pink technieken

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
HJvK
Berichten: 867
Lid geworden op: 24 sep 2006, 08:06

pink technieken

Bericht door HJvK »

De titel is een beetje ultra-vreemd maar er is een techniek die ik altijd gebruik bij het oefenen van mijn "fretboardfingers" en ik noem het zelf altijd de "killer pinky's" methode of techniek. Eigenlijk niks bijzonders ik loop de laatste tijd vooral dit programma af:

https://www.activebass.com/cgi-bin/page_ ... =12692&p=1

Vooral pagina 1 t/m 3 zijn van belang, en ik raad dan ook mensen aan die nu nog zitten te mekkeren met een zwake pink of ringvinger (mensen zoals ik dus) deze eerste 3 oefenigen maar eens goed te oefenen.

En daarnaast vraag ik ook gelijk even mensen hun pink/ringvinger oefeningen te posten ;) Zodat hier een informatief topic van kunnen maken.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Toonladders. In 2 of 3 octaven omhoog en weer terug. Veel oefenen, waanzinnig goed voor je snelheid, techniek en overzicht.
HJvK
Berichten: 867
Lid geworden op: 24 sep 2006, 08:06

Bericht door HJvK »

deevit schreef:Toonladders. In 2 of 3 octaven omhoog en weer terug. Veel oefenen, waanzinnig goed voor je snelheid, techniek en overzicht.
Ja ik doe ook veel pentatonisch en dan begin ik meestal vanuit de A en dan ga ik soms de hele hals over
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Beter nog is om gewoon de mineur en majeur toonladders te pakken, daarmee gebruik je alle 4 vingers op het fretboard.
Gebruikersavatar
Picasso
Berichten: 1135
Lid geworden op: 28 apr 2005, 11:04

Re: Killer pinky's technieken

Bericht door Picasso »

[quote="HJvK"]De titel is een beetje ultra-vreemd maar er is een techniek die ik altijd gebruik bij het oefenen van mijn "fretboardfingers" en ik noem het zelf altijd de "killer pinky's" methode of techniek. Eigenlijk niks bijzonders ik loop de laatste tijd vooral dit programma af:

https://www.activebass.com/cgi-bin/page_ ... =12692&p=1

Ik heb naganoeg dezelfde oefeningen ooit uitgewerkt in notenschrift,
uitgebreid met een oefening van mijn vroegere leraar.
Wie hem hebben wil stuurt me maar zijn E-mail adres per PM.
Kun je hem gelijk hier op BF plaatsen. Mij lukt dat nooit met afbeeldingen.
Gr. Picasso
Kunstenaar van naam.Leeft dicht bij de natuur.
Heeft een afkeer van regelmaat en orde. Kort aangebonden type. Is wat grof in de mond.
Kan niet altijd op het juiste "dinges"komen.Vindt ondanks dit alles, het leven enigzins reuze leuk
Gebruikersavatar
Picasso
Berichten: 1135
Lid geworden op: 28 apr 2005, 11:04

Bericht door Picasso »

Titel van deze topic is inderdaad beetje erg vreemd.
Daardoor tot nu nog weinig lezers en reactie's?
Eigenlijk wel jammer, want het onderwerp lijkt mij voor veel bassisten wel belangrijk genoeg. Vooral voor de beginners onder ons.
Stel voor om de titel aan te passen :(
Kunstenaar van naam.Leeft dicht bij de natuur.
Heeft een afkeer van regelmaat en orde. Kort aangebonden type. Is wat grof in de mond.
Kan niet altijd op het juiste "dinges"komen.Vindt ondanks dit alles, het leven enigzins reuze leuk
gasbitarist
amBASSador
Berichten: 10490
Lid geworden op: 07 aug 2007, 19:06

Bericht door gasbitarist »

Ik heb de titel lichtjes aangepast. Leek me inderdaad een goede suggestie.
"Mensen die het wel moeilijk hebben verwerken best het venijn in hun eentje." - wombatboter
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

De laatste tijd heb ik mijn linkerpink wat overbelast met spelen denk ik. Als ik 's ochtends wakker word en mijn linkerhand open wil mijn pink niet mee open gaan. Hij blijft hangen. En soms moet ik 'm met mijn andere hand helpen om over een dood punt heen te komen. Nu heb ik de afgelopen maanden nogal fanatiek walkingbasslines zitten spelen 1 vinger-per-fret en daarbij flink moeten spreiden terwijl ik ook behoorlijk wat kracht moest zetten met de vingers en dus ook de pink.
Ik baal er erg van en soms doet het ook pijn als ik er kracht mee moet zetten.
Iemand ooit hetzelfde euvel gehad ? Zo ja, hoe verliep dat ?
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1919
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Bericht door Basles.be »

enorm mee op letten voor langdurige/blijvende schade.
Ik zou er zeker eens mee naar een dokter gaan.
Ooit zelf eens gehad dat al m'n pezen en gewrichten van hand tot elleboog onstoken zaten door veel spelen, weinig opwarmen en pijn te negeren.

Vanaf het moment dat je pijn voelt, stoppen met spelen. Laat uw armen naar beneden hangen zodat er voldoende bloed naar uw vingers kan stromen.
Bij blijvende pijn...naar de dokter.
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (26/03/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7894
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

Sinds ik contrabas speel gebruik ik ook op de basgitaar dezelfde vingerzetting als op de contrabas: onderin (op de lagere posities) de linkerpink gecombineerd met de ringvinger, en bovenin alleen bij uitzondering de pink, meestal alleen mijn wijs-, middel- en ringvinger. Ik moet wat vaker van positie wisselen, maar speel zeker zo makkelijk als eerder en heb geen last van mijn pink.
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1919
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Bericht door Basles.be »

btw, niet dat ik mijn site wil opdringen, maar deze is ook een goede oefening.
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (26/03/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Plaats reactie