Hoe kom ik verder?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vincent
Berichten: 1464
Lid geworden op: 20 feb 2006, 16:17

Hoe kom ik verder?

Bericht door Vincent »

Hoi allen,

Ik zit de laatste tijd vast met mn basspel. Als ik improviseer of eigen baslijnen schrijf merk ik dat ik steeds dezelfde patronen gebruik. Mijn timing laat naar mijn mening te wensen over. Ik ben opzich niet ontevreden over mijn spel maar door gebrek aan goede oefening ik merk geen vooruitgang. Wat zijn goede tips om dit een beetje structureel aan te kunnen pakken?

NB: Voor les (hoe nuttig dat ook zou zijn!) heb ik echt geen tijd (of geld).

Dank :)
Telefoon uit de handen slaan en dan die gek gewoon in elkaar rammen. Dat is de beste oplossing. - Gnermo

I'leaevin this country.. - Jack

Ik haat de maatschappij, en gelukkig maak ik er geen deel van uit. - Iris Music
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23316
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Wat bij mij wel wil werken: ik ga bewust naar andere muziek luisteren, en die ook meespelen.

Voorbeeldje: zit je helemaal in de metalriffs, zet eens een oosters iets op. Ga kje ineens weer heel anders luisteren.
Laatst gewijzigd door rich13 op 17 dec 2009, 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Meestal is dit iets dat je niet kunt forceren en is het een periode waar je gewoon door heen moet.
Luisteren naar andere muziek kan zeker helpen, maar voor mezelf waarschijnlijk niet.
...als bepaale muziek mijn smaak niet is geeft het me zeker geen "bass vibes". :mrgreen:
Maar dit is natuurlijk persoonlijk.
Wat in die zin wél voor mij zou werken is als ik met de band meer uitdagingen zou hebben gekregen.
Telkens de zelfde sets....dat wordt zo'n routinematige aangelegenheid, dat de drang om je grenzen op te zoeken ongemerkt inslaapt.
De nummers die je bast ga je een beetje opvullen met wat buitensporig basspel om enigszinds de aandacht er bij te kunnen houden...tot ergernis van anderen hahahaha :lol:
Dus verandering van sets door wat vaker nieuwe nummers toe te voegen zou wel kunnen helpen.

Ik herken dit punt zelf dus ook wel...je lijkt vast te zitten, je wordt niet slechter, maar ook niet beter voor je gevoel.
Alles wat je doet lijkt wel een kopie van wat je de dag er voor speelde.
Schrijvers hebben een writers block...muziaknten hebben dit ook.
Voor mij betekende dit "tijdelijk" stoppen met bassen...althans een stuk minder actief zijn, een tijdje later ging alles opeens veeeeuuuulll beter :jaaaaa:



succes in ieder geval :wink:
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Wat bij mij wel eens helpt om de vanzelfsprekendheden los te laten is door dezelfde riffs eens in een ander patroon op de hals neer te zetten.
Bijvoorbeeld. Je speelt een stuk waarbij je altijd improviseert in de mineurladder of de bluesladder. Start dan eens bij je improvisaties in majeur, drie frets hogerop. Je handen moeten dan wennen aan het andere patroon in hetzelfde stuk waardoor je dingen tegenkomt die je normaalgesproken niet zo zou spelen. Dat levert ideeën op omdat je zo gedwongen wordt die loopjes die je in je spiergeheugen hebt zitten los te laten. Probeer maar eens. Je zult jezelf nog verrassen.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22612
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Of stem je bas eens in kwinten :-)
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Grainger
Koning Herrie
Berichten: 6109
Lid geworden op: 02 nov 2007, 22:18

Bericht door Grainger »

rich13 schreef:Wat bij mij wel wil werken: ik ga bewust naar andere muziek luisteren, en die ook meespelen.

Voorbeeldje: zit je helemaal in de metalriffs, zet eens een oosters iets op. Ga kje ineens weer heel anders luisteren.
Helpt bij mij heel erg, ben nogal een rocker, en als ik dan wat duistere drum n bass of electronica luister speel ik daarna wat 'anders'
Rics // Fenders // Squiers // Epiphone // Ampeg SVT CL // Ampeg 410 HLF
Persoonlijk topic
Gebruikersavatar
Linda5
Berichten: 3004
Lid geworden op: 17 mei 2008, 20:47

Bericht door Linda5 »

Ik zou die bas resoluut een tijdje aan de wilgen hangen. Dan pak je `m later weer eens op en dan zal je zien dat je ineens veel beter bent!
https://www.lynnslineup.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/lynnslineup" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Hvitekrist
Berichten: 3386
Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43

Bericht door Hvitekrist »

die raad van linda zou ik niet opvolgens, want buiten is het nu heel koud
da's niet goed voor de bas..
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23316
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Bovendien zijn de wilgen geknot. Zal je net zien dat je bas in de sneeuw hangt.

Serieus: Ik hou van rock en prog, maar zo af en toe dance, funk (Rappers delight!!!!!!!!) en vooral oosterse muziek als Cheb en Sappho ed frissen mij op.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Vincent
Berichten: 1464
Lid geworden op: 20 feb 2006, 16:17

Bericht door Vincent »

rich13 schreef:Wat bij mij wel wil werken: ik ga bewust naar andere muziek luisteren, en die ook meespelen.

Voorbeeldje: zit je helemaal in de metalriffs, zet eens een oosters iets op. Ga kje ineens weer heel anders luisteren.
Vind ik een goede tip, ik zit vooral in de funk. Tijd om eens wat oude metal uit de kast te trekken misschien.
wombatboter schreef:Of stem je bas eens in kwinten :-)
Heb mijn reservebas in kwinten gestemd en inderdaad: een leuke nieuwe uitdaging!

De rest ook bedankt voor de input. Ik ga niet stoppen hoor Linda, ik heb er echt nog wel plezier in. :) Kent iemand misschien een goede oefening om mijn timing te verbeteren? Bijvoorbeeld iets om elke dag een kwartiertje met metronoom te spelen?
Telefoon uit de handen slaan en dan die gek gewoon in elkaar rammen. Dat is de beste oplossing. - Gnermo

I'leaevin this country.. - Jack

Ik haat de maatschappij, en gelukkig maak ik er geen deel van uit. - Iris Music
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Als het om timing gaat heb je 2 mogelijkheden: tempovastheid en het moment van je noot. Die eerste kun je goed trainen door bv. in Garageband een track aan te maken waarbij de metronoom eerst 4 of 8 maten op elke kwart een tik doet, daarna elke 2 tellen, daarna elke maat, dan elke 2 maten. En dan een simpele baslijn spelen, die je dan zo strak mogelijk moet proberen te houden.

Een oefening voor het plaatsen van je noot ten opzichte van de tel en ook hoe je dat kan gaan voelen is de volgende: zet een metronoom aan op een bescheiden tempo, 90 ofzo. Speel telkens 1 noot op de eerste tel, maar doe dat zo bewust mogelijk. Denk bij jezelf: "Nu gaat de noot ná de tel komen." Of voor, of op de tel, wat je wil. Zolang het maar heel erg bewust is en het klopt. Ga ook naar diverse bassisten luisteren (Jaco, Me'shell en Pino bijvoorbeeld) om te checken hoe zij dat doen.

Als je eens meer hierover wil ouwehoeren kom je maar langs, je bent welkom :)
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Martino da bass
Berichten: 91
Lid geworden op: 21 apr 2009, 16:43

Bericht door Martino da bass »

Wat je volgens mij nodig hebt is een goeie pint en een stevig avondje uit (kwestie van de gedachten te verzetten). Als JB het zich goed herinnert (en dat zal ie wel want die vent heeft een geheugen als een zwerm olifanten ;)) Zat ik toen ik laatst bij hem op visite ging met hetzelfde probleem...

Niet genoeg variatie, het gevoel dat je blijft hangen en niet verder komt... Bij mij is dit veranderd sinds ik veranderd ben van basleraar, iemand die je van die oogkleppen afhelpt, maar in mijn geval was het dan ook met tips die hier bovengaand meegegeven worden. Goed deze beperking en blijven hangen heeft volgens mij ook wel te maken met mijn onkunde en te weinig harmoniekennis. Wat mij momenteel aanzet tot verder studeren is dat ik tracht de zanglijnen in nummers probeer mee te spelen (dit helpt gaandeweg om de noten op je hals te leren kennen)
Op niveau van tempo kan ik maar één ding aanbevelen, metronomen en drumcomputers kwestie van oefening (komt eigenlijk beetje neer op het geen hidde zegt) in plaats van de basdrum te volgen eens de high head of de snair volgen)...

Ook partituren van nummers trachten uit te schrijven (in geval dat je notenschrift kan) in finale of guitarpro doet je toch telkens een beetje nadenken over tempo, stops en fills in een nummer.
You can play whatever you want, but plzzzz don't fuck up the groove
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

doe es gek

Bericht door Wiro »

Vincent schreef: ....., ik zit vooral in de funk. Tijd om eens wat oude metal uit de kast te trekken misschien.
Bestaande baspartijen uitzoeken werkt heel goed om nieuwe impulesen te krijgen.
In jouw richting zou Living Colour met Doug Wimbish aan de bas wel es een goeie kunnen zijn:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=3f35NVX_PU0[/youtube]

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=6sLPR8lGOw8[/youtube]

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=uZoY8HfcBlg[/youtube]

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=J7B4Syhjlv4[/youtube]
Dennis
Berichten: 901
Lid geworden op: 19 jul 2005, 20:58

Bericht door Dennis »

Wat je ook kan doen voor je timing is je metronoom op een laag tempo zetten zoals 50 bpm, en elke tik als de tweede tel te beschouwen. Op die manier moet je zelf de één voelen!
Plaats reactie