slappen, hammering e.d.

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
groevie
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 okt 2004, 16:33

Bericht door groevie »

Abathur schreef:Marcus heeft binnenkort een show in Groningen... of tenminste... k zag posters hangen...
Yep, Utrecht, Groningenen en Amsterdam, 24, 25 en 26 April. maar dat zal hier toch wel allang bekend zijn?

groetjes
https://www.johnklaver.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
ropstop
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 jul 2004, 16:30

Bericht door ropstop »

Hier in Utrecht was het nog niet zo heel erg bekend. Ik heb eergister gewoon nog een kaartje kunnen kopen.
Ja toch?
5string
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 apr 2005, 10:27

Bericht door 5string »

Een beetje geschaafd aan m'n instellingen, alle effecten uitegebannen en m;n techniek aan het aanpassen (inderdaad afronden op de hogere snaar en niét op de frets spelen) Het begint fors te verbeteren. Dank jullie allemaal. :wink:
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Slappen kun je het beste niet boven een fret doen.
Wanneer je met je linkerhand op de zelfde toon staat (1 of 2 octaven lager) dan de fret waarop je slapt dan sla je de toon als flagiolet (of hoe schrijf je dat)....en rijmen dat het doet he hahahaha
Wanneer je met je linker hand de snaren dempt en steeds verder naar het brugelement beweegt terwijl je blijft aan slaan zul je horen dat er meerdere plaatsen zijn waar de snaar anders klinkt.
Dit is zeker van invloed op het slappen.
Slap je op een open e-snaar terwijl je hem op de 24e fret aanslaat zul je niet de body krijgen die je hebt wanneer je iets verder van de fret hamert!
Het beste gaat het tussen het element en de laatste fret.
:roll:
Gebruikersavatar
jazzywezzy
Berichten: 456
Lid geworden op: 05 jul 2004, 10:56

Bericht door jazzywezzy »

johnbob schreef: Het beste gaat het tussen het element en de laatste fret.
:roll:
Ik denk dat dat per bas verschilt. Tussen het element en de laatste fret zit geen hout en dus geen ondergrond. Dan krijg je zeker weten een andere sound dan als je op het uiteinde van de hals slaat. Je kan hier uiteraard mee varieren, zoals Larry Graham bijvoorbeeld doet.
Where's the 'uhh'?
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

jazzywezzy schreef:
johnbob schreef: Het beste gaat het tussen het element en de laatste fret.
:roll:
Ik denk dat dat per bas verschilt. Tussen het element en de laatste fret zit geen hout en dus geen ondergrond. Dan krijg je zeker weten een andere sound dan als je op het uiteinde van de hals slaat. Je kan hier uiteraard mee varieren, zoals Larry Graham bijvoorbeeld doet.
Klopt wat je zegt....
Maar als het gaat om te leren lijkt me die positie het beste.
Je hebt dan namelijk niet te maken met bijklanken, flagiooltjes ed.
Tevens is de veerkracht het grootst op die plek.
Je duim kan dan wat sneller zwiepen omdat de fret de snaar niet stopt zoals dit gebeurd bij een postitie kort tegenof op de hals.
Bij mijn bas liggen de snaren nl zo laag dat een postzegel er klem tussen zit hahahaha.
Dus is de feedback vd snaar op de hals/fret minimaal.
Plaats reactie