchen
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23334
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Ik ook alleen bij gallops, en das erg weinig................................vingervolgorde weet ik niet eens, ik denk ring- middel- wijs..........
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Danthaman
Berichten: 3936
Lid geworden op: 31 mei 2006, 18:19

Bericht door Danthaman »

Wat ook het meest logische is, kijk maar eens in welke volgorde je vingers gaan als je nerveus op de tafel aan het roffelen bent ;)...
Alles Is Simpel...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 622
Lid geworden op: 25 apr 2006, 23:09

Bericht door Steve »

Ik gebruik eigenlijk nooit 3 vingers.
Mijn wijs en middelvinger zijn snel genoeg om de dingetjes die ik speel bij te houden. En daar zit OA ook The trooper in.

Maar als ik het met 1 vinger af kan, dan doe ik dat inderdaad ook. Ik weet niet hoe, maar dat gebeurd gewoon automatisch..
Shit happens..
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Af en toe komt die ringvinger goed om de hoek kijken, het beheersen ervan is in het begin wat irritant (nooit ervoor gebruikt natuurlijk..) maar in bepaalde stukjes kan het zeker van pas komen.

Drie vingers kan overigens ook met duim/middelvinger/wijsvinger.. ;)

*(zeker de duim krijgt een mooi vlezige toon.. of zoiets)
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23334
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Danthaman schreef:Wat ook het meest logische is, kijk maar eens in welke volgorde je vingers gaan als je nerveus op de tafel aan het roffelen bent ;)...
DE manier om mij aan de gallops te krijgen is dus me nerveus maken, kennelijk......................
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
LedZep
Berichten: 643
Lid geworden op: 29 dec 2006, 13:45

Bericht door LedZep »

Jap, gebruik ringvinger vaak, in de logische volgorde: ring-middel-wijsvinger.
Voer hier een onderschrift in.
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1795
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Bericht door Madame Clapotis »

Pian0maN schreef:
psychonaut schreef:amiamiamiamiami hier. als je heen en weer speelt (amimamim) win je in elk geval geen snelheid omdat je je middelvinger net zo vaak gebruikt als bij imimimimimim.
Klopt, maar het is zeker niet zinloos. Mijn ervaring is niet zozeer winst in snelheid maar wel in uithoudingsvermogen. Ik probeerde vroeger (plusminus 1 jaar geleden) altijd Parallel Universe fingerstyle mee te spelen, en met drie vingers kwam ik altijd een stuk verder dan met twee vingers. Moet wel toegeven dat ik dan aan strakheid inleverde :roll: ... maar dat zou een kwestie van oefenen zijn geweest. Tegenwoordig doe ik het bijna niet meer...
Ja die strakheid, dat is t :lol: . Misschien ben ik wat raar:p, maar mijn middelvinger lijkt altijd een fractie van een fractie sneller te volgen op mijn ringvinger dan mijn wijsvinger op mn middelvinger. :?

^^ Net hoorde ik nog een nummer van Bloc Party, Like Eating Glass, waar Moakes in de intro de hele tijd dezelfde noot aanhoudt. Dat tempo zou mss wel lukken, maar tegen dat het lied begint zijn mn vingers prut geloof ik... Uithoudingsvermogen?
En met hoeveel vingers doet Gordon Moakes dat?

(nu ik Parallel Universe terughoor, hmmja, dat lijkt ook even oefenen voor me :D )
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: CIOKS Schizophrenic PSU

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1795
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Bericht door Madame Clapotis »

De Teng schreef:Af en toe komt die ringvinger goed om de hoek kijken, het beheersen ervan is in het begin wat irritant (nooit ervoor gebruikt natuurlijk..) maar in bepaalde stukjes kan het zeker van pas komen.

Drie vingers kan overigens ook met duim/middelvinger/wijsvinger.. ;)

*(zeker de duim krijgt een mooi vlezige toon.. of zoiets)
Dan is in dit opzicht mijn vraag: hoe viervingerig aanslaan? :D , ik speel al met duim, wijs- en middelvinger; nu die ringvinger daar nog bij "leren beheersen".


.....een vlezige toon... Heerlijk :P

Leert iemand me hoe 2 quotes in één antwoord te zetten?
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: CIOKS Schizophrenic PSU

Mme Clapotis
Plaats reactie