Pink trainen i.v.m. overbelasting ...knakken

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
bassmanberthil
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 dec 2008, 20:46

Pink trainen i.v.m. overbelasting ...knakken

Bericht door bassmanberthil »

Ik heb waarschijnlijk iets teveel geoefend.
Mijn pink voelt nu al wat dagen onwennig aan en soms knakt ie even...alsof het bijna op slot gaat.
Iemand goede oefeningen om dit op een goede manier te trainen??
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23026
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

De normale vingeroefeningen die je overal tegenkomt regelmatig uitvoeren helpt ook je pink sterker te worden.

Daarnaast helpt het ook om waar mogelijk je andere vingers je pink te laten helpen. Mijn basdocent is er in het begin ook op blijven hameren dat het veel relaxter speelt als je al je vingers neerzet op het moment dat de pink een snaar indrukt. Je pink hoeft dan minder kracht te zetten. Dat werkt natuurlijk vooral in basispartijen, en niet in snelle loopje, maar als je niet de bassist van Riverside bent helpt het je vast.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
Hvitekrist
Berichten: 3391
Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43

Bericht door Hvitekrist »

bassmanberthil schreef:Ik heb waarschijnlijk iets teveel geoefend.
Mijn pink voelt nu al wat dagen onwennig aan en soms knakt ie even...alsof het bijna op slot gaat.
Iemand goede oefeningen om dit op een goede manier te trainen??
dit heb ik ook al 2 jaar met mijn kaak, en alleen als ik mijn kaak naar links beweeg..
ook knap lastig..
praat ik dan teveel? :lol:
Gebruikersavatar
vincent136
Berichten: 2488
Lid geworden op: 22 jun 2008, 18:58

Bericht door vincent136 »

Ja, wanneer je berichten als deze plaatst praat je teveel, het voegt immers niets toe aan het topic en het helpt de TS niet verder op weg naar een oplossing voor zijn probleem :wink:

Ik moest als eerste de '3 vinger techniek' aanleren. Je begint op de 1e fret met je wijsvinger, de 2e fret met je middelvinger en de 3e fret met je ringvinger en pink. Dan ga je gewoon 'op en neer', vanaf de E snaar naar de G snaar en weer terug. Wanneer dit lekker soepel en ontspannen gaat, ga je pas over op de '4 vinger techniek'. Pak bijvoorbeeld met je wijsvinger de 5e fret op de E snaar en je herhaalt dezelfde oefening, maar dan met 4 vingers over 4 fretten. Dus dan ga je in feite: A Ais B C / D Es E F of in tab 5 6 7 8 / 5 6 7 8 / enz.

Snelheid langzaam een beetje opvoeren. Wat helpt is je bas op goede hoogte hangen, dus niet te laag. Je duim goed achter je hals plaatsen en je vingertoppen recht op de snaren plaatsen. Dit gaat in het begin wel wat zeer doen, maar ook hier geldt: 'oefening baart kunst'

Good luck!
Haico: Moraal van het verhaal. Vinnie heeft (bijna) altijd gelijk! :D :D
-
'Vintage' jazz (gepimpt) - Yamaha BB350 fretless
Eden WT550 - Glockenklang 2x10
-
Website
Persoonlijk
christiaan_01
Berichten: 883
Lid geworden op: 17 mei 2007, 15:22

Bericht door christiaan_01 »

Hvitekrist schreef:
bassmanberthil schreef:Ik heb waarschijnlijk iets teveel geoefend.
Mijn pink voelt nu al wat dagen onwennig aan en soms knakt ie even...alsof het bijna op slot gaat.
Iemand goede oefeningen om dit op een goede manier te trainen??
dit heb ik ook al 2 jaar met mijn kaak, en alleen als ik mijn kaak naar links beweeg..
ook knap lastig..
praat ik dan teveel? :lol:
:offtopic: Heb ik ook gehad.. m'n kaak dan. Echt wel balen, maar 'k ben d'r nu wel vanaf :D Gewoon vaker je mond houden.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

vincent136 schreef: Ik moest als eerste de '3 vinger techniek' aanleren. Je begint op de 1e fret met je wijsvinger, de 2e fret met je middelvinger en de 3e fret met je ringvinger en pink. Dan ga je gewoon 'op en neer', vanaf de E snaar naar de G snaar en weer terug. Wanneer dit lekker soepel en ontspannen gaat, ga je pas over op de '4 vinger techniek'.
dat is een beetje de contrabas methode. Ik vind die minder geschikt voor basgitaar en leer altijd meteen de 4 vinger methode aan leerlingen, zodat je meteen met alle vingers leert spelen.

Probeer niet te hard met je pink te duwen, als je te hard duwt knakt hij door. Alle oefeningen waarbij je vier vingers gebruikt zijn geschikt. Of bijvoorbeeld 1 4 3 4 2 4 op iedere snaar. Zo min mogelijk beweging maken met je vingers. Verder niks forceren, maar iedere dag even 15 minuten proberen.
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Dat met die knakkende pink had ik ook een half jaar geleden. 's Ochtends als ik mijn hand opende bleef de pink soms achter en kwam dan met een knakje los. Heel naar en ik heb me er ook echt zorgen om gemaakt. Nu is het weer over en ik heb daarom ook een tijdje minder intensief moeten spelen.
Waarschijnlijk kwam het door mijn gefrette Alembic die hoog stond afgesteld en waar dikke snaren op lagen. En dan een paar keer per week met gespreide vingers ( 1 per fret) walking bass lines spelen een uur achter elkaar. Da was nie goe...
Goed afstellen dus, die bas, en je chops rustig opbouwen.
Gebruikersavatar
vincent136
Berichten: 2488
Lid geworden op: 22 jun 2008, 18:58

Bericht door vincent136 »

basloze fret schreef:
vincent136 schreef: Ik moest als eerste de '3 vinger techniek' aanleren. Je begint op de 1e fret met je wijsvinger, de 2e fret met je middelvinger en de 3e fret met je ringvinger en pink. Dan ga je gewoon 'op en neer', vanaf de E snaar naar de G snaar en weer terug. Wanneer dit lekker soepel en ontspannen gaat, ga je pas over op de '4 vinger techniek'.
dat is een beetje de contrabas methode. Ik vind die minder geschikt voor basgitaar en leer altijd meteen de 4 vinger methode aan leerlingen, zodat je meteen met alle vingers leert spelen.

Probeer niet te hard met je pink te duwen, als je te hard duwt knakt hij door. Alle oefeningen waarbij je vier vingers gebruikt zijn geschikt. Of bijvoorbeeld 1 4 3 4 2 4 op iedere snaar. Zo min mogelijk beweging maken met je vingers. Verder niks forceren, maar iedere dag even 15 minuten proberen.
Ja, dat is inderdaad de contrabas methode. Op de 1e 4 fretten is het voor mensen die geen grote handen hebben niet weggelegd om over 4 fretten te spelen, vandaar dat mij dat is aangeleerd.

Voor iemand met kleine handen in het beginstadium vind ik het een goede manier, ik heb in ieder geval veel baat gehad bij deze methode. Als je techniek beter wordt, krijg je vanzelf wel door wat je wel en niet kunt. Het belangrijkste is om je pink goed te gebruiken!

Succes d'r mee..
Haico: Moraal van het verhaal. Vinnie heeft (bijna) altijd gelijk! :D :D
-
'Vintage' jazz (gepimpt) - Yamaha BB350 fretless
Eden WT550 - Glockenklang 2x10
-
Website
Persoonlijk
Gebruikersavatar
Njits
Berichten: 197
Lid geworden op: 17 mei 2007, 16:52

Bericht door Njits »

Volgens mij is de contrabasmethode toch echt ringvinger en middelvinger bij elkaar? Anyhow, ik heb geleerd om op de eerste vijf frets die '3vingertechniek' te gebruiken en vanaf het moment dat je wijsvinger op je 5e fret staat 4 vingers naast elkaar te gebruiken, 1 fret elke vinger. Voordeel hiervan vind ik dat je genoeg stevigheid(niet kracht, want dat moet je nauwelijks gebruiken) hebt op de lage tonen, bovendien gebruik je je pink daar wel degelijk en wordt hij ook sterker van. Ik heb zelf ook erg kleine handen en een erg hoge actie op een van mijn bassen en als ik op de halve positie 4 vingers 4 tonen ga spelen dan verschuift de hele handel heen en weer en staat er niks meer stevig en wordt blind spelen steeds lastiger.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Njits schreef:Volgens mij is de contrabasmethode toch echt ringvinger en middelvinger bij elkaar? Anyhow, ik heb geleerd om op de eerste vijf frets die '3vingertechniek' te gebruiken en vanaf het moment dat je wijsvinger op je 5e fret staat 4 vingers naast elkaar te gebruiken, 1 fret elke vinger. .
nee, de contrabas methode is de ringvinger en pink tegelijk spelen.

Ik zou toch adviseren om ook in de onderste 5 vakje met de 4 vinger techniek te spelen. Anders is het veel te verwarrend en onlogisch. Ook al heb je kleine handen moet dit best lukken. Door regelmatig te oefenen ontwikkel je vanzelf meer spreiding in je linkerhand.
Oefen de eerste twee maanden alleen vanaf de 5e positie en hoger. Wat je daarna kan doen is een 4 vinger loopje in de 5e positie oefenen en dan dat loopje ieder dag 1 positie lager oefenen. En dan met een ander loopje weer precies hetzelfde.

Verder zorg dat je bas een lage aktie heeft, zo niet laat hem goed afstellen. Een werkpaard kan later nog altijd als je vingers al genoeg kracht hebben. Je moet proberen met minimale kracht te spelen en een te hoge aktie is hier niet goed voor.
Gebruikersavatar
dr.nonzero
Berichten: 3257
Lid geworden op: 31 jul 2007, 10:47

Bericht door dr.nonzero »

Didi schreef:Dat met die knakkende pink had ik ook een half jaar geleden. 's Ochtends als ik mijn hand opende bleef de pink soms achter en kwam dan met een knakje los. Heel naar en ik heb me er ook echt zorgen om gemaakt. Nu is het weer over en ik heb daarom ook een tijdje minder intensief moeten spelen.
Waarschijnlijk kwam het door mijn gefrette Alembic die hoog stond afgesteld en waar dikke snaren op lagen. En dan een paar keer per week met gespreide vingers ( 1 per fret) walking bass lines spelen een uur achter elkaar. Da was nie goe...
Goed afstellen dus, die bas, en je chops rustig opbouwen.
Snapping finger heet dat. Treed op als je overbelasting hebt. De pees wordt dikker door een ontstekingsreactie en blijft dan even hangen in zijn tunneltje.
Als je hiermee gewoon doorgaat kan het op een gegeven moment chronisch worden ,en dan helpt alleen nog een operatie
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23318
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Angelo schreef:als je niet de bassist van Riverside bent helpt het je vast.
HUH??? Die speelt bijna alles met open snaren......
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Houd dus eerst maar een aantal weken rust aan. Vooral niet forceren om te knakken ('zo, dat lucht op') want dat maakt het alleen maar erger. Je gewrichtskapsel rekt daardoor ook nog wat op en omliggende structuren, afgezien van het peesje.
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

is er een dokter in de zaal? want ik snap het niet meer
Gebruikersavatar
dr.nonzero
Berichten: 3257
Lid geworden op: 31 jul 2007, 10:47

Bericht door dr.nonzero »

basloze fret schreef:is er een dokter in de zaal? want ik snap het niet meer
Wat snap je niet? Mijn devies zou zijn: gun je pink wat rust en let eens goed op je techniek.
Plaats reactie