plakvingers: strijkstok en vingers op 3/4 bass

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PaulPp
Berichten: 260
Lid geworden op: 11 feb 2008, 12:31

plakvingers: strijkstok en vingers op 3/4 bass

Bericht door PaulPp »

Jaja, over een week of 2 krijg ik mijn eerste les pas met de strijkstok. Maar goed, als je 'm in huis hebt wil je wat proberen he...

Wanneer ik met de strijkstok "geluid" heb zitten maken op m'n upright zit er allemaal hars op m'n snaren geplakt. Heel tof bij het strijken, maar als ik daarna weer een stukje met m'n vingers wil spelen plakken m'n vingers nogal. En da's weer lastig bij het spelen, zeker als ik daarna weer een nummer op m'n basgitaar wil spelen.

Wie heeft hier ervaring mee, en weet een oplossing? Strijken op een andere plek als waar je plukt, elke keer poetsen, niet zeuren... :oops:
Fender, GB Shuttle 6.0, PJB 4B, Eden N2121RS ...
(Te) veel inspiratie!

DHZ bas projectje
Out of the box...Torzal Headless
andre van ham

Bericht door andre van ham »

Strijken doe ongeveer in het midden tussen het einde van de toets en de kam. Plukken doe je aan het uiteinde van je toets.

Hoeft dus geen probleem te zijn, plukken en strijken op dezelfde bas.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

teveel hars?

Bericht door Wiro »

Wat André zegt is ook mijn ervaring.
Zo nu en dan is er een uitzondering. Hoe sneller de noten die ik moet spelen des te dichter bij de kam ik ga plukken. Daardoor wordt de sound net als bij een basgitaar puntiger, bijna percussief en blijft de passage transparant klinken. Hierbij ga ik dus ook over het deel waar gestreken is. Maar last van hars heb ik bijna niet. Misschien omdat ik niet zoveel strijk. Maar misschien ook omdat er slechts weinig hars nodig is. Sterker nog: Teveel hars op de stok resulteert in een krasserige sound. Pas als je merkt dat de haren gaan slippen over de snaren maximaal drie keer met je harsblok over de haren. En dan is er voldoende hars voor urenlang strijkplezier. Gevolg: Mooie warme sound bij het strijken en minder hars op de snaren.
Dan is het ook geen probleem meer om zo nu en dan ter hoogte van de toets te strijken om dat prachtige zoete romantische soundje te produceren.
Gebruikersavatar
PaulPp
Berichten: 260
Lid geworden op: 11 feb 2008, 12:31

Bericht door PaulPp »

Hmm, ik zat denk ik teveel in hetzelfde gebied te werken. Plukken doe ik inderdaad zo'n 5-10 cm boven het einde van de toets, en daar kom ik met de strijkstok ook regelmatig. Zakken met de strijkstok dus! Ik merk wel dat ik dan met m'n houding wat ik de knoop kom, maar daar zal ik bij de lessen nog genoeg aandacht aan gaan besteden.
(intonatie komt ook een stuk nauwkeuriger merk ik, dus dat is oefenen geblazen... )

Wat betreft de hars, ik heb (had) een nieuw stuk hars. De eerste keren kwam er helemaal niets af als ik over de hars heen streek. De haren gaven alleen een zacht glijdend geluid. Toen ben ik misschien iets te enthousiast geweest met harsen, en de eerste keren kwam er nogal wat hars van de haren af bij het strijken. Het zat helemaal op de snaren, toets en bas geplakt. Nu ik de overtollige hars er wat af heb gestreken klink het inderdaad wat minder schurend, en laten de haren niet zoveel troep achter. Ik begrijp dat met harsen less=more inderdaad op gaat.

Een klein vraagje misschien nog over de snaren; er liggen nu nog de stalen flatwound fabriekssnaren op mijn bas, maar voor mijn gevoel staan ze nogal "strak". Op andere upright bassen had ik altijd het gevoel dat de snaren minder als staal, en meer als elastiek aan voelden. Ik twijfel alleen een beetje of het darm snaren waren met een wikkeling ofzo, of dat er ook erg soepele stalen snaren bestaan (of nylon ofzo). Hebben jullie ervaring met bepaalde typen snaren, en welke zijn geschikt voor plukken (rock 'n roll, geen slap) en strijken?

Bedankt voor de tips en ervaring heren! Meer beginnerstips zijn natuurlijk altijd welkom :D
Fender, GB Shuttle 6.0, PJB 4B, Eden N2121RS ...
(Te) veel inspiratie!

DHZ bas projectje
Out of the box...Torzal Headless
Gebruikersavatar
Gerben van Nazareth
Berichten: 308
Lid geworden op: 31 okt 2003, 22:57

Bericht door Gerben van Nazareth »

Hei PaulPp,

De fabriekssnaren van de meeste niet heel dure contrabassen zijn vaak erg stram (en slecht ook). Daarnaast bestaan er inderdaad allerlei verschillende soorten, ik denk dat jij stalen snaren hebt. Om fijn te kunnen plukken met een warm geluid en ook behoorlijk te kunnen strijken, kan je bijvoorbeeld eens Pirastro Obligato proberen. Dat zijn snaren met een nylon kern en een metalen wikkeling, die zijn veel soepeler. Stalen snaren zijn wat strammer, al weet ik zeker dat een nieuw setje snaren veeeel beter zal aanvoelen dan wat je nu hebt. Thomastik (regular of 'weich') is vrij bekend. Reken op 100 - 200 euro.
Fat Time check cd Fox Farm Fusion
kijk voor Fat Time & andere muziek op https://www.martenschulp.nl * https://www.twitter.com/martensc * https://www.linkedin.com/in/martenschulp
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

contrabassnaren

Bericht door Wiro »

Zelf heb ik de Thomastic Belcanto omdat ik moeite heb om goed te intoneren en deze zijn zo duidelijk aanwezig in de mix. Zowel voor plukken alsook strijken. Maar absoluut niet geschikt om in een strijkje of (kamer)orkest te gebruiken. Hiervoor schijnen ze dan weer veel te dominant te zijn.

Hier vindt je een beschrijving van een aantal types:
https://doublebassblog.org/2006/09/thoug ... rings.html

Ook een aardig overzicht met beknopte beschrijvingen:
https://www.gollihurmusic.com/Category/5 ... tml?from=1

Er is ergens op 't net een schema met geluidsvoorbeelden van veel verschillende contrabassnaren van een Duitse recensist/bassist. Helaas kan ik deze niet meer terugvinden. Maar 'k had 'm hier ergens vandaan geplukt:

https://www.talkbass.com/forum/forumdisplay.php?f=17

Jáááááá, hebbes: Hier zijn de samples:
https://www.hervejeanne.de/saitenmatrix.php
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

interessant linkje zeg dat laatste van die snarensamples!

ik ben me nu ook een beetje aan het orienteren op contrabassnaren.
Wat ik aan de hand van de geluidsvoorbeelden de mooiste snaren vind zijn de Thomastic Spiricore (veel sustain) en de Pirostra Obligato.

Maar ik moet toegeven dat als je een paar samples achter elkaar hebt gehoord je het ook niet meer precies weet.

Ik heb eergisteren op een bas met echte darmsnaren gespeeld en dat voelt toch wel raar aan, veel stroever, minder makkelijk met vibrato en het klinkt heel droog. Het heeft wel iets, maar het is denk ik niet mijn ding. Ik dacht altijd dat darmsnaren veel zachter klonken dan metalen snaren, maar dat viel best mee. Ik heb gehoord dat darmsnaren (akoestisch) wel meer dragen, dus dat je meer volume hebt dan met stalen snaren als je bijvoorbeeld een meter of 5 van de bas af staat (?).
Plaats reactie