problemen met nootjes

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

problemen met nootjes

Bericht door heskez »

Wie weet een leuke website waar uit wordt gelegd welke aspecten, die belangrijk zijn voor de timing, bij muzieknoten betekenen? Zoals die vlaggetjes, puntjes, boogjes etc.

Ik probeer mijn kennis van het notenschrift eens stevig onder handen te nemen en ik stuit voortdurend op deze tekens. Ik heb wel een paar lesboeken maar daar staat lang niet alles in.
-- It's the hat that keeps the funk --
Gebruikersavatar
Knabbelnoot
Berichten: 140
Lid geworden op: 27 jan 2005, 18:39

Bericht door Knabbelnoot »

Koop het boek Algemene Muziekleer van Willemze ISBN 9027418179. Is echt een te gek boek. Staat alles over theorie in en dus ook notenschrift. Echt een goed naslagwerk om in de kast te hebben staan. Bij elke boekhandel te halen.
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

Weinig info op het net, weinig ervaring met muziek studieboeken.

Tja, dit is wel het "wiskundeboek" voor muziek waar ik al een tijdje op zoek naar ben, goeie tip, ik denk dat ik het maar ga bestellen.
-- It's the hat that keeps the funk --
Gebruikersavatar
FleaWannabe
Berichten: 2294
Lid geworden op: 17 aug 2004, 19:23

Bericht door FleaWannabe »

Wordt hierin ook het notenschrift zelf uitgelegd? ik houd het tot nu toe (9 maanden spelen) nog bij tabs........maar noten leren lezen lijkt me ook erg handig.
Billy, tell Hulk about Disneyland
Rhinus
Berichten: 638
Lid geworden op: 07 dec 2003, 23:06

Bericht door Rhinus »

Je kan ook Guitar Pro downloaden en dan heb je vrij snel door hoe het met die vlaggetjes zit.
Gebruikersavatar
Equalizer
Berichten: 967
Lid geworden op: 25 dec 2003, 17:27

Bericht door Equalizer »

Het is eigenlijk vrij simpel:

Afbeelding
hele noot, duurt 4 tellen (dat is de hele maat lang).

Afbeelding
halve noot, duurt 2 tellen.

Afbeelding
kwart noot, duurt 1 tel (v/d 4 in totaal in een 'normale' maat)

We hebben het vanaf nu over dichte noten, ofwel noten waarvan het bolletje helemaal zwart is.
- 1 vlaggetje - 'achtste noot' - duurt een halve tel
- 2 vlaggetjes - 'zestiende noot' - duurt een kwart tel
- 3 vlaggetjes - 'tweeëndertigste noot' - duurt een achtste tel

Een stip achter een noot maakt hem de helft langer.
Een boogje tussen twee noten verbindt ze met elkaar, je telt dan de lengtes bij elkaar op. Dus twee achtste noten met een boogje ertussen hebben de lengte van een kwartnoot. Die boogjes zul je vooral in syncopische ritmes tegenkomen (waarbij je net voor en na de tel accenten legt enzo).

Verder: één boog over meerdere noten, boven de notenbalk, geeft legato aan, oftewel gebonden spelen. Een stipje ónder de noot betekent weer het tegenovergestelde, namelijk staccato, dan sla je de noot maar heel kort aan.

(verbeter me maar als ik iets verkeerds heb gezegd)
sharky
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 jan 2005, 18:53

Bericht door sharky »

Wel een tip koop u een metronoom, begin niet ineens te snel ongeveer bij 40 à 60 tikken per minuut. Ik heb een hele tijd noteleer gegeven aan kinderen, en de maat houden is moeilijk voor hen. Voor volwassenen ook btw. Eigenlijk gewoon ritme per ritme leren. eerst 4de noten dan de halve en hele en pas dan de 8ste pas, 16de,32ste,64ste, samengestelde noten en uiteindelijk triolen,duolen,enz.
Gebruikersavatar
basswasp
Berichten: 760
Lid geworden op: 08 mei 2004, 14:14

Bericht door basswasp »

Equalizer schreef:hele noot, duurt 4 tellen (dat is de hele maat lang).
Als je een 4/4 maat hebt ja :)
Die maat wordt ook weleens genoteerd met een C aan het begin.
Je hebt ook nog een C met een streep, dat staat voor 2/4.
sharky
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 jan 2005, 18:53

Bericht door sharky »

[quote="basswasp
Je hebt ook nog een C met een streep, dat staat voor 2/4.[/quote]

C barré staat niet voor 2/4de het is een 4/4de maat maar eens zo snel gespeeld , zeggen dat het gelijk is aan 2/4 is hetzelfde zeggen als dat een 6/8 gelijk staat aan 3/4 of een 12/8 aan 4/4de er kan wel evenveel aan notenwaarde in de maat maar het ritme is toch niet het.

Tip: noteleer kan ook in de meeste plaatselijke fanfares en harmonies geleerd worden en meestal is dit zelfs gratis! :D
Gebruikersavatar
Equalizer
Berichten: 967
Lid geworden op: 25 dec 2003, 17:27

Bericht door Equalizer »

basswasp schreef:
Equalizer schreef:hele noot, duurt 4 tellen (dat is de hele maat lang).
Als je een 4/4 maat hebt ja :)
Klopt, daarom had ik de tweede keer dat ik het noemde er ook 'in een "normale" maat' bij gezet (waarmee ik dan bedoel 4/4). Misschien niet helemaal duidelijk idd. :)
Gebruikersavatar
FleaWannabe
Berichten: 2294
Lid geworden op: 17 aug 2004, 19:23

Bericht door FleaWannabe »

FleaWannabe schreef:Wordt hierin ook het notenschrift zelf uitgelegd? ik houd het tot nu toe (9 maanden spelen) nog bij tabs........maar noten leren lezen lijkt me ook erg handig.
Heel irritant ik weet het maar ik wil het ff weten.....kheb binnenkort waarschijnlijk weer genoeg geld dus... :oops: :D
Billy, tell Hulk about Disneyland
Gebruikersavatar
JM
Berichten: 174
Lid geworden op: 13 jan 2005, 12:06

Bericht door JM »

Mits je flash kan zien op je pc en je engels goed genoeg is..kijk HIER eens onder lessons..erg goeie beginnerslessen over notenschrift e.d.
Gebruikersavatar
Gerben van Nazareth
Berichten: 308
Lid geworden op: 31 okt 2003, 22:57

Bericht door Gerben van Nazareth »

Ook een hele goeie is het groene muziektheorieboekje in de Tipboek-serie, van Hugo Pinksterboer. www.tipbook.com. "Muziek op Papier" heet het, kost bijna niks en is de beste uitleg die ik ooit ben tegengekomen
Fat Time check cd Fox Farm Fusion
kijk voor Fat Time & andere muziek op https://www.martenschulp.nl * https://www.twitter.com/martensc * https://www.linkedin.com/in/martenschulp
groevie
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 okt 2004, 16:33

Bericht door groevie »

Als je de stoute schoenen wil aantrekken en écht behoorlijk wil leren lezen, vind ik het boek 'simplyfied sight reading for bass'een aanrader.

Het is vooral niet leuk, maar dat komt doordat de stukjes absoluut niet op een leuk muziekje lijken. Doordat er geen logica in zit móet je wel lezen. De eerste helft van het boek leer je op een noot ritmisch lezen. Dit gaat van hele en halve noten tot 16den en 16de triolen met overbindingen en gekke rusten en van alles dat je kunt bedenken.
Daarna begin je heel simpel met melodieen, die ook steeds moeilijker worden. Het voordeel is dat je dan al ritmisch kunt lezen en je volledig kunt concentreren op de verschillende noten.
Er zit een CD bij waarop de helft van de oefeningen worden meegespeeld, zodat je controle hebt op je uitvoering.
Alleen jammer dat er, zoals bij wel meer bass builders boeken, er weer een aatal foutjes in voor komen.....

groejes
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Zelf ben ik vrij lui ingesteld, lessen op internet bekijken e.d. werkt bij mij absoluut niet. Maar les volgen bij een leraar die een x aantal euro's per uur kost en waarmee je dan notenschrift gaat behandelen werkte bij mij wel heel goed.
Plaats reactie