akkoorden voor bas

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Ik heb erg veel gehad aan "Building walking basslines" van Ed Friedland.
Hij bouwt zijn methode heel overzichtelijk en logisch op.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Pellek schreef:Dan moet je van hem ook maar de andere filmpjes kijken. Hij legt het wat snel uit, maar het is heel leerzaam. Ik ben er ook mee bezig, maar het blijft lastig, vooral om zo snel te bedenken waar de noten zitten bij alle akkoorden (maar dat komt wel, lijkt mij vet om gewoon walking bass te kunnen spelen zonder het van te voren in te studeren, maar dat je gewoon akkoorden krijgt en het kan :D ).
Met mijn akkoordenkennis is an sich helemaal niks mis. Ik zou met mijn huidige theorie kennis zonder enige problemen op het conservatorium aangenomen kunnen worden. Het enige probleem is nu nog het in elkaar leren zetten van walking bass lijntjes :lol:
Didi schreef:Ik heb erg veel gehad aan "Building walking basslines" van Ed Friedland.
Hij bouwt zijn methode heel overzichtelijk en logisch op.
Zal ik ook eens naar kijken! :D
andre van ham

Bericht door andre van ham »

Mooi filmpje Didi! Voor het overzicht heb ik even wat diagrammetjes gemaakt. Uiteraard zijn er nog veel meer manieren om deze akkoorden te spelen maar dit is een goed begin en je kan er al een aardige begeleiding mee spelen. Ze klinken het beste vanaf de 12e fret.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

:thumbsup: hartstikke mooi.

Ik heb in dit filmpje expres twee varianten van (bijna) elk akkoord getoond omdat het soms wel makkelijk is de ene keer de root op de E-snaar te spelen en de andere keer op de A bijvoorbeeld wanneer je ,zoals in het slotthemaatje van het filmpje, een D-mineur7 na een A-mineur7 wil spelen. Dan hoef je je hand niet ineens vijf frets op te schuiven. Een 2-5-1 in majeur bv kun je dan ook op twee manieren moeiteloos spelen binnen een bereik van drie frets of je nu de root van de 2 op de E of op de A-snaar speelt. Zeker bij bassen met weinig frets boven de 12e positie is dat erg handig.
Gebruikersavatar
Jack-Julian
Berichten: 362
Lid geworden op: 10 dec 2009, 22:48

Bericht door Jack-Julian »

Hee!

Goed filmpje. :)
Maar ik heb even wat commentaar :oops: .

De Am6 die je daar speelde is eigenlijk een tweede trap (Dorisch) van G, dit omdat er een grote sext in zit. In een mineur 6 hoort een kleine sext. (Of snap ik er nou niks meer van?)
Heel theoretisch gezien is het een 1e omkering (sext ligging) van een Fis verminderd akkoord en de A6 een 1e omkering (sext ligging) Fis akkoord, dit omdat er geen kwint in zit. Het ligt er maar net aan hoe het liedje is en hoe je het bekijkt.
Maar we begrijpen allemaal waar je op doelt dus ik moet niet zo zeiken. :dance:

Toch erg bedankt!
Samick Fairlane - OLP Stingray - Ibanez SR '87 - Zelfbouw Fretless -JJ Jazzbass
EBS CL450 + H&K 410 + H&K 115
EHX Bass Blogger -> MXR Bass Octave Dlx -> MF-102 -> MF-101 -> Cry Baby B-wah -> Small Stone Phaser.
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3682
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

https://www.broekmans.com/nl/product/Set ... Bas/710110

In dit boekje staat duidelijke uitleg en een scala aan akkoorden voor de bas(ongeveer 40pagina's). Misschien dat je er wat aan hebt.
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3254
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Bericht door RonC »

Didi schreef:Ik heb erg veel gehad aan "Building walking basslines" van Ed Friedland.
Hij bouwt zijn methode heel overzichtelijk en logisch op.
Die heb ik toevallig laatst met sinterklaas gekregen! ik moet er echter nog in gaan beginnen... :oops:
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3682
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Die ga ik binnenkort ook aanschaffen via ebay, prijs is maar 11,- en edje maakt goede lesboeken!
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Deze vond ik op het web. Mooi helder visueel overzicht :
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=RYe-_y6MohM[/youtube]

damn, een POG is vet :o
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Fender Performer!
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Witchfynder
Berichten: 1144
Lid geworden op: 30 apr 2008, 02:06

Bericht door Witchfynder »

Man, hier moet ik ook maar aan beginnen. Nu ik mij verder ben gaan interesseren in neo-classical metal zijn akkoorden een must. Waar ik alleen last van heb is dat het nu nog als een heel hoge berg overkomt die ik moet gaan beklimmen, maar ik kan het juiste pad niet vinden :?.
Ja, ik ben linkshandig! :P

Samick AS w/ DiMarzio pups // Dean Edge 4 w/ EMG electronics // Rogue LX200B (Fretloos) // Squier VM Jazz
Hartke LH-500+Hartke HyDrive 410+Phonic PPC8000+BBE BMax+Korg DTR-1000+TC Electronics G-Sharp

Conorach||MySpace
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Witchfynder schreef:Man, hier moet ik ook maar aan beginnen. Nu ik mij verder ben gaan interesseren in neo-classical metal zijn akkoorden een must. Waar ik alleen last van heb is dat het nu nog als een heel hoge berg overkomt die ik moet gaan beklimmen, maar ik kan het juiste pad niet vinden :?.
Daar gaat juist dit topic over. In het filmpje probeer ik echt in Jip en Janneke-taal uit te leggen.
Eerst tweeklanken ,dan drieklanken, dan vierklanken. Als je goed kijkt naar de akkoordschema's zolas die hierboven zijn gepost en je snapt wat ze met 1, 3, 5 # etc. bedoelen dan is het gewoon een kwestie van regelmatig doen. De berg is echt minder hoog dan ie lijkt.
Gebruikersavatar
Witchfynder
Berichten: 1144
Lid geworden op: 30 apr 2008, 02:06

Bericht door Witchfynder »

Didi schreef: Daar gaat juist dit topic over. In het filmpje probeer ik echt in Jip en Janneke-taal uit te leggen.
Eerst tweeklanken ,dan drieklanken, dan vierklanken. Als je goed kijkt naar de akkoordschema's zolas die hierboven zijn gepost en je snapt wat ze met 1, 3, 5 # etc. bedoelen dan is het gewoon een kwestie van regelmatig doen. De berg is echt minder hoog dan ie lijkt.
Ik heb je filmpje al eens bekeken en vond het heel helder. Nu ik meer een toepassing heb voor die techniek ga ik er zeker weer mee aan de slag. De berg lijkt waarschijnlijk hoger dan hij is, omdat de informatie vaak zo gortdroog en overcompleet aangeboden wordt. Fijn dus dat er dit soort topics zijn! :).

Ik snap de 1-3-5 etc wel. Wel een keer me in mijn vinger gesneden, toen bleek dat de cijfers ineeeens over vingerzetting gingen (in een uitleg over arpeggi he). Argh :P.
Ja, ik ben linkshandig! :P

Samick AS w/ DiMarzio pups // Dean Edge 4 w/ EMG electronics // Rogue LX200B (Fretloos) // Squier VM Jazz
Hartke LH-500+Hartke HyDrive 410+Phonic PPC8000+BBE BMax+Korg DTR-1000+TC Electronics G-Sharp

Conorach||MySpace
UWV
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 feb 2010, 16:50

Bericht door UWV »

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=UZ7MfADYRmg[/youtube][/quote]

Zo moet je na 2.15 min eens naar dat vogeltje luisteren... mooi... :mrgreen:
Plaats reactie