Van 4 naar 5 overstappen

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Spectorbass
Berichten: 1765
Lid geworden op: 22 jan 2006, 21:24

Bericht door Spectorbass »

Ik ben na 4 jaar overgestapt van 4 naar 5 snaren, en ik kan het achteraf geen overstappen noemen. Ik kreeg gewoon een snaartje erbij, meer niet. MAAR!!!!! Als ik nu een 4-snarige bas bespeel, ga ik nog wel eens op m'n bek. Die stap terug is voor mij nog wel eens lastig.
Gebruikersavatar
InTheFade
Berichten: 505
Lid geworden op: 14 jan 2008, 21:18

Bericht door InTheFade »

ik ben een slechte bassist die zijn fretboard leert door frets te tellen. snaartje lager + 5 frets is zelfde noot diesoort toestanden. Daardoor heb ik absoluut geen moeite om op de 5 te spelen die ik eigenlijk nog maar sinds vorige week heb. Wel beetje aanpassen aan stringspacing. Ik kan nog niet de snelheid halen van op mijn 4
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23323
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

deevit schreef:Ik moest van mezelf direct spelen toen ik m'n 5 en later m'n 6 had. Meer snaren is immers veel stoerder!
Gitarist!!!! :wink:

Ik heb eerst een goedkoop dingetje gekocht om te kijken of t beviel, en heb echt wel een tijdje moeten wennen.... Maar toen dat zover was heb ik dat goedkope dingetje weer verpatst en mn Ibanez gekocht en gebruik ik niet anders meer met de band. Toch blijf ik gevoelsmatig het idee hebben dat ik op mn 4-snaar sneller ben.................
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Watt
Berichten: 478
Lid geworden op: 07 mei 2005, 19:52

Bericht door Watt »

rich13 schreef:
deevit schreef:Ik moest van mezelf direct spelen toen ik m'n 5 en later m'n 6 had. Meer snaren is immers veel stoerder!
Gitarist!!!! :wink:

Ik heb eerst een goedkoop dingetje gekocht om te kijken of t beviel, en heb echt wel een tijdje moeten wennen.... Maar toen dat zover was heb ik dat goedkope dingetje weer verpatst en mn Ibanez gekocht en gebruik ik niet anders meer met de band. Toch blijf ik gevoelsmatig het idee hebben dat ik op mn 4-snaar sneller ben.................
Misschien een goede vijfsnaar kopen?
FENDER and SQUIER basses| HEVOS 400D AMP | HEVOS POWERSET CABS | LINE 6 G30 RELAY | DUNLOP PICKS | SOME SECRET STUFF
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Je moet even de knop omzetten omdat je referentie jarenlang 4 snaren is geweest, maar daarna ga je die lekkere dikke snaar onderin heel erg waarderen. Het gaat dikwijls niet om de lagere noten (dwz, onder de lage E) maar vooral om het geluidsbeeld wat tien keer vetter wordt met hetzelfde loopje in de hogere posities met behulp van die B(ritsie) snaar erbij. Als je daartussen leert varieren, dan wil je echt niet meer terug.

Gewoon proberen, je krijgt er geen spijt van. Voor slapwerk is een 4 snaar wel wat handiger, want slappen op die B is geen toegevoegde waarde, vind ik dan. Bovendien trilt ie altijd wat mee en dat geeft een 'ondergrondse ruis' tijdens je slaploopjes.

Voor fingerstyle is er niks lekkerders imho. 8)
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3029
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

De Teng schreef:Je moet even de knop omzetten omdat je referentie jarenlang 4 snaren is geweest, maar daarna ga je die lekkere dikke snaar onderin heel erg waarderen. Het gaat dikwijls niet om de lagere noten (dwz, onder de lage E) maar vooral om het geluidsbeeld wat tien keer vetter wordt met hetzelfde loopje in de hogere posities met behulp van die B(ritsie) snaar erbij. Als je daartussen leert varieren, dan wil je echt niet meer terug.

Gewoon proberen, je krijgt er geen spijt van. Voor slapwerk is een 4 snaar wel wat handiger, want slappen op die B is geen toegevoegde waarde, vind ik dan. Bovendien trilt ie altijd wat mee en dat geeft een 'ondergrondse ruis' tijdens je slaploopjes.

Voor fingerstyle is er niks lekkerders imho. 8)
Grappig dat je dat zegt want dat is precies mijn eerste ervaring. Hetzelfde loopje varieren met en zonder B(ritsie)-snaar (ik hou van de term :wink: ) maakt zoveel verschil.
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Gebruikersavatar
QuoVadis
Kwoo
Berichten: 3418
Lid geworden op: 30 dec 2004, 18:32

Bericht door QuoVadis »

Het is inderdaad een kwestie van wennen denk ik. Ik merk wel dat ik de laagste snaar als referentiepunt neem, waardoor ik als ik weer es op een viersnaar speel eerst wel even weer moet omschakelen. Maar je moet dan gewoon steeds in je hoofd tegen jezelf zeggen 'de onderste snaar is nu de E' zeg maar.
Gebruikersavatar
ikheetbas
Berichten: 2124
Lid geworden op: 06 feb 2008, 14:42

Bericht door ikheetbas »

ik heb (vanwege mijn 8snaar) het idee dat ik een geheel ander instrument vast heb als ik een viersnaar pak, waar ik steeds slechter en slechter mee wordt. kan er ook maar met moeite naar omschakelen.
die hier zo nu en dan weer is
Gebruikersavatar
Joren294
Berichten: 565
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:34

Bericht door Joren294 »

ik heb zelf nooit last gehad van de overstap van 4 naar 5 snaren, alleen ik heb het gevoel dat ik die dikke b snaar eigenlijk gewoon bijna nooit gebruik.
het hielp bij het overstappen ook dat mijn 5 snaren een even grote stringspacing heeft als een normale 4 snaar, wat ik heel prettig vind.
maar omdat ik die dikke b snaar eigenlijk toch bijna nooit gebruik ga ik als ik weer een beetje geld heb maar weer een 4 snaar kopen en mijn 5 snaar als backup gebruiken + als ik die 5e snaar echt nodig heb
Endorser for Sandberg basses and Orange amplifications

Band: https://www.makebelieveband.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

ikheetbas schreef:niet (absoluut niet!) om een discussie te starten, maar WAAROM wordt ik voor sul uitgemaakt door 14- tot 16-jarigen (en winkeliers, en geluidstechnici) omdat mijn instrument meer bereik heeft dan de gemiddelde bas, maar minder dan het gemiddelde keyboard dat op hetzelfde podium staat? Boehoe
heb ik eigenlijk weinig last van, ben er nog nooit vreemd om aangekeken volgens mij. Nu gebruik ik de lage b ook redelijk veel, dus heb een excuus om met "zo'n stoere 5 snaar" te lopen.

wat betreft overstap van 4 naar 5: geen moment last van gehad eigenlijk. Misschien als je de b voorlopig voornamelijk gebruikt als duimsteun, en de bas eventjes probeert te zien als 4 snaar, dan valt het mee denk ik. nu zo teruglezend klinkt het wat onzinnig, maar kan het niet anders uitleggen :lol: . Voor fingerstyle (dom woord, doet me steeds denken aan jumpstyle) vind ik het echt super door de smalle stringspacing! slappen vind ik lastiger, maar kom er wel mee weg. Heb er desondanks wel een leuke 4 snaar bijgekocht, wissel nu moeiteloos om.
Laatst gewijzigd door André_84 op 22 apr 2008, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Ey André, wil je wel een beetje netjes quoten aub? :wink:

Het moeilijkste aan meer snaren is dempen. Dat is echt iets om op te letten/aan te gaan werken.
Gebruikersavatar
The Liszt
Berichten: 354
Lid geworden op: 06 aug 2006, 12:51

Bericht door The Liszt »

Voor mij was tip 1: niet kijken naar je linkerhand!
The Liszt
19-12 @ Groene Engel, Oss
06-02 @ W2, Den Bosch
14-03 @ 't Beest, Goes
11-04 @ De Klos, Emmeloord
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

deevit schreef:Ey André, wil je wel een beetje netjes quoten aub? :wink:

Het moeilijkste aan meer snaren is dempen. Dat is echt iets om op te letten/aan te gaan werken.
oepsie :P gewijzigd
Laatst gewijzigd door André_84 op 22 apr 2008, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23323
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Watt schreef:
rich13 schreef: Gitarist!!!! :wink:

Ik heb eerst een goedkoop dingetje gekocht om te kijken of t beviel, en heb echt wel een tijdje moeten wennen.... Maar toen dat zover was heb ik dat goedkope dingetje weer verpatst en mn Ibanez gekocht en gebruik ik niet anders meer met de band. Toch blijf ik gevoelsmatig het idee hebben dat ik op mn 4-snaar sneller ben.................
Misschien een goede vijfsnaar kopen?
Die heb ik inmiddels al een tijdje hoor..........................
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
ikheetbas
Berichten: 2124
Lid geworden op: 06 feb 2008, 14:42

Bericht door ikheetbas »

André_84 schreef:
ikheetbas schreef:niet (absoluut niet!) om een discussie te starten, maar WAAROM wordt ik voor sul uitgemaakt door 14- tot 16-jarigen (en winkeliers, en geluidstechnici) omdat mijn instrument meer bereik heeft dan de gemiddelde bas, maar minder dan het gemiddelde keyboard dat op hetzelfde podium staat? Boehoe
heb ik eigenlijk weinig last van, ben er nog nooit vreemd om aangekeken volgens mij. Nu gebruik ik de lage b ook redelijk veel, dus heb een excuus om met "zo'n stoere 5 snaar" te lopen.

wat betreft overstap van 4 naar 5: geen moment last van gehad eigenlijk. Misschien als je de b voorlopig voornamelijk gebruikt als duimsteun, en de bas eventjes probeert te zien als 4 snaar, dan valt het mee denk ik. nu zo teruglezend klinkt het wat onzinnig, maar kan het niet anders uitleggen :lol: . Voor fingerstyle (dom woord, doet me steeds denken aan jumpstyle) vind ik het echt super door de smalle stringspacing! slappen vind ik lastiger, maar kom er wel mee weg. Heb er desondanks wel een leuke 4 snaar bijgekocht, wissel nu moeiteloos om.
ik begrijp je punt, maar mijn bas is geen 5snaar maar een 8snaar, een behoorlijke surfplank kan ik je melden :wink:

@deevit: snaren dempen is een kunst! het allermoeilijkste gedeelte van het leren spelen, zeker nu op dat ding van mij.
die hier zo nu en dan weer is
Plaats reactie