Van 4 naar 5 overstappen

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

ikheetbas schreef: ik begrijp je punt, maar mijn bas is geen 5snaar maar een 8snaar, een behoorlijke surfplank kan ik je melden :wink:

@deevit: snaren dempen is een kunst! het allermoeilijkste gedeelte van het leren spelen, zeker nu op dat ding van mij.
aaah i c hehe ja dat kan miss wat blikken opleveren idd :P ik bleef gewoon netjes ontopic natuurlijk van 4 naar 5 (A)
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Gebruikersavatar
G8
Berichten: 97
Lid geworden op: 23 apr 2006, 22:00

Bericht door G8 »

En als een 4 snarige bas je nu beter afgaat en je kiest voor een detuner voor die paar nummers waar je lager moet?
HEt reportiore dat wij spelen kent maar een nummer waar ik een lage D nodig heb (Higher, Creed).
Ik heb nog geen detuner, maar ik stem nog ff snel om...
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3263
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Bericht door RonC »

Ik had vroeger alleen een 4 snarige gefrette bas, ik heb vervolgens een 5 snarige fretless gekocht en altijd beide bassen meegesjouwd.
De nummers die op de 4 snaar waren geschreven ben ik daarop blijven spelen en sommige nieuwe nummers schreef ik op de 5 snaar. Aangezien ik toch nooit nadenk welke noten ik speel was de overstap vrij simpel, bij de 5 snaar was mijn referentie de B snaar en bij de 4 snaar de E snaar.
Inmiddels heb ik (na een jaar of 6 a 7 vijfsnarig te hebben gespeeld) de 5 snaar weer geruild voor een 4 snaar (ook fretless) en heb ik een andere bas BEAD gestemd, om toch laag te kunnen. Ik speel uiteindelijk liever op een 4 snaar (waarbij ik de E regelmatig terugstem naar D), toch wat beter overzicht waardoor ik veel vrijer speel.
Me
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 dec 2004, 14:50

Bericht door Me »

Ik heb ook net 2 dagen geleden een 5 snaar gekocht, maar heb er nog niet veel op gespeeld aangezien ik nu ziek ben:P maar tijdens het uitproberen had ik er geen moeite mee, alleen met slappen.

even off topic:

ikheetbas heb je ergens een foto staan van je 8 snaar??
Gebruikersavatar
ikheetbas
Berichten: 2124
Lid geworden op: 06 feb 2008, 14:42

Bericht door ikheetbas »

Me schreef:Ik heb ook net 2 dagen geleden een 5 snaar gekocht, maar heb er nog niet veel op gespeeld aangezien ik nu ziek ben:P maar tijdens het uitproberen had ik er geen moeite mee, alleen met slappen.

even off topic:

ikheetbas heb je ergens een foto staan van je 8 snaar??
in mijn persoonlijke topic, sebastiaans hoekje onder persoonlijk.
binnenkort een update, ik heb namelijk wat foto's van de bas tijdens de verbouwing (frets erin, headstock bijgewerkt en onzichtbare handelingen zoals elementen parallel gezet 8) ).

nog steeds wachtende op de snaren en bruggetjes uit Amerika, overigens. :cry:
die hier zo nu en dan weer is
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Niet verder zoeken ! Hier staat het enige antwoord. Zo is het bij mij ook gegaan... :D
andre van ham schreef:Niet zeuren, gewoon cold turkey! Ik had vroeger ook maar één bas toen ik overstapte van 4 naar 5 en van 5 naar 6. Moest er meteen het podium mee op.
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Michiellll
Berichten: 448
Lid geworden op: 21 aug 2011, 15:52

Bericht door Michiellll »

Ik heb net een 5snaar aangeschaft en ben op zoek naar nummers en oefeningen om de boel een beetje te verkennen en te leren wat waar toepasselijk is.

Welke theorie of nummers zouden goed kunnen helpen om iets sneller door te hebben wat er allemaal kan?
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Dit soort dingen bvb.. Marcus Miller hier overigens.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=pBxBGJpt_eg[/youtube]
what fools these mortals be
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3022
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

Grappig om 'mijn' oude topic gebumd te zien.
Eigenlijk weet ik niet meer hoe ik 'overgestapt' ben. Gewoon veel oefenen en in het begin regelmatig in de fout gaan, denk ik.
Wat bij mij niet werkt(e) is 4 en 5 afwisselen. Al mijn bassen zijn nu 5-snarig of in BEAD gestemd.
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Ik heb in het begin Get Lucky van Daft Punk kapot gespeeld.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Meer snaren is een prima stuk gereedschap voor de luie bassist: Je hoeft minder van positie te wisselen.
Dit is gelijk een tip voor oneindig veel oefennummers. Voorbeeld: Livin' La Vida Loca van Ricky Martin beginnen met de C# op de E-snaar. Vandaaruit hoef je met een vijfsnaar slechts twee posities naar beneden en drie omhoog om het hele nummer door te spelen. Bijkomend voordeel is dat je bas ook vetter klinkt op de dikkere snaren.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=p47fEXGabaY[/youtube]

Deze is geinig: Live speelt ie altijd op een viersnaar. Maar in de studio gaat ie in de brug duidelijk naar de lage B (vanaf 2 min):
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=XPpTgCho5ZA[/youtube]
Gebruikersavatar
Riekelt
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 dec 2014, 15:32

Bericht door Riekelt »

Na een gitaar beu te zijn ben ik gelijk voor een 5-snarige bas-gitaar gegaan, en ermee beginnen was dus mijn beste keus. Toch heb ik een 4-snarige bas gekocht, waar ik dan weer aan moest wennen :).
Gebruikersavatar
Moonshipbassist
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 okt 2014, 11:55

Bericht door Moonshipbassist »

Voor een tijdje heb ik eens een ESP ltd 5-string gehad en het overstappen naar 5 snaren was geen probleem.
Als je je scales en arpeggios redelijk kent moet je ze mentaal gewoon doortrekken naar die lagere B.
Heb die bas niet lang na de aankoop wel weer doorverkocht, gebruikte de lage B nooit. Zelfs op een 4-string stap ik zelden af van mijn standaard tuning, enkel naar drop D soms voor wat Tool nummers.
Moest ik toch terug eens een 5-string kopen dan zet ik er een hogere C bij, die zal meer gebruikt worden denk ik.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Om het allemaal nog eens wat leuker te maken. Ik speel zonder veel problemen:

- Viersnaar E A D G
- Vijfsnaar B E A D G
- Vijfsnaar E A D G C
- Zessnaar B E A D G C

Nu jij weer :idea:
Plaats reactie