Hoe speel je met een plectrum?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Bogey
Berichten: 1564
Lid geworden op: 14 aug 2004, 13:26

Bericht door Bogey »

Ik ben het er wel over eens dat een plectrum een sound kan geven die je
met je vingers moeilijk kan bereiken (zo'n heldere, ronkende sound met snelle attack)! alle ' vingersnobs' vind ik een beetje kortzichtig om het nou meteen af te doen als kut! Het lijkt wel alsof je je moet schamen of geen echte bassist zou zijn als je een plectrum gebruikt! Ik gebruik in mijn huidige band geen plectrum (is niet nodig), maar heb dat vroeger bij 'tududududududu-rocknummers' wel gedaan, niet omdat het niet zonders fingers kan maar gewoon omdat het cool klonk! het is gewoon een andere techniek net als slappen, ik heb weleens een gast in een funkband een solo zien geven met een plectrum, gewoon echt VET!
Gebruikersavatar
basswasp
Berichten: 760
Lid geworden op: 08 mei 2004, 14:14

Bericht door basswasp »

De Teng schreef:Ik wil helemaal geen scherp geluid krijgen. Dan koop ik wel een electrische gitaar. Wat het ermee te maken heeft om een rock nummer te spelen 'in een lokaal bandje' begrijp ik absoluut niet. Alsof alle rocknummers een scherp geluid nodig hebben. Wat een onzin. Ik heb genoeg rocknummers gebast (en mocht je het nog niet door hebben, nu nog steeds) en heb dat rare gedoe echt niet daarvoor nodig.

Persoonlijk vind ik dat bas rond en vol moet klinken met genoeg bite. En dat is niet het hoge tonen, tenenkrommende geluid van een plectrum. Of scherp... ook goed... scherp... :roll:
Een plectrum geeft je gewoon een stuk meer definitie als je een keer over een 15" combo en een bas met doffe snaren moet spelen... Natuurlijk kan je hoog erbij draaien met je actieve electronica, maar die definitie van een plectrum-aanslag (en dat helpt toch echt beter) krijg je er niet mee.

En ik speel ook rock, ik doe bijna niet anders... en ook alles met m'n vingers. Maar als er aan mij gevraagd wordt om In To Deep (Sum41) of Fortune Faded (Rhcp) of No One Knows (QOTSA) te bassen, dan kom je echt een stuk dichter bij het origineel met een plectrum. Dat bedoel ik met rock en plectra. Natuurlijk wordt er ook genoeg gerockt met vingers, maar over het algemeen...

Dat jij toevallig vind dat plectrums onzin zijn, da's dan jouw smaak, maar er is zeker ook een functie voor die dingen. Als jij jezelf wilt beperken door niet met plectrum te spelen, mij best hoor. Toch is het nergens voor nodig om zo van je af te bijten lijkt me?
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Tuurlijk hebben die dingen een functie, dat weet ik ook wel. Afgezien van de voorbeelden van nummers die je geeft (uiteraard moet je die dingen zo goed mogelijk volgens het origineel spelen, dus met plectrum in dat geval) vind ik dat je enorm kort door de bocht gaat. Alsof 95% met plectrum wordt gespeeld. Daar reageer ik dus op.

In misschien iets minder subtiele bewoordingen dan had gekund, excuses dan.
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
basswasp
Berichten: 760
Lid geworden op: 08 mei 2004, 14:14

Bericht door basswasp »

Okee... volgens mij snappen we elkaar weer :)

Nee okee, lang niet alle rock wordt met plectrum gespeeld.
Gebruikersavatar
FleaWannabe
Berichten: 2294
Lid geworden op: 17 aug 2004, 19:23

Bericht door FleaWannabe »

Vorige week vrijdag in ene kroeg in Nijmegen zon gast zien bassen met een plectrum.......2 seconden later slapt ie nog fftjes en daarna met zn vingers door....let wel......in 1 solo :D
Billy, tell Hulk about Disneyland
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

De Teng schreef:Ik wil helemaal geen scherp geluid krijgen. Dan koop ik wel een electrische gitaar. Wat het ermee te maken heeft om een rock nummer te spelen 'in een lokaal bandje' begrijp ik absoluut niet. Alsof alle rocknummers een scherp geluid nodig hebben. Wat een onzin. Ik heb genoeg rocknummers gebast (en mocht je het nog niet door hebben, nu nog steeds) en heb dat rare gedoe echt niet daarvoor nodig.

Persoonlijk vind ik dat bas rond en vol moet klinken met genoeg bite. En dat is niet het hoge tonen, tenenkrommende geluid van een plectrum. Of scherp... ook goed... scherp... :roll:
je bent onverbeterlijk Teng hahahahaha..... :P

De vraag was niet wat jij van het geluid vind etc etc etc etc etc etc.
Maar over de techniek.
Ik ben geen plectrumman...ik ben het type slap en vingerwerk.
Klinkt kinky overigens..... :twisted:

Ik neem aan dat Relogica het het beste heeft omschreven mede door zijn ervaring ermee.

gr John
Gebruikersavatar
QuoVadis
Kwoo
Berichten: 3418
Lid geworden op: 30 dec 2004, 18:32

Bericht door QuoVadis »

De eerste paar dagen dat ik mijn eerste bas had heb ik nog wel met plectrum gespeeld, meer uit gemakzucht dan omdat ik het mooier vond klinken eigenlijk :roll: . Daarna besloot ik toch eens met mijn vingers te gaan spelen, en sindsdien heb ik nooit meer een plectrum gebruikt. Soms pakte ik er even één op, om m dan na een paar keer een snaar aanslaan snel weer weg te gooien want ik vond het he-le-maal niks (qua spelen, het geluid staat me wel aan).

Toch wil ik het plectrum-spelen graag weer oppakken, niet alleen omdat het imo gewoon belangrijk is zowel goed met plectrum als met je vingers te kunnen spelen, maar vooral omdat ik graag snelheid wil kunnen maken. Ik oefen al een hele tijd met het aanslaan van 16-en met drie vingers en dat gaat steeds sneller & beter, maar om nóg meer snelheid te kunnen maken (zit met mn vingers nu op 100bpm) zou ik graag goed kunnen plectrummen.

Heeft iemand nog tips of ervaringen te delen over het snelheid maken met een plectrum?

O ja, ik heb nu een 3 mm plectrum gekocht, want die 'heavy' gitaarplectra vond ik eigenlijk nog niet heavy genoeg, ik had er niet genoeg grip mee naar mijn gevoel.
Gebruikersavatar
urje
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jan 2005, 00:24

Bericht door urje »

tja, ik gebruik vaak een plectrum. bij m'n laatste bandje ongeveer 2/3 van de nummers, maar nu de gitarist weg is beginnen we weer bij af en zien we wel hoeveel ik ga plectrummen. ik denk eigenlijk nog meer dan eerst. ik heb nu een tijdje een buizenversterker, en ben gek op het geluid als ik akkoorden speel, al dan niet met een vette overdrive. en dat vind ik gewoon veel beter uitpakken met plectrum. ik ben vast geen 'echte' bassist, gewoon omdat de dingen die ik speel niet strictly basdingen zijn. ik vind muziek met een 'leadpartij' en een 'ritmepartij' vaak niet leuk. je hoeft bij mij ook niet aan te komen met twee gitaristen, dan komt er geheid gelazer. onze oude gitarist is onder andere daarom ook weggegaan, hij was een beetje van de oude stempel (een band heeft een ritmesectie, een gitarist, en een zanger)
maargoed, er is ook genoeg muziek waar geen plectrum in hoort, daar ben ik het wel mee eens. wat ik wel bijzonder vind is dat mensen hier eigenlijk alleen maar een plectrum lijken te gebruiken om 'dichter bij het origineel te komen'. alsof plectrums er alleen zijn voor covers...

anyway, om nog een vraag te beantwoorden, ik gebruik big stubbies van jim dunlop. meestal de 3mm variant. die hebben een kuiltje waardoor ze beter in je hand blijven liggen. ik speel meestal up- en downstrokes, maar als het niet te snel hoeft ook weleens alleen down. accoorden alleen down. als ik echt hard pompende riffs speel houd ik m'n plectrum vaak wat steviger vast, dan gaat m'n middelvinger op m'n wijsvinger. ik gebruik vaak m'n hele arm bij het spelen, maar ook wel alleen m'n onderarm. met alleen m'n pols haal ik het meestal niet. om sneller te worden heb ik vroeger veel skapunk-loopjes gespeeld, 2 jaar geleden was ik misschien wel sneller dan nu, omdat ik dat veel minder doe. vooral 'hey' van the suicide machines en ska sucks van propagandhi vond ik leuk om te spelen. m'n pols steunt nergens op, ik heb vaak zelfs een zweetbandje om, omdat m'n huid anders helemaal stuk gaat van een paar uur langs m'n bas glijden. maar dat ligt ook aan m'n brakke huidje ;)
Tokai hardpuncher, Jap Fender '62RI P-bas, Bass Big Muff, Maxon OD-9, Trace Elliot V-type V4, Aguilar GS412.
captain, your ship is sinking.
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Ik ben zeker geen plectrumfanaat...maar luister eens naar Wolfgang Smit (als ik het goed schrijf) hij kan er wat van.
Ik heb die ooit eens live gezien met zijn "plektrum".

Met een slapring timmer je je elementen, fret(s) en snaren aan gort.....
Je slaat zonder dat je er erg in hebt met de kracht waarmee je een spijker in een plank stlaat.


Niets voor mij :wink:
rael_kid
Berichten: 1731
Lid geworden op: 12 apr 2005, 17:32

Bericht door rael_kid »

Ik speel vooral covers (met m'n band alleen maar en in me eentje pingel ik vaak maar wat aan), maar zelf bij nummers die volgens sommigen met plectrum gespeeld MOETEN worden om bij het origineel (Money bijvoorbeeld) te komen doe ik het niet. Ik kan het gewoon niet! Ik ben de laatste tijd er wel wat meer op aan het oefenen, maar ik vind het gewoon niet lekker voelen. En mijn instelling wat covers betreft is toch dat je het niet moet streven naar het precies zo te laten klinken als op het cd'tje. Gewoon dat nummer spelen zoals het voor de band het lekkerst voelt, dat doen wij.
Gebruikersavatar
Jumpsuit
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jun 2005, 14:43

Bericht door Jumpsuit »

Ik speel beide - plectrum (5%) en finger (euh... de rest). Als ex-gitarist heb ik misschien makkelijk praten, maar ze gaan me allebei even goed af. Alleen hou ik meer van fingerstyle omdat je meer met gevoel kan spelen en accenten kan leggen. Maar die bepaalde attack krijg je alleen met plectrum.
Om onze vriend nu eens echt te helpen, in plaats van weer de discussie vinger-plectrum aan te gaan zoals in een andere topic:
Neem een plectrum tussen duim en wijsvinger zoals hoger beschreven. Leg de muis van je hand (het malse stuk vlees tussen pink en pols! Lekker!) op de brug - probeer hierbij net achter de snaren te steunen. Zo heb je steun en, als je je hand richting snaren laat rusten, demp je; als je je hand richting brug draait (beetje "opheffen" zonder steun te verliezen) heb je een open klank.
het hangt een beetje af van de positie van je hand, maar het is een goede methode om te beginnen. Als je na oefening wat meer gevoel krijgt waar de snaren liggen t.o.v. je pols, zal je ondervinden dat die steun steeds minder nodig is.
Lijkt dit ergens op, of ben ik weer aan het leuteren?
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Heel aardig, maar daar wil ik aan toevoegen dat het misschien een goed idee is om meer bij de hals de snaren aan te slaan op bas. Op gitaar is het niet verkeerd (ik ook ex-gitarist voor degene die het nog niet wist - ja dat rijmt) maar op bas is het beter.

Luister voor de lol even naar 'Cucumber Slumber' van Weather Report. Gespeeld door Alphonso Johnson, een heel andere bassist dan Jaco of Victor na die tijd. Supergroovy en met een goede sound MET plectrum bij het halselement van de Jazzbas. En ik geef toe, die sound is wel goed gekozen ook, want het klinkt als een klok in die setting.

Meer infeu > https://www.embamba.com
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Bericht door arjan »

Dan zal spuit elf ook nog even reageren....

Gewoon met die plectrum over je snaren raggen tot je kramp in hand krijgt en dan weet je dat je het anders moet doen.....

En wat die ander discussie betreft: Soms vind je met een plectrum precies wat je zoekt in een nummer. Bijv Vertigo van U2, heb een dag met m`n ME50B lopen kloten om zo`n geluid te krijgen , lukte niet totdat ik het met plectrum ging spelen. That hit the spot!! Dus over het hele repertoire speel ik misschien 2 a 3 nummers met plectrum, soms is het gewoon even nodig.
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Treckpique
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 aug 2005, 21:04

Bericht door Treckpique »

Squire schreef:Ik speel nooit met een plectrum, maar ik ken wel een bassist die alleen een plectrum gebruikt, maar zijn geluid is zeker niet scherp en hoge tonend. Dus het is denk ik niet altijd zo, ligt een beetje aan je bas, instellingen etc.
klopt als je met je plectrum dicht bij je brug speeld krijg je sowiezo een hoger geluid
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

even verplaatst naar technieken omdat het daar nu meer thuis hoort.
Plaats reactie