Pagina 3 van 3

Geplaatst: 26 aug 2005, 17:24
door samuel
Ik speel zonder plectrum,meer omdat ik vind dat je dan meer controle over instrument/snaren hebt.

Geplaatst: 27 aug 2005, 15:07
door Rhinus
Ik speel zonder plectrum omdat met plectrum spelen onhandig is voor mij.

Verder zie ik de noodzaak niet zo. Ik vind het geluid niet mooier ofzo. Ik kan ook niet slappen en ook dat vind ik niet erg. Ik vind met vingers het mooist en zie geen rede om andere stijlen te leren (op dit moment?).
rologica schreef:Ik heb indertijd bij basles ook plectrum-techniek gehad. Mijn basleraar vond het zelfs zeer belangrijk om ook te kunnen (vergelijkbaar met strijkstok techniek op de contrabas, ookal wil je alleen maar plukken).
Dit snap ik nogsteeds niet. Waarom allemaal dingen leren die je niet gebruikt? Kun je toch beter die ene manier die jij oke vind proberen te perfectioneren?

Geplaatst: 28 aug 2005, 23:18
door Hedgehog
Ik speel eigenlijk alleen met plectrum, maar dat heeft voornamelijk medische redenen. Wat mij wel opvalt is dat spelen met een plectrum een soort taboe is hier :P.

Geplaatst: 29 aug 2005, 00:16
door urje
ja, dat vond ik ook typisch om te zien in een topic waar gewoon gevraagd wordt hoe je met een plectrum speelt. ik ga toch ook niet in een topic over slaptechniek zeggen dat ik slappen een akelig geluid vind en dat je dat gewoon niet moet doen? en ik meen het nog ook!
nouja, akelig, ik vind er gewoon niks aan...

Geplaatst: 29 aug 2005, 14:20
door hans
Vanuit een historisch perspectief: in de jaren 60 en 70 werd er betrekkelijk veel met plectrum gebast. Wellicht had het er mee te maken, dat er nog veel op flatwound snaren werd gespeeld. En misschien ook wel dat veel bassisten uit die tijd op gitaar begonnen zijn. Aan de andere kant, zijn er natuurlijk bassisten ("echte" bassisten, voor zover die bestaan, ik bedoel bassisten wiens eerste instrument bas was) die hoofdzakelijk met plectrum spelen, oa Anthony Jackson. Carol Kaye speelde uitsluitend met plectrum, maar soms klinkt het net alsof ze met vingers speelde, kwestie van afstelling..

Ik wil graag een allround bassist zijn. Hoe meer technieken/geluiden je dan als bassist ter beschikking hebt, hoe beter, lijkt me.

Geplaatst: 30 aug 2005, 21:33
door johnbob
Treckpique schreef:
Squire schreef:Ik speel nooit met een plectrum, maar ik ken wel een bassist die alleen een plectrum gebruikt, maar zijn geluid is zeker niet scherp en hoge tonend. Dus het is denk ik niet altijd zo, ligt een beetje aan je bas, instellingen etc.
klopt als je met je plectrum dicht bij je brug speeld krijg je sowiezo een hoger geluid
Nou, je geluid wordt beslist niet hoger....maar krijgt een scherpere attaque.... :wink:

Geplaatst: 31 aug 2005, 00:25
door Rhinus
urje schreef:ja, dat vond ik ook typisch om te zien in een topic waar gewoon gevraagd wordt hoe je met een plectrum speelt. ik ga toch ook niet in een topic over slaptechniek zeggen dat ik slappen een akelig geluid vind en dat je dat gewoon niet moet doen?
Ik doe dat meestal wel.

Geplaatst: 06 sep 2005, 11:36
door erik
arjan schreef:Dan zal spuit elf ook nog even reageren....

Gewoon met die plectrum over je snaren raggen tot je kramp in hand krijgt en dan weet je dat je het anders moet doen.....

En wat die ander discussie betreft: Soms vind je met een plectrum precies wat je zoekt in een nummer. Bijv Vertigo van U2, heb een dag met m`n ME50B lopen kloten om zo`n geluid te krijgen , lukte niet totdat ik het met plectrum ging spelen. That hit the spot!! Dus over het hele repertoire speel ik misschien 2 a 3 nummers met plectrum, soms is het gewoon even nodig.
Helemaal mee eens! Ik heb precies dezelfde ervaring (speel ook het nr van U2). Met plectrum klinkt dat nummer gewoon beter, maar verder speel ik bijna alle nummers met mijn vingers.

Geplaatst: 07 sep 2005, 11:08
door rich13
meer van tzelfde.

Ik heb heel veel verschillende stijlen gespeeld, en speel met name met mn vingers. Dat is gewoon het lekkerst voor mij, je hebt t meeste gevoel, en vooral, de meeste controle over het VOLUME!! Tenminste, het werkt voor mij. Er staan echter standaard twee plectrici in mijn bas voor enkele nummers of effecten. Als voorbeeld geeft ik Twilight Zone van de Earring (die heb ik tot vorig jaar wel gespeeld). Rinus octaveert daar heel veel in, en dat deed ik dus ook, en dan is dat lekker met een plectrum ivm met het ritme (het heeft een bepaalde schwung ) en je krijgt de hogere tonen van de octaaf wat harder. Das eigenlijk ook gelijk het grootste verschil denk ik, de attack wordt scherper, waardoor met name de hogere tonen wat meer knallen.

Oh, en stop er eentje in je portomonne bij de muntjes, dat staat interessant bij de kassa............ :roll: :lol:

Geplaatst: 18 sep 2005, 20:09
door Boldey
Ik speel al best lang bas en vanaf het begin met een plectrum, sinds een aantal maanden met m'n vingers, gewoon om wat meer te kunnen met mijn bas...

Maar goed, qua techniek... euhhhh wel grappig om het op te schrijven, ik denk er nooit echt bij na.... ik heb altijd de onderkant (eigenlijk de zijkant aan de pinkzijde zeg maar) van mijn pols boven de brug op de body van de bas, zodat ik mijn hand vrij kan bewegen. Vanuit je pols kun je dan aanslaan met je plectrum. Die plectrum (zo'n groene met een schildpadje :roll: ) hou ik tussen mijn duim en de zijkant van het bovenste kootje van mijn wijsvinger. Eerder speelde ik zelfs meer van vanuit mijn elleboog, maar toen ik telkens E snaren knapte ben ik maar wat preciezer gaan spelen hehe.... en je moet het gewoon oefenen, dan kun je vanzelf sneller (ik speel deathmetal dus moet het snel 8) )...

Geplaatst: 19 sep 2005, 21:29
door Abathur
Ik was eerst behoorlijk anti-plectrum... tot kortgeleden... Ik speel nu in een nieuwe band (metal/moshcore) en daarbij komt het plectrum toch goed van pas... Sommige nummers zijn bijna alleen maar 32e en met je vingers is dat echt ondoenlijk... bij mij wordt dat dan veel te modderig...
Een tip die ik zelf heb ontdekt... in het begin was ik heel erg veel aan het 'werken', oftewel heel hard en bewegelijk aanslaan... Na een tijdje kreeg ik dan altijd een soort van lichte RSI achtige sensatie in mn pols... dat was niezo mooi... toen kwam ik op een bepaald moment op het idee om eens wat zachter aan te slaan, en het volume van mn amp dan maares van standje 3,5 naar 5/6 te doen... werkt perfect! Wel oppassen dat je niet er langs glijd in plaats van echt aan slaan, want dan gaat je definitie/attack deraan...
Ikzelf zet m'n hand zo: Ringvinger op mijn element (welke hangt af van de sound die ik wil), onder de g snaar. Zo kan ik steunen, en bij de bovenste 3 snaren. En met schaamte geef ik nu toe dat ik mijn g snaar tot op heden in deze band niet heb gebruikt :P
Qua plectrums gebruik ik jim dunlop 1mm plectrums, en sinds kort de big stubby. De 1mm bevallen me tot nu toe nog het best...

Geplaatst: 20 sep 2005, 17:49
door Boldey
De soort plectrum bepaalt je geluid ook behoorlijk. Zo'n big stubby klinkt wat minder fel dan een dunne buigzame plectrum, maar geeft wel weer wat meer laag. Met zo'n dunne kun je btw wel weer sneller (ik wel iig)...

Geplaatst: 22 sep 2005, 17:32
door Abathur
ja mee eens... daar kwam ik ook achter... de stubby neemt wat van je attack weg inderdaad. Hij ligt wel lekker in de hand, maar als je dan weer sneller wilt, dan krijg je van dat dikke ding toch alweer snel een lamme hand... Ik hou het bij de dunlop 1mm's voor nu :)

Geplaatst: 23 sep 2005, 01:00
door rologica
Rhinus schreef:
rologica schreef:Ik heb indertijd bij basles ook plectrum-techniek gehad. Mijn basleraar vond het zelfs zeer belangrijk om ook te kunnen (vergelijkbaar met strijkstok techniek op de contrabas, ookal wil je alleen maar plukken).
Dit snap ik nogsteeds niet. Waarom allemaal dingen leren die je niet gebruikt? Kun je toch beter die ene manier die jij oke vind proberen te perfectioneren?
Dit heeft niet zozeer te maken met wat jij er van vindt maar wat je leraar wil dat jij leert. Zogezegd; je hebt twee soorten leraren: diegene die doet wat jij wilt, en diegene die een vooropgezet plan heeft over wat jij over een tijd zou moeten kunnen. Mijn leraar toendertijd was van het tweede soort.
Ik heb er nooit problemen mee gehad. Ik heb er zelfs iets van geleerd. (sic) Zeker rare ritmes (zoals wij toen met zigeunermuziek aan de gang waren) begrijp je soms beter door die op-en-neer beweging die je met een plectrum maakt.

Dit allemaal gezegd; nu twintig jaar later speel ik eigenlijk nooit met een plectrum, 't is me allemaal te friemelig daar tussen mijn vingers. Ik wil gewoon lekkere stuiterende snaren tegen mijn vingers voelen. :jam: