akkoorden voor bas
- dr. Bassvibes
- Berichten: 11911
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59
Met mijn akkoordenkennis is an sich helemaal niks mis. Ik zou met mijn huidige theorie kennis zonder enige problemen op het conservatorium aangenomen kunnen worden. Het enige probleem is nu nog het in elkaar leren zetten van walking bass lijntjesPellek schreef:Dan moet je van hem ook maar de andere filmpjes kijken. Hij legt het wat snel uit, maar het is heel leerzaam. Ik ben er ook mee bezig, maar het blijft lastig, vooral om zo snel te bedenken waar de noten zitten bij alle akkoorden (maar dat komt wel, lijkt mij vet om gewoon walking bass te kunnen spelen zonder het van te voren in te studeren, maar dat je gewoon akkoorden krijgt en het kan ).
Zal ik ook eens naar kijken!Didi schreef:Ik heb erg veel gehad aan "Building walking basslines" van Ed Friedland.
Hij bouwt zijn methode heel overzichtelijk en logisch op.
hartstikke mooi.
Ik heb in dit filmpje expres twee varianten van (bijna) elk akkoord getoond omdat het soms wel makkelijk is de ene keer de root op de E-snaar te spelen en de andere keer op de A bijvoorbeeld wanneer je ,zoals in het slotthemaatje van het filmpje, een D-mineur7 na een A-mineur7 wil spelen. Dan hoef je je hand niet ineens vijf frets op te schuiven. Een 2-5-1 in majeur bv kun je dan ook op twee manieren moeiteloos spelen binnen een bereik van drie frets of je nu de root van de 2 op de E of op de A-snaar speelt. Zeker bij bassen met weinig frets boven de 12e positie is dat erg handig.
Ik heb in dit filmpje expres twee varianten van (bijna) elk akkoord getoond omdat het soms wel makkelijk is de ene keer de root op de E-snaar te spelen en de andere keer op de A bijvoorbeeld wanneer je ,zoals in het slotthemaatje van het filmpje, een D-mineur7 na een A-mineur7 wil spelen. Dan hoef je je hand niet ineens vijf frets op te schuiven. Een 2-5-1 in majeur bv kun je dan ook op twee manieren moeiteloos spelen binnen een bereik van drie frets of je nu de root van de 2 op de E of op de A-snaar speelt. Zeker bij bassen met weinig frets boven de 12e positie is dat erg handig.
- Jack-Julian
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 10 dec 2009, 22:48
Hee!
Goed filmpje.
Maar ik heb even wat commentaar .
De Am6 die je daar speelde is eigenlijk een tweede trap (Dorisch) van G, dit omdat er een grote sext in zit. In een mineur 6 hoort een kleine sext. (Of snap ik er nou niks meer van?)
Heel theoretisch gezien is het een 1e omkering (sext ligging) van een Fis verminderd akkoord en de A6 een 1e omkering (sext ligging) Fis akkoord, dit omdat er geen kwint in zit. Het ligt er maar net aan hoe het liedje is en hoe je het bekijkt.
Maar we begrijpen allemaal waar je op doelt dus ik moet niet zo zeiken.
Toch erg bedankt!
Goed filmpje.
Maar ik heb even wat commentaar .
De Am6 die je daar speelde is eigenlijk een tweede trap (Dorisch) van G, dit omdat er een grote sext in zit. In een mineur 6 hoort een kleine sext. (Of snap ik er nou niks meer van?)
Heel theoretisch gezien is het een 1e omkering (sext ligging) van een Fis verminderd akkoord en de A6 een 1e omkering (sext ligging) Fis akkoord, dit omdat er geen kwint in zit. Het ligt er maar net aan hoe het liedje is en hoe je het bekijkt.
Maar we begrijpen allemaal waar je op doelt dus ik moet niet zo zeiken.
Toch erg bedankt!
Samick Fairlane - OLP Stingray - Ibanez SR '87 - Zelfbouw Fretless -JJ Jazzbass
EBS CL450 + H&K 410 + H&K 115
EHX Bass Blogger -> MXR Bass Octave Dlx -> MF-102 -> MF-101 -> Cry Baby B-wah -> Small Stone Phaser.
EBS CL450 + H&K 410 + H&K 115
EHX Bass Blogger -> MXR Bass Octave Dlx -> MF-102 -> MF-101 -> Cry Baby B-wah -> Small Stone Phaser.
https://www.broekmans.com/nl/product/Set ... Bas/710110
In dit boekje staat duidelijke uitleg en een scala aan akkoorden voor de bas(ongeveer 40pagina's). Misschien dat je er wat aan hebt.
In dit boekje staat duidelijke uitleg en een scala aan akkoorden voor de bas(ongeveer 40pagina's). Misschien dat je er wat aan hebt.
- Witchfynder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: 30 apr 2008, 02:06
Daar gaat juist dit topic over. In het filmpje probeer ik echt in Jip en Janneke-taal uit te leggen.Witchfynder schreef:Man, hier moet ik ook maar aan beginnen. Nu ik mij verder ben gaan interesseren in neo-classical metal zijn akkoorden een must. Waar ik alleen last van heb is dat het nu nog als een heel hoge berg overkomt die ik moet gaan beklimmen, maar ik kan het juiste pad niet vinden .
Eerst tweeklanken ,dan drieklanken, dan vierklanken. Als je goed kijkt naar de akkoordschema's zolas die hierboven zijn gepost en je snapt wat ze met 1, 3, 5 # etc. bedoelen dan is het gewoon een kwestie van regelmatig doen. De berg is echt minder hoog dan ie lijkt.
- Witchfynder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: 30 apr 2008, 02:06
Ik heb je filmpje al eens bekeken en vond het heel helder. Nu ik meer een toepassing heb voor die techniek ga ik er zeker weer mee aan de slag. De berg lijkt waarschijnlijk hoger dan hij is, omdat de informatie vaak zo gortdroog en overcompleet aangeboden wordt. Fijn dus dat er dit soort topics zijn! .Didi schreef: Daar gaat juist dit topic over. In het filmpje probeer ik echt in Jip en Janneke-taal uit te leggen.
Eerst tweeklanken ,dan drieklanken, dan vierklanken. Als je goed kijkt naar de akkoordschema's zolas die hierboven zijn gepost en je snapt wat ze met 1, 3, 5 # etc. bedoelen dan is het gewoon een kwestie van regelmatig doen. De berg is echt minder hoog dan ie lijkt.
Ik snap de 1-3-5 etc wel. Wel een keer me in mijn vinger gesneden, toen bleek dat de cijfers ineeeens over vingerzetting gingen (in een uitleg over arpeggi he). Argh .
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=UZ7MfADYRmg[/youtube][/quote]
Zo moet je na 2.15 min eens naar dat vogeltje luisteren... mooi...
Zo moet je na 2.15 min eens naar dat vogeltje luisteren... mooi...