slappen, hammering e.d.

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
5string
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 apr 2005, 10:27

slappen, hammering e.d.

Bericht door 5string »

Ik probeer mij het slappen en hammeren eigen te maken. Alles lukt, de snelheid enzo maar ik houd een schraal geluid (geen ballen zogezegd) Nergens lees ik over eventuele benodigde effecten en geluidsinstellingen. Wie kan hierover op weg helpen??
Gebruikersavatar
Drob
Berichten: 230
Lid geworden op: 21 jan 2005, 11:34

Bericht door Drob »

Kan aan vele dingen liggen.

Wat voor bas heb je. sommige bassen klinken niet echt vet als je slapt.
Hoe oud zijn je snaren en welke zijn het. sommige snaren klinken erg vet als je slapt voorral als ze nog redelijk nieuw zij.

Wat effecten betreft vind ik een slap clean al erg goed klinken. gebruik zelf af en toe een compressor sustainer, voor net iets meer sustain en om de pluks die op mijn bas wel erg hard klinken iets af te vlakken.
If Left is Right, than Right would be Wrong.

www.togglehead.com
myspace.com/toggleheadnl
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

Het zou ook aan je techniek kunnen liggen.
Raak je de snaar wel goed met de zijkant van je duim, waar je nagel begint zeg maar. En sla je ongeveer waar de toets eindigt? Als je te veel op de toets slaat heb je een wat vlakker geluid en als je te ver van de toets af slaat blijft er ook weinig geluid over.
-- It's the hat that keeps the funk --
5string
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 apr 2005, 10:27

Bericht door 5string »

de bas is een Fender 70's, de snaren GHS en de amp een SWR SRedhead
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Dan lijkt het apparatuurprobleem niet aan de orde... techniek dus vermoedelijk. ;)

Wat Heskez zegt ben ik het niet mee eens. Ik slap met mijn (laatste) kootgewricht van mijn duim... misschien dat het niet hoort, maar it suits me well. De grap van de toets is dat je bepaalde plekken hebt die beter klinken dan andere... meestal is dit een paar fretlengtes op je toets, waarbij ik mijn hand zo houd dat ik de snaps iets voor de hals nog speel. Uiteindelijk denk ik er niet zo erg bij na, maar meestal komt het daar ongeveer op neer... probeer gewoon wat het beste klinkt!
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Bogey
Berichten: 1564
Lid geworden op: 14 aug 2004, 13:26

Bericht door Bogey »

Inderdaad Teng met je gewrichtbotje slap je, dat is ook het hardste stukje van je duim volgens mij. En ouwe fender met een redhead en geen vet slapgeluid? Moet vet klinkne, voor slap zou ik wel wat laag en hoog erin draaien, dat is over het algemeen wel wat bij slap hoort.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Ik slap ook met het kootje van mn duim, ongeveer boven de 24e fret. Dat geeft bij mij het vetste geluid.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Funky x2
Berichten: 161
Lid geworden op: 13 apr 2005, 14:10

Bericht door Funky x2 »

Zet de treble op je bas/amp laag en de bass hoog.

Probeer je rechter onderarm (ervanuitgaande dat je rechts bent) parallel aan de snaren te houden. Misschien moet je je houding verandreren maar je hebt gelijk veel meer snelheid.

Slappen is een neerwaartse beweging. 'Rol' je duim nadat je de snaar raakt af naar beneden, zo krijg je het beste geluid.

Slap niet te hard.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Een mooi slapgeluid is vaak gewoon een kwestie van veel oefenen (zoals zoveel...). Test wat uit en probeer eens wat. Begin gewoon bij de basis door één noot zo goed mogelijk te laten klinken.
Kleine kans dat Marcus Miller zijn slapgeluid ook gelijk te pakken had...
Gebruikersavatar
Equalizer
Berichten: 967
Lid geworden op: 25 dec 2003, 17:27

Bericht door Equalizer »

Funky x2 schreef:Zet de treble op je bas/amp laag en de bass hoog.
Huh? Ik hou juist wel van een redelijke lading treble in het geluid bij slap. Treble laag zetten doen maar weinig mensen denk ik.
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Q. schreef:Kleine kans dat Marcus Miller zijn slapgeluid ook gelijk te pakken had...
Op zijn 19e klonk het in ieder geval heel aardig.... Talkin' about Tutu. :P
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Check ook of de actie van je snaren niet te hoog is...
en slappen met dikke snaren werkt ook niet echt bevorderlijk.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
groevie
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 okt 2004, 16:33

Bericht door groevie »

Misschien nog een klein tipje, gebruik een iets meer je voorste element. Je krijgt automatisch iets meer laag, en minder nasaal geluid. Meer het 'grommen'uit de 70's. (ik weet nooit zo goed hoe ik geluid moet omschrijven) Dat vind ik voor slappen vaak wel mooi. Verder helpt het ook als je versterker een buis bevat.

Wat Betreft Marcus Miller, ik heb ergens een opname gehoord uit zijn begin tijd. Live met Dave Crusin, daar is hij nog niet herkenbaar. Ik weet niet precies welke CD het is. Op een gegeven moment heeft hij een solo, en dan ineens hoor je het. Het Miller geluid. Nog niet zoals nu, maar toch...

Die Marcus..... :roll:

groetjes
https://www.johnklaver.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Abathur
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 mei 2004, 18:23

Bericht door Abathur »

Marcus heeft binnenkort een show in Groningen... of tenminste... k zag posters hangen...
Gebruikersavatar
Gerben van Nazareth
Berichten: 308
Lid geworden op: 31 okt 2003, 22:57

Bericht door Gerben van Nazareth »

Slaptechniek is wel een van de baskwesties waar de meningen het meest over verdeeld zijn. Een goeie tip geven op afstand lijkt me onbegonnen werk; toch een poging. Vooraf: als je dingen uitprobeert, luister bewust wat er in je sound verandert als je wat aan je techniek verandert. Hoe gaat het klinken als je meer naar achteren / naar voren gaat spelen?

Mijn eigen recept:

1. langs de snaar slaan. Mijn duim "landt" na een slap tegen de eerstvolgende hogere snaar. Dan hoef je je in elk geval geen zorgen te maken of je snel genoeg "stuitert": wanneer je nl. bovenop de snaar slaat, moet je snel weeg weg zijn met je duim, anders demp je de snaar.

2. slappen achter het eind van de toets. Geeft meer laag en punch en "oomph." Slappen bovenop de frets geeft meer knars en tik en reutel.

3. beheerst spelen. Je bent muzieknoten aan het maken, geen betonnen tegels aan het stukslaan met die duim. Attack moet je wel maken, maar teveel kracht werkt averechts.
Fat Time check cd Fox Farm Fusion
kijk voor Fat Time & andere muziek op https://www.martenschulp.nl * https://www.twitter.com/martensc * https://www.linkedin.com/in/martenschulp
Plaats reactie