een triad akkoord-opbouw

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Nee, een verhoogde terts. Een verhoogde kwart is een #11, dus nog een halfje hoger.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Pian0maN
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 jul 2006, 03:42

Bericht door Pian0maN »

Maar een verhoogde terts is wel enharmonisch gelijk aan een kwart.
Afijn, laat-ie fijn zijn.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Exact. Nouja, niet helemaal, als je op hertzen exact gaat zitten rekenen ;) Dan is een B# toch iets anders dan een C ;)
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

klein vraagje:

dit soort kennis, is dit jullie geleerd of haal je dat uit een boekje :roll: ?

edit: overigens weet ik nog wel wat een drieklank en terts etc is :mrgreen: maar voor de rest staat hier veel frans voor mij bij
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Geleerd. Lang jazz spelen.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Yuomay
Berichten: 2553
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:03

Bericht door Yuomay »

BassAgent schreef:Exact. Nouja, niet helemaal, als je op hertzen exact gaat zitten rekenen ;) Dan is een B# toch iets anders dan een C ;)
Denk het niet. Er is toch op de piano ook niet een aparte toets voor, en het is een halve stap net als B-C. Ik denk dat natuurkundig gezien de B# en de C exact gelijk zijn.
Try something different.

Mentally Retarded Friend: Myspace; Facebook
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Ik kan je verzekeren: de B# en C zijn 2 verschillende tonen. Dit heeft onder andere te maken met de pythagoreïsche komma, die je over houdt als je alles exact zuiver (dus zonder de gelijkzwevende correcties die we nu gebruiken) zou stemmen.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 631
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:34

Bericht door Frank »

Je kan stellen dat een vermeerderde terts en een kwart dezelfde toonsafstand hebben. Maar de een is een terts (en dus de derde toon van een toonladder, en de ander is de vierde toon van een toonladder.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Op de moderne instrumenten is dat inderdaad zo, maar als je natuurkundig gaat zitten rekenen kom je écht op andere getallen uit.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
rael_kid
Berichten: 1731
Lid geworden op: 12 apr 2005, 17:32

Bericht door rael_kid »

Is een Gb dan wel hetzelfde als een F#?
Doodndoodit, dah, dt-dt-dah
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Nee.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1654
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Bericht door Rodi »

Achter het hele feit dat een Gb een andere noot is als een F# zit een leuk stukje wiskunde. Ik zou het graag uit de doeken doen, maar ik heb nu even geen tijd en ik denk dat de meesten hier ook niet op zitten te wachten.

Maar op de moderne instrumenten maakt het dus geen klap uit. F# en Gb zijn dezelfde toetsen op een piano, bas en andere instrumenten. Deze zijn echter gestemd volgens het 12-tonige notenstelsel, wat dus niet 100% perfect is en kleine afwijkingen heeft.(nauwelijks te horen als je het mij vraagt, maar misschien zijn er mensen die het wel horen.) Dus we spelen met zijn allen wel eens een héél klein tikkie vals zonder dit bewust te doen. :wink:
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

We spelen eigenlijk altijd een tikkie vals, maar dat is zó'n klein verschil dat vrijwel niemand dat hoort. Je hoort overigens wel hoe je oren gewend zijn aan het gelijkzwevende stelsel als je oude stemmingen hoort.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1926
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Bericht door Basles.be »

Was het niet zoiets als:

een hele toon kan je onderverdelen in 9 seconden.
Een kruis is 5 seconden stijgen, een mol is 5 seconden dalen.
Dus een F# is net iets hoger dan een Gb.

Ik ken mensen die het verschil horen. Trouwens geen uitzondering bij top klassieke muzikanten.
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (21/04/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1926
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Bericht door Basles.be »

André_84 schreef:klein vraagje:

dit soort kennis, is dit jullie geleerd of haal je dat uit een boekje :roll: ?
een combinatie van...
Begonnen met boeken en video's, later les gevolgd.
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (21/04/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Plaats reactie