akkoorden voor bas

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
emiliano
Berichten: 84
Lid geworden op: 24 apr 2006, 21:50

akkoorden voor bas

Bericht door emiliano »

ik ben op zoek naar een goed instructieboek rond het spelen van akkoorden op viersnarige bas. Waarin opbouw en tab van de akkoorden staan: zoiets https://www.thecipher.com/basic-4ths-chords_pg2.gif" onclick="window.open(this.href);return false;
Er zijn verschillende boeken te vinden, maar ik weet niet meteen welke de interessante zijn.
Hebben jullie hier ervaringen mee?
Fender Standard Jazz 2008 Made in America
Fender Fretless Jazz 2001 Made Mexico
Fender Musicmaster Bass 1975
Kustom II Bass SC
Line6 Pod x3 live
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Ik heb niet zo gauw een boek om aan te raden. Zelf kun je ook een heel eind komen door logisch na te denken over hoe een akkoord is opgebouwd (veelal tertsenstapelingen) en die dan op je hals op zo'n ergonomische manier neer te zetten zodat je er met alle vingers bij kunt.Je kunt daarbij soms gebruik maken van omkeringen. Bedenk ook dat je vaak de kwinten gewoon weg kunt laten in zo'n akkoord, dat scheelt weer, niet ? Als ik tijd heb zal ik wel een filmpje posten waar ik een aantal akkoorden zal demonstreren.
Akkoorden spelen op bas vind ik erg leuk en sinds ik me daar in ben gaan verdiepen is er weer een baswereld voor me open gegaan. Om de helderheid er in te houden speel ik meestal rondom en boven de 12e fret.het gaat daaronder al gauw zompig klinken. Als het je echt gaat bevallen kan ik je piccolosnaren aanraden. Ze zijn een octaaf hoger dan bassnaren maar veel warmer dan gitaarsnaren. Succes en veel genoegen en inzicht toegewenst bij je zoektocht naar de juiste akkoorden. :wink:
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Vandaag het beloofde filmpje in elkaar gesleuteld.het is een soort "Chords for Dummies " geworden Ik hoop dat je er iets aan hebt en dat je plezier zult gaan beleven in het spelen van akkoorden op de bas.
Ik was niet helemaal handvast in het filmpje omdat ik nogal wat koffie heb achterovergeslagen vanochtend.
Het liedje aan het einde bestaat helemaal uit akkoorden die in het filmpje voorkomen. Er ziten af en toe wat tics in wat komt door mijn gebrekkige editing-faciliteiten. Ik heb geprobeerd het zo simpel mogelijk te houden allemaal.
Akkoorden spelen hoef je niet op de getoonde wijze te gebruiken. Af en toe tussen het gewone bsspel er zo'n akkoord doorheengooien kan op de juiste momenten erg mooi zijn. Het leren van die akkoorden geeft bovendien een goed inzicht in toonladders en trappen. Zinvol dus, naar mijn idee.
Mochten er aanmerkingen zijn op mijn instructies, schroom niet. Ik kan het filmpje altijd nog aanpassen en kritiek is welkom. Ik zal 'm ook nog naar AVI omzetten en uploaden voor het geval je 'm in een ander programma wil bekijken in een betere resolutie.
Succes !

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=rRoI7hTpYEI[/youtube]

NB : Met de paar akkoorden uit het bovenstaande filmpje kun je zeker de helft van alle realbook-standards meespelen, de meeste blues en popliedjes. Ook kun je de afzonderlijke noten uit de akkoorden gebruiken over gelijknamige gitaarakkoorden die je in liedjes en schema's ziet aangegeven. :wink:
Laatst gewijzigd door Didi 1.0 op 18 dec 2009, 17:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Cool didi, echt cool!
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
emiliano
Berichten: 84
Lid geworden op: 24 apr 2006, 21:50

Bericht door emiliano »

euh, ik wist dat het BGF een interessante plaats is om vanalles te leren en dat veel leden je altijd bijstaan met raad. Maar dit filmpje slaat echt wel alles! Ik ga meteen de bas erbij nemen en de akkoorden uitproberen.

Hartelijk dank voor dit filmpje!
Fender Standard Jazz 2008 Made in America
Fender Fretless Jazz 2001 Made Mexico
Fender Musicmaster Bass 1975
Kustom II Bass SC
Line6 Pod x3 live
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22553
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Prachtig initiatief en interessant voor iedereen !
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Bericht door saf »

heb nu erg weinig tijd maar wel even dit topic opgeslagen in de favorieten geweldige instructie movie! Chapeau!
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Voor wie 'm op groot formaat wil hebben. Download als AVI 56 mb
klik
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1917
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Bericht door Basles.be »

:thumbsup:
[miereneukermodus]
- De verminderde kwint van A is "Es" en niet "Dis" als je theoretisch correct wil zijn
- PowercHords
[/miereneukermodus]
Zat er suspended bij? (niet helemaal uitgekeken)
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (17/03/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Basles.be schreef: [miereneukermodus]
- De verminderde kwint van A is "Es" en niet "Dis" als je theoretisch correct wil zijn.

Ik twijfelde. In de A-ladder klopt het wat je zegt.

- PowercHords

Heb je ook gelijk in ! :facepalm:

[/miereneukermodus]
Zat er suspended bij? (niet helemaal uitgekeken)

Nee, klopt die zat er niet bij. Ergens hield het op. Het is ook geen compléét overzicht. Ik hoop er slechts collegabassisten een beetje mee op weg te helpen. Als je eenmaal de smaak te pakken hebt word je creatief genoeg om de rest op eigen houtje te kunnen herleiden

Bedankt voor de aanvullingen basles.be :thumbsup:
christiaan_01
Berichten: 883
Lid geworden op: 17 mei 2007, 15:22

Bericht door christiaan_01 »

Goed filmpie, didi!

Dat eindthemaatje is ook erg lekker. Heb ik net zelf wat mee zitten te jammen afgelopen week (Autumn Leaves-stijl). Met 7-akkoorden gaat dat erg lekker op een bas!
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

[supermiereneukmodus]
Eigenlijk is theoretisch gezien een twee klank geen akkoord.
/[supermiereneukmodus]

Maar afgezien daarvan vind ik het wel een vet filmpje. Ik snap het al wel veel hiervan, maar heb het nog nooit echt gebruikt.
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Pellek schreef:[supermiereneukmodus]
Eigenlijk is theoretisch gezien een twee klank geen akkoord.
/[supermiereneukmodus]
Klopt wellicht, maar voor de absolute beginners is het wel belangrijk om het verschil tussen de kleine terts ( mineur ) en de grote terts ( majeur ) te leren begrijpen zodat de rest van het verhaal, de drie- en vierklanken beter begrepen kunnen worden. Het was ook de bedoeling om er een heel toegankelijk filmpje van te maken waardoor ook niet-theoretisch onderlegden niet snel zullen afhaken.

Als ik weer een keer wat ruimer in de tijd zit wil ik eens zo'n filmpje maken waarin ik dan proberen de trappen te verduidelijken. Dat is ook van die materie waar hier af en toe vragen over opduiken en wat eigenlijk heel inzichtelijk verklaard kan worden. Een beetje inzicht in de trappenleer kan ook erg veel invloed hebben op je spelinzicht in het algemeen. Het maakt de theorie gewoon allemaal wat leuker als het leidt tot praktisch voordeel.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Mensen, houd eens op te zeuren over het filmpje van Didi, het is te gek dat het er staat! Didi; :yes:
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22553
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

deevit schreef:Mensen, houd eens op te zeuren over het filmpje van Didi, het is te gek dat het er staat! Didi; :yes:
Vind ik eigenlijk ook...de man doet hier zijn best en dan krijg je nog van die kommentaar die eigenlijk niet allemaal even relevant is.
what fools these mortals be
Plaats reactie