Van 4 naar 5 overstappen

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3027
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Van 4 naar 5 overstappen

Bericht door Britsie »

Omdat mijn custom basje bijna klaar is en omdat ik die in BEAD ga stemmen, effe de vraag. Hoe zijn jullie overgestapt van 4-snarig naar 5? Cold turkey, liedje per liedje, eerst drie weken toonladders spelen en dan verder...? Bij was mijn E-snaar mijn referentie, die ben ik dus kwijt. Wat zijn de tips, trukjes en valkuilen als je overstapt?
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22615
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ik heb mijn vijf onmiddellijk meegenomen op het podium en ben ervoor gegaan... Ik herinner me wel dat ik heel zelfzeker de eind-accenten meegaf van een nummer met de gepaste gezichtuitdrukking en heel veel pathos : 'B ' B ' B' terwijl het eigenlijk 'E 'E 'E moest zijn..
Nu zestien jaar later heb ik het nog altijd "moeilijk" als ik een tijdje geen vijf meer gespeeld heb en ben ik in het begin wat voorzichtiger en meer gefocust.
Tijdje geleden had ik een repetitie en was ik mijn 5 vergeten en had ik een 4 mee.. Ik was het repertoire zo gewoon op 5 dat ik genoodzaakt was toen BEAD te stemmen... Geen al te goede reclame voor mij :oops:
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 385
Lid geworden op: 02 okt 2005, 21:52

Bericht door Matthijs »

Wat bij mij werkte was alles wat ik thuis oefende op de 5 spelen, optredens nog op de 4. Als je dat consequent doet kan je er met 2-3 weken met een zeker gevoel mee gaan optreden.
Fotograaf (https://www.moodphoto.eu), Redacteur (https://www.debassist.nl)

(\__/) Gear:
(='.'=) Fender Jazz V Mex (Fralin elementen, Audere preamp), Fender HM Bass 5
(")_(") Hartke, Eden, Boss,Tech21, Stageclix, Nikon, Sigma
Gebruikersavatar
The Fourth Horsemen
Berichten: 1985
Lid geworden op: 27 apr 2006, 17:43

Bericht door The Fourth Horsemen »

Toen ik dat van plan was om BEAD te stemmen (ik heb maar één bas) heb ik voor dat ik dat deed mij een tijdje bezig gehouden met de nummers een snaartje hoger te oefenen en het gebrek aan G al proberen op te lossen. Dat hielp toen de bas definitief in B werd gezet. Heb er nog steeds geen spijt van.
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3027
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

Ik kom nooit op mijn G, daarom wil ik mijn nieuwe in BEAD zetten.
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Gebruikersavatar
The Fourth Horsemen
Berichten: 1985
Lid geworden op: 27 apr 2006, 17:43

Bericht door The Fourth Horsemen »

ja, dan hoeft er toch niks geleerd te worden?

gewoon spelen op die bas als het vroeger was alleen wordt je referentie punt de tweede snaar. Gewoon oefenen.
andre van ham

Bericht door andre van ham »

Niet zeuren, gewoon cold turkey! Ik had vroeger ook maar één bas toen ik overstapte van 4 naar 5 en van 5 naar 6. Moest er meteen het podium mee op.
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

wombatboter schreef:Ik heb mijn vijf onmiddellijk meegenomen op het podium en ben ervoor gegaan... Ik herinner me wel dat ik heel zelfzeker de eind-accenten meegaf van een nummer met de gepaste gezichtuitdrukking en heel veel pathos : 'B ' B ' B' terwijl het eigenlijk 'E 'E 'E moest zijn..
Nu zestien jaar later heb ik het nog altijd "moeilijk" als ik een tijdje geen vijf meer gespeeld heb en ben ik in het begin wat voorzichtiger en meer gefocust.
Tijdje geleden had ik een repetitie en was ik mijn 5 vergeten en had ik een 4 mee.. Ik was het repertoire zo gewoon op 5 dat ik genoodzaakt was toen BEAD te stemmen... Geen al te goede reclame voor mij :oops:
Dat komt me een partij bekend voor :lol:

Werkelijk vol overgave en met een onmiskenbare zekerheid, totaal in complete overtuiging een aantal staccato E's uit je cab plukken en dan door de kakafonie aan geluid alleen al aan de frequentiegolven uit je speakers merken dat "dit niet lekker over moet komt in de zaal" :lol:

Heerlijk die dingen :wink:
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Ik moest van mezelf direct spelen toen ik m'n 5 en later m'n 6 had. Meer snaren is immers veel stoerder!
Gebruikersavatar
bassertoon
Berichten: 116
Lid geworden op: 27 nov 2006, 21:54

Bericht door bassertoon »

heb een tijdje 2 bassen meegehad omdat het slappen op de 5 niet lukte zonder bijgeluiden. het overstappen was verder geen punt.
stemming en intervallen van snaar naar snaar zijn hetzelfde.
en je altijd nog op het EADG-deel van je bas kan blijven spelen en de B negeren als je de weg kwijt bent.

toen het slappen op de 5 wat beter ging bleef de 4 ongebruikt staan en heb ik die verkocht.

het scheelt misschien dat ik ooit op klassieke gitaar =6 snaren ben begonnen.
Status Eclipse 5 string
Status Energy fretless 5 string
Techamp TVM 600 + 2stuks 12+10+H + 2x10"+H zelfbouw
Trace commando 10
Gebruikersavatar
Njits
Berichten: 197
Lid geworden op: 17 mei 2007, 16:52

Bericht door Njits »

Ik speel eigenlijk alles op zowel mijn 4-snaar als mijn 5-snaar. Het ene moment speel ik lekkerder op de 4 dan op de 5 en andersom. Daarom wil ik altijd op het laatste moment kunnen kiezen welke bas ik welke repetitie/optreden meeneem. Gewoon veel op allebei de bassen spelen, elke dag. Dan heb je daar geen last van.
Gebruikersavatar
steekie
PADDLEMAN
Berichten: 3521
Lid geworden op: 23 dec 2007, 22:57

Bericht door steekie »

Ik heb in het begin m'n 4snaar bewust thuis gelaten,
dan moet je wel he?
Speel de laatste tijd toch weer liever op 4 en heb dan
toch altijd wel even last van omschakelen.
Mijn 5snaar gaat alleen nog mee als backup bas,
Ik zit er over te denken om ook een 4snaar in BEAD
te stemmen en die als backup mee te nemen en helemaal
niet meer op 5 te spelen!
Dan heb ik de stringspacing van een 4snaar die ik gewoon
het pretigst vind spelen en de lage B van een 5snaar als ik
lager moet!
Nog steeds goed bezig....
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Van 4 naar 5 overstappen

Bericht door AmericanIdiot »

britsie schreef:Wat zijn de tips, trukjes en valkuilen als je overstapt?
Eigenlijk niks. Gewoon veel oefenen en zo vaak mogelijk bijvoorbeeld een gefrette E pakken in plaats van een open E.

En dan hup het podium op. Ach dat misgrijpen heeft zo z'n charme, daar moet je gewoon even doorheen anders zet je die 5-snaar snel weer aan de kant.

Het mooiste was een 'gast-muzikant-intermezzo' tijdens een bedrijfsfeestje-optreden. Chef en z'n knaapje wilden wel een nummertje meespelen (Chef op bas):

Chef: Huh? 5 snaren?
Ik: Ja.
Chef: ik speel alleen 4.
Ik: Weet je zeker dat je wilt spelen?
Chef: Ja.
Ik: Het heeft mij ongeveer 2 maanden gekost.
Chef: Toe maar, moet lukken.

Het resultaat was dat Chef in z'n eentje een geweldige transponatie op het hele nummer uitvoerde...werkelijk alles sloeg die vent mis. Ik kon er stiekum wel om lachen...eigenwijs ventje :lol: .
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Dazler
Berichten: 1747
Lid geworden op: 01 apr 2007, 23:59

Bericht door Dazler »

Ach jeh, ik ben niet anders gewend dan 5. Als ik overstap naar 4 hoef ik alleen te wennen aan de stringspacing en eigenlijk niet of nauwelijks aan die snaar meer of minder
dejohan schreef:Dazler, de MacGyver van het BGF!
Ibanez SR-505
Eastwood Hi-Flyer
Cort GB-25 (ontfret)
Ashdown C410T-300

Das persönliche drätchen
Gebruikersavatar
ikheetbas
Berichten: 2124
Lid geworden op: 06 feb 2008, 14:42

Bericht door ikheetbas »

deevit schreef:Ik moest van mezelf direct spelen toen ik m'n 5 en later m'n 6 had. Meer snaren is immers veel stoerder!
kom jij dan een keer naar een optreden toe waar ik ook meedoe, ik wordt altijd minachtend aangekeken omdat er volgens 'echte muzikanten' teveel snaren opzitten, en 'dat ik ze toch niet gebruik' en 'stoer' wil zijn.

niet (absoluut niet!) om een discussie te starten, maar WAAROM wordt ik voor sul uitgemaakt door 14- tot 16-jarigen (en winkeliers, en geluidstechnici) omdat mijn instrument meer bereik heeft dan de gemiddelde bas, maar minder dan het gemiddelde keyboard dat op hetzelfde podium staat? Boehoe
die hier zo nu en dan weer is
Plaats reactie